Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
OT men ändå inte. Jag var vid en fantastisk och liten ideellt skött örtagård idag och fick med mig ett antal byttor med bde det ena och det andra och det tredje som jag inte ens kommer ihåg namnen på. Måste åka tillbaka och skriva upp det. Fick en bit oxtunga, bärnstensvippa, paprika, ett par tre olika prydnadsgräs, varav en kallas för 'människosjäl', inte ett blad är det andra likt i mönster.
Men iallafall, det som var OT var att vi blev bjudna på rosensaft! Åh, det var så GOTT! Gjort på rosenblad från vresros i detta fallet (men tanten sa att det går att göra på alla rosor), det luktade och smakade verkligen som rosorna luktar! Nu är jag sugen på att plundra varenda vresrosbuske jag ser för att safta!
https://mittkok.expressen.se/recept/rosensaft/
 
Fick igår kväll ett ryck och ryckte/grävde bort alla skott som den envetna syrenhäcken sprider.
Har nu täckt stora delar av marken med presenningar med en förhoppning att de ska dö och aldrig mer komma upp igen :devil:

Har även konstaterat att flera av träden behöver tas bort. De är utom räddning :(
Men förhoppningsvis får då de träd som blir kvar mer ljus och kan börja glänsa!

Har även satt igång projektet ”rädda gräsmattan”. Har pö om pö täppt till håligheter. Fyllt jord. Klippt med gräsklipparen där det tidigare var omöjligt att ta sig fram. Så lite framsteg iaf. Har däremot helt klart konstaterat att trädgården är alldeles för stor och svårskött för mig. Så igår bestämde jag mig för att ett mindre område ska få bli en framtida hage (hagar behövs ju alltid liksom).
Kändes skönt att ha kommit fram till det :)
 
Vill bara visa min mitt i stan-odling som vi gjort i en gammal sandlåda som vi grävt ur, fyllt med ny sand och jord och satt sockerärtor, squash, Salvia, gräslök, timjan och persilja och lite plocksallad I. Har även en pallkrage full med mer plocksallad och rädisor I, samt ett tiotal hinkar med tomater av varierande valör och kulör, samt en aubergine och en stor rosmarin. Och utöver det blomsterabatter och några oexploaterade utrymmen som nu inreds med fågelbad och prydnadsgräs och stenar - lite japanskt stylish.

32215
 
OT men ändå inte. Jag var vid en fantastisk och liten ideellt skött örtagård idag och fick med mig ett antal byttor med bde det ena och det andra och det tredje som jag inte ens kommer ihåg namnen på. Måste åka tillbaka och skriva upp det. Fick en bit oxtunga, bärnstensvippa, paprika, ett par tre olika prydnadsgräs, varav en kallas för 'människosjäl', inte ett blad är det andra likt i mönster.
Men iallafall, det som var OT var att vi blev bjudna på rosensaft! Åh, det var så GOTT! Gjort på rosenblad från vresros i detta fallet (men tanten sa att det går att göra på alla rosor), det luktade och smakade verkligen som rosorna luktar! Nu är jag sugen på att plundra varenda vresrosbuske jag ser för att safta!
https://mittkok.expressen.se/recept/rosensaft/
Människosjäl kan vara randgräs http://perenner.se/vaxt/phalaris-arundinacea-picta-randgras/#jp-carousel-22138, det är rättså spridningsbenäget och kan tränga ut andra rabattväxter.
 
Glider in i er fina tråd och undrar;
Någon som är duktig på fingerborgsblommor?
Har läst att om man klipper stängeln innan den har blommat klart så kan man ”lura” den att den inte har blommat och därför blomma igen nästa. Någon med erfarenhet?

Den ena ser ut så här just nu;
2176965D-B510-46DB-A2C8-2BB70A4FEEFF.jpeg

Ska jag klippa den tro?
 
Har gjort en sats flädersaft och nu en till smaksatt med rabarber. :d Aldrig orkat plocka blommorna innan men nu äntligen, och mmm så gott!

Är så glad också för både tomater och chili på friland börjar äntligen blomma, och det finns en chilifrukt. :love: och jag planterade om de höga paprikorna idag, äntligen. Nu står de och vänjer sig vid solen (bott ute men i skugga). Hoppas på frukter... De som står på friland ser marginellt nöjda ut. Tror de sattes ut för bryskt, bladen är brända. Hej från en otålig. :up:
Och så blommar äntligen första malvan!
32247
 
Lite blev det gjort ändå, trots hettan.

Planterade min Rosa Maidens vid trappan till gästhuset. Flyttade en liten kanelros till ett ställe där jag innerligt hoppas att den trivs.

Kanelrosen är så söt. Små skrynkliga ljuvliga blommor som ser ut som små rosetter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 759
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp