Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Scata Menar du att du odlar i BARA en gammal hörulle? Inte ens slänger på lite jord som kan gojsa ner sig i den? Saknar lite plats till mina pumpor som också står i växthuset... och som också väntar tålmodigt på att planteras ut.... men gamla hörullar har jag ju gott om i närområdet så att säga.
Gjorde en liten grop i hörullen så att det inte ska rinna bort om det regnar, sen en näve jord med 2 frön i i varje liten grop. Det funkar tydligen. Plantorna ska planteras på samma sätt, kanske lite mer jord/planta.

Jag har börjat snöa in på det här med täckodla och bäddar (en inte-orkar-gräva-trädgård). Potatislandet i år är en bädd som jag höjer hela tiden med gräsklipp och gammalt höboss, det tycker plantorna om - det växer så det knakar! men om det blir potatis får jag återkomma om i höst ;)
 
Hur tycker du att din doftar? Det finns en allmän rosenträdgård i närheten av mig och där finns en Ghislaine de Féligonde som tidigare har varit nedklippt i ett par år och som precis har börjat blomma. Glad i hågen stack jag näsan i en blomma och den luktade ... ingenting.
Den doftar inte särskilt starkt (fast det står överallt att den ska göra det). Det är den enda nackdelen.
 
Den doftar inte särskilt starkt (fast det står överallt att den ska göra det). Det är den enda nackdelen.

Den är ju fantastiskt fin - och jag tilltalas verkligen av den stora mängden blommor och färskiftningarna. Men att den inte doftar är ett stort minus tycker jag. Hade jag haft en stor trädgård så hade jag inte tvekat en sekund. Nåja, jag har ju till hösten på mig att bestämma mig.
 
Den är ju fantastiskt fin - och jag tilltalas verkligen av den stora mängden blommor och färskiftningarna. Men att den inte doftar är ett stort minus tycker jag. Hade jag haft en stor trädgård så hade jag inte tvekat en sekund. Nåja, jag har ju till hösten på mig att bestämma mig.

Zéphirine Drouhin eller hade du en sådan redan?
 
Zéphirine Drouhin eller hade du en sådan redan?

Det är ros som jag har velat ha sedan länge - bourbonrosor är en favorit! Jag har en mörkrosa hörna i trädgården med tre Mme Boll och en okänd sort som luktar fantastiskt (det kan ev. vara Wrams Gunnarstorp). Som det ser ut just nu finns det inte plats för fler, men vi ska bygga om staketet i den änden och göra det lite högre med inslag av spaljéer = mer plats för klättrande rosor = plats för Zéphirine Drouhin!
 
Det här hör väl nästan hemma i trädgårdstråden... roslikör in the making:
62229313_371109720202116_475541846737153423_n.jpg

;)

Du är en sann influencer @athena_arabians :up: Nu har jag plundrat gårdens "originalros" + Rose de Recht på några fina blommor till årets experiment. Hur mycket socker har du i? Kan 2 dl vara lagom till drygt 5 dl sprit + lika mycket rosenblad?

4410D99F-14F6-46E4-A8B2-0312625E08D2.JPG
 
Du är en sann influencer @athena_arabians :up: Nu har jag plundrat gårdens "originalros" + Rose de Recht på några fina blommor till årets experiment. Hur mycket socker har du i? Kan 2 dl vara lagom till drygt 5 dl sprit + lika mycket rosenblad?

Visa bifogad fil 31992

Inget socker i det här stadiet (så gör iaf jag och särbon). När blombladen stått i någon/några månader silar jag av dem och tillsätter vit sirap (pga att jag är en lat jävel som inte orkar koka sockerlag) tills det är lagom sött. Den blir rätt stark för jag gillar inte slisk :angel:

Fråga inte hur mycket av sprit/ros jag använder. I min bild är det nio Rose de Rescht och ca en halv sjuttis. Jag har fyllt på med fyra-fem blommor till.

Edit: Fö går det att göra egen honungslikör också. Fråga inte hur jag vet det :angel: :rofl:
 
Senast ändrad:
Var på Billbäcks plantskola idag och kollade runt lite. Inte så stor men mysigt fikaställe och liten inspirationsträdgård. Fina blommor iallafall.
32001

Såg dessa rosor (Lady of Shalott Ausnyson) som jag gillade färgen på :love: Jag gillar inte ens orange/gula rosor men dessa hade en lite häftig flammig färg :love:
Men den stack mig så den fick stanna kvar där :mad::cautious::p

Det stod att den skulle dofta starkt men jag tyckte inte att doften var så stark. Ingen av rosorna imponerade mig med doften men i entrén så fanns det en småblommig rosbuske där man kände doften när man gick förbi :love: önskar att det fanns en stor blommig ros som doftade sådär starkt.
 
Istället fick dessa följa med hem till den årliga krukan.
32004

(Bonus hund på bilden :p)
Det fanns häftigare palettblad men dessa hörde ihop lite med en del av den andra blomman (som jag glömt namnet på). Den andra blomman fanns i mörkt lila med vita prickar så att det såg ut som rymden :love: Och en med vitgula kanter, men de var färdigplanterade. Jag gillade iallafall färgerna, lila och vitt :D
 
Var på Billbäcks plantskola idag och kollade runt lite. Inte så stor men mysigt fikaställe och liten inspirationsträdgård. Fina blommor iallafall.
Visa bifogad fil 32001
Såg dessa rosor (Lady of Shalott Ausnyson) som jag gillade färgen på :love: Jag gillar inte ens orange/gula rosor men dessa hade en lite häftig flammig färg :love:
Men den stack mig så den fick stanna kvar där :mad::cautious::p

Det stod att den skulle dofta starkt men jag tyckte inte att doften var så stark. Ingen av rosorna imponerade mig med doften men i entrén så fanns det en småblommig rosbuske där man kände doften när man gick förbi :love: önskar att det fanns en stor blommig ros som doftade sådär starkt.

De stora rosorna är i allmänhet moderna rosor som avlats fram främst för sitt utseende och inte sin doft :) Dock finns det gamla rosor som heller inte har så stark doft.
 
De stora rosorna är i allmänhet moderna rosor som avlats fram främst för sitt utseende och inte sin doft :) Dock finns det gamla rosor som heller inte har så stark doft.
Det är dumt :mad: Jag hade en liten dagdröm idag om en typ paviljong med hängmatta och rosor klättrandes i taket och väggarna med en härlig doft :love::love::love: Låter som himmelriket i mina tankar!
Och då kan jag nog tänka mig mindre klasrosor om jag måste för doftens skull ;)
 
Var på Billbäcks plantskola idag och kollade runt lite. Inte så stor men mysigt fikaställe och liten inspirationsträdgård. Fina blommor iallafall.
Visa bifogad fil 32001
Såg dessa rosor (Lady of Shalott Ausnyson) som jag gillade färgen på :love: Jag gillar inte ens orange/gula rosor men dessa hade en lite häftig flammig färg :love:
Men den stack mig så den fick stanna kvar där :mad::cautious::p

Det stod att den skulle dofta starkt men jag tyckte inte att doften var så stark. Ingen av rosorna imponerade mig med doften men i entrén så fanns det en småblommig rosbuske där man kände doften när man gick förbi :love: önskar att det fanns en stor blommig ros som doftade sådär starkt.

Om det är Wrams Gunnarstorp som jag har (jag har en okänd sort som jag tror är den) så kan jag rekommendera den. Hyfsat stora rosor med makalös rosdoft. Försök hitta någonstans där du kan få lukta på den - om du gillar mörkrosa dvs.
 
Det är dumt :mad: Jag hade en liten dagdröm idag om en typ paviljong med hängmatta och rosor klättrandes i taket och väggarna med en härlig doft :love::love::love: Låter som himmelriket i mina tankar!
Och då kan jag nog tänka mig mindre klasrosor om jag måste för doftens skull ;)
Austinrosorna har ofta stora blommor, remonterar och doftar men oftast så doftar blommor mest i gryning eller skymning, doften är flyktig när det blir varmare och torrare.

Jag älskar blomdoft, liljekonvaljer, schersmin, rosor och kaprifol för att nämna några. :love: Tyvärr vill inte liljekonvaljerna växa hos mig men det andra njuter jag av för fullt nu. Jag planterade en schersmin utanför sovrumsfönstret efter vi flyttat hit, förhållandet är sedan länge över men blomdoften njuter jag av varje sommar. :D
 
Är det någon som har en klättrande hydrangea?
Jag har försökt flera gånger med clematis och inte riktigt lyckats men nu sett att de har jättefina hydrangea på lokala lanthandeln för £10. Jag är nyfiken på hur lätta de är och hur snabbt de växer.
 
Är det någon som har en klättrande hydrangea?
Jag har försökt flera gånger med clematis och inte riktigt lyckats men nu sett att de har jättefina hydrangea på lokala lanthandeln för £10. Jag är nyfiken på hur lätta de är och hur snabbt de växer.
Klätterhortensia? Den kan vara lite trög i starten, men klättrar sedan duktigt på, vill gärna ha lite skugga. Till skillnad från klematisen så klättrar den med sugkoppar precis som murgröna :).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Klätterhortensia? Den kan vara lite trög i starten, men klättrar sedan duktigt på, vill gärna ha lite skugga. Till skillnad från klematisen så klättrar den med sugkoppar precis som murgröna :).

Tack! Det låter rätt lovande. Jag har inte söderläge och.. well, bor ju i Skottland så skugga är inget problem. :D
 
Om det är Wrams Gunnarstorp som jag har (jag har en okänd sort som jag tror är den) så kan jag rekommendera den. Hyfsat stora rosor med makalös rosdoft. Försök hitta någonstans där du kan få lukta på den - om du gillar mörkrosa dvs.
Googlade och fann detta:
Wrams Gunnarstorp= American Beauty, Cl.
Det är nu bevisat genom DNA-analys att den okända ros vi i Sverige länge kallat ”Wrams Gunnarstorp” och klassat som en bourbon, i själva verket är wichuranaklättraren ‘Climbing American Beauty’ (Hoopes & Bros. 1909). Det är viktigt att komma ihåg ”Climbing” eftersom det finns en annan ros som heter enbart ‘American Beauty’, en remontant. För att förvirra det ytterligare har den senare ett ursprungligt namn, ‘Madame Ferdinand Jamin’ (Lédéchaux 1875) men döptes om i USA. Den är pollenförälder till ”vår” ros som dock sorteras in bland wichuranahybriderna.

Beskedet kom via Lars-Åke Gustavsson och vi är flera som nu är glada över att ha fått rätt i våra misstankar.
(Om det stämmer? Inlägget var från 2007)
Kärt barn har många namn? :idea::D
Det står dock att den har medelstark doft, men jag har upptäckt att det är väldigt svårt att lita på texten när det står hur stark doften är :cautious: Edit: Upptäckte nu att en annan sida kallar doften stark. Haha. :grin:
Rosa är egentligen min sista favorit färg på rosor men den var verkligen sådär fin på blombladen :love::d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp