Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många jordgubbar får ni per planta ungefär? Ger dom mer när dom blir äldre?
Jag har ca 25-30 plantor av olika sorter och att skörda 5 gubbar per dag är helt för lite! (Jag är egentligen inte speciellt glad i jordgubbar, men i år har något hänt och jag har suuupercravings!)

Den billiga handelsträdgården hade plantor för 15kr/st härom veckan så lär åka dit på måndag och köpa alla om det finns några kvar!
 
Hur många jordgubbar får ni per planta ungefär? Ger dom mer när dom blir äldre?
Jag har ca 25-30 plantor av olika sorter och att skörda 5 gubbar per dag är helt för lite! (Jag är egentligen inte speciellt glad i jordgubbar, men i år har något hänt och jag har suuupercravings!)

Den billiga handelsträdgården hade plantor för 15kr/st härom veckan så lär åka dit på måndag och köpa alla om det finns några kvar!

Mina -övervägande del 2-åriga - plantor formligen myllrar av blommor just nu, så jag lär få plocka avsevärt mer än 5/planta när gubbarna börjar mogna :D förutsatt att inte getingarna äter upp dem även i år såklart :meh:

Min personliga erfarenhet är att plantorna ger som mest bär när de är 2-4/5 år gamla. Före och efter ger de iofs också bär, men i mindre mängd.
 
Mina -övervägande del 2-åriga - plantor formligen myllrar av blommor just nu, så jag lär få plocka avsevärt mer än 5/planta när gubbarna börjar mogna :D förutsatt att inte getingarna äter upp dem även i år såklart :meh:

Min personliga erfarenhet är att plantorna ger som mest bär när de är 2-4/5 år gamla. Före och efter ger de iofs också bär, men i mindre mängd.
Så om jag köper 20-30 plantor till så blir det jordgubbar till frukost varje dag nästa år?! :love:
 
Så om jag köper 20-30 plantor till så blir det jordgubbar till frukost varje dag nästa år?! :love:

Köper du såna där pluttar i butik, så lär du få vänta i af två år innan de ger någon bärmängd att tala om. De är ju i regel väldigt unga såna. Hade du bott här i närheten, så hade du kunnat hämta fina 1-åringar här för trots försäljning av närmare 250 såna, så finns det en del kvar som jag försöker hitta utrymme för :D och de kommer ge skapligt med bär nästa år, som 2-åringar :)
 
Minns ni zonalepelargonerna jag räddade från ett tragiskt öde på Coop i våras? Jag har tryckt ner dem i en stor kruka och bara låtit dem vara. Det var nästan så att jag trodde de var för traumatiserade för att någonsin blomma då de bara spottade ur sig blad. Men nu. Snacka om att de lever livet! Jag har räknat till 12 knoppkluster :love:

31847
 
Har nästan helt ogräsrensat klart jordgubbslandet, så till veckan ska jag täcka mellan raderna. Halvtunt med tidningspapper i botten och halm ovanpå.

När jag ändå kravlar omkring där, så har jag nupit bort revor från plantorna, noterat att jag har "rymlingar" på andra sidan nätet -och de får f.n i mig stå kvar där ute i växtligheten :devil:- och att jag har en del plantor som ska bytas ut mot nya fräscha 1-åringar :up:

I år får de alltså INTE reva av sig fritt :laugh:
 
här har myrorna bestämt sig för att jag har ställt upp hotell till dem, de har flyttat in i mina krukor/baljor med paprika, gurka och tomater i. :meh:
HUR blir jag bäst av med myrorna i krukorna? Myrr och liknande är ju rätt otrevligt i krukor där det växer livsmedel, liksom...
 
här har myrorna bestämt sig för att jag har ställt upp hotell till dem, de har flyttat in i mina krukor/baljor med paprika, gurka och tomater i. :meh:
HUR blir jag bäst av med myrorna i krukorna? Myrr och liknande är ju rätt otrevligt i krukor där det växer livsmedel, liksom...
Fun Light ska vara effektivt mot myror har jag hört. Myrorna käkar saften men tål inte aspartamet och stendör sägs det.
 
Jag är långt ifrån en trädgårdsmänniska :angel: men njuter av att läsa och se det ni åstadkommer. Jag behöver hjälp med att få mer skugga i hundgårdarna. Skulle vilja ha något som klättrar på hundgårdssektionerna, inget giftigt för jag misstänker att det någon gång kan tänkas hamna någon fyrbent där med kliande tänder.

Söderläge, lerjord, gärna inte mer skötsel än klippning. Vi har rosor i söderläge på annat ställe av tomten, men jag skulle vilja ha något som är mer täckande - kanske finns det också? Behövs det spaljé eller räcker det med nätet i sektionerna?

Så hit me - vad tror ni kan passa? :D
 
Jag är långt ifrån en trädgårdsmänniska :angel: men njuter av att läsa och se det ni åstadkommer. Jag behöver hjälp med att få mer skugga i hundgårdarna. Skulle vilja ha något som klättrar på hundgårdssektionerna, inget giftigt för jag misstänker att det någon gång kan tänkas hamna någon fyrbent där med kliande tänder.

Söderläge, lerjord, gärna inte mer skötsel än klippning. Vi har rosor i söderläge på annat ställe av tomten, men jag skulle vilja ha något som är mer täckande - kanske finns det också? Behövs det spaljé eller räcker det med nätet i sektionerna?

Så hit me - vad tror ni kan passa? :D
Bokharabinda aka arkitektens tröst? Snabbväxande, vacker och ogiftig.

31888


Funkar att klippa ner om man tycker den blir för stor. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 883
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 763
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp