Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har förra helgens träsgårdsrunda landat lite hos mig och jag har bestämt mig för 2 pergolor, utöver den jag ska ha vid hängmattan. 😱 Det behövs alltså 4 olika sorters rosor då jag tänkte att hängmattan ska ha två (gula eller vita).

På de 2 nya pergolorna tänker jag mig en med Lykkefund och en med Ilse Krohn Superior. Vad tror ni om dessa? Och har ni några förslag till hängmattans?

Kommer ha en liten bit "gjutjärnsstaket" också där jag vill ha rosor som liksom väller över staketet men vilken rossort gör det? Några tips på bra rosor här? Ska vara i olika nyanser av rosa.

Och rabattrosor. Har ni några bra förslag där? (Vita eller gula nyanser)

/vilse i rosdjungeln
 
Hur många jordgubbar får ni per planta ungefär? Ger dom mer när dom blir äldre?
Jag har ca 25-30 plantor av olika sorter och att skörda 5 gubbar per dag är helt för lite! (Jag är egentligen inte speciellt glad i jordgubbar, men i år har något hänt och jag har suuupercravings!)

Den billiga handelsträdgården hade plantor för 15kr/st härom veckan så lär åka dit på måndag och köpa alla om det finns några kvar!
Jag köpte 4 plantor förra året och jag lever i jordgubbslycka! Både skator och sniglar äter en del, ändå är det här dagens skörd. Fatet är ett tårtfat, alltså rätt mycket större än en vanlig tallrik.
 

Bifogade filer

  • 20190623_170806.jpg
    20190623_170806.jpg
    403,2 KB · Visningar: 10
Kommer ha en liten bit "gjutjärnsstaket" också där jag vill ha rosor som liksom väller över staketet men vilken rossort gör det? Några tips på bra rosor här? Ska vara i olika nyanser av rosa.

Leonardo da Vinci kan nog välla ut över vad som helst. Superfrisk och remonterar fram till oktober - november i Skåne. Hos mig är den väl någonstans mellan 150 och 200 cm hög.

DSC_0196.JPG
 
Vi får inte en enda jordgubbe i år, ett gäng kråkor har hittat jordgubbslandet och plundrar det på alla bär. :rage: Nu måste vi försöka sätta nån form av nät, vi har aldrig behövt det tidigare år, skatorna har tagit några enstaka bär men de här kråkorna är något nytt. Försökte göra skrämma av CD-skivor och vita plastdunkar men de verkar inte bry sig. :(
 
Ärligt talat så köpte jag den lite bara för att få säga "Ghislaine de Féligonde" så ofta som möjligt, för att det låter så underbart. Det är lite jobbigare att skriva men jag är beredd att ta det. Jag har haft den i tre år nu som en av mina bästa blickpunkter från köksfönstren och diskbänken/arbetsbänken. Så här ser den ut idag:

Visa bifogad fil 31673 :love:

Hur tycker du att din doftar? Det finns en allmän rosenträdgård i närheten av mig och där finns en Ghislaine de Féligonde som tidigare har varit nedklippt i ett par år och som precis har börjat blomma. Glad i hågen stack jag näsan i en blomma och den luktade ... ingenting.
 
Hur tycker du att din doftar? Det finns en allmän rosenträdgård i närheten av mig och där finns en Ghislaine de Féligonde som tidigare har varit nedklippt i ett par år och som precis har börjat blomma. Glad i hågen stack jag näsan i en blomma och den luktade ... ingenting.

Nja, okej då! Där har du väl lokaliserat det enda som kan vara ett litet minus. Det är inte mycket till doft - lite tycker jag mig känna på de nyutslagna, men inte på de andra och inte sådär som man kanske skulle kunna hoppas när man ser den lite på avstånd. Nu ser jag ju oftast min från köksfönstret, så där är den förlåten att den öser på mer visuellt än i dofter. :)
 
Vad det gror fantastiskt i år :love:
Jag slängde ner några utgångna bönfrön i den gamla hörullen och dom kommer upp :up:
Nästa gäng som ska få bo i hörullen har blivit fina småplantor i växthuset, squash och pumpa. Så nu i veckan så räknar jag med att jag hinner plantera ut dom.

Plocksalladen i växthuset hinner vi inte med att äta upp av :o och de olika lökväxterna ute ska vi inte prata om - varför är min luftlök över 1 meter hög och när jag skivar salladslöken/piplöken så kan jag sätta ringarna på mina fingrar, fast dom trillar av för dom är för stora... :p

Mitt trädgårds-jag klagar INTE på vädret hittills ;):D
 
@Scata Menar du att du odlar i BARA en gammal hörulle? Inte ens slänger på lite jord som kan gojsa ner sig i den? Saknar lite plats till mina pumpor som också står i växthuset... och som också väntar tålmodigt på att planteras ut.... men gamla hörullar har jag ju gott om i närområdet så att säga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 883
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 763
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp