Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi köpte Ikeas billiga spetsgardiner för att skydda kålen mot insekter förra året, fungerade utmärkt men de tålde inte en plötslig decimeter snö i början av november, då gick de sönder... Så ta bort gardinen innan snön bara (kålen tål lite kyla).
Tack för tipset.
Tycker att insektsnätet är väldigt stelt och svårt att hantera, kanske är enklare med en gardin. Om jag behöver mer eller om detta går sönder ska jag köpa det från Ikea istället.
 
I torsdags hämtade jag tomat- och jordgubbsplantor från REKO-ringen.
Igår kom de ner i jorden, liksom rabarber, humle och nån bärbuske som jag fick av en bekant.
Och eftersom jag inte hunnit köpa jord eller gödsel får de klara sig på den gamla jorden och det som finns i den...tills jag ordnat gödsel. :angel:

IMG_20180505_211814_972.webp


Ärtor, squash och eventuellt gurka kvar att ordna.
 
Morgon i trädgården och vaaarmt. :love: Har hunnit njuta och fota blommor och rensa i jordgubbslandet! Några jordgubbsplantor som fått överleva vintern i ett plasttråg åkte ner i jorden, och vattenslangen är invigd så de inte helt ska dö på en gång. Nu blir det vila och sen titt i bikupan. :)

Den svenska humleätaren, aka svartvit flugsnappare, har flyttat in i samma holk som förra året. Jag älskar att de äter mygg och knott men det blir en kyrkogård av halva humlor under lönnen... :meh: Mamma flugsnappare på bilden, noggrann vaktare medan hannen är ute och letar material.
svartvit_5aeec211e087c361dccbc08a.png

Och vet ni vad... tulpanerna har fått vara ifred. :) De är vackert ljust citrongula och matchar de olika påskliljorna så fint. Här är några i en fin liten grupp med några mininarcisser.
5_5aeec1db2a6b2203bce3eb05.jpg

6_5aeec1e02a6b220404c769ed.jpg

7_5aeec1e5ddf2b313f4e147cb.jpg
8_5aeec1eae087c361b933f18e.jpg
 
Jag har nästan bestämt mig för blekgul sockblomma som marktäckare. När jag var och köpte gödsel så såg jag av en slump att de hade hade den på Plantagen. Bra, tänkte jag. Då får det bli det!

Kruxet var bara att bilden visade röd sockblomma och det vill jag inte ha. Den är inte alls lika tålig för torka som den blekgula. Det blir nog en tur till Ekerö och Gustavshill i helgen istället för att se om de har den där.

Nu ska jag ner till lotten och plantera om de sista av hallonen och sedan vända ner lite gödsel i väntan på nästa veckas sådd.
 
Vad fint alla gör det.
Här hemma har jag gett upp om mitt grönsaksland. Jag sliter flera dagar varje vår med att rensa kvickrot utan att det blir mindre så nu tänker jag flytta landet. Kvickroten kommer från en slänt med buskar som står norr om det nuvarande landet. Planen är att gräva bort grässvålen och sätta plattor runt en kant av lecablock så det blir en lång väg för rotogräset att ta sig. Jorden blir en blöanding av den lera jag redan har i backen och massor av stallgödsel. Just nu försöker jag frilägga en yta varje dag för plattsättningen.
Idag har jag dessutom tryckt ner ett 70tal frön av Krasse på ungefär 1 m2. Jag hoppas det kommer lagom många. Fröna gick ut för minst 10 år sedan så jag räknar med dålig/obefintlig grobarhet. Tar det sig inte så har jag en ny påse att så ifrån men då får det bli mer lagoma 20 frön.
 
Det är nu jag ångrar att jag inte sått några sommarblommor till krukorna vid entrén. Jag köpte några färdiga plantor igår men de blir en fjärt i universum. De räcker inte till de stora urnorna. Jag funderar på vad jag skulle kunna dra upp kvickt. Pelargonsticklingar? Krasse? Nej, det lockar inte.
 
Det är nu jag ångrar att jag inte sått några sommarblommor till krukorna vid entrén. Jag köpte några färdiga plantor igår men de blir en fjärt i universum. De räcker inte till de stora urnorna. Jag funderar på vad jag skulle kunna dra upp kvickt. Pelargonsticklingar? Krasse? Nej, det lockar inte.

Krasse tycker jag är jättefint. Jag hade en väldigt fin förra året, Purple emperor, som var lite gammelrosa i olika nyanser. Superfin var den!
 
Krasse tycker jag är jättefint. Jag hade en väldigt fin förra året, Purple emperor, som var lite gammelrosa i olika nyanser. Superfin var den!
Jag kan inte hjälpa det men jag tänder inte på krasse, oavsett färg. Jag får ta och tänka nåt varv om jag kan komma på något lika kvickt och som faller mig bättre i smaken, typ något blått eller lila.
 
Jag kan inte hjälpa det men jag tänder inte på krasse, oavsett färg. Jag får ta och tänka nåt varv om jag kan komma på något lika kvickt och som faller mig bättre i smaken, typ något blått eller lila.

Ja då är det inget att göra åt den saken. :D

Kanske du kan göra ett litet torn med luktärt i passande färg?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp