Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske. Atlasblomma kan också funka. Eller någon zinnia. Men det mesta som jag gillar är det för sent för.

Atlasblomma borde också funka! Zinnia behöver man ju ofta så ganska tidigt, men det behöver ju inte vara för sent om du vill ha något fint till slutet av sommaren. Jag sådde zinnia vid den här tiden förra året och de slog ut i slutet av augusti, men blommade å andra sidan hela oktober ut.

Luktärt hade jag tänkt så i helgen, så det bör inte alls vara för sent. :)
 
Blåklint med några få plantor Rosenskära? Det kanske blir lite högt men du får två nivåer iom att Rosenskäran är högre än Blåklinten
Det skulle säkert vara fint, men är inte rosenskäran sådan att den blommar väldigt sent? Så då blir det kanske bara några veckor innan frosten tar allt.
 
Det skulle säkert vara fint, men är inte rosenskäran sådan att den blommar väldigt sent? Så då blir det kanske bara några veckor innan frosten tar allt.
Jo den är rätt sen men om du petar ner några frön nu i en kruka mot en södervägg så den kommer igång snabbt så borde du kunna få upp den lite snabbare. Den har dessutom ett väldigt vackert bladverk tycker jag.
En annan idé är att köpa några lavendelplantor som du sedan kan plantera ut i trädgården.
 
Jag ska tydligen ev ut på en roadtrip imorgon... min käre partner ska titta på en bil (om den finns kvar) i Kristianstad imorgon... så jag känner att jag förtjänar ett besök på en handelsträdgård längs vägen (jag måste ju vara med för att köra hem ena bilen om det blir affär).

Så, nu vill jag har tips på bra handelsträdgårdar längs vägen och kring Kristianstad. Vi utgår från Falun så jag antar att det blir E4:an en stor del av vägen. Inte för långt från vägen, vi kommer ju att långt att köra som det är. Ett stort plus är om de är bra på rosor, det är främst det jag är ute efter.

Edit: Kunde inte bileländet ha varit i Helsingborg istället?! Då hade Flora Linnea varit givet :love:
 
Jag ska tydligen ev ut på en roadtrip imorgon... min käre partner ska titta på en bil (om den finns kvar) i Kristianstad imorgon... så jag känner att jag förtjänar ett besök på en handelsträdgård längs vägen (jag måste ju vara med för att köra hem ena bilen om det blir affär).

Så, nu vill jag har tips på bra handelsträdgårdar längs vägen och kring Kristianstad. Vi utgår från Falun så jag antar att det blir E4:an en stor del av vägen. Inte för långt från vägen, vi kommer ju att långt att köra som det är. Ett stort plus är om de är bra på rosor, det är främst det jag är ute efter.

Edit: Kunde inte bileländet ha varit i Helsingborg istället?! Då hade Flora Linnea varit givet :love:

Hade det varit kring Helsingborg hade jag krävt att du kom och hälsade på mig :mad::love:
 
Kriget mot liljebaggarna har börjat. Satte ju flera liljor förra året och de har tagit sig fint. Problemet är liljebaggarna som kan förstöra dem så nu är jakten igång. Läste ett tips om varmt vatten i bunke med lite diskmedel i att kasta i dem i.
 
Jag fyllde år i helgen och fick ett presentkort på ett tunnelväxthus :bump:

Men numera behöver man ansöka för lov för tamef*n allt man vill ha på sin gård här (områdesbestämmelser..) , till och med för lekstugor, och med handläggningstider såklart. Avgifter på det skulle inte förvåna mig.
Så jag blir inte förvånad om det inte blir något i år, eller att avgiften blir dyrare än själva växthuset så jag ändå inte har råd att sätta upp det i år.
 
Jo den är rätt sen men om du petar ner några frön nu i en kruka mot en södervägg så den kommer igång snabbt så borde du kunna få upp den lite snabbare. Den har dessutom ett väldigt vackert bladverk tycker jag.
En annan idé är att köpa några lavendelplantor som du sedan kan plantera ut i trädgården.
Lavendel har jag massor av i trädgården men de blommar bara en kort tid. De ger inga flashiga sommarkrukor.
 
Kriget mot liljebaggarna har börjat. Satte ju flera liljor förra året och de har tagit sig fint. Problemet är liljebaggarna som kan förstöra dem så nu är jakten igång. Läste ett tips om varmt vatten i bunke med lite diskmedel i att kasta i dem i.
Jag plockar och mosar. Har handskar på mig och lägger dem mot hårt underlag.

Känner viss tillfredsställelse när jag mördar dem så brutalt.....

/liljeälskare
 
Jag fyllde år i helgen och fick ett presentkort på ett tunnelväxthus :bump:

Men numera behöver man ansöka för lov för tamef*n allt man vill ha på sin gård här (områdesbestämmelser..) , till och med för lekstugor, och med handläggningstider såklart. Avgifter på det skulle inte förvåna mig.
Så jag blir inte förvånad om det inte blir något i år, eller att avgiften blir dyrare än själva växthuset så jag ändå inte har råd att sätta upp det i år.
Om du plockar av plasten på vintern är det ju bara ett tält och det kräver inget lov?
En lekstuga t.ex. är ju permanent. Det är inte ett "tält".
 
Lavendel har jag massor av i trädgården men de blommar bara en kort tid. De ger inga flashiga sommarkrukor.
Jag har ett minne av att de blommar länge men det kanske är Isop som gör det eller så var det kombinationen Lavendel och Isop som blommande länge när jag var liten.
 
Behöver nu er hjälp! Vi har efter att ha misslyckats med att så gräsmatta förra året (för dålig vattning och för dålig jord tror jag) gjort om proceduren. Liksom förra året så kommer ett j*vla ogräs upp innan gräset. Detta brer ut sig överallt och hindrar gräset att etablera sig snabbt. Samma ogräs kom upp förra året men i år har jag sprutat ner det med ättika innan vilket inte verkar ha hjälpt. Vad är det för ogräs på bilden (björnfot?) och hur ska vi bli av med det? Gräset har inte grott ännu och jag rensar så gott jag kan men får inte bort hela roten. (Bild från en del av gräsmattan som stått orörd sen förra årets misslyckade sådd).
 

Bifogade filer

  • 20180507_083645.webp
    20180507_083645.webp
    457,5 KB · Visningar: 34
Det är nu jag ångrar att jag inte sått några sommarblommor till krukorna vid entrén. Jag köpte några färdiga plantor igår men de blir en fjärt i universum. De räcker inte till de stora urnorna. Jag funderar på vad jag skulle kunna dra upp kvickt. Pelargonsticklingar? Krasse? Nej, det lockar inte.
Om man planterar nu brukar petunior komma fint och överdådigt i krukor under sommaren. :) Om du vill ha något som hänger ut över kanten istället för klättrar uppåt på något stöd vill säga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp