Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man planterar nu brukar petunior komma fint och överdådigt i krukor under sommaren. :) Om du vill ha något som hänger ut över kanten istället för klättrar uppåt på något stöd vill säga.
Jag funderade faktiskt på att köpa några sexpack med petunior när jag var i Örebro i helgen, men gjorde inte det. De är ju så jäkla kladdiga att rensa. Jag gillar million bells mycket bättre. Men hittar jag petunior i flerpack här kanske det får bli sådana i alla fall. Tagetes brukar jag också se i flerpack, men jag gillar inte tagetes. Förra året hade jag sådana i grönsakslandet, men dessa hade jag drivit upp från frö och i grönsakslandet tycker jag det passar bra. Jag vet inte vad mer man kan tänkas hitta i flerpack. Jag ska nog ta och flukta på lite blommor senare idag för jag ska ändå åka till byn och hämta kantsten som jag får halvgratis.
 
Behöver nu er hjälp! Vi har efter att ha misslyckats med att så gräsmatta förra året (för dålig vattning och för dålig jord tror jag) gjort om proceduren. Liksom förra året så kommer ett j*vla ogräs upp innan gräset. Detta brer ut sig överallt och hindrar gräset att etablera sig snabbt. Samma ogräs kom upp förra året men i år har jag sprutat ner det med ättika innan vilket inte verkar ha hjälpt. Vad är det för ogräs på bilden (björnfot?) och hur ska vi bli av med det? Gräset har inte grott ännu och jag rensar så gott jag kan men får inte bort hela roten. (Bild från en del av gräsmattan som stått orörd sen förra årets misslyckade sådd).
Ser ut att vara någon form av baldersbrå eller gatkamomill (samma släkt.)

De kör man bara över med gräsklipparen och så är de borta. Det är den växt som kommer först när en mark lämnas obrukad med öppen jord. Vanlig på träda som bara lämnas åt sitt öde. Första åren är det massor av baldersbrå. Sedan kommer andra växter.

Jag tror inte de hindrar gräset. Gräs brukar kunna etablera sig ändå. Och kanske skuggar det så att det blir mer fukt i marken?

Låt dem vara. Bara onödigt jobb att försöka ta bort. Dessutom kräver det ju att du går i den nysådda gräsmatan och det är mindre bra :up:
 
Aaaah! Jag drunknar i rabarber!
IMG_20180507_114229.webp

I växthuset är det torrt och alldeles för varmt. Köpt en hygrometer så jag kan hålla koll. Det är roligt! Men hur sjutton ska jag lyckas hålla nere tempen, höja fuktigheten lagom mycket och få det bra när det redan är alldeles för varmt, i maj! Uj uj uj jag har verkligen fått nåt att bita i. Men det är roligt!
 
Aaaah! Jag drunknar i rabarber!
Visa bifogad fil 14478

I växthuset är det torrt och alldeles för varmt. Köpt en hygrometer så jag kan hålla koll. Det är roligt! Men hur sjutton ska jag lyckas hålla nere tempen, höja fuktigheten lagom mycket och få det bra när det redan är alldeles för varmt, i maj! Uj uj uj jag har verkligen fått nåt att bita i. Men det är roligt!
äh, det där är bara en stor sats saft och tre pajer... ;)
Jag lovar att lägga ut en bild på min rabarberodling om några veckor, jag har såna här...
20160622_145058.webp
 
Alltså wow, sådana vill jag med ha! Vad är din hemlighet? :D

Jag önskar mina rabarber växte mindre bra än vad de gör O_o

Man tröttnar ganska fort på rabarberpaj, rabarberkrän och rabarbersaft. Sedan är det ett evigt rensande hela sommaren för att de inte ska ta över och bli en skog
 
Jag önskar mina rabarber växte mindre bra än vad de gör O_o

Man tröttnar ganska fort på rabarberpaj, rabarberkrän och rabarbersaft. Sedan är det ett evigt rensande hela sommaren för att de inte ska ta över och bli en skog

Mina växer alltid så måttligt, jag vill ju ha mängder!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp