Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Krusbärsbusken ser fin ut och lilla persikoträdet blommar och även blåbärs tryet. :)
 

Bifogade filer

  • 8FA81F78-A856-458C-AB6B-CF5F4D799200.webp
    8FA81F78-A856-458C-AB6B-CF5F4D799200.webp
    135,1 KB · Visningar: 19
Jag har trädgårdsmissbrukat idag. Jag har köpt totalt 4 påsar frön och så blev det 2 sexpack med petunior från Granngården. Det blev ett besök hos plantmarknaden också, men de hade pinsamt dåligt sortiment med sommarblommor. I den andra handelsträdgården fanns det inte heller så mycket att hurra för. Sen kollade jag om plantmarknaden hade persikoträd, men de hade inte fått in något. Jag "villhöver" även ett flerstammigt glanskörsbär, en kopparlönn och en lind till min trädgård, men det ryms inte i budgeten för närvarande.
 
Är det någon som vet om jag kan så fröna direkt i sand (i byttor)? Jag tror att jag har såjord någonstans, men är inte säker och den är nog rätt gammal och måste troligen steriliseras. Någon ny såjord hittade jag inte i butiken. Jag vet i alla fall att jag har god tillgång på sand. Blir lite torrt kanske?
 
Ser ut att vara någon form av baldersbrå eller gatkamomill (samma släkt.)

De kör man bara över med gräsklipparen och så är de borta. Det är den växt som kommer först när en mark lämnas obrukad med öppen jord. Vanlig på träda som bara lämnas åt sitt öde. Första åren är det massor av baldersbrå. Sedan kommer andra växter.

Jag tror inte de hindrar gräset. Gräs brukar kunna etablera sig ändå. Och kanske skuggar det så att det blir mer fukt i marken?

Låt dem vara. Bara onödigt jobb att försöka ta bort. Dessutom kräver det ju att du går i den nysådda gräsmatan och det är mindre bra :up:

Stort tack för svar! Då låter jag gräsklipparen ta dem framöver och håller tummarna för gräset :)
 
Jag har trädgårdsmissbrukat idag. Jag har köpt totalt 4 påsar frön och så blev det 2 sexpack med petunior från Granngården. Det blev ett besök hos plantmarknaden också, men de hade pinsamt dåligt sortiment med sommarblommor. I den andra handelsträdgården fanns det inte heller så mycket att hurra för. Sen kollade jag om plantmarknaden hade persikoträd, men de hade inte fått in något. Jag "villhöver" även ett flerstammigt glanskörsbär, en kopparlönn och en lind till min trädgård, men det ryms inte i budgeten för närvarande.

Vad glad jag blir av att läsa att du har trädgårdsmissbrukat och att du villhöver både persikoträd, glanskörsbär, kopparlönn och en lind! <3
 
Alltså wow, sådana vill jag med ha! Vad är din hemlighet? :D
hemligheten är att hitta rätt sorts rabarber...
Mina härstammar från en rot som min moster tog med sig från sitt (och min mammas) föräldrahem i Kalix för snart 60 år sen... De har vuxit hos henne i Skåne sen dess och jag tog med mig några rötter därifrån härom året. Det blir horribelt mycket rabarber om man inte passar sig....
Innan vi knyckte med oss rötter brukade vi ta hem 10-15 kg (bara stjälkar) och den åverkan vi gjorde i rabarberbeståndet när vi plockade det kan närmast kallas gallring...
1525720810816.webp
 
Apropå rabarber. Till vårt bröllop förra året torkade min mor rabarber till godis och gav bort i en goodie bag. Det blev så sanslöst gott. Rätt sött men utan tillsatt socker, har jag för mig! Går nog att googla annars kan jag fråga om någon vill ha receptet. Ett tips till storodlarna då de minskar mycket i storlek och går lätt att äta :d så man kan bli av med stora mängder på det viset. Äkta naturgodis. :)
 
Jag funderade faktiskt på att köpa några sexpack med petunior när jag var i Örebro i helgen, men gjorde inte det. De är ju så jäkla kladdiga att rensa. Jag gillar million bells mycket bättre. Men hittar jag petunior i flerpack här kanske det får bli sådana i alla fall. Tagetes brukar jag också se i flerpack, men jag gillar inte tagetes. Förra året hade jag sådana i grönsakslandet, men dessa hade jag drivit upp från frö och i grönsakslandet tycker jag det passar bra. Jag vet inte vad mer man kan tänkas hitta i flerpack. Jag ska nog ta och flukta på lite blommor senare idag för jag ska ändå åka till byn och hämta kantsten som jag får halvgratis.
Min mor som har mycket grönare fingrar än mig har fina amplar med petunior varje sommar. Planterar nog rakt i välbrunnen hästskit och vattnar lagom. Blir snart till överdådig blomning hela sommaren. :) Tror knappast hon rensar. Knipsar bort överblommade blommor möjligtvis.
 
Kriget mot liljebaggarna har börjat. Satte ju flera liljor förra året och de har tagit sig fint. Problemet är liljebaggarna som kan förstöra dem så nu är jakten igång. Läste ett tips om varmt vatten i bunke med lite diskmedel i att kasta i dem i.
Aaaah de jäklarna gillar liljorna jag fick av en kollega. De har inte fått blomma än, tror det är tigerlilja. Baggarna kaläter dem men såg nu att de snällt kommer upp i år igen. Ska nog vara mer på hugget och inleda ett krig även här! Märkligt nog går de inte på brandliljorna som får blomma så fint varje år.
Vill man avliva insekter snabbt och enkelt utan att behöva mosa dem kan man dränka en bomullstuss i aceton/nagellacksborttagning och lägga i en burk med lock. Släng i alla kryp där och på med locket igen. Dör direkt.
 
Min mor som har mycket grönare fingrar än mig har fina amplar med petunior varje sommar. Planterar nog rakt i välbrunnen hästskit och vattnar lagom. Blir snart till överdådig blomning hela sommaren. :) Tror knappast hon rensar. Knipsar bort överblommade blommor möjligtvis.
Ja, de gamla blommorna behöver rensas bort. Annars går plantorna i frö och slutar blomma.

Mina ska jag sätta i ett par urnor utanför dörren. Förr gjorde jag en del korgamplar där jag även planterade i sidorna, men det är några år sen sist.
 
Apropå rabarber. Till vårt bröllop förra året torkade min mor rabarber till godis och gav bort i en goodie bag. Det blev så sanslöst gott. Rätt sött men utan tillsatt socker, har jag för mig! Går nog att googla annars kan jag fråga om någon vill ha receptet. Ett tips till storodlarna då de minskar mycket i storlek och går lätt att äta :d så man kan bli av med stora mängder på det viset. Äkta naturgodis. :)
Jaaa, recept!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp