Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fint det var med lavendel runt trädet :love:
Jag provade att dra upp lavendel från frö, vilket lyckades ovanligt bra. Dom lever än (10 år senare) och dom har gjort resan från att trädgården låg i zon 6 pga konstig blåsig omgivning, till att nu vara zon 4 (nästan 3) för vi har numer en helt inbyggd trädgård. Dom bor i ett magert stenparti aka kryddland. Prova att dra upp själv!
En gång (aldrig mer) beställde jag levande växter från odla - dom var blandat mycket medtagna och helt döda när dom kom. Allt dog :( Jag fick visserligen nya när jag ringde, men det var samma visa... :crazy:
Det kanske är bättre nu, men jag chansar aldrig mer :down:

Jag har varit i trädgården nu på fm och idag går det att jobba :up: (nej jag klagar inte på värmen :angel:;)).
Usch! Hoppas hoppas, jag beställde den där kvitten och hoppas att den överlever när posten tappar den på motorvägen osv.

Vad mysigt att det blev så mycket varmare i trädgården! Jag kämpar på med några små häckar på baksidan och hoppas att det blir mycket varmare när de kommer upp lite. Likaså om bara det nedrans äppelträdet kunde börja växa och leva så kanske det kan göra det varmare och gosigare. På framsidan är påskliljorna överblommade på baksidan har de inte ens fått knopp... Haken är att häckarna verkar tycka det är kallt och blåsigt :laugh: och växer som sämst där de behövs som bäst.

Lavendel från frö låter så komplicerat, men kanske ska jag våga :) annars har jag för mig att man kan ta avläggare kanske.
 
Hrm. Jag har ett angeläget problem.

Som notorisk växtdödare hade jag inga stora förhoppningar om att få upp några tomatplantor, sådde en hel massa frön för att testa - några kanske överlever?

Ha! :D nu har jag problem med vart jag ska göra av dem och på flera finns det faktiskt minitomater :love:


De gånger jag köpt färdig planta har jag fått max tio tomater innan de dött... Men jag tror jag inte riktigt gjorde rätt, planterade inte om, vattnade knappt och.. gödning njaä.. ?

Så, om man tar hand om en planta, vad är en normal skörd? :)
I mitt växthus är normal skörd från fyra plantor "mer än två personer kan äta under minst fyra månader".
 
Är det någon som dragit upp sparris från frö och kan tala om för mig hur det ska se ut år 2? Mina ser misstänkt döda ut :crazy:
Dom var jättefina och livskraftiga förra sommaren och blev över metern höga vippor, sen lät jag dom vissna ner utan att klippa. Men kommer det nytt ur roten eller skulle stråna komma tillbaka i grönt?
 
Idag fick jag tre små plantor vit jordgubbe av en kollega. :D

De fick plats i lådan med de andra jordgubbarna.
DSC_1534.webp
 
Mitt äppelträd jag fick i födelsedagspresent har dött. :cry::cry: Roten finns inte längre, gissar på sork. Är bara en pinne. :( Hade aldrig trott det. Förra trädet tog myrorna och nu sorken. Här finns massa gamla träd men inga fruktträd. Ett av farmors gamla träd lever men är mest bara en pinne, som dock börjat ge något litet äpple. Suck och blä. Vet inte hur jag ska skydda nästa mot både och men får väl försöka med alla till buds stående medel. Får näta in både rot och träd och gödsla med Myrr... Man måste ju för tusan ha fruktträd!
 
Vill oxå ha recept,för det finns en gräns för paj,kräm,muffins,saft mm.

Det var visst socker i receptet men ändå. Nyttigare än godis. :)
Tror det var 4 liter vatten 2 kg socker 6 kg rabarber. Koka upp sockerlagen, häll den över rabarber skuren i bitar. Låta stå svalt 2-3 dagar och sen sila. Saften kan användas som vanlig saft. Bäst resultat om man torkar dem i en bär/svamptork, i ugnen blir de lite kletiga.
 
Mitt äppelträd jag fick i födelsedagspresent har dött. :cry::cry: Roten finns inte längre, gissar på sork. Är bara en pinne. :( Hade aldrig trott det. Förra trädet tog myrorna och nu sorken. Här finns massa gamla träd men inga fruktträd. Ett av farmors gamla träd lever men är mest bara en pinne, som dock börjat ge något litet äpple. Suck och blä. Vet inte hur jag ska skydda nästa mot både och men får väl försöka med alla till buds stående medel. Får näta in både rot och träd och gödsla med Myrr... Man måste ju för tusan ha fruktträd!
Nej vad trist :(

Vi har ett antal äppelträd, men många är riktigt gamla och skruttiga så jag har så smått börjat kika på att köpa nya träd så vi inte plötsligt står helt utan äpplen.
 
Är det någon som dragit upp sparris från frö och kan tala om för mig hur det ska se ut år 2? Mina ser misstänkt döda ut :crazy:
Dom var jättefina och livskraftiga förra sommaren och blev över metern höga vippor, sen lät jag dom vissna ner utan att klippa. Men kommer det nytt ur roten eller skulle stråna komma tillbaka i grönt?
Sparris vissnar ner helt och kommer nytt nästa år. Klipp bort förra årets dödved
 
Mitt äppelträd jag fick i födelsedagspresent har dött. :cry::cry: Roten finns inte längre, gissar på sork. Är bara en pinne. :( Hade aldrig trott det. Förra trädet tog myrorna och nu sorken. Här finns massa gamla träd men inga fruktträd. Ett av farmors gamla träd lever men är mest bara en pinne, som dock börjat ge något litet äpple. Suck och blä. Vet inte hur jag ska skydda nästa mot både och men får väl försöka med alla till buds stående medel. Får näta in både rot och träd och gödsla med Myrr... Man måste ju för tusan ha fruktträd!
Sork kan man göra lite olika med.....

Jag har testat att plantera pingsliljor runt. Men det resulterade i att jag hade gula blommor lite överallt och ett dött träd. Sorkjävlarna bar helt enkelt bort lökarna eftersom de tyckte de var i vägen.

Det som visat sig vara effektivt har varit att lägga kycklingnät i gropen. Dvs täcka hela gropen med nät och sedan plantera. Sork biter tydligen inte i metall. Har låtit nätet sticka upp en bit över jordytan. När trädet är väletablerat klipper jag bort nätet.

Sedan kräs det att man håller rådjur och hare borta. Efter olika försök har jag fastnat för att linda potatissäckar löst runt det unga trädet om vintern.
 
Sork kan man göra lite olika med.....

Jag har testat att plantera pingsliljor runt. Men det resulterade i att jag hade gula blommor lite överallt och ett dött träd. Sorkjävlarna bar helt enkelt bort lökarna eftersom de tyckte de var i vägen.

Det som visat sig vara effektivt har varit att lägga kycklingnät i gropen. Dvs täcka hela gropen med nät och sedan plantera. Sork biter tydligen inte i metall. Har låtit nätet sticka upp en bit över jordytan. När trädet är väletablerat klipper jag bort nätet.

Sedan kräs det att man håller rådjur och hare borta. Efter olika försök har jag fastnat för att linda potatissäckar löst runt det unga trädet om vintern.
Du gräver alltså ner nätet en bit under jorden runt hels trädet men inte precis under den?
 
Du gräver alltså ner nätet en bit under jorden runt hels trädet men inte precis under den?
Nej nej.
Jag gräver en grop. Klär in hela gropen med nät och låter nätet sticka upp lite över markytan. Så jag liksom planterar i en "nätpåse".
Grop, nät, och sedan vanlig plantering ungefär som om nätet inte fanns där.

Jag gräver alltså inte ner nätet. Jag lägger nätet i den grävda gropen innan jag fyller på med planteringsjord och planta.
 
I fjol köpte jag tre klematis att plantera mot garageväggen. Det blev aldrig av :idea: utan de blev stående i sina plastkrukor hela hösten och hela vintern :o Döm om min förvåning när alla tre har skjutit skott nu? Nu känner jag ett visst ansvar över att plantera dem på riktigt :D
Jag började gräva ett land runt altanen igår och tänkte att jag skulle sätta klematisarna där, de borde väl kunna klättra på staketet? Frågan är även vad jag ska komplettera dem med? Jag funderar på en lavendel, Rosea? Jag skulle vilja ha något lågbuskigt, gärna något vintergrönt.
En bild från förra sommaren på hur altanen ser ut:
Landet kommer grävas runt om, jag står i öster och fotar och sydsidan har sol nästan hela dagen.
19985765_493406544331506_8631350437649317888_n.jpg
 
I måndags köpte jag lite blommor och planterade i de två stora krukorna som står varsin sida trappan till huset och i två blomlådor. Började rensa bort alla jäkla maskrosor i grusgången också. Blir mycket fräschare!

Beställde lite fröer igår och tänkte så solrosor på andra sidan trappan där vi just nu inte har något alls mer än tråkig grusgång med ogräs. Tänkte ställa dit pallkragar att så i. Beställde även någon buskkrasse, morötter, sallad och sockerärtor som jag tänkte försöka få liv i :p

Jag vill ha det fint men har inget jätteintresse för blommor och sånt, men vi har stor trädgård och den behöver ju hållas efter. Och det blir mycket trevligare med lite blommor :)
 
Vi kämpar på med växthuset. Plasten kom i stora rullar som man får skära ut till gavlarna och dörrarna själv ur. Så det är där vi är just nu, förhoppningsvis är allt klart efter helgen. Ska tjära "grunden" med som är av trä.
 
Mitt äppelträd jag fick i födelsedagspresent har dött. :cry::cry: Roten finns inte längre, gissar på sork. Är bara en pinne. :( Hade aldrig trott det. Förra trädet tog myrorna och nu sorken. Här finns massa gamla träd men inga fruktträd. Ett av farmors gamla träd lever men är mest bara en pinne, som dock börjat ge något litet äpple. Suck och blä. Vet inte hur jag ska skydda nästa mot både och men får väl försöka med alla till buds stående medel. Får näta in både rot och träd och gödsla med Myrr... Man måste ju för tusan ha fruktträd!
Hur äter myrorna träd? ryys.

Mitt växer typ inte alls, en pinne med tre pinnar. Nu har jag kapat mina tre pinnar för att se om den får fart av det, tillsammans med en delvis uppgrävning, upprätning och fastbindning i stolpar. Tidigare två år har jag försökt stöta hål och peta ned gödsel vår och höst. Och satt limremsa på stammen mot myrorna som odlar bladlöss i det. (satte på plommonträdet också och har fångat en stor mängd rejält skumma insekter på det). Hopplösa träd.
 
Hur äter myrorna träd? ryys.

Mitt växer typ inte alls, en pinne med tre pinnar. Nu har jag kapat mina tre pinnar för att se om den får fart av det, tillsammans med en delvis uppgrävning, upprätning och fastbindning i stolpar. Tidigare två år har jag försökt stöta hål och peta ned gödsel vår och höst. Och satt limremsa på stammen mot myrorna som odlar bladlöss i det. (satte på plommonträdet också och har fångat en stor mängd rejält skumma insekter på det). Hopplösa träd.
Gödsla inte! Inte förrän det är flera år gammalt!

Det behöver göra rötter och det händer inte om det hittar näring direkt invid stammen. Du kommer att få ett vingligt och klenväxande träd.

Vatten däremot är bra. :)
 
Nej nej.
Jag gräver en grop. Klär in hela gropen med nät och låter nätet sticka upp lite över markytan. Så jag liksom planterar i en "nätpåse".
Grop, nät, och sedan vanlig plantering ungefär som om nätet inte fanns där.

Jag gräver alltså inte ner nätet. Jag lägger nätet i den grävda gropen innan jag fyller på med planteringsjord och planta.
Aha ok! Men är det inte bökigt att ta bort nätet sedan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp