Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då bor ni i ett väldigt fint område då med kulturmiljöer?Inte här efter att det blev områdesbestämmelser och utökad lovplikt.
Innan de ändrade 2015 låg vi inte ens inom planlagt område så det är en enorm skillnad
Då bor ni i ett väldigt fint område då med kulturmiljöer?
Om tio år kanske jag sansat mig och tycker det var mycket bra att kommunen styrde upp området. Om tio år kanske jag har mitt växthusGammal gruvby
Det är fint uppe i byn och jag förstår verkligen varför kulturarvet ska bevaras.
Men det utesluter inte att jag blir lite vresig över att det ska vara så knöligt att få sätta upp ett litet växthus i utkanten av byn som inte är de minsta gruvbyaktig.
Eller så kikar du förbi när staketet är klartHar du vägen förbi här så kan jag gödsla med löjtnanshjärta.
Så långtid borde inte bygglovet ta, här tar det 3-4 veckor.Om tio år kanske jag sansat mig och tycker det var mycket bra att kommunen styrde upp området. Om tio år kanske jag har mitt växthus
Om de gulröda får plommon vill jag ha första tjing på kärnor!Mina plommonträd blommar
Och tror det var @tanten som frågade om dom blir träd av kärnor,svaret är ja på dom blå,ser inget på dom gul/röda än.
Så kan vi göra.Eller så kikar du förbi när staketet är klart
Blå plommon,troligen är både dom o dom gul/röda från när huset byggdes eller äldre,träden är gamla och det blå har gett massor med plommon varje år,mens der gula är mindre givmilt,där är det antingen överfullt så grenarna går av eller ett fåtal.Om de gulröda får plommon vill jag ha första tjing på kärnor!
Är de blå plommon eller krikon?
Högst tio veckor efter att all information de behöver är inne fick jag till svarSå långtid borde inte bygglovet ta, här tar det 3-4 veckor.
Rotskott eller grodda kärnor för de som börjat blommma?Blå plommon,troligen är både dom o dom gul/röda från när huset byggdes eller äldre,träden är gamla och det blå har gett massor med plommon varje år,mens der gula är mindre givmilt,där är det antingen överfullt så grenarna går av eller ett fåtal.
På dom blå är det rotskott,på den gula satte jag kärnor då du ville veta,så nu väntar jag o klipper gräset med ordentligt tilltagen omkrets minnet är bra men kortRotskott eller grodda kärnor för de som börjat blommma?
( På gården hade jag plommon som växte upp från rotskott elelr grodda kärnor och gav rikligt med medelsmå rödgula mycket goda plommon. Trodde de skulel finnas på ett gäng gårdar i trakten men icke. Och nya ägarna vill jag inte fråga. De och jag är inte riktigt kontanta....)
Spännande!!!På dom blå är det rotskott,på den gula satte jag kärnor då du ville veta,så nu väntar jag o klipper gräset med ordentligt tilltagen omkrets minnet är bra men kort
Så spännande! Jag trodde i min enfald att det bara var att ta ett skott, flytta det, låta det växa, och få frukt.Spännande!!!
Vid gamla hus är det ofta rotskott runt gamla plommionträd men de är oftst sådana som inte blommar och inte får frukt.
Jag letar ju med ljus och lykta efter rotäkta plommonträd och träd vars kärnor gror och ger frukt.
Plommon är besvärligt i största allmänhet. Lyckas man så lyckas man. Annars blir det inget alls.
Har ett Tzar som är funt fyra år gammalt som blommar fint och ger en del kart men alla faller av innan de blivit mogna.....
Beror på. Och ger den frukt så är det kanske det är helt annan frukt.Så spännande! Jag trodde i min enfald att det bara var att ta ett skott, flytta det, låta det växa, och få frukt.
Jag grävde upp ett lite större skott från mammas urgamla plommonträd i höstas. Den överlevde vintern och nya fina blad är på väg att slå ut
Men då är det alltså inte säkert att den kommer ge frukt?
Spännande!!!
Vid gamla hus är det ofta rotskott runt gamla plommionträd men de är oftst sådana som inte blommar och inte får frukt.
Jag letar ju med ljus och lykta efter rotäkta plommonträd och träd vars kärnor gror och ger frukt.
Då får jag hoppas på tur helt enkeltBeror på. Och ger den frukt så är det kanske det är helt annan frukt.
Om det är ett träd som kommer från en handelsträdgård så är det sannolikt en sort som ympats på en grundstam. Grundstammar väljs ut för att de är bra på att slå rot och är härdiga. Rotskotten komemr ju från just roten så det är grundstammen du får. Det kan vara en totalt värdelös sort som inte klarar att ge frukt.
På motsvarande sätt är det med grodda kärnor. De kan vara en strålande bra frukt men ha svaga rötter.
Själv har jag just nu tre grundstammar av äpple som står i krukor invid husknuten. På söndag ska vi träffas och ympa äppelträd tillsammans i vår trädgårdscirkel.