Hmm försent men då blir det väl ingen höstgödsling då.Gödsla inte! Inte förrän det är flera år gammalt!
Det behöver göra rötter och det händer inte om det hittar näring direkt invid stammen. Du kommer att få ett vingligt och klenväxande träd.
Vatten däremot är bra.
Det är alltså typ säkert 7 år gammalt och har inte vuxit en cm sedan vi flyttade in för 4 år sedan. Jag började gödsla förrförra året och då fick jag i alla fall gröna blad istället för gula och några äpplen förrförra. Jag tror till och med jag gödslat utanför där rötterna faktiskt är.
Det är väldigt vingligt och klenväxande jag funderar på att gräva en rabatt bredvid för att locka ut rötterna lite och ha jordgubbar och perenner där.
Det ska vara planterat av ett bostadsbolag, proffs (det är fast lera under gräsmattan) men övriga träd o buskar som fanns när vi flyttade in kunde man bara ploppa upp som de var och plantera om för de hade inte stuckit ut en ynkaste rot utanför originalklumpen. Lyfte en päronpinne som stod och ruttnade 15 cm (läste ngnstans att ympstället skulle vara över jorden) och flyttade en buske och slängde en. (jag googlar och experimenterar för jag kan ingenting).