Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Misstänkte det. Bara att gå ut och börja gräva! Jorden är jättefin, har varit grönsaksland innan det blev gräsmatta, tror du jag kan återanvända den? Blandad med ny jord givetvis.

Det är ju en risk men om du tar bort grässvålen ordentligt? Eller om du har något friland hade jag nog hellre lagt jorden på det än att riskera en massa ogräs i växthuset.

Jag är lat och vill ha minimalt med arbete, därför hade jag velat minimera risken för ogräs i växthuset :D
 
Det är ju en risk men om du tar bort grässvålen ordentligt? Eller om du har något friland hade jag nog hellre lagt jorden på det än att riskera en massa ogräs i växthuset.

Jag är lat och vill ha minimalt med arbete, därför hade jag velat minimera risken för ogräs i växthuset :D

Svålen är borta med råge. Jag tror jag chansar och behåller åtminstone lite av jorden. Får väl ha ett jobbigt år annars :D
Jag hatar att ogräs så egentligen borde jag inte chansa
 
Svålen är borta med råge. Jag tror jag chansar och behåller åtminstone lite av jorden. Får väl ha ett jobbigt år annars :D
Jag hatar att ogräs så egentligen borde jag inte chansa
Är det fin trädgårdsjord hade jag använt enbart den utan att blanda med annan jord. Annat skulle vara slöseri tycker jag och ogräs är väl inte något stort problem på en så liten yta bara man inte släpper det iväg utan tar bort ogräsplantorna direkt när de är små :)
 
Gräva gräva gräva!
1525498308777339443587.webp

@Anders nu get du mig beslutsångest! Det är så tungt och jobbigt att gräva, men så fruktansvärt trist att rensa ogräs..
 
Gräva gräva gräva!
Visa bifogad fil 14369

@Anders nu get du mig beslutsångest! Det är så tungt och jobbigt att gräva, men så fruktansvärt trist att rensa ogräs..
Ogräsen kommer i början, tar man bort dem tidigt är det inte mycket jobb alls, men väntar man tills de blir större är det ett helsike för hand. Köpejord kan man få lite vad som helst ibland och det är mycket viktigare att det är bra jord än att den ogräsfri tycker jag och det är mycket arbete med att jordförbättra en sämre jord.

Sen finns det vissa skadegörare när man bryter en gräsmatta, som knäpparlarver som kan ställa till lite problem i början förstås beroende på vad man odlar. Å andra sidan är det en bra "förfrukt" för andra växter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ogräsen kommer i början, tar man bort dem tidigt är det inte mycket jobb alls, men väntar man tills de blir större är det ett helsike för hand. Köpejord kan man få lite vad som helst ibland och det är mycket viktigare att det är bra jord än att den ogräsfri tycker jag och det är mycket arbete med att jordförbättra en sämre jord.

Jag har redan så många ställen att rensa på :yuck:
Fast jag tänker att jordvolymen blir så mycket större om jag kör på friland. Det är ju bra. Hmm.. Kanske ska sluta gräva och börja bära plattor till gången istället.

Ja okej, jag är övertygad! Ogräs it is!
 
Misstänkte det. Bara att gå ut och börja gräva! Jorden är jättefin, har varit grönsaksland innan det blev gräsmatta, tror du jag kan återanvända den? Blandad med ny jord givetvis.
Eftersom jag är snål och fattig så har jag alltid bara gjort så. Dvs vänt och grävt och sedan sått.
Ungefär som man bryter en vall till spannmål. Man plöjer, harvar och sår. :D

Det tar ett par år innan jorden får den perfekta strukturen men det går utmärkt. Jag har till och med fått bördig jord på en plätt där matjorden skalats av och sålts.... Mitt knep har varit stallgödsel.

jag kör sönder med jordfräs. Krattar bort rötter och fyller på med välbrunnen skit. Vänder ner skiten och odlar.
 
Eftersom jag är snål och fattig så har jag alltid bara gjort så. Dvs vänt och grävt och sedan sått.
Ungefär som man bryter en vall till spannmål. Man plöjer, harvar och sår. :D

Det tar ett par år innan jorden får den perfekta strukturen men det går utmärkt. Jag har till och med fått bördig jord på en plätt där matjorden skalats av och sålts.... Mitt knep har varit stallgödsel.

jag kör sönder med jordfräs. Krattar bort rötter och fyller på med välbrunnen skit. Vänder ner skiten och odlar.

Låter bra! Då gör jag så. Tur att jag bara grävt en skottkärra. Har massor med brunnen gödsel och ännu mer trödgårdskompost som blivit jord nu. Ska köra ner några lass så jorden blir fet och god.
 
Någon som är duktig på kålodling? Jag har ett gäng broccoli och vitkålsplantor som jag har drivit upp. Vad vill de ha för typ av växtplats? Stället jag hade tänkt är väldigt soligt, men det kanske inte är bra för dom? Ställde några i solen för att vänja dem, men de verkar inte så glada. Bladen verkar ha tagit lite skada av den starka solen. Jag har aldrig odlat kål förut.
 
Någon som är duktig på kålodling? Jag har ett gäng broccoli och vitkålsplantor som jag har drivit upp. Vad vill de ha för typ av växtplats? Stället jag hade tänkt är väldigt soligt, men det kanske inte är bra för dom? Ställde några i solen för att vänja dem, men de verkar inte så glada. Bladen verkar ha tagit lite skada av den starka solen. Jag har aldrig odlat kål förut.
De behöver vänja sig vid utelivet precis som andra växter som dragits upp inomhus. Täck med fiberduk i början som du så småningom lättar på. De vill stå soligt - när de vant sig. För övrigt är kål så älskad av skadedjur att fiberduken egentligen kan ligga på hela säsongen. Det finns också en annan typ av duk/nät som är hållbarare än fiberduk och släpper igenom mer ljus, men den är svindyr. Spetsgardiner kan nog också funka som täckning för att hålla krypen borta.
 
De behöver vänja sig vid utelivet precis som andra växter som dragits upp inomhus. Täck med fiberduk i början som du så småningom lättar på. De vill stå soligt - när de vant sig. För övrigt är kål så älskad av skadedjur att fiberduken egentligen kan ligga på hela säsongen. Det finns också en annan typ av duk/nät som är hållbarare än fiberduk och släpper igenom mer ljus, men den är svindyr. Spetsgardiner kan nog också funka som täckning för att hålla krypen borta.
Tack, då ska jag skydda dem bättre. Jag har faktiskt köpt ett insektsnät att använda och hoppas att det ska fungera. Har mycket skadeinsekter här även utan kålodling.
 
Eftersom jag är snål och fattig så har jag alltid bara gjort så. Dvs vänt och grävt och sedan sått.
Ungefär som man bryter en vall till spannmål. Man plöjer, harvar och sår. :D

Det tar ett par år innan jorden får den perfekta strukturen men det går utmärkt. Jag har till och med fått bördig jord på en plätt där matjorden skalats av och sålts.... Mitt knep har varit stallgödsel.

jag kör sönder med jordfräs. Krattar bort rötter och fyller på med välbrunnen skit. Vänder ner skiten och odlar.
Så gör jag med varje vår och höst. Trodde alla gjorde så :confused:
 
Hur varmt måste det vara för att man ska våga ställa ut sina tomater? Vi ska ha nästan 10 grader på nätterna förutom två nätter där det ska vara 6 grader de nästkommande 10 dagarna. Sen funderar jag på när jag vågar så ärtor, på förpackningen stod det att jorden skulle vara minst 10 grader vid sådd, men hur mycket sjunker jordtemperaturen på nätterna? Kommer så i balkonglådor som står på golvet. :confused:
 
Tittade desperat på skogen med tomatplantor som trängts i gästhuset.

Studerade sedan SMHI som lovar långt över 20 grader de närmaste tio dagarna. Så jag fattade beslutet och bar ut ett gäng av de längsta och största palntorna och satte dem i växttunneln.

jag får väl hjälpa till med kupevärmare och/eller lakan om det blir kallt.....:nailbiting:
 
Tack, då ska jag skydda dem bättre. Jag har faktiskt köpt ett insektsnät att använda och hoppas att det ska fungera. Har mycket skadeinsekter här även utan kålodling.
Vi köpte Ikeas billiga spetsgardiner för att skydda kålen mot insekter förra året, fungerade utmärkt men de tålde inte en plötslig decimeter snö i början av november, då gick de sönder... Så ta bort gardinen innan snön bara (kålen tål lite kyla).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp