Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på om man kan göra något för att fylla ut och få liv i en gammal storbladig häck?

Har rensat ut på gamla döda grena, bort med alla brännässlor och även använt sekatören för att klippa bort grenar som är i vägen där jag ska sätta ett mindre staket. Dock ser den inte så rolig ut så jag funderar på om det finns något jag kan planetar in i den för att den ska se tätare ut. Häcken är inte omskött på x antal år. För 2 år sedan klippte de ned den inför försäljning. Har ingen aning om vad det är för slags häck mer än att den är storbladig
 
Jag ska plantera om tomater för andra gången. Kan man plantera om så djupt att första bladparet (vad de nu heter) täcks av jord? På flera av mina plantor sitter detta par mycket länge ner än första "riktiga" paret.

Jag planterar alltid om tomater så djupt jag kan (eftersom jag brukar vara lite sen med det hela... :o). Det är speciellt bra om de börjat bli rangliga, det brukar få dem att bredda sig. Det går bra att göra så med chili också men absolut inte med gurka, då ruttnar den vid basen.
 
Majs på g! :banana:
30984400_768970596635265_9193937608068038656_n.jpg
 
Har gett mig på det här med odling men vet inte riktigt vad jag håller på med....

Gurka, hur gör man med det? Har frösått både växthus- och frilandsgurka som nu har grott och är ca 5 cm hög med 2 blad. Nu då? Vilket håll kommer dom växa på? Ska dom stå svalt eller varmt? Vattnas mycket?

Skulle vilja så paprika också men har inga frön hemma. Kan man köpa en paprika på Ica och ta fröna? :idea: är det för sent att så paprika nu? Inomhus.
 
Har gett mig på det här med odling men vet inte riktigt vad jag håller på med....

Gurka, hur gör man med det? Har frösått både växthus- och frilandsgurka som nu har grott och är ca 5 cm hög med 2 blad. Nu då? Vilket håll kommer dom växa på? Ska dom stå svalt eller varmt? Vattnas mycket?

Skulle vilja så paprika också men har inga frön hemma. Kan man köpa en paprika på Ica och ta fröna? :idea: är det för sent att så paprika nu? Inomhus.
De två första bladen är hjärtblad, sen kommer karaktärsbladen som är växtens riktiga blad. Håll dem fuktiga och plantera inte ut för tidigt! (jag har planterat ut gurka i växthuset, men jag bor i princip så sydligt som det går i landet) Paprika är väl sent att så nu, det är stor risk att de inte hinner sätta frukt.
 
Automatisk fönsteröppnare till växthus i glas, vad rekommenderar ni? Jag vet ju inte modell och så på huset.. Är tex bauhaus 269 kr nåt att ha?
 
Funderar på om man kan göra något för att fylla ut och få liv i en gammal storbladig häck?

Har rensat ut på gamla döda grena, bort med alla brännässlor och även använt sekatören för att klippa bort grenar som är i vägen där jag ska sätta ett mindre staket. Dock ser den inte så rolig ut så jag funderar på om det finns något jag kan planetar in i den för att den ska se tätare ut. Häcken är inte omskött på x antal år. För 2 år sedan klippte de ned den inför försäljning. Har ingen aning om vad det är för slags häck mer än att den är storbladig
Försök googla fram vad det är för häck?

Hur långt ner klippte de den? Vissa lövbuskar klarar ju av att klippas till några få dm ovanför mark och skjuter sedan nytt. Men man får hålla efter och klippa rgelbundet så de grenar sig och inte blir tunna pinnar rakt upp bara.
 
Tittade till mina tomater nyss. Jag måste sätta en till pallkrage på höjden. Min bifftomat står och slickar fönstret som ligger över :D Måste bli färdig mes stenmuren så jag kan fylla landet med jord, innan det är gjort kan jag inte sätta upp växthuset.
 
Inte ett enda av mina 20 sådda gurkfrön har grott! :(

Körsbärstomaterna siktar på att bli lianer :cautious: (de ska planteras ut i sina baljor i helgen, det blir djuuup plantering...) medan ampeltomaterna är hur fina som helst och redan blommar...
 
Funderar på om man kan göra något för att fylla ut och få liv i en gammal storbladig häck?

Har rensat ut på gamla döda grena, bort med alla brännässlor och även använt sekatören för att klippa bort grenar som är i vägen där jag ska sätta ett mindre staket. Dock ser den inte så rolig ut så jag funderar på om det finns något jag kan planetar in i den för att den ska se tätare ut. Häcken är inte omskött på x antal år. För 2 år sedan klippte de ned den inför försäljning. Har ingen aning om vad det är för slags häck mer än att den är storbladig

Gödsla??
IMG_4189.jpg

IMG_4195.jpg

IMG_4199.jpg
IMG_4212.jpg

IMG_4213.jpg
IMG_4221.jpg


Lite bilder från min trädgård.
Vilka fantastiska blommor och fina bilder!
 
Jag har besökt min första bekantskap från den lokala trädgårdsföreningen i ett mycket trevligt ärende - mängder med enorma dahliaknölar som skänktes bort till intresserade medlemmar. Dit hör jag :-) Den här gången tror jag att både märkning och kvalitet rejält överträffar de märkliga sorter jag köpte på Ica och Granngården i fjol, så nu jäklar ska det bli vita dahlior där jag förväntar mig vita dahlior, och inte knallgula, orange eller lila.

En mycket trevlig trädgårdsmänniska och roligt att få en liten visning där. Passade på att byta bort några vita blomstertobaksplantor som tack.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp