Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom var satta i såjord. Jag planerade om dom till planteringsjord nu ikväll så får jag se hur det går. Jag googlade en del och hamnade på en sida som skrev om hur svårt det var att odla blomkål så jag tappade sugen litegrann men så länge dom lever ska jag nog försöka ge dom hyfsade förutsättningar.

Jag tänkte så zucchini också men det får vänta lite. Enligt fröpåsen ska som försås ca 4 veckor innan de kan sättas ut och jag är osäker på om det kommer vara nog varmt gör dem här uppe i zon 5 om fyra veckor.
Zon 5 här! Sådde mina zucchini i helgen, kunde inte vänta längre :rofl: har misslyckats med blomkål två år i rad, blir mycket blast men liten utdelning för mig.
 
Tack @athena_arabians, @tanten, @warg och @Magiana !

Låter väldigt lågiskt att de heter just gulsippa :D
och i sammanhanget kan jag då inte låta bli att komplettera samlingen med den lilla skönhet som växer väl inhägnat i naturreservatet i byn...
grönis.webp

Rätt gissat - grönsippa! :love:
(en muterad vitsippa)
 
En annan kul grej är att det finns blå vitsippor också. Inte blåsippor alltså utan blåfärgade vitsippor. Det växer såna i närheten av mitt jobb, har funderat på att gräva upp en eller två i ett dike och se om jag kan få dem att ta sig hemma men de blir tydligen ofta utkonkurrerade av de vita.
 
En annan kul grej är att det finns blå vitsippor också. Inte blåsippor alltså utan blåfärgade vitsippor. Det växer såna i närheten av mitt jobb, har funderat på att gräva upp en eller två i ett dike och se om jag kan få dem att ta sig hemma men de blir tydligen ofta utkonkurrerade av de vita.
Det hade ju varit rätt kul att ha bredvid de gula!
Mina gula kommer ursprungligen från trädgården vid mitt förra hus. När jag skulle flytta tog jag upp tre tuvor. En till mitt nya hus, en till min mamma och en till min faster. Alla tre har tagit sig bra och spridit sig.
 
Nu har gurkplantor och de senare sådda paprikorna börjat titta upp ur jorden, så några har blivit omplanterade till egen kupé :) Mina dvärgtomater växer och frodas, de vanliga tomaterna har kommit igång bra de med och spetspaprikorna har börjat blomma, så det känns som att årets odlingar håller sig till ett helt okej schema än så länge :up:
 
Det hade ju varit rätt kul att ha bredvid de gula!
Mina gula kommer ursprungligen från trädgården vid mitt förra hus. När jag skulle flytta tog jag upp tre tuvor. En till mitt nya hus, en till min mamma och en till min faster. Alla tre har tagit sig bra och spridit sig.
Vilken tid på året tog du upp dem? Om jag nu skulle få för mig att testa :)
 
Ännu mer växthusfrågor!
Tänkte börja gräva idag och bygga grunden. Men hur sjutton gör man egentligen? Googlat men hittar mest info om stora projekt med gjutna, isolerade golv. Jag tänkte ha som förra ägaren till växthuset; en träsockel och låga bäddar. Är det bara att gräva bort svålen där bäddarna ska vara och gräva "kanaler" till träsockeln runt om? Tänkte köra på tryckimpregnerade reglar i någon storlek (hoppas de kan hjälpa mig på bygghandeln!). Funkar det? Vill ju inte att huset ska spricka eller nåt.
 
Ännu mer växthusfrågor!
Tänkte börja gräva idag och bygga grunden. Men hur sjutton gör man egentligen? Googlat men hittar mest info om stora projekt med gjutna, isolerade golv. Jag tänkte ha som förra ägaren till växthuset; en träsockel och låga bäddar. Är det bara att gräva bort svålen där bäddarna ska vara och gräva "kanaler" till träsockeln runt om? Tänkte köra på tryckimpregnerade reglar i någon storlek (hoppas de kan hjälpa mig på bygghandeln!). Funkar det? Vill ju inte att huset ska spricka eller nåt.
Jag grävde ur hela ytan under växthuset, för ramen, bäddarna och plattgångarna. Vi använde tryckimpregnerat byggtimmer till ramen, jag ska se om det går att fota den.
 
:rofl::rofl::rofl:

Tacksam att jag har mina grannar på sådant avstånd att jag inte hör deras kommentarer! Inte minst förstår jag att jag kommer att vara det, när jag har nått fram till projektet att plantera min egen avenbokshäck...

Och den kommer säkert att bli jättefin! Då får du påminna grannen om hennes kräsna och oförstående kommentarer.
Uhm våra kom över förrförra året med en lånad maskinhäcksax och en mätpinne så att vår rad blev lika hög som deras :p sen klippte de medan jag höll pinnen för höjden... Nåja de frågade i alla fall och det blev bra. I år snokade de över häcken och frågade om de skulle komma med den. Men jag sa att jag kunde kapa den till rätt höjd med min manuella...

Trösten är väl att vi är tre på rad med fin häck nu och de två husen bortom mig har fula :D
 
Äsch.. alla mina små squaschar har dött.. de levde igår när jag vattnade men idag är de döda :( Får starta upp en nya pluggbox med en ny omgång. Fattar inte vad som kan ha hänt! Allt varit precis som vanligt.

Får trösta mig med att löken jag grävt ner har börjat komma upp små blad på ett par tre håll i landet. Känns bra. Och sallad och spenat börjar komma fram. I morotskragen har det börjat växa solrosor, tror jag låter dem stå kvar. Det borde inte konkurrera så mycket med morot och sockerärt? Bara jag ger lite mer näring så borde det vara lugna puckar tycker jag.
Jag har insett att jag har planterat vitlök och Allium om vartannat under rosor och äppelträd och någonting kommer upp, men vilket är det...? :eek: antar att jag kanske märker om de blommar.
 
Har beskurit rosmarin, rosor och sista lavendeln. Rensat ogräs. Rosorna är alltid ångest, känns som man tar för mycket. Skulle gräva upp trädgårdslandet för att så sockerärtor, rädisor och dill, sent men bättre sent än aldrig, men det började regna. Här inne har kål och gurka kommit upp men Petuniorna är sådda alldeles för sent och dröjer.

Köpte en billig odlingstunnel från Lidl mens er verkar svårt att få upp så frågan är var kålen ska ta vägen.
Bor rosmarinen inne på vintern, eller bor du i zon 1-2? Jag vill ha men det står att de inte är vinterhärdiga.
 
De ska övervintras frostfritt så jag tvivlar på att de fungerar ute någonstans i vårt land. Min bor alltid i sin kruka och mår utmärkt. Jag tror den är tre år nu faktiskt.
Ah, synd jag hoppades att de hade fel bara. Jag har inget frostfritt, förrådet är helt ouppvärmt och inomhus är det inomhusvärme :D, irriterande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp