Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det hänger helt på sorter!

Jag bor i zon 4 och en majoritet av äppelsorterna kan jag inte ha. Måste vara noga med zon både för rosor och fruktträd. Lokala Lidl sålde äppelträd för ett gäng år sedan. Billiga små träd. Kompisen köpte glatt. Jag titade på namnet och slog upp. Härdigt i zion 1..... Det dog mycket riktigt.

Sedan vet jag inte vad en snöflinga på en etikett betyder? Har aldrig sett det på nån plantskola?

Har heller aldrig sett snöflinga innan, men vad förväntar man sig av jem&fix :D
 
Tack! Får ha den i kruka istället och försöka hålla den låg (fast de är rätt känsliga för beskärning va?) så den går att ta in på vintern
Jag skulle nog inte ha den inne i rumsvärme heller. Det blir för varmt och torrt. Boken "Om konsten att odla det omöjliga" av Peter Englander ger en del tips på hur man övervintrar växter som inte är härdiga där man bor.
 
Jag skulle nog inte ha den inne i rumsvärme heller. Det blir för varmt och torrt. Boken "Om konsten att odla det omöjliga" av Peter Englander ger en del tips på hur man övervintrar växter som inte är härdiga där man bor.

Tänkte övervintra på vinden, där är det minst sagt svalt.
Äsch jag testar! Går det så går det, då har jag i vart fall försökt.
 
Har beskurit rosmarin, rosor och sista lavendeln. Rensat ogräs. Rosorna är alltid ångest, känns som man tar för mycket. Skulle gräva upp trädgårdslandet för att så sockerärtor, rädisor och dill, sent men bättre sent än aldrig, men det började regna. Här inne har kål och gurka kommit upp men Petuniorna är sådda alldeles för sent och dröjer.

Köpte en billig odlingstunnel från Lidl mens er verkar svårt att få upp så frågan är var kålen ska ta vägen.
 
Yay jag har ett växthus! :banana:

Nu till de stora frågan: Hur anlägger jag på bästa sätt? Grund, duk eller inte, hur ska "inredningen" vara? Jag har tusen frågor och inga bra formuleringar. Finns det en växthus for dummies jag kan läsa? :D
 
Yay jag har ett växthus! :banana:

Nu till de stora frågan: Hur anlägger jag på bästa sätt? Grund, duk eller inte, hur ska "inredningen" vara? Jag har tusen frågor och inga bra formuleringar. Finns det en växthus for dummies jag kan läsa? :D
Hur stort är det? Är det primärt för att odla eller även för att sitta i? Jag har grävt ur bäddar och fyllt med fin jord, gjort kanter runt. Jag har en gång som inte ligger centrerad - till vänster har jag en lång bädd, till höger tre med plattrader emellan. Det gör att det är lätt att röra sig i växthuset och att komma åt att skörda och rensa. Under plattorna har jag sand förstås. Dessutom råkar jag ha ställt några krukor på gångarna, jag behövde ju fler tomater! Lade in en bild för inte så länge sedan, men här kommer den i repris:
wp-1524479706015..jpg
 
@warg det är litet, 4,8 kvm bara till odling.
Ska jag gräva bort grässvålen och lägga duk, bara vända svålen..? Vad är bäst?
Jag grävde bort svålen och lade duk, sedan fin matjord på. Jag är inne på fjärde odlingssäsongen i mitt nu. Det har kommit upp lite tistlar, men med tanke på hur det såg ut innan får jag nog ändå vara nöjd!
Mitt är ungefär dubbla storleken, men jag hade nog gjort något liknande på ett så litet, men kanske bara lagt en enkelrad plattor i mitten? Det hänger ju lite på proportionerna också.
 
Hur stort är det? Är det primärt för att odla eller även för att sitta i? Jag har grävt ur bäddar och fyllt med fin jord, gjort kanter runt. Jag har en gång som inte ligger centrerad - till vänster har jag en lång bädd, till höger tre med plattrader emellan. Det gör att det är lätt att röra sig i växthuset och att komma åt att skörda och rensa. Under plattorna har jag sand förstås. Dessutom råkar jag ha ställt några krukor på gångarna, jag behövde ju fler tomater! Lade in en bild för inte så länge sedan, men här kommer den i repris:
Ditt växthus gör mig så pepp på ett eget. Precis som jag vill ha det. :) Planen är ett sådant för odling och sen helst även ett ”orangeri”, dvs en isolerad stuga med riktigt tak men i princip bara fönster som väggar. För övervintring av typ medelhavsväxter och annat, och som härligt grönt uterum att sitta i och njuta. :) Lite odling på sommaren men i krukor då.
 
Har du sått i såjorde eller planteringjord?
Är de sådda i såjord så är den näringsfattig och när de väl kommit igång behöver de bränsle.

Hur som helst skulle jag nog satsa på att plantera om?


Dom var satta i såjord. Jag planerade om dom till planteringsjord nu ikväll så får jag se hur det går. Jag googlade en del och hamnade på en sida som skrev om hur svårt det var att odla blomkål så jag tappade sugen litegrann men så länge dom lever ska jag nog försöka ge dom hyfsade förutsättningar.

Jag tänkte så zucchini också men det får vänta lite. Enligt fröpåsen ska som försås ca 4 veckor innan de kan sättas ut och jag är osäker på om det kommer vara nog varmt gör dem här uppe i zon 5 om fyra veckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp