Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på om man kan göra något för att fylla ut och få liv i en gammal storbladig häck?

Har rensat ut på gamla döda grena, bort med alla brännässlor och även använt sekatören för att klippa bort grenar som är i vägen där jag ska sätta ett mindre staket. Dock ser den inte så rolig ut så jag funderar på om det finns något jag kan planetar in i den för att den ska se tätare ut. Häcken är inte omskött på x antal år. För 2 år sedan klippte de ned den inför försäljning. Har ingen aning om vad det är för slags häck mer än att den är storbladig

Är den i bara i delvis dåligt skick kan det säkert löna sig att byta ut några buskar i häcken. Men annars är det svårt att råda när man inte vet vad för slags häck det är. Är det släta eller veckade blad? Vilken form på bladen? Är bladen ljusgröna eller mörkgröna? Blanka eller matta blad? Växer buskarna upprätt eller breder den ut sig mycket? osv.
 
Önskar tips på trevlig marktäckare under och framför avenbokskäck. Den får med andra ord inte ta för mycket utrymme på djupet och inte vara för näringskrävande.

Pga söderläge är det torrt, men pga häcken så är det mestadels skugga. Så en snäll marktäckare som klarar ett torrt och skuggigt läge efterlyses alltså. :) Helst vintergrön!
 
Önskar tips på trevlig marktäckare under och framför avenbokskäck. Den får med andra ord inte ta för mycket utrymme på djupet och inte vara för näringskrävande.

Pga söderläge är det torrt, men pga häcken så är det mestadels skugga. Så en snäll marktäckare som klarar ett torrt och skuggigt läge efterlyses alltså. :) Helst vintergrön!

Tja, med risk för ett banalt svar så vad sägs om... vintergröna? :idea: (lär sprida sig rejält dock, men vacker tycker jag)

https://d6p0gevo8s9lm.cloudfront.ne...d6e5fb8d27136e95/v/i/vinca-minor-bluex750.jpg
 
En av mina hallonbuskar har vit beläggning. Är den sjuk?
1D04FFA1-AD26-4F3A-93EA-7207F4D49D41.webp
 
Jag har fått en liten rad av rädisskott i en pallkrage :D satta för två veckor eller mer sedan så jag trodde de hade ruttnat. (i samma pallkrage står squash och blomsterbönor och huttrar under fiberduk, de växte för snabbt så jag slängde ut dem för flera veckor sedan och sådde nya inomhus.)
 
Nu ska det vara soligt och varmt så långt tiodygnsprognosen räcker. Så nu har jag planterat om mina tomater och paprikor från sina små krukor till de baljor/hinkar som de ska växa i resten av sommaren.
Men de såg lite ledsna ut när jag var klar, så vi får väl se hur många av dem som överlevt... De har också flyttat ut till växthuset.
 
Jag råkade bryta toppen på min ena gurkplanta :-o Är det kört för den? Jag hade bara tre frön, så har bara tre plantor.
 
Jag flummar vidare med mitt växthusbygge.
Är det korkat att så att säga odla direkt på friland? Inte gräva bort och lägga duk och på med ny jord utan bara gödsla det som är och odla direkt i det som varit gräsmatta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp