Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu blev jag supertaggad på att ta tag i spårandet så imorgon blir det ett eller ett par bebisspår.
IGP spår är spårdelen som ingår i tävlingsgrenen IGP förutom lydnad och skydd. Spåret är ett lydnadsspår där man till väldigt stor del bedömer HUR hunden spårar. Man vill att hunden spårar i ett jämt tempo och med väldigt låg nos, idealet är att den pendlar med nosen i varje fotsteg. Precis allt bedöms och om hunden är det minsta ur spårkärnan eller slår i vinklarna så åker poängen ner ordentligt. Den får heller inte ligga på hårt i linan och det är tillåtet att frispåra om man vill men då ska avståndet mellan hund och förare vara 10 meter hela tiden. Apporterna är av trä, textil och läder.För mig som är helt ny på spår (och i hundvärlden också egentligen), vad är IGP spår?
IGP spår är spårdelen som ingår i tävlingsgrenen IGP förutom lydnad och skydd. Spåret är ett lydnadsspår där man till väldigt stor del bedömer HUR hunden spårar. Man vill att hunden spårar i ett jämt tempo och med väldigt låg nos, idealet är att den pendlar med nosen i varje fotsteg. Precis allt bedöms och om hunden är det minsta ur spårkärnan eller slår i vinklarna så åker poängen ner ordentligt. Den får heller inte ligga på hårt i linan och det är tillåtet att frispåra om man vill men då ska avståndet mellan hund och förare vara 10 meter hela tiden. Apporterna är av trä, textil och läder.
I IGP1 är det ett förarlagt spår med tre apporter i samma utförande som ett appellspår (två vinklar) men 300 steg i stället för 300 meter.
De som håller på med bruks brukar tycka att det ur urtråkigt , det går långsamt och hunden har i princip noll frihet i arbetet. Fördelen som jag ser det med att lära in IGP spår är att det sedan blir väldigt lätt att växla över till bruks eller viltspår för hunden har redan nogranheten och blir väldigt glad när det helt plötsligt blir lite friare tyglar.
Icke brukshundraser får tävla det som kallas BLS, det är som IGP men utan skyddet och även i FH spår som är en utveckling av IGP spåret med längre spår och fler klurigheter. Numera finns också möjlighet att arrangera prov i bara spår, lydnad eller skydd men det görs inte jätteofta. Gillar man den typen av spår så finns det alltså möjlighet att tävla med icke bruksras också. Det är egentligen bara skyddet man stängs ute ifrån.Intressant, tack för bra förklaring. Och det är endast bruksraser som får tävla i det? Tycker det låter svårt Just att hunden förväntas spåra mitt i spårkärnan, men det kanske är de rasernas sätt att spåra på? Jag som har en spaniel får ju finna mig i att vinklarna ska utforskas åt båda håll innan vi faktiskt följer spåret och ibland följer vi spårkärnan men ibland är vi också i spårkorridor och vinglar runt
IGP spår är spårdelen som ingår i tävlingsgrenen IGP förutom lydnad och skydd. Spåret är ett lydnadsspår där man till väldigt stor del bedömer HUR hunden spårar. Man vill att hunden spårar i ett jämt tempo och med väldigt låg nos, idealet är att den pendlar med nosen i varje fotsteg. Precis allt bedöms och om hunden är det minsta ur spårkärnan eller slår i vinklarna så åker poängen ner ordentligt. Den får heller inte ligga på hårt i linan och det är tillåtet att frispåra om man vill men då ska avståndet mellan hund och förare vara 10 meter hela tiden. Apporterna är av trä, textil och läder.
I IGP1 är det ett förarlagt spår med tre apporter i samma utförande som ett appellspår (två vinklar) men 300 steg i stället för 300 meter.
De som håller på med bruks brukar tycka att det ur urtråkigt , det går långsamt och hunden har i princip noll frihet i arbetet. Fördelen som jag ser det med att lära in IGP spår är att det sedan blir väldigt lätt att växla över till bruks eller viltspår för hunden har redan nogranheten och blir väldigt glad när det helt plötsligt blir lite friare tyglar.
Finns en liten skog strax bakom där vi bor, gick en sväng där igår och terrängen skulle vara helt perfekt för spår till Harry.
Nu måste jag försöka luska reda på vem som äger marken.
Kolla fastighetsbeteckning, finns en sådan funktion på lantmäteriet som är väldigt enkel.