Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Jag har funderat lite på fasta targets eller godis-stationer men vet inte riktigt hur man gör. Men kasta ärtpåse var ju skitsmart! Första delen är tyvärr helt kal grusväg mitt genom åkerlandskap. Sen blir det byar och gårdar osv. Men första (och sista, så hjälper inte gå baklänges) biten är öken.

Jag har funderat på mer värdefullt godis (får väl vara den konstiga tanten som går runt och matar sin ponny med citroner 😅) men vill ju inte heller hon ska bli "tvingad" av det eller hur man säger. Det är en väldigt godismotiverad häst
Hur får man in att använda naturliga targets? 😀
Är bekant med problemet med "ökenlandskap" haha! Men åh, nu måste jag nästan testa om någon av mina tycker om citroner...!

Nej men jag förstår hur du menar, man vill ju att de ska kunna säga nej; samtidigt tycker jag att det kan hjälpa när något är lite läskigt att kunna ge något bättre än den tråkigaste maten. Man kan ju ha med båda, så man kan balansera det utifrån vad som händer (även för att kunna lämna det bästa vårgräset osv...).

Jag tycker att om man matar nära en sten, gren, brevlåda osv så brukar de kunna mer eller mindre råka dutta på den så man får chansen att klicka för det - annars kan man ju ha sin handhållna target där och så fadea bort den när de börjar söka sig till föremålet. Det gäller ju som sagt bara att ha något som sticker ut lite i omgivningarna... Beroende på hur man bor kan man ju plantera ut lite målade stenar eller hänga skärbrädor i träden haha, men det beror ju lite på vad andra i ens närhet tycker om sådana tilltag...

Liten fundering. Jag tränar ju inte uttalat enligt något alls utan blandar och ger ganska vilt. Men försöker alltid få in så mycket frivillighet som möjligt utan att det blir opraktiskt, använder massvis med godisbelöning och hästen är inklickad och förstår en specifik multarget (en illgrön flugsmälla 😅)

Hästen i fråga är inte van alls med att gå på tur ensam och är en känslig och under en stabil yta också även en väldigt ängslig och mjuk själ. Hon är generellt väldigt mån om att veta var hennes kompisar är, och ju mer ängslig hon är desto viktigare är det. Tex kan man om man ger henne hö i hagen ta in alla kompisar och hon är helt chill. Numera fungerar att komma in ensam en stund på gången bra med hö och öppen dörr ut mot hagarna. Men komma in och vara ensam inne i boxen är för läskigt även med hö. Bli lämnad ensam inne i boxen är trauma osv.
Just de där delarna har jag plan för och vi gör lååångsamma framsteg.

Men att rida/promenera själv. Med sällskap knatar hon på helt okomplicerat. Tittar på saker osv så inte avstängd eller bara blint följer svansen framför, utan glad och trygg.

Ensam så hon stannar och tittar, fryser, förslår att vi nog ska gå hem osv. Var femte meter som värst. Det är inga problem få henne att gå vidare men det kräver att jag säger åt henne att nu går vi, dvs att jag bestämmer att vi går och "tvingar" henne att gå genom att ta i grimskaftet eller driva henne. Och jag behöver inledningdvis tjata om och om igen.

Och jag skulle vilja komma runt tvånget lite mer. En "bra" dag blir det som idag, att det börjar dåligt men efter x tid slappnar hon av och sen är det bara positivt - hon knallar på med energi och kollar sig nyfiket omkring och är avslappnad och nöjd. En "normal" dag är det skit bortåt och lite mer avslappnat hemåt (tolkning: tryggare gå hemåt). En dålig dag är det dåligt hela vägen.

Det jag gjort hitills är att hitta två rundor vi kan nöta in så de blir rutin och hon vet vad som väntar så att säga. Och ha med oss husse som stöd. Samt massor av beröm mm såklart. Men hitills har det inte gett supermycket effekt.

De flesta tycker "Äsch hon vänjer sig". Och det gör hon garanterat, det är ju inte en sån häst som inte går att rida ut på själv. Men jag skulle ju gärna hjälpa henne mer att göra det tryggare. Men jag vet inte riktigt hur. Att vänta hjälper inte och att vända innan orolig gav resultatet att hon började stanna strax innan vi vänt.

Jag jobbar med just detta med min Ariel. Vi har haft byttor utplacerade och det funkar ffa bra om man går fram och tillbaka mellan byttorna för att göra den vägbiten positiv. Vissa dagar vågar hon gå till alla byttor, andra dagar är det bara de 2-3 första som är okej. Tips är att inte ha för mycket belöning i varje bytta, man kan tugga länge på en näve lusern. ;)

När jag sedan ridit/promenerat på andra ställen kan hon ibland välja att gå till det läskiga stället ”här brukar det finnas byttor med gott” och då har jag handmatat och successivt kommit allt längre. Men vi är fortfarande under träning kring detta, främst för att vi flyttat två gånger sen vi började träningen.

Här finns en del av träningen sammanfattad. Det trixiga för mig är att stigen som är farlig leder till ett fantastiskt grustag med massor av mysiga stigar och vägar, så jag får passa mig att bli för förväntansfull dvs sätta omedveten press på Ariel att faktiskt fortsätta. När vi precis flyttade hit försökte jag rida ut med en i stallet och efter ett par meter mot stigen fick Ariel total panik och började skaka i hela kroppen samt frös fast. Så vi har kommit en bit! :)

Var det inte @skiesabove som använde sin sambo som target förresten? :heart

Japp hahaha, det funkade jättebra på uteritter :). Handtarget, dutta mule på knuten näve. Men jag gav godiset från ryggen.

Speciellt bra när hästen stannade.

Dvs hästen stannar, jag väntar en stund. Ingen respons på skänkelsignal. Då sträcker sambon ut knuten näve några meter framför, häst går fram och duttar, får godis av mig. Vi fortsätter skritta till nästa "frys".

Japp hahaha, det funkade jättebra på uteritter :). Handtarget, dutta mule på knuten näve. Men jag gav godiset från ryggen.

Speciellt bra när hästen stannade.

Dvs hästen stannar, jag väntar en stund. Ingen respons på skänkelsignal. Då sträcker sambon ut knuten näve några meter framför, häst går fram och duttar, får godis av mig. Vi fortsätter skritta till nästa "frys".
Det är ju ungefär där vi är, förutom att jag får respons på signal (skänkel/grimskaft). Men jag skulle vilja öka tryggheten, dvs inte "bara" få henne att med "order om det" gå framåt till nästa stopp.

Jag skulle ju om jag ville kunna rida henne en runda i princip utan stopp om jag "höll henne mellan hand och skänkel", dvs inte tillät henne stanna. Men det blir ingen vinst i det, för hon är inte mer avslappnad nästa gång då. I början trodde jag mest hon var ovan så jag uppmuntrade henne och hon knallade ju på efter några stopp. Jag insåg dock ganska snabbt att hon inte var bara ovan utan orolig. 20 minuter skritt ensam i sommarvärme och hon var svettig. Inte så konstigt pga värmen tänkte jag. .
Förr 40 minuter skritt i samma värme med kompis resulterade i helt torr och osvettig häst.

Men jag gillade verkligen ide med att kasta en target. Då är det fortfarande hon som väljer, tryggheten (människorna) är kvar hos henne och förhoppningsvis blir det ett eget val och inte ett tvång, och något att fokusera på som tar bort fokuset på att kompisarna är hemma.

Vi har lite olika upplägg för olika hästar, men alltid med tillgång till paus. De som har varit med ett tag har inte en fast pausstation, men har möjlighet att be om paus genom att gå till vissa platser, och då ordnar vi paus (det händer väldigt sällan att de faktiskt gör det, oftast är det vi som initierar pausen). Vi har också alltid minst en kon framme som de vet att de kan gå till om det blir förvirrande på något sätt, som ett alternativ. Det blir alltid belöning för att gå till kon, så de har ett sätt att berätta för oss att vi var otydliga till exempel.

De yngre och ovanare hästarna har en fast pausstation med ständig tillgång till pausmat som de kan välja. Vi har också en mer tydlig struktur på passet ju ovanare och yngre hästen är, det blir mer flytande efterhand. Intressant att tänka på, det ändrar sig ju liksom organiskt så jag blir lite påmind om hur långt de har kommit nu. :)

Jag har en liten ponny som älskar sin pausmat, han kan fastna lite där trots att det bjuds godare mat i träningen. Så då får han göra det. Han kommer och är med när han vill. Jag tror att det är så mycket värt för honom att maten bara finns där, det är där det sitter för hans del. Han är jätteaktiv och intresserad av träningen också, han bara gillar tillgången till pausmat helt enkelt. Det vänder mot mer träning och mindre pausande efterhand. Det är trots allt mycket värt att de kan pausa.

Men just sådant som fasta pausstationer, bunkar osv kan bli signaler i sig själv, så jag tycker inte att det är oetiskt att ta bort dem under aktiv träning. Huvudsaken är att hästen har något sätt att förmedla att de vill pausa/inte gillar det man föreslår, det måste inte vara att pausmaten är framme ständigt. En bunke i blickfånget kan ju vara väldigt svår att ignorera, även om träningen är jättekul! Så det kan man ju trixa med, sätt att kommunicera om paus utan att träna mitt ibland bunkar och liknande.
Tack så jättemycket för alla svar! Många kloka tankar.
På sommaren finns det ju gräs på marken eller vid kanterna så då blir det naturligt med paus.
Tänkte ta en stor balja och ha hö i som pausstation, så blir det inte lika lockande som en mindre bytta där det kan finnas godare godis. Men ändå att han alltid kan gå dit om det blir svårt. Ska börja rida lite mer i vår när underlaget blir bättre och då känns det ännu viktigare att han får ha en tydlig pausstation.

Det är ju ungefär där vi är, förutom att jag får respons på signal (skänkel/grimskaft). Men jag skulle vilja öka tryggheten, dvs inte "bara" få henne att med "order om det" gå framåt till nästa stopp.

Jag skulle ju om jag ville kunna rida henne en runda i princip utan stopp om jag "höll henne mellan hand och skänkel", dvs inte tillät henne stanna. Men det blir ingen vinst i det, för hon är inte mer avslappnad nästa gång då. I början trodde jag mest hon var ovan så jag uppmuntrade henne och hon knallade ju på efter några stopp. Jag insåg dock ganska snabbt att hon inte var bara ovan utan orolig. 20 minuter skritt ensam i sommarvärme och hon var svettig. Inte så konstigt pga värmen tänkte jag. .
Förr 40 minuter skritt i samma värme med kompis resulterade i helt torr och osvettig häst.

Men jag gillade verkligen ide med att kasta en target. Då är det fortfarande hon som väljer, tryggheten (människorna) är kvar hos henne och förhoppningsvis blir det ett eget val och inte ett tvång, och något att fokusera på som tar bort fokuset på att kompisarna är hemma.
Kasta ärtpåsar var ju sjukt smart! Frågan är hur man gör det från ryggen rent praktiskt. 🤔 Går ett varv sen och plockar upp alla?

Ett alternativ, om man har samma runda hela tiden, är en targetslinga. Jag hade byttor utställda i skogen ett tag med min förra ponny tills någon tog dem 🤨
Men en idé kan vara att sätta något på en trampstolp intill stigen om det är ok med markägaren. Då kan man ju också göra en liten skylt där det står vad det är för något, så inte folk undrar.

Kasta ärtpåsar var ju sjukt smart! Frågan är hur man gör det från ryggen rent praktiskt. 🤔 Går ett varv sen och plockar upp alla?

Ett alternativ, om man har samma runda hela tiden, är en targetslinga. Jag hade byttor utställda i skogen ett tag med min förra ponny tills någon tog dem 🤨
Men en idé kan vara att sätta något på en trampstolp intill stigen om det är ok med markägaren. Då kan man ju också göra en liten skylt där det står vad det är för något, så inte folk undrar.

Fasta targets är nog rätt omöjligt här tyyvärr. Ena rundan så första biten är en grusväg som går rakt genom åkrar, sen går vägen genom en gårdsplan och därefter en by. Sen går den på olika ställen mellan en bondgårds hästhagar och ett villaområde, genom ett villaområde, över gårdsplan till osv

Andra rundan börjar genom skog så där är det lättare, men sen är det över en gårdsplan och ett villasamhälle där med

Därför det kändes så smart med något portabelt men som man ändå kan kasta iväg en bit. Jag tänker att promenerar vi kan jag ha en påse bara och plocka upp direkt. Rider jag så tänker jag att endera får husse följa med och vara handräckning eller så får man som du säger plocka upp sen?

Fasta targets är nog rätt omöjligt här tyyvärr. Ena rundan så första biten är en grusväg som går rakt genom åkrar, sen går vägen genom en gårdsplan och därefter en by. Sen går den på olika ställen mellan en bondgårds hästhagar och ett villaområde, genom ett villaområde, över gårdsplan till osv

Andra rundan börjar genom skog så där är det lättare, men sen är det över en gårdsplan och ett villasamhälle där med

Därför det kändes så smart med något portabelt men som man ändå kan kasta iväg en bit. Jag tänker att promenerar vi kan jag ha en påse bara och plocka upp direkt. Rider jag så tänker jag att endera får husse följa med och vara handräckning eller så får man som du säger plocka upp sen?
Ett tag kastade jag morotsbitar från ryggen, det funkade ganska bra när han väl lärt sig att söka. Men det krävdes myyyycket morötter. Plus att jag var urdålig på att kasta haha!

Jag jobbar med just detta med min Ariel. Vi har haft byttor utplacerade och det funkar ffa bra om man går fram och tillbaka mellan byttorna för att göra den vägbiten positiv. Vissa dagar vågar hon gå till alla byttor, andra dagar är det bara de 2-3 första som är okej. Tips är att inte ha för mycket belöning i varje bytta, man kan tugga länge på en näve lusern. ;)

När jag sedan ridit/promenerat på andra ställen kan hon ibland välja att gå till det läskiga stället ”här brukar det finnas byttor med gott” och då har jag handmatat och successivt kommit allt längre. Men vi är fortfarande under träning kring detta, främst för att vi flyttat två gånger sen vi började träningen.

Här finns en del av träningen sammanfattad. Det trixiga för mig är att stigen som är farlig leder till ett fantastiskt grustag med massor av mysiga stigar och vägar, så jag får passa mig att bli för förväntansfull dvs sätta omedveten press på Ariel att faktiskt fortsätta. När vi precis flyttade hit försökte jag rida ut med en i stallet och efter ett par meter mot stigen fick Ariel total panik och började skaka i hela kroppen samt frös fast. Så vi har kommit en bit! :)

Superfint! Just att gå fram och tillbaka mellan byttor/target "ute" ska jag ta med mig. Så det inte blir att man alltid pressar att gå längre och längre. Jag är nog fast i tänket att det alltid ska vara en runda.

Jag tränar med min unghäst (tvååring) och gå mellan byttor var min tanke inför att börja tömköra men corallen kändes lite liten.. Tack för att du fick mig utveckla den tanken vidare @Habina , jag har ju en stor utebana att ställa byttor på :)

Jag har sett nån på insta som haft en ärtpåse med snöre på. Så kasta iväg, hästen duttar, belöning och sen hala in påsen igen.

Jag har tränat in kast med morot på Ariel, det tog dock evigheter innan hon fattade att hon skulle leta godis på marken. Men just nu rider vi ut med sällskap, så jag har inte provat kastandet i praktiken än.

Uppsuttet är det onekligen enklast med targets i miljön på ett eller annat sätt! :up:

Jag har sett nån på insta som haft en ärtpåse med snöre på. Så kasta iväg, hästen duttar, belöning och sen hala in påsen igen.

Jag har tränat in kast med morot på Ariel, det tog dock evigheter innan hon fattade att hon skulle leta godis på marken. Men just nu rider vi ut med sällskap, så jag har inte provat kastandet i praktiken än.
Jag tänkte faktiskt tanken på snöre. Sen tänkte jag på hur skillad jag är på att trassla in saker och övergav iden med snöre 😅 För någon rimligare borde det funka 😅

Inte riktigt tid att svara hur jag gjort med Tiger (övertäckte för mycket med fasta targets osv så blev aldrig av 😅) men hur vet man skillnaden på när man faktiskt behöver vänta ut dem/undvika triggerstapling/behöver mer/annan grundträning vs när man kan uppmuntra/lösa/distrahera nog med targets o dyl? Tänker alltså mer på mixat tränade hästar som jag o @Alexandra_W :)

Tillägg: jag har alltså inte lärt mig "driva/locka/belöna" fram mer trygghet/bjudning ännu utan gick bara rätt och slätt på att ta bort allt eskalerande tryck och låter Tiger gå när han är redo och vart han vill alternativt stänger en väg om jag behöver välja väg. Men jag vet ju också att han vill röra sig bara han inte känner sig pressad.

Inte riktigt tid att svara hur jag gjort med Tiger (övertäckte för mycket med fasta targets osv så blev aldrig av 😅) men hur vet man skillnaden på när man faktiskt behöver vänta ut dem/undvika triggerstapling/behöver mer/annan grundträning vs när man kan uppmuntra/lösa/distrahera nog med targets o dyl? Tänker alltså mer på mixat tränade hästar som jag o @Alexandra_W :)

Tillägg: jag har alltså inte lärt mig "driva/locka/belöna" fram mer trygghet/bjudning ännu utan gick bara rätt och slätt på att ta bort allt eskalerande tryck och låter Tiger gå när han är redo och vart han vill alternativt stänger en väg om jag behöver välja väg. Men jag vet ju också att han vill röra sig bara han inte känner sig pressad.
När det gäller uteritt tex så jag vill inte se det blir värre. Då byter jag metod eller bryter. Men jag kan fortsätta be/locka så länge rädslan/negativa beteenden/undvikanden inte ökar i stunden och där jag vet att de brukar minska efter viss tid/plats/sträcka.

Men jag tycker det är jättesvårt. Anton var jag mycket försiktigare med än Wilja. För Anton visste jag att han ville ut på tur tex och ville göra rätt. Men att hans nerver kunde ta överhanden över honom helt och då exploderade han.
Dvs han kunde bli övermodig. Wilja är i princip tvärtom, bättre ta det säkra före det osäkra typ.

När det gäller uteritt tex så jag vill inte se det blir värre. Då byter jag metod eller bryter. Men jag kan fortsätta be/locka så länge rädslan/negativa beteenden/undvikanden inte ökar i stunden och där jag vet att de brukar minska efter viss tid/plats/sträcka.

Men jag tycker det är jättesvårt. Anton var jag mycket försiktigare med än Wilja. För Anton visste jag att han ville ut på tur tex och ville göra rätt. Men att hans nerver kunde ta överhanden över honom helt och då exploderade han.
Dvs han kunde bli övermodig. Wilja är i princip tvärtom, bättre ta det säkra före det osäkra typ.

Eller hur! Jag "tvingar" med Tiger vissa dagar men det är ju a la tar den lilla ponnyn först och drar lite i hans långa rep om han stannar och jag tänker vi nog borde bara fortsätta gå i det läget. Men då är jag extra tålmodig nästa tur och ser till att ha tid för honom att ta in världen och få välja väg osv. Jag är ju egentligen mer för att god rörelse är den viktigaste rörelsen, vilket det ju inte blir med handbromsen i och att inte "ta" av det sparade positiva kapitalet. Men ibland känner jag ändå att de stått still för mycket, underlaget är alldeles för mjuk i hagen så de behöver lite variation, tråkiga bootsprovningar för att få mer positiva promenader sen osv. Och ja det är fasen svårast att avgöra där tycker jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: Edla
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 236
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 613
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 509
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka