Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Jag har kämpat med Storm en hel del, då hon också blivit illa behandlad av hovslagare. Då hon är så liten är det dessutom lättare att bara hålla hårt i benet och dra så det gör ont. :(

När hovslagaren är här får hon alltid slickburk. Hon blir som hypnotiserad och glömmer helt vad som sker med hennes ben.

När jag kratsar hovarna gjorde jag förut så att hon fick belöning efter varje hov. Dum idé kan jag meddela eftersom jag därmed tränade beteendet ställa ner hoven. :rofl:

Nu får hon därför belöning så fort hon lyfter hoven. Fördel liten ponny med lång hals; jag når att belöna även vid bakhoven. Nöjd matte, nöjd ponny.

Inser hur otroligt förlåtande Tiger är när jag läser detta 😂 Har ju gjort liknande och på sin höjd är det nu "Men matte vi har gjort alla 4 hovarna nu, är det inte dags för en godbit till mig 😊" 😅❤️

Jag har har lite samma problem som du har och min tränare säger att jag måste öka kraven. Alltså, även väga in vilken känsla hon är i när hon genomför saker jag bett om. Tex om jag ber om galopp när jag longerar så kan hon gärna lägga öronen bakåt, spänna halsen och pipa till samtidigt som hon fattar galopp. Men, nej det godtar jag inte utan ber henne återgå till trav och fatta galopp igen. Det jag vill ha är en avslappnad fattning med framåtbjudning och då får hon galoppera vidare och beröm.

Tidigare hade jag för låga krav och det gjorde att hon blev sur och gick upp i varv. Nu är hon mycket mer ödmjuk och intresserad, vet att avslappning är det som krävs-även när hon tar godis från min hand. Jag vet inte om det kan vara något för er men för oss har det gjort skillnad. Min häst är snabb, reaktiv och älskar att träna så hon gillar när det är lite svårt och hon utmanas.

Åh vad intressant att ni har det ihopkopplat även med belöningen! Det gav mig bra tankar. Tror jag omedvetet haft den känslan i kroppen, men mer som när det inte känts bra så har det inte känts bra och jag inte vetat varför. Tack 🙏

Åh vad intressant att ni har det ihopkopplat även med belöningen! Det gav mig bra tankar. Tror jag omedvetet haft den känslan i kroppen, men mer som när det inte känts bra så har det inte känts bra och jag inte vetat varför. Tack 🙏
Ja min tränare är verkligen toppen. Utan henne hade jag nog inte klarat min häst. Samtidig som min häst har tvingat mig att ompröva allt jag tidigare trott var rätt. Intressant men jobbigt :)

Det är lite så jag tänkt! Tänkte börja med att försöka checka av om hästen ens "går" att berömma och att den tycker det är positivt.

Jag gör liknande med min lilla i liknande situationer (hon älskar beröm och kli så använder det för att bryta men går man för långt säger hon ju skit i det du även med beröm o kli). Hur gjorde du om hon lyfte med hot om att sparka? Bara ignorerade och backade eller berömde även "arga" lyft? Med min lilla vet jag ärligt talat inte riktigt vad jag gör (hon är snäll att lyfta hovar men har lätt att sparka om hon tycker man gått över hennes gräns med andra saker), därav frågan.

Min stora funkar ju "perfekt" med P+, bara lyder. En enda gång i hans liv har han faktiskt på riktigt hotat med att sparka och då var han verkligen instängd i ett hörn vid veterinärbehandling så jag har verkligen ingen erfarenhet av när hästar inte har det "stoppet" i sig. Honom kan jag ju berömma för allt, jag vet att han aldrig kommer ta det som att sparkas mot människor tex.
Jag berömde även arga och hotfulla lyft i början, MEN jag visste ju att hoten var ur rädsla och som skydd. Det är jordens snällaste häst så jag kände mig 99% säker på att hon inte skulle sparka på riktigt så att säga utan att hoten var ganska tomma. Däremot berömde jag inte om hon gjorde mer än hota. Som sagt sparka var inga reella problem - däremot försvarar hon sig gärna med att med buller och bång mangla upp en mot väggen. Om hon började hota med det men lyfte berömde jag. Om hon manglade och sen lyfte ignorerade jag lyftet. Och hann jag innan lyftet så bannade (verbalt) jag manglandet med med ganska skarpt NEJ. Mest för att försöka dra nån sorts gräns för vilka sätt som är okej att uttrycka sig på

Sen lite senare ökade jag kraven och varken arga lyft eller för korta lyft gav beröm utan bara ignorerade.

Men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag skulle göra med en som jag trodde skulle sparka. Troligen lika men säkrare, typ lyfta med grimskaft runt kotled i början? Så hästen inte kan få in en träff om utifrån att.

Jag berömde även arga och hotfulla lyft i början, MEN jag visste ju att hoten var ur rädsla och som skydd. Det är jordens snällaste häst så jag kände mig 99% säker på att hon inte skulle sparka på riktigt så att säga utan att hoten var ganska tomma. Däremot berömde jag inte om hon gjorde mer än hota. Som sagt sparka var inga reella problem - däremot försvarar hon sig gärna med att med buller och bång mangla upp en mot väggen. Om hon började hota med det men lyfte berömde jag. Om hon manglade och sen lyfte ignorerade jag lyftet. Och hann jag innan lyftet så bannade (verbalt) jag manglandet med med ganska skarpt NEJ. Mest för att försöka dra nån sorts gräns för vilka sätt som är okej att uttrycka sig på

Sen lite senare ökade jag kraven och varken arga lyft eller för korta lyft gav beröm utan bara ignorerade.

Men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag skulle göra med en som jag trodde skulle sparka. Troligen lika men säkrare, typ lyfta med grimskaft runt kotled i början? Så hästen inte kan få in en träff om utifrån att.

Tack för utveckling 🤩

Inser hur otroligt förlåtande Tiger är när jag läser detta 😂 Har ju gjort liknande och på sin höjd är det nu "Men matte vi har gjort alla 4 hovarna nu, är det inte dags för en godbit till mig 😊" 😅❤️
De flesta hästar är väldigt förlåtande och överseende. Det är ju därför man just kan "bygga på". Typ från godis för minsta lyft till godis när alla hovarna är klara.

Jag tycker det är himla fascinerande hur bra de är på att acceptera att det är olika med olika människor. T ex Anton så när han inte hade problem kring hovarna längre så gav jag godis när hovarna var klar. Dvs när jag fått lyfta, kolla och fixa klart alla 4. Husse gav när han fixade hovar en morotsbit efter varje hov. Anton hade stenkoll på hur utdelningen "skulle" vara och vred direkt på huvudet så snart husse ställde ner en fot och "moroten tack!". Medan när jag fixade så kom "moroten tack" först efter sista hoven 💙

De flesta hästar är väldigt förlåtande och överseende. Det är ju därför man just kan "bygga på". Typ från godis för minsta lyft till godis när alla hovarna är klara.

Jag tycker det är himla fascinerande hur bra de är på att acceptera att det är olika med olika människor. T ex Anton så när han inte hade problem kring hovarna längre så gav jag godis när hovarna var klar. Dvs när jag fått lyfta, kolla och fixa klart alla 4. Husse gav när han fixade hovar en morotsbit efter varje hov. Anton hade stenkoll på hur utdelningen "skulle" vara och vred direkt på huvudet så snart husse ställde ner en fot och "moroten tack!". Medan när jag fixade så kom "moroten tack" först efter sista hoven 💙

Jaaa, de är så otroligt fascinerande djur 😍

Inser jag kanske borde förtydligat vad jag menade 😅

I hästens värld måste vi ju framstå som rätt kassa när vi ska fasa ut belöningar eller bygga på tid/beteende innan belöningen. Har de lärt sig lyfta foten alltid ger godis och så plötsligt lyfter vi två fötter innan godis så måste de ju uppfatta det som att vi glömt ge belöningen efter första foten.

Inser jag kanske borde förtydligat vad jag menade 😅

I hästens värld måste vi ju framstå som rätt kassa när vi ska fasa ut belöningar eller bygga på tid/beteende innan belöningen. Har de lärt sig lyfta foten alltid ger godis och så plötsligt lyfter vi två fötter innan godis så måste de ju uppfatta det som att vi glömt ge belöningen efter första foten.

Ibland tänker jag bara att de fattar nog tillräckligt av mina känslor 😂 Säger dem högt när jag kommer på mig själv 😅 Typ "förlåt matte är trött och förvirrad idag och glömde ju ditt äpple!" - tålmodiga glada öron väntar 😍 Eller "idag ORKAR jag verkligen inte att ni ska sno mat hela tiden!" - sur ponny marscherar argt ut 😤

Ibland tänker jag bara att de fattar nog tillräckligt av mina känslor 😂 Säger dem högt när jag kommer på mig själv 😅 Typ "förlåt matte är trött och förvirrad idag och glömde ju ditt äpple!" - tålmodiga glada öron väntar 😍 Eller "idag ORKAR jag verkligen inte att ni ska sno mat hela tiden!" - sur ponny marscherar argt ut 😤
Haha, jag pratar precis likadant. Och tänker just det att även om de inte förstår orden så förstår de tonen och känsloläget en del

Jag säger alldeles för ofta ”Duktig! Men matte har slut godis. Kommer strax med mer!” Varvid hästen suckar mentalt inombords (jo, det ser jag!) och snällt väntar medan den där jobbiga typen går iväg och kommer tillbaka med ett äpple efter typ fem minuter. :rofl:

Hur lägger ni upp en träningssituation med R+? Jag tänker typ om ni ska träna något på ridbana eller liknande. Har ni paushö de alltid kan gå till eller lägger ni ut det när ni tycker det är paus? Hur ofta tar ni paus? Har ni signal från er eller från hästen?
Har ni övningar ni alltid gör som uppvärmning?
Inser att jag inte har varit så bra på paus i paddockträningen. Jag tror att jag har varit rädd för att hästen bara ska parkera vid höet och inte vilja träna alls vilket ju är lite oetiskt av mig.

Hur lägger ni upp en träningssituation med R+? Jag tänker typ om ni ska träna något på ridbana eller liknande. Har ni paushö de alltid kan gå till eller lägger ni ut det när ni tycker det är paus? Hur ofta tar ni paus? Har ni signal från er eller från hästen?
Inser att jag inte har varit så bra på paus i paddockträningen. Jag tror att jag har varit rädd för att hästen bara ska parkera vid höet och inte vilja träna alls vilket ju är lite oetiskt av mig.
Jag är ju supergrön men då jag tränat i rundcorallen har jag haft paushö och/eller en bytta med lusern :)
Vi har inte varit på ridbanan än pga saknar grind just nu men funderar på att ta med samma lusernbytta för att den ska vara associerad med träning. Ridbana är på gräs.

Nu var det ett tag sen jag jobbade på ridbanan, då vi på nuvarande ställe bara får jobba löst kvällstid då hagarna går fram till ridbanans staket.

Men jag brukar ha gräset längs kanterna på ridbanan som pausmat. Jag har en signal som helt enkelt är ”paus” och så brukar jag peka eller gå till närmaste grästuva. Ibland om hästen tycker att jag är otydlig eller tråkig med mina förslag på uppgifter så går den självmant till paus. Det är då bra feedback till mig att jag behöver tänka över upplägget. Det händer oftast med min ponny. ;)

Sen tränar jag lite ”i smyg” också. Vi har en bank på ridbanan (alltså en sån där Derby-bank) som är gräsbeklädd. Där brukar vi gå uppför och nerför några gånger och beta, det ger bra styrketräning utan att hästen upplever det som jobbigt.

Gå över bommar och få godis är nåt jag tränat länge med ponnyn, längre än jag tränat R+. Nedan en gammal film på temat, numera kan jag peka på en bomserie så går hon över och kommer sen för att få sin belöning.

Som uppvärmning gillar jag självständig rörelse mellan byttor. Ju mindre jag lägger mig i träningen desto bättre. Däremot är jag ännu inte på nivån att jag kan göra övergångar till trav, vill ha helt frustrationsfritt så det lär ta några år.

Ett väldigt ofullständigt svar av mig men vi har haft paus i en specifik bytta i början, sagt paus och lagt godiset där i. Så fort rörelsen lossnade för min häst (väldigt spänd och stilla i början) så började man kunna ha paus överallt på marken (innan dess fick man ju se till att den var inom inget steg bort 😅) och han kan önska det även i vanlig träning. Precis som han kan be om belöning när som helst annars också (även utan R+-träning, dvs jag har inte alltid godis med mig).

Det har underlätt ENORMT mycket både för honom att få ett språk istället för att bara bli stilla/långsam/stanna när jag missat att saker varit för mycket och för mig att det blir tydligt direkt när han vill checka ut/tycker han gjort vad jag önskat. Jag har i princip enbart tränat med tränare (speciellt i början) och inte ens så himla mycket och min häst är väldigt mild, introvert och osäker. Så detta gäller kanske en mindre del av hästarna att det kan vara så "flytande", jag vet faktiskt inte 🙂

Vi har lite olika upplägg för olika hästar, men alltid med tillgång till paus. De som har varit med ett tag har inte en fast pausstation, men har möjlighet att be om paus genom att gå till vissa platser, och då ordnar vi paus (det händer väldigt sällan att de faktiskt gör det, oftast är det vi som initierar pausen). Vi har också alltid minst en kon framme som de vet att de kan gå till om det blir förvirrande på något sätt, som ett alternativ. Det blir alltid belöning för att gå till kon, så de har ett sätt att berätta för oss att vi var otydliga till exempel.

De yngre och ovanare hästarna har en fast pausstation med ständig tillgång till pausmat som de kan välja. Vi har också en mer tydlig struktur på passet ju ovanare och yngre hästen är, det blir mer flytande efterhand. Intressant att tänka på, det ändrar sig ju liksom organiskt så jag blir lite påmind om hur långt de har kommit nu. :)

Jag har en liten ponny som älskar sin pausmat, han kan fastna lite där trots att det bjuds godare mat i träningen. Så då får han göra det. Han kommer och är med när han vill. Jag tror att det är så mycket värt för honom att maten bara finns där, det är där det sitter för hans del. Han är jätteaktiv och intresserad av träningen också, han bara gillar tillgången till pausmat helt enkelt. Det vänder mot mer träning och mindre pausande efterhand. Det är trots allt mycket värt att de kan pausa.

Men just sådant som fasta pausstationer, bunkar osv kan bli signaler i sig själv, så jag tycker inte att det är oetiskt att ta bort dem under aktiv träning. Huvudsaken är att hästen har något sätt att förmedla att de vill pausa/inte gillar det man föreslår, det måste inte vara att pausmaten är framme ständigt. En bunke i blickfånget kan ju vara väldigt svår att ignorera, även om träningen är jättekul! Så det kan man ju trixa med, sätt att kommunicera om paus utan att träna mitt ibland bunkar och liknande.

Liten fundering. Jag tränar ju inte uttalat enligt något alls utan blandar och ger ganska vilt. Men försöker alltid få in så mycket frivillighet som möjligt utan att det blir opraktiskt, använder massvis med godisbelöning och hästen är inklickad och förstår en specifik multarget (en illgrön flugsmälla 😅)

Hästen i fråga är inte van alls med att gå på tur ensam och är en känslig och under en stabil yta också även en väldigt ängslig och mjuk själ. Hon är generellt väldigt mån om att veta var hennes kompisar är, och ju mer ängslig hon är desto viktigare är det. Tex kan man om man ger henne hö i hagen ta in alla kompisar och hon är helt chill. Numera fungerar att komma in ensam en stund på gången bra med hö och öppen dörr ut mot hagarna. Men komma in och vara ensam inne i boxen är för läskigt även med hö. Bli lämnad ensam inne i boxen är trauma osv.
Just de där delarna har jag plan för och vi gör lååångsamma framsteg.

Men att rida/promenera själv. Med sällskap knatar hon på helt okomplicerat. Tittar på saker osv så inte avstängd eller bara blint följer svansen framför, utan glad och trygg.

Ensam så hon stannar och tittar, fryser, förslår att vi nog ska gå hem osv. Var femte meter som värst. Det är inga problem få henne att gå vidare men det kräver att jag säger åt henne att nu går vi, dvs att jag bestämmer att vi går och "tvingar" henne att gå genom att ta i grimskaftet eller driva henne. Och jag behöver inledningdvis tjata om och om igen.

Och jag skulle vilja komma runt tvånget lite mer. En "bra" dag blir det som idag, att det börjar dåligt men efter x tid slappnar hon av och sen är det bara positivt - hon knallar på med energi och kollar sig nyfiket omkring och är avslappnad och nöjd. En "normal" dag är det skit bortåt och lite mer avslappnat hemåt (tolkning: tryggare gå hemåt). En dålig dag är det dåligt hela vägen.

Det jag gjort hitills är att hitta två rundor vi kan nöta in så de blir rutin och hon vet vad som väntar så att säga. Och ha med oss husse som stöd. Samt massor av beröm mm såklart. Men hitills har det inte gett supermycket effekt.

De flesta tycker "Äsch hon vänjer sig". Och det gör hon garanterat, det är ju inte en sån häst som inte går att rida ut på själv. Men jag skulle ju gärna hjälpa henne mer att göra det tryggare. Men jag vet inte riktigt hur. Att vänta hjälper inte och att vända innan orolig gav resultatet att hon började stanna strax innan vi vänt.

Liten fundering. Jag tränar ju inte uttalat enligt något alls utan blandar och ger ganska vilt. Men försöker alltid få in så mycket frivillighet som möjligt utan att det blir opraktiskt, använder massvis med godisbelöning och hästen är inklickad och förstår en specifik multarget (en illgrön flugsmälla 😅)

Hästen i fråga är inte van alls med att gå på tur ensam och är en känslig och under en stabil yta också även en väldigt ängslig och mjuk själ. Hon är generellt väldigt mån om att veta var hennes kompisar är, och ju mer ängslig hon är desto viktigare är det. Tex kan man om man ger henne hö i hagen ta in alla kompisar och hon är helt chill. Numera fungerar att komma in ensam en stund på gången bra med hö och öppen dörr ut mot hagarna. Men komma in och vara ensam inne i boxen är för läskigt även med hö. Bli lämnad ensam inne i boxen är trauma osv.
Just de där delarna har jag plan för och vi gör lååångsamma framsteg.

Men att rida/promenera själv. Med sällskap knatar hon på helt okomplicerat. Tittar på saker osv så inte avstängd eller bara blint följer svansen framför, utan glad och trygg.

Ensam så hon stannar och tittar, fryser, förslår att vi nog ska gå hem osv. Var femte meter som värst. Det är inga problem få henne att gå vidare men det kräver att jag säger åt henne att nu går vi, dvs att jag bestämmer att vi går och "tvingar" henne att gå genom att ta i grimskaftet eller driva henne. Och jag behöver inledningdvis tjata om och om igen.

Och jag skulle vilja komma runt tvånget lite mer. En "bra" dag blir det som idag, att det börjar dåligt men efter x tid slappnar hon av och sen är det bara positivt - hon knallar på med energi och kollar sig nyfiket omkring och är avslappnad och nöjd. En "normal" dag är det skit bortåt och lite mer avslappnat hemåt (tolkning: tryggare gå hemåt). En dålig dag är det dåligt hela vägen.

Det jag gjort hitills är att hitta två rundor vi kan nöta in så de blir rutin och hon vet vad som väntar så att säga. Och ha med oss husse som stöd. Samt massor av beröm mm såklart. Men hitills har det inte gett supermycket effekt.

De flesta tycker "Äsch hon vänjer sig". Och det gör hon garanterat, det är ju inte en sån häst som inte går att rida ut på själv. Men jag skulle ju gärna hjälpa henne mer att göra det tryggare. Men jag vet inte riktigt hur. Att vänta hjälper inte och att vända innan orolig gav resultatet att hon började stanna strax innan vi vänt.
Eftersom hon är bekant med targets, kan det funka med fler sådana? Jag hade inte valt den handhållna dock, det är ju en risk att den blir förgiftad. Men kanske kasta ärtpåsar framför er? :) Och där så är möjligt hitta naturliga targets längs vägen (här är hopplöst, helt tomma grusvägar! Men om man har lite tur så...). Fasta ställen att äta gräs eller ha godisregn som hon vet kommer kan också vara något som fungerar, då vet hon att det lönar sig att gå med en bit.

Eftersom hon är bekant med targets, kan det funka med fler sådana? Jag hade inte valt den handhållna dock, det är ju en risk att den blir förgiftad. Men kanske kasta ärtpåsar framför er? :) Och där så är möjligt hitta naturliga targets längs vägen (här är hopplöst, helt tomma grusvägar! Men om man har lite tur så...). Fasta ställen att äta gräs eller ha godisregn som hon vet kommer kan också vara något som fungerar, då vet hon att det lönar sig att gå med en bit.
Jag har funderat lite på fasta targets eller godis-stationer men vet inte riktigt hur man gör. Men kasta ärtpåse var ju skitsmart! Första delen är tyvärr helt kal grusväg mitt genom åkerlandskap. Sen blir det byar och gårdar osv. Men första (och sista, så hjälper inte gå baklänges) biten är öken.

Jag har funderat på mer värdefullt godis (får väl vara den konstiga tanten som går runt och matar sin ponny med citroner 😅) men vill ju inte heller hon ska bli "tvingad" av det eller hur man säger. Det är en väldigt godismotiverad häst
Hur får man in att använda naturliga targets? 😀

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: Edla
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 236
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 613
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 509
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka