tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hejja er @Spyro192 !!

Jag och L gjorde ett pass på banan idag. Vi började med att värma upp på den så kallade "tråkrundan", en kort runda på grusväg runt området, och gick sedan in på banan. Med tanke på att L varit lite stretig och okänslig när vi varit ute de sista veckorna trodde jag att det skulle vara en del att träna på idag, men han var en fröjd att rida idag. Lätt för hjälperna och uppmärksam och helt enkelt så där som man vill ha dem :) Sedan att han faller isär ibland och inte orkar med allt fullt ut det är helt ok. Han är ju inte så gammal, eller färdigskolad, så det får jag ta. Matte är glad idag :)
 
Lektion igen igår. Den här gången red jag på en lipizzaner :love: Hon har så häftiga hästar tjejen jag rider hos :D Lipizzanern var ganska stadig och kraftig, 163 hög, men det kändes konstigt när jag har ridit den gigantiska ardennern tidigare :p

Fortsatt sitsträning, det är nästan bara det vi gör, vilket är bra då ju allting börjar där. Har fått beröm för mina framsteg och hon tyckte att jag har jättefin sits nu och att vi ska ta tillvara på det. Så hädanefter ska vi börja med att jag bara rider barbacka :D Hujedamej, jag har inte ridit barbacka på 10 år!
 
Jaha, lite bakslag idag. Var ute (relativt) tidigt i stallet idag, eftersom jag ska iväg senare, och körde en runda. Det började ganska bra med att L fixade att bli omkörd av en bil med ett litet, öppet släp och mötte en traktor utan att flippa ut helt och hållet. Sedan mötte vi en traktor med stort släp bakom och då sade L upp sig. Så vi har varit offroad och kört idag kan man väl säga. L hoppade nämligen över diket och var på väg ut i skogen, dessbättre fick jag vänt tillbaka honom ut på vägen igen och så fick jag vända och köra framför traktorn en bit (förbi tror jag nämligen inte att vi hade kommit) innan det kom en avtagsväg där vi kunde köra in och släppa förbi den. Efter detta missöde gick det dock rätt bra faktiskt och L var lyhörd och trampade på energiskt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det här med hans trafikrädsla. Å ena sidan fixar han ju de allra flesta normala fordon på vägen, typ personbilar och skåp och så, men å andra sidan blir han ju tokrädd för lite mer ovanliga fordon. Det är ju inte sådär jätteofta man möter traktorer på vägen, och framförallt inte traktorer med släp. Det är ju i princip bara nu under skörden som de är ute och jag har heller inga bekanta som har traktor som jag be att få träna med heller. Plus att jag misstänker att bönderna kanske inte skulle uppskatta en sådan fråga nu när de har som mest att göra. Jag är egentligen inte för att undvika svåra och läskiga saker. Jag har alltid haft som filosofi att hästen ska tränas till att stå ut med det mesta, man jag vet inte med L om det känns vettigt i och med att han kastar sig och kan ta vägen vart som helst. Hur är era hästar i trafik?
 
Jaha, lite bakslag idag. Var ute (relativt) tidigt i stallet idag, eftersom jag ska iväg senare, och körde en runda. Det började ganska bra med att L fixade att bli omkörd av en bil med ett litet, öppet släp och mötte en traktor utan att flippa ut helt och hållet. Sedan mötte vi en traktor med stort släp bakom och då sade L upp sig. Så vi har varit offroad och kört idag kan man väl säga. L hoppade nämligen över diket och var på väg ut i skogen, dessbättre fick jag vänt tillbaka honom ut på vägen igen och så fick jag vända och köra framför traktorn en bit (förbi tror jag nämligen inte att vi hade kommit) innan det kom en avtagsväg där vi kunde köra in och släppa förbi den. Efter detta missöde gick det dock rätt bra faktiskt och L var lyhörd och trampade på energiskt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det här med hans trafikrädsla. Å ena sidan fixar han ju de allra flesta normala fordon på vägen, typ personbilar och skåp och så, men å andra sidan blir han ju tokrädd för lite mer ovanliga fordon. Det är ju inte sådär jätteofta man möter traktorer på vägen, och framförallt inte traktorer med släp. Det är ju i princip bara nu under skörden som de är ute och jag har heller inga bekanta som har traktor som jag be att få träna med heller. Plus att jag misstänker att bönderna kanske inte skulle uppskatta en sådan fråga nu när de har som mest att göra. Jag är egentligen inte för att undvika svåra och läskiga saker. Jag har alltid haft som filosofi att hästen ska tränas till att stå ut med det mesta, man jag vet inte med L om det känns vettigt i och med att han kastar sig och kan ta vägen vart som helst. Hur är era hästar i trafik?

vet hur de är när de är lite oberäkneligt sådär.. å med vagn så skull ejag nog tycka att de var ännu mer läskigtom de kom något som skrämde.. just nu har jag en häst som är totalt trafiksäker.. vi har mött allt.. traktorer, bilar med släp, stora bilar med husvagnar med båtar, gamla wv bussar som skramlar å har sig.. husbilar lastbilar.. slamsugarbilar som väsnas, motorcyklar, cyklar, mopeder. ha allt.. de han kan reagera på ä rom de kommer nåt precis bakom å låter.. de han gör då är att skaka till å försöka vända sig om så han kan få se vad de är.. å de är helt acceptabelt kan jag tycka. så länge man inte möter arga gubbar med mjölkkannor på flaket... han skälde ut oss efter noter att vi fick minsann intevara på vägen å rida å bla bla bla.. trots att de står en varning för häst bara några meter därifrån.. fick veta sen av mitt sällskap att han bara var några dm från att köra på mig.. å då var de med flit.. + att han tutade på oss.. men hästarna reagerade inte som tur var.. usch var ändå lite obehagligt då vi liksom gick precis i kanten.. så han hade hela vägen.. men var tvungen att köra så nära oss som möjligt tydligen.. antagligen för att skrämma hästarna. idiot! men trafiksäkra var dom.. min ville bara vända sig om å titta på var de var som väsnades.

men jag hade nog försökt att träna bort trafikrädslan på nåt sätt.. men de är kanske svårt som sagt om man inte har nån med traktor tex.. =/
 
Jaha, lite bakslag idag. Var ute (relativt) tidigt i stallet idag, eftersom jag ska iväg senare, och körde en runda. Det började ganska bra med att L fixade att bli omkörd av en bil med ett litet, öppet släp och mötte en traktor utan att flippa ut helt och hållet. Sedan mötte vi en traktor med stort släp bakom och då sade L upp sig. Så vi har varit offroad och kört idag kan man väl säga. L hoppade nämligen över diket och var på väg ut i skogen, dessbättre fick jag vänt tillbaka honom ut på vägen igen och så fick jag vända och köra framför traktorn en bit (förbi tror jag nämligen inte att vi hade kommit) innan det kom en avtagsväg där vi kunde köra in och släppa förbi den. Efter detta missöde gick det dock rätt bra faktiskt och L var lyhörd och trampade på energiskt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det här med hans trafikrädsla. Å ena sidan fixar han ju de allra flesta normala fordon på vägen, typ personbilar och skåp och så, men å andra sidan blir han ju tokrädd för lite mer ovanliga fordon. Det är ju inte sådär jätteofta man möter traktorer på vägen, och framförallt inte traktorer med släp. Det är ju i princip bara nu under skörden som de är ute och jag har heller inga bekanta som har traktor som jag be att få träna med heller. Plus att jag misstänker att bönderna kanske inte skulle uppskatta en sådan fråga nu när de har som mest att göra. Jag är egentligen inte för att undvika svåra och läskiga saker. Jag har alltid haft som filosofi att hästen ska tränas till att stå ut med det mesta, man jag vet inte med L om det känns vettigt i och med att han kastar sig och kan ta vägen vart som helst. Hur är era hästar i trafik?

Mitt tips är att när skörden är över så ringer du upp en bonde, erbjuder ersättning för att hen ska köra fram och tillbaka en stund så att din häst får stå vid sidan om vägen i grimma och grimskaft och titta i lugn och ro. Det vinner ju både du och bonden på. Vi har suveräna bönder häromkring och tack vare det så är hästarna inte ens rädda för skördetröskor för när vi har kommit förbi när de har tröskat så har bonden varit snäll nog att stanna och har hästarna varit oroliga så har han stängt av med. Då har hästarna kunnat acceptera tröskan och vi har kunnat möta dem på våran smala väg utan att någon mer än jag har tyckt att det är obehagligt.
 
Vi åkte iväg och provade på bruksridning idag och trots ganska idogt regnande var det himla trevligt :) L brydde sig knapp om alla "läskiga" hinder, men precisions och lydnads hindren var det värre med. L blev lite frustrerad när han inte fick ånga på som vanligt, så vi har lite att träna på kan man väl säga :D Kul grej att testa på, även om jag inte tror att vi kommer att tävla i grenen, och en hel del matnyttiga grejer som man borde träna på.
 
Jag och L trimmade lite på banan idag och vi hade ett riktigt trevligt pass. Det känns som att dressyren (på banan iaf) börjar falla på plats för oss. L är uppmärksam och mjuk och då känns det lätt att rida. Efter inspirationskicken igår avslutade vi faktiskt med att testa att rygga i vinkel och det gick aningen bättre än igår. Så skam den som ger sig, med lite träning ska vi nog fixa det också :)
 
Nytt pass idag. Jag hade haft en sååå lång dag idag och var jättetrött när jag kom till stallet, men så tog jag ut L på en härlig tur i skogen och fick laddat batterierna. Solen kom till och med fram och sken på oss :) Vi galopptränade och busade i backarna hemma. Jag hoppas att det kan bli fler såna här pass innan vintern :)
 
Vi var ute idag igen och överlag gick det bra. Även om L tyckte att det blev lite mycket att tänka på en stund när vi mötte både bilar, fåglar, en sådan där självgående gräsklippare och en man med en skottkärra :D Jaja, vi överlevde det också och tränar vidare på läskigheter.
 
vad kul de ser ut om jag ändå hade vågat nåt sånt:P

kl
har varit lite dåligt med att skriva här tror jag. har vart fullt upp..
har åkt av min häst 2 gånger på 2 veckor :-/ vad hände där med min orädda säkra häst:Phaha.. jo de ska jag tala om.. första gången var de paraplyer som förskte hoppa på honom.. fick förbi honom men då dök de upp nåt i skogen så han blev rädd å sprang iväg i full galopp.. :-O då satt jag ju kvar.. men så tvärstannar han när han totalvrider nacken åt sidan å sen KASTAR sig iväg igen å då flyger jag.. pinsamt att inte sita kvar men men.. så ja.. på grusväg.. men bara att hämta honom å hoppa upp igen å rida förbi därhan blev skrämd så de är lugnt.. en vecka senare i onsdags så s kulle vi intervallträna i paddocken med en häst till å de går bra.. men precis när vi ska fatta galopp så ¨sticker" kompisen å en gräsklippare sätter igng bakom honom så då flyger han upp i luften å jag hamnar på backen.. men upp igen å fortsätta så sen gick debra.. är abra så rädd för att jag ska bli rädd igen å de vil ljag inte när hästen är så underbar.. men har nte varit rädd när jag ridit nu så de känns bra=)

idag så har vi löshoppat.. han har lite problem att hlla reda på sin långa kropp:P men han kom över en oxer på 110 iaf..
 
Åhhh @Houdinie vad kul det ser ut!! Längtar till den 6/9 för då ska jag och Tanten åka på terrängträning :bump:

Denna veckan kunde ju ha gått liiite smidigare :rage:
Måndag: Slutar kl 16.00. 16.05 Öppnar sig himlen över hagen och Tanten tycker att detta var ju trevligt inslag i vardagen och lägger sig i första bästa vattenpöl.
Tisdag: Slutar kl 15.00. 15.10 öppnar sig himlen över hagen. 20.55 ringer stallägaren och berättar att min Tant och islänningskillen har bråkat och Tanten är träffad i huvudet :arghh::cry::banghead: Ett litet skrapsår på kinden och på insidan av höger framben är resultatet av "tjafs" vid grinden.
Onsdag: Ledig dag. Tants framben är svullet som en tennisboll över kotan, ej halt men varm. Hibiskrubb, Penecillinsalva, Compagel och Helosan fick letas fram ur gömmorna.
Torsdag: Ledig dag. Tant är fortfarande varm i benet så vi kör en favorit i repris från gårdagen. Hon och islänningarna blir förflyttade från "vinterhagarna" till "sommarhagen".
Fredag: Slutar kl 14.00. Kör hem fort som faan så jag hinner vinka av sambon som kör till sommarstugan. :banana: Hinner precis få in Tanten från hagen då himlen öppnar sig igen. Benet känns inte alls varmt, ingen svullnad så det blev att koppla på transporten och till ridhuset körde vi :)

Så nu hoppas jag att hennes ben är lika fint i morgonbitti så jag kan ringa till hopptränaren och säga att vi kommer på tisdag *hoppas hoppas hoppas*
 
Vad roligt @Houdinie ! Jag vill också ju...

@NightRain vad tråkigt att du ramlat av, hoppas att du inte slog dig och att du inte tappar självförtroendet. Avramlingar händer oss alla. I vårvintras hade L en lite busig och reaktiv period och jag krashade två hjälmar på en vecka.

@Spyro192 Tråkig timing du haft i veckan. Hoppas turen är mer på din sida kommande vecka :)

Idag var vi på träning och L skaffade sig många pluspoäng :) Det började med att han var tyst och stilla i trailern hela åkturen (som iofs inte är så lång) och sedan var han himla duktig på träningen också. Jag blir helt förvånad varje gång vi tränar vad positiv och villig han är. När jag ber om något försöker han verkligen och tar i även om han egentligen inte har styrkan och orken fullt ut än. Idag är han värd en miljon minst, min prins :love:
 
Jag har lite rapportering att göra. Det har blivit två dagar med körning för vår del nu och igår gick det riktigt bra. Idag hade vi lite mer utmaning. Vi var ute på eftermiddagen, ungefär när folk slutar jobba, så vi hade en del störningsmoment på vägen så att säga. Vi mötte både cyklar och bilar, och en skördetröska och en traktor (som visserligen stod still), men den största utmaningen kom när vi var nästan hemma. Det kom ca 10 motorcyklar mot oss, men vi hann ta oss in på en avtagsväg där vi tryggt kunde stå och titta på dem. Det var bara det att när L som bäst står och tittar på motorcyklarna, och är helt upptagen med det, så kommer det en bil från motsatt håll från motorcyklarna, dvs snett bakom oss, som han inte alls uppmärksammar. Det resulterar i att L blir skiträdd och far iväg, men dessbättre fick jag stopp ganska snart och vi kunde gå hem i lugn och ro. Allt som allt får jag nog säga att det gick bra idag, men det blir nog en del att smälta för L nu.

Idag fick jag dessutom bilder från i söndags som en kompis tagit (@@ullisdenballe ):
IMG_3584.jpg


IMG_3628.jpg


IMG_4112.jpg


IMG_4184.jpg


IMG_4213.jpg


Slutligen, nöjda och glada efter dagen:
IMG_4246.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 010
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 059
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Hundbur bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp