tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här händer inte så mycket, det är för varmt, jag tror jag blir tokig. Tänkte att jag skulle ridit nu i kväll men kl 22.30 var det 25 grader. Hästarna var redan svettiga av att vandra undran knott. Suck!
Jag hatar den här värmen. Imorgon ska vi rida lektion, få se hur det går.
Här är vi för ca 3 veckor sen. Varmt då också men inte lika äckligt som nu.
dsc00771_53c84e879606ee273cd23cd6.jpg

dsc00764_53c84e39ddf2b316c84d1ed9.jpg

dsc00819_53c8509a9606ee0d8d517b7d.jpg

dsc00910_53c0474ae087c34994d2a8c1.jpg

dsc00915_53c0467eddf2b31ba30b3af3.jpg

dsc00922_53c04602ddf2b37f21409456.jpg
 
Hej på er igen :) Nu kryper jag fram igen ur mitt ide. L har vilat i drygt fyra veckor och därför har jag inte haft så mycket att skriva om, men nu har vi satt igång igen så smått. Igår blev det lite tömkörning och idag en lugn ute-tur. På torsdag blir det nya skor på herrn och då drar vi igång på allvar. Jag har bestämt mig för att den här hösten ska bli riktigt rolig med mycket träning och utflykter så nu är vi på väg mot målet :)
 
kl
en fråga till er som väger över 100kg..
hur mycket "vågar" ni rida?
jag fick en helt nojjíg känsla idag att jag kanske inte borde rida honom så mycket om jag gör :/ av nån anledning så kom en tanke i huvudet då jag inta KAN så mycket i ridningen hur man jobbar hästen helt rätt å hur man känner att den jobbar rätt osv.. rider för instruktör ibland självklart.. men då jag blivit arbetslös så kommer jag inte ha råd att rida så mycket som jag vill för instruktör

han är en fredriksborgare på ca 170 hög å kraftga ben osv så han orkar mig ju men blev ändå nojjig över att jag kanske rider för mycket.. ? rider i skogen, på banan.. skuttar 40 cm ibland.. intervall träning för konditionen å den har blivit myyyyyycket bättre.. idag orkade han galoppera lång tid utan att stanna.. är de bara jag som är nojjig? eller bygger han upp muskler å kondis så att han klarar mig? usch tycker inte om att känna såhär.. känns ju inte som att han har några problem med mig men ändå..

Jag förstår dig absolut!
De hästar jag har ridit när jag vägde 100+ var hästar som "garanterat" klarade mig. Typ som den gigantiska bruksnordisen som behandlade mig som en mygga på ryggen. Och en stadig, stor och stark fredriksborgare är mig veterligen rejäla och kompakta hästar som inte lär ha några bekymmer alls med tresiffrigt :)

Jag såg nyligen en blogg om en dressyrtjej som var tresiffrig med råge, någonstans kring 130 kg. Hon hade en superfin dressyrhäst som hon tränat upp till GP. Hon tömkörde väl någon dag i veckan, men det gör ju många ändå för att variera arbetet. Hästen reds intensivt och var i toppskick. Stark, musklad, helt enkelt tipp topp. Så nej - jag tror absolut inte att du behöver oroa dig :) Men i och för sig så är väl hästen ganska ny hos dig, så då förstår jag att du vill vänja honom. Ta det lite på känsla, tycker jag.

Som jämförelse: halvblodsdamen jag red var en ganska nätt modell, 163 hög. Jag började rida henne när jag vägde 75, men under åren gick jag upp till 98 kg. Hon började bli till åren, så jag skrittade fram och av från marken, gärna minst 30 min i kuperad terräng. Och den effektiva ridtiden var nog inte mer än 20 min för att lösgöra och låta henne galoppera, som var hennes favoritsysselsättning i skogen :D
Men jag kände mig lite stor på henne, så därför red jag kort och effektivt. Men hon betedde sig inte annorlunda med mig på ryggen än när jag vägde mindre. Så det var nog mest i mitt eget huvud :)
 
Jag förstår dig absolut!
De hästar jag har ridit när jag vägde 100+ var hästar som "garanterat" klarade mig. Typ som den gigantiska bruksnordisen som behandlade mig som en mygga på ryggen. Och en stadig, stor och stark fredriksborgare är mig veterligen rejäla och kompakta hästar som inte lär ha några bekymmer alls med tresiffrigt :)

Jag såg nyligen en blogg om en dressyrtjej som var tresiffrig med råge, någonstans kring 130 kg. Hon hade en superfin dressyrhäst som hon tränat upp till GP. Hon tömkörde väl någon dag i veckan, men det gör ju många ändå för att variera arbetet. Hästen reds intensivt och var i toppskick. Stark, musklad, helt enkelt tipp topp. Så nej - jag tror absolut inte att du behöver oroa dig :) Men i och för sig så är väl hästen ganska ny hos dig, så då förstår jag att du vill vänja honom. Ta det lite på känsla, QUOTE]

Tack så mycket!
:-) ja som sagt han är ju stor med kraftiga ben, jan verkar inte ha problem med att bära mig, utan är mer att han inte typ orkat galoppera så länge, vilket har blivit bättre så han anpassar sig säkert. :-) jag har ju balans osv men kan inte så mycket om hur man rider "rätt" men har ju börjat rida för instruktör så hoppas på att få lära mig mer. :-)
 
@Ninnurur Hur mår pållen? går det framåt något?


@NightRain oh 40 cm? det är samma nivå som mig då :D jag är ju hoppryttare i grunden men förra året så ramlade jag av och fick frakturer på 2 kotor i ryggen och sen dess så är jag så grymt osäker på min avståndsbedömning och vågar inte rida på ordentligt så jag vågar inte hoppa högt alls numera :(
Men skam den som ger sig, jag ska hoppa igen :)

@Spyro192 Race i skogen låter ju bra härligt alltså, skulle jag med vilja gör, men det är jag för feg för i dagsläget ;)

det är allmänt dåligt med bilder här nu tycker jag :D
 
@Ninnurur StyrkeKRAM

@Kitzy Har du provat att rida med halsring? Om jag ska rida ut med andra så brukar jag ta på Tanten en halsring så jag har något att hålla mig i om hon får ett psykbryt och blir väldigt hetsig. Tanten kan tagga på andra hästar och då är det rätt skönt att man har halsringen att ta tag i och hålla sig kvar i alla dessa bocksprång. Tycker jag iallafall :D
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här har ni en till "tjockis". ;) Det törs man knappt berätta här för man blir mörkrädd när man läser vissa trådar här ju...:crazy:
Jag är 174 cm lång och ligger på över 90 kg just nu. :( Rider en stor islandshäst på ca 150 cm i mankhöjd och får låna en irish cob lite då och då med. Jag är alltid rädd för att min vikt ska vara för mycket för min häst fast han är en islänning men när jag frågat veterinärer(2 st) och en equaterapeut(stavning) så säger de alla att min vikt inte är något problem för honom. Jag rider inte varje dag utan det blir longering och promenader några dagar i veckan tills jag kommit ner i vikt. Har inte ägt honom så länge men har satt upp ett mål för mig själv och för honom som inte blivit ordentligt omhändertagen de senaste åren.

Just nu så cyklar eller går jag ca 1 mil om dagen och känner att flåset blivit bättre så jag hoppas vikten hänger med snart. Försöker tänka på vad jag äter men det är svårt när man är sockerberoende. Jag har IBS också som gör att min mage inte klarar att äta många sorters grönsaker och frukter utan att jag får fruktansvärd smärta.

Vi ligger väldigt lika till storleksmässigt (även om jag inte är lika flitig med träning som dig pga astma :)
173 cm ca 92 kg. Mina islänningar är något mindre än din, ligger på 143 och (törs man säga?) 133 cm. Den mindre rider jag dock bara ca 1 dag i veckan och hans betydligt lättare medryttare rider honom i övrigt. Men killen på 143 har absolut inga problem med mig, det är en välmusklad och viktbärande kille och jag har fått flera professionella utlåtanden att han klarar mig utan att ta det minsta skada!:p

Sen är det självklart att jag skulle vilja tappa 20 kg, men mitt problem är ointresse för mat = äter alldeles för sällan och då helt fel, med ganska stort sockerberoende...
 
Vi har haft en skentur med vagnen så varken jag, ponnyn eller vagnen är i skick.

X har varit en snabbis på Riks och tagit med ett silver hem.

Ska på kirurgbrdömning i slutet av augusti och förhoppningvis operation i oktober.
 
Häromdagen var jag på halvdagsritt på en turridningsverksamhet och red ett jättehäftigt sto! Korsning frieser/irish cob/bruksnordis :D
Hur cool häst som helst :love: Önskar jag kunde ta med henne hem i fickan :p
 
Nya skor och en ridtur idag. L fick en storlek större skor den här gången. Det var väl egentligen dags med större skor redan förra gången, men vi beslöt att testa en gång till och det blev inte riktigt bra så nu har han fått riktiga dojjor. Ridturen var trevlig, men inget särskilt. Tyvärr har jag ingen roligare uppdatering än så just nu.
 
Kopierar från en annan tråd:
Red en kortare sväng med sällskap idag. L blev lite taggad av att ha kompisarna med sig ute och taktade och lade till och med av ett par bocksprång för att visa att det var roligt :) Imorn tänkte jag att vi skulle trimma lite på banan, för det kändes idag som att vi behövde repetera lite lydnad och signalkänslighet :D Återkommer med ny rapport imorn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 010
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 059
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp