tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Ber om lite råd och tips från alla underbara i den här tråden.
Efter flera år av depression blandat med hästrelaterade skador så förstördes min relation till mat totalt och jag har gått från att äta för lite mot hur pass aktiv jag var i yngre tonåren- till för mycket mot hur inaktiv man varit i perioder de senaste åren.
Ligger i nuläget på ca 83kg men går sakta men säkert nedåt efter upptagen träning och löpning (mår mycket bättre mentalt just nu än jag gjort på flera år).
Men! Då till mitt "problem". Jag är en kvinna av modell större, inte bara med tanke på den nuvarande övervikten, utan även till längd (177cm) och kroppsbyggnad.
Jag har just nu varken egen häst, jobbrelaterad häst eller medryttarhäst, vilket jag nu börjat söka efter så smått.
Jag har aldrig sökt medryttarhäst genom annonser tidigare, utan har antingen haft egen eller helt enkelt hittat samarbeten med hästägare på annan väg- därav är jag lite novis på hur ett intressemejl bör skrivas, men skriver kortfattat ned vad jag söker efter i samarbetet samt vad jag själv har att erbjuda.
Av dom tre mejl som jag skickat hittills så har jag inte fått svar på något alls, vilket jag nu -nojig som man är- börjar koppla till min vikt..
Jag har varit rättfram i mejlen om att jag har x-antal extrakilon i nuläget men är på väg mot en hälsosammare kropp igen, och jag har självklart endast svarat på annonser om större eller mer viktbärande hästar samt bifogat bilder. Men som sagt, inte ens ett svar..
Jag anser mig själv som en någorlunda välutbildad ryttare inom flera discipliner och har erfarenhet från både arbete med tävlingshästar och utbildning av unghästar, men betyder verkligen vikten så mycket?
Kan man inte rida alls om man väger över 80? :(

För att ni ska ha något att jämföra med.. På den övre bilden är jag ungefär 15år och vägde runt 65kg, på den undre som är tagen i år är jag 22år och väger som sagt lite över 80kg (ni får dock tänka bort dunvästen, haha).
1453222_10151831965931510_919625963_n.jpg


1470139_549380705155915_612312643_n.jpg

*ursäktar i förväg för en himla massa text*

Jag säger som de andra att du ska inte känna dig stor för stor, en normalstor ridhäst ska klara av dig utan större problem.

Kl
Idag var jag och L ute på tur med vagnen och hade sällskap av våra kompisar. Det var riktigt härligt, även om det blev lite väl spännande på nåt ställe när vi skulle förbi en påslagen vattenspridare. Men ingen skada skedd :)
10006929_769399493084697_3775114784607025357_n.jpg
 
Kopierar samma inlägga som jag gjorde i nordsvensktråden:
Varning för bildbomb!

Idag var vi på akademisk kurs för andra gången. Det var himla roligt, men jag inser ju varje gång jag tränar för tränare att det är galet svårt att hålla ordning på vad kroppen egentligen gör. Det är heller inte alltid den gör som jag tänkt mig. Jag konstaterar igen att jag har en väldigt tålmodig och snäll häst som försöker trots luddiga instruktioner :D
Det här ska nog vara en sluta vid hand:
STP85674.jpg

Här är nog en till sluta (tror jag att det är tänkt som iaf :p)
STP85688.jpg

Vilar lite efter väl utfört värv:
STP85687.jpg

Vad tror ni, ska jag blondera L?
STP85694.jpg

Efter lunch var det uppsuttet arbete som gällde:
STP85713.jpg


10271638_773309272693719_8772538867052714743_n.jpg

Här börjar han bli lite trött och låååång (som en följetong)
STP85726.jpg


Film är på gång :) Jag håller på att redigera.
 
Vad roligt! Den andra bilder ser dock mer ut som en öppna :)

Jag har också varit på kurs i helgen men jag är skitbesviken och bitter. Först blir ena hösten halt i lymfangit och kan inte vara med sen ser det ut så här när det är min tur att rida
dsc00342_5366637a9606ee287b290c9b.jpg

Blåste kraftigt gjorde det också.
Resten av dagen har det varit strålande sol, både före och efter. Usch vad jag är besviken, jag som väntat i 2 år på denna kursen. Dessutom fick jag bara rida 20 minuter av de planerade 45 idag. :(

Korta stunder av lite frid fick vi af.
dsc00347_5366686b2a6b227e10a57a3a.jpg

dsc00336_53654c50ddf2b36968acaf04.jpg
 
Vad roligt! Den andra bilder ser dock mer ut som en öppna :)

Jag har också varit på kurs i helgen men jag är skitbesviken och bitter. Först blir ena hösten halt i lymfangit och kan inte vara med sen ser det ut så här när det är min tur att rida
dsc00342_5366637a9606ee287b290c9b.jpg

Blåste kraftigt gjorde det också.
Resten av dagen har det varit strålande sol, både före och efter. Usch vad jag är besviken, jag som väntat i 2 år på denna kursen. Dessutom fick jag bara rida 20 minuter av de planerade 45 idag. :(

Korta stunder av lite frid fick vi af.
dsc00347_5366686b2a6b227e10a57a3a.jpg

dsc00336_53654c50ddf2b36968acaf04.jpg

Mycket möjligt att det är en öppna, jag har lite dålig koll än så länge :D

Vad tråkigt att du är missnöjd. Hoppas att det bara går uppåt nu då :)
 
nu får vi blåsa liv i denna tråden lite:P
hur går de för er?

här går de bara bra.. min pojk har fått komma ut på riktigt grönt gräs nu å de märks.. jätte pigg men ändå hur snäll somhelst:D.. i morgon ska han hopptränas med min ryttare.. å sen på fredag är de tävling.. visserligen abra 90 clear round men de räcker att börja med han har ju aldrig varit ute så blir lite träning för honom ett par dagar här nu hehe.. men de ska nog gå bra..=)
 
@NightRain Vad roligt :)

Här hos oss rullar det på. Lite upp och lite ner, men på det hela taget mest upp :) L har blivit riktigt pigg och tycker om att springa så fort hans korta ben bär :D Nu har han dessutom fått bättre kondis så han orkar och det är kul :)
 
Här går det också bra just nu. Min älskade häst är visserligen väldigt rund om magen, men han jobbar glatt på ändå. Igår red vi igenom LA:1 två gånger och fick godkänt av vår tränare. :)
 
Var bor du? Jag har nordsvenskar och hade gärna haft en trevlig medryttare/medhjälpare :)
PM.a gärna Hälsningar M
 
Hade nästan glömt bort den här tråden :p Jag har gått ner 12 kg över våren, har ridit lektion på en gigantisk ardenner ett par gånger :D
Har lagt ner letandet efter ny medryttarhäst för tillfället, behöver få tillbaka lite självförtroende på hästryggen och sen gå ner mera i vikt över sommaren så det blir lättare att hitta häst också. Om jag kommer till 85-80 kg till hösten så behöver jag inte längre bara leta efter enorma kallblod, tänkte jag. Det är ju mest halvblod som söker medryttare där jag bor.
 
Hade nästan glömt bort den här tråden :p Jag har gått ner 12 kg över våren, har ridit lektion på en gigantisk ardenner ett par gånger :D
Har lagt ner letandet efter ny medryttarhäst för tillfället, behöver få tillbaka lite självförtroende på hästryggen och sen gå ner mera i vikt över sommaren så det blir lättare att hitta häst också. Om jag kommer till 85-80 kg till hösten så behöver jag inte längre bara leta efter enorma kallblod, tänkte jag. Det är ju mest halvblod som söker medryttare där jag bor.

jag har ett halvblod å väger mer än 85 men han klarar mig bra.. å han håller nu på att bygga muskler efter mig å orkar mer å mer=).. så behöver itne bara vara stora kallblod..;)
 
jag har ett halvblod å väger mer än 85 men han klarar mig bra.. å han håller nu på att bygga muskler efter mig å orkar mer å mer=).. så behöver itne bara vara stora kallblod..;)

Nej det är sant:) det är väldigt olika vad folk sätter för gränser. Men när jag häromdagen såg ett fullt friskt och ganska stort halvblod söka medryttare som väger Max 60 kg så törs man knappt svara ens på de som beskrivs som viktbärande.. Men jag kommer sätta ut egen annons istället, så står det svart på vitt vad jag väger. Sist jag hade annons ute vägde jag 110 kg och fick svar om en 4-årig kallblodstravare på 140 som skulle ridas in.. :eek:
Det tackade jag blankt nej till, där var det istället hästägaren som jag tycker överskattade sin lilla unghäst:(
 
Nej det är sant:) det är väldigt olika vad folk sätter för gränser. Men när jag häromdagen såg ett fullt friskt och ganska stort halvblod söka medryttare som väger Max 60 kg så törs man knappt svara ens på de som beskrivs som viktbärande.. Men jag kommer sätta ut egen annons istället, så står det svart på vitt vad jag väger. Sist jag hade annons ute vägde jag 110 kg och fick svar om en 4-årig kallblodstravare på 140 som skulle ridas in.. :eek:
Det tackade jag blankt nej till, där var det istället hästägaren som jag tycker överskattade sin lilla unghäst:(

ja man får väl vara lite realist med med tanke på vad man väger.. sen rider jag ju inte hårda pass på min häst varje dag direkt utan mycket på marken å i skogen osv,, + att jag har en annan tjej som rider åxå så visst måste man väl tänkte till lite med.. jag är jättenojjig med sadeln tex, att den ska sitta korekt å att den verkligen passar så hanitne får ont i ryggen osv.. men hade massör ute för nån vecka sen som kunde bekräfta att han är toppen fin i ryggen så de känns hur bra som helst=)

sen tror folk att hästar är veka ibland:P sen är alla individer, bara för att de är en stor shire så är de inte säkert den orkar bära över 100 kg så de är ju så individuellt allt de där..men inte väga mer än 60 kg? då kan ju inga karlar rida nästan:P
 
Jag är oxå en "liten tjockis" ;)
Här är jag och min underbara welsh cob <3

Jag har oxå en arab som jag red utan problem tidigare.
Nu är hon tyvärr inte längre ridbar till följd av att hon skadade sig när hon busade i hagen för ett par år sedan.

Tycker att det är skönt att man inte behöver ha en jättehäst bara för att man inte är fjäderlätt.

1240058_10152234764058759_48130283105633424_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 010
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 060
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp