Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Rid på åttvolter, det är väldigt lösgörande tycker jag :) Se till att rakrikta innan du ställer över till det nya varvet. Rida på volt och sen flytta skänkelvikning ett kvarts varv och sen en övergång är också bra.

Okej tack :) Volter tränar jag absolut mycket med, då brukar hon tillslut arbeta & går faktist riktigt fint i både skritten,trav & galopp.. Me ska prova det du sa, hon är en riktigt fjantis som gärna vill komma undan genom att "låtsats" vara rädd för allting i alla hörn så hon går ut & tittar på det hela tiden istället & putar inåt med baken.. :p Synd man inte rider henne flera ggn i veckan, när jag red henne två ggr i veckan ( då ja fick henne på min ridlektion i min ridgrupp också) då red jag henne två ggr i veckan i tre veckor.. då blev hon riktigt fin & börja slappna av & inte lika stel.. Alla som rider henne riktigt inte orkar med henne, då hon är en dam man måste va bestämd mot ... Men hon ska nog allt bli fin , med lite träning kan hon nog för jag vetdet, har själv märkt det, bara hon som inte riktigt orkar & tycker det inte är så roligt :p

I dag har jag varit och tittat på en klubbhoppning. Det började med 40 cm och höjdes sedan 10 cm i taget. Jag åkte hem innan det var slut så jag vet inte hur högt det blev till slut.

Vad har ni för höjder för lektionshästar?

Det är lite olika beroende på vilken tävling det är, vi har ju blåbärshoppning och sånt, men på KM är det från 60 cm för B-ponny till 90 cm för storhäst, vanlig lätt D alltså.

Vi har bara debutanthoppningar och då är det 30, 50 och 70 cm. Ett tag hade vi 85 cm men det togs bort. KM går i olika klasser varje år beroende på vad det finns för hästmaterial. Sen har vi ju ponny- och stockholmscupen på vintern och det går i 80 resp. 90 cm.

Idag red jag min sista ponnycupmatch någonsin :( Det gick ganska bra, lite smågrejer som jag hade kunnat fixa till men fick 190 p/68,75% vilket räckte till guld. Laget vann, så om inte Väsby vinner båda sina bortamatcher nästa vecka går vi till final.
fs_448967953_11918_1269192618.jpg

Aha, du fyller 18 i år eller? Trist att det var sista :(

Grattis till guldet i alla fall! :laugh:

Skitsnygg! Skönt för hästen med en grimma med ludd också :D
Funderade på att köpa en likadan till mitt medryttarsto, men jag har redan lagt ut en massa pengar på henne... och det är ju inte ens min häst, haha! Senaste jag köpte var ett besttlöst träns som uppskattades mycket. :)

Ja tkr jag med :p.. Hon ser allmänt tråkig ut med sin nuvarande, ingen färg & då hon är så mörk så måste hon ha lite färg oxå, hennes täcke e ju också mörkt så nej lite mera färg vill vi ha :laugh:

Funderar på & köpa ett nytt träns också till henne sen, hennes träns hon har nu är så mörkt & ännu ljusare bruna tyglar till :eek: Har hittat ett skitsnyggt pullar träns (hon har pullar nu med) Men kommer nog mest använda det på tävlingar eller när jag rider då det är såpass många som rider henne & poff är det borta eler något pupp som saknas, bara jobbigt & byta frma & tillbaka bettet hehe :p

Sen är de så mycket man vill köpa åt henne men är somsagt inte min häst så ska nog ta de lite lugnt annars har jag inga pengar kvar för mej själv :p Har lite jag måste köpa in, lite tävings kläder til det startas också & lite snyggt till mej också, är ju inte bara Michelle som ska se stilig ut hehe :angel:... Stall chefen som äger henne & alla kanske aldrig mer behöver köpa in något till henne hahaha :rofl:...

*kl
Red Mr Kiwi igår igen :)
Inte direkt ovanligt :p iaf inte om man ska tänka på dem senaste gångerna. :)

två bilder från igår.
fs_449101966_83066_1269269806.jpg

fs_449102095_59395_1269269845.jpg

Vart nyss o ridit i min ridgrupp.. Hade hoppning idag & hade Jacob nu som var förväntat .. Gick bra, tränade balansen så fick hoppa studs utan & hålla i sig & så.. Kul var det fast för lågt :p Han är en dåre på att rusa iväg på hindrena men de gick faktist väldigt bra ändå må jag säga :).. Hade hellre haft Michelle dock men idag fick vi önska oss häst tills nästa ggn så önskade mej självklart henne som nummer ett ;) Sedan som nummer två önskade jag mig Berra så får se om jag får någon av dem, hoppas på Michelle :idea:

Fick inga bra bilder heler, har en dålig kamera & utan blixt med den gick super dåligt, har sett andra tagit med blixt men de som tog kort på mej & Jacob vågade inte för säkerheten, vet inte hur de andra är & han jag red men Michelle skule säkert få för sej att den e läskig med bixt :devil:... Sedan så var de som tog så jäkligt dåliga & ta kort, skickliga mamma & moster :p & så får bli kort någon gång de är ljusare & bättre fotograf, gärna lånad kamera av någon annan :angel:...

kl

Den här veckan håller jag på att sätta igång en liten ponny som heter Calle. Stallets gangster ;) Han har bara vilat 1½ vecka så jag rider honom veckan ut, sen ska han börja gå lektion.
Jättesöt är han, dock väldigt stel. Vet inte om det är för att han har vilat eller för att ingen ridit igenom honom på länge för sist jag red honom (8 månader sen kanske) var han mycket mjukare. Sen är han sjukt ouppfostrad också :devil: Så det är största fokus nu, att han inte ska dyka ner i alla höpåsar, att han inte drar ut i gången när man vänder honom i spiltan osv. En bild på honom, inte jag som sitter på:

stallaug223.jpg

I måndags hade jag Fiffi igen:) Det gick bra men hon var stark som vanligt. Vi ska hoppa nästa vecka och i måndags gjorde vi lite övningar. En var att man skulle gå ett varv på volten vid C och vända över ridbanan och gå till vänster vid A skulle man göra en liten volt i trav.
Vi var 12st igår och det känns inte så kul eftersom vi bara hann göra övningen 2gånger var. Nästa gång hinner vi väl bara hoppa 2-3gånger var inkl framridning:(

KL

Red Zenia igår igen, fick verkligen inte ordning på galoppen, hon sköt in rumpan hur jag än gjorde. Lyssnade inte ett skvatt. Får ta tag i detta idag, ska rida henne om en timma på vår privatlektion.

Arina är tillbaka på lektionerna igen, vuxen nybörjare, hoppas hon håller nu!

Igår såg jag dessutom en av de absolut snyggaste hästarna jag sett i hela mitt liv, han var helt, helt otrolig och så han rörde sig, det var helt galet! Jag bara stod och gapade. Det var en tjej som ridit på ridskolan förut som var med på lektionen innan oss av nån anledning, vad hon gjorde där vet jag inte för alla våra ridskolehästar och ryttare såg ut som skrällen i jämförelse med dem!

Whiii, det gick bäst hittills igen! Det blir bara bättre och bättre, Zenia blir starkare och jag blir duktigare. Behöver bli lite kvickar i mina hjälper inför LA:1 tävlingen bara, för min tränare har tydligen gett sig fan på att jag ska vinna!? Jag är nöjd bara jag inte gör bort mig! Men den attityden ska bort tycker hon.

Passade på att skritta av Zenia ute, kan ju vara kul för en ridskolehäst tänkte jag... hon lättade på framdelen några gånger kan jag säga men hon har ändå blivit mycket lugnare och hon går ju att övertala. Hon gnäggade bara en gång efter de andra hästarna idag så hon börjar nog vänja sig lite, att vara ensam med hemska mig, det lilla livet :love:

När är tävlingen? Jag ska debutera LA på annandag påsk med Smokey, är redan nervös. Egentligen är vi inte helt klara för det men det är en träningstävling så jag har inte så mycket att förlora.

Calle var ett monster idag, först försökte han få av mig en gång i galoppen. Sen en gång till, jag satt kvar riktigt länge men sen åkte jag av. Och sen åkte jag av en gång till. Han drar ner huvudet och snurrar runt tills man är av, man har ingen chans. Han har inte gjort så på mer än ett halvår så vet inte varför han har börjat igen :(

18 april, det är en klubbtävling bara så det är inget jätteseriöst :) Går det inte bra får vi försöka igen nästa gång!

Orion som jag red mycket när han gick på vår ridskola bockade också tills man åkte av, och det var heller inga dåliga bockningar. Ibland åkte man av innan man ens visste ordet av ibland lyckades man sitta kvar en hel bockserie men då gjorde han om det tills man låg och sprattlade på marken.

Han trivdes nog inte med ridskolelivet av någon anledning för under sommaren när jag hyrde honom bockade han i första galoppen så jag fick en lätt hjärnskakning (egentligen mitt fel, för det hade kunnat undvikas ganska lätt...) men under följande 3 veckor var han en helt underbar häst, vi red omkring barbacka, plaskade i vattnet, spelade in filmer i skogen, dressyrade, hoppade men ändå inte en tendens till bockningar under hela denna tiden. Efter sommmaren så såldes han.

Så Calle kanske inte gillar läget helt enkelt? Speciellt på ridskolor kan ju sådana hästar lätt lära sig att av med ryttaren = mindre arbete eftersom så många verkligen åker av direkt. Han kan ju ha ont också förstås?

Okej men lycka till då :)

Usch, inte roligt när det är sådär. Calle har som sagt inte slängt av någon på väldigt länge så vi trodde att han hade slutat helt. Idag slängde han sig in mot mitten av volten och la nåt bocksprång när vi galopperade men det kan jag ju sitta kvar, det är värre när han snurrar runt runt runt. Och han verkar ändå så glad och så när man rider (och i stallet, aldrig öronen bakåt utan alltid pigg och glad och nyfiken) så det känns inte som det är för att han inte trivs heller. När han väl har fått av en en gång så fortsätter han ju, han testar gränserna hela tiden. Och inte bara i ridningen utan även i hanteringen, hela tiden är det någonting. Att han ska gå över en, dra iväg ut i gången osv. Jag tror helt enkelt att det beror på att han är hälften russ :p

Kan ju lägga till att dom tillfällen han oftast busar är utomhus, om man rider självständigt och på framridningen till tävling. På sistnämnda är han alltid dum men han får vara med ibland ändå för när han väl kommer in på banan är han helt klockren. Förutom på framridningen har han inte busat alls det senaste halvåret. Förstår mig inte på honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka