Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Det är det jag tänkt att göra:) Kollar mycket på olika ridskolor. Det finns en till i solna men den har jag inte hört så bra om. Det är stora grupper där också.

Det är det jag tänkt att göra:) Kollar mycket på olika ridskolor. Det finns en till i solna men den har jag inte hört så bra om. Det är stora grupper där också.

Hoppas du hittar något som passar, annars kan du ju fråga om du kan rida privatlektioner istället, kostar lite mer, är värt det dubbla!

Gjorde en snygg tabbe när jag skulle rida Arina. Har väl blivit bortskämd av min medryttarhäst, men jag har vant mig vid att ställer man en häst på ett ställe så står den fint kvar där i alla lägen. (Har tex åkt av i full galopp på skogstigar, ändå står fröken arab snällt och väntar brevid innan jag ens hunnit kravla mig upp.)

Iallafall, så är det ju bökigt att hålla i tyglarna när man ska fixa med stereon i ridhuset. Så jag lade dem över halsen och vände mig helt sonika om och började vrida in rätt kanal. När jag är klar står hon såklart inte kvar. Kan ju säga att den första delen av uppvärmningen skedde från marken. Arina tyckte ju det var jättekul att vi skulle leka istället... :angel:

ÅH förvövrigt! Om jag inte sagt det innan så ska jag hyra henne i sommar. Så nu får jag väl börja bygga en stege om jag ska ha någon chans att komma upp på bjässen barbacka, haha.

Privatlektioner är jättebra tycker jag fast det kostar nästan 500kr och det finns plats väldigt sällan:( Vi var 4st höstterminen 2007 och det var jätteskönt. I höstas var vi 3st när jag red igen i stora ridhuset. Då använde vi bara halva. Fast 12st är för många tycker jag. Man får inte uppmärksamhet om man inte har en svår häst. På sportlovet var vi 5st och veckan innan var vi 7st. Jag tycker att 7-8st är lagom många.

Oj, det var ju väldigt dyrt faktiskt :eek:
12 håller jag med dig om att det är alldeles för många! Runt 7 stycken tycker jag är okej. Det blir alldeles för svårt för ridläraren att hjälpa alla annars, och om du är en av de duktigare i gruppen får man typ ingen hjälp alls, bara en massa "bra" för att de fokuserar på de som har mer problem. Vilket resulterar i att man knappt kommer någonstans i sin ridning :(

Okej, vad synd :( Vi har ridit mot dom i ponny- och Stockholmscupen och de hästar som har gått med är ganska trevliga, men jag tycker lite synd om dom eftersom hagarna är så små.

Jag håller med dig - 12 st är alldeles för mycket. Igår var vi 4 st i hoppgruppen, oftast är vi 6 st i dressyren. Ganska lagom, i dressyren kan man väl vara lite färre men är man färre än fyra i hoppningen måste man ändå ta pauser för annars blir det för intensivt.

Ja, hagarna är små och de går ute lite. Fast för att ligga så nära Stockholm är det väl helt normalt. De går iaf ute varje dag vilket inte är fallet på andra ridskolor i stockholm. Fast att de går ute så lite tycker jag att de har få olater det kan ju vara för de står på halm och har nåt att pyssla med hela tiden.
Fast det skulle vara bättre med större och fler hagar. Undrar hur det blir den 1augusti när hästar inte får vara i spilta mer än 16h per dygn. De kan ju inte gå lektion 7h per dag. Alltså måste de vara mer i hage men hur ska det lösas när de har bara 2hagar för runt 40hästar.

När vi var 4st hoppade vi och då fick man hoppa flera gånger på raken och kunde rätta till sina fel lättare

Normalt är inte lika med acceptabelt, tycker jag. Sen är det ju inte så kul heller då hästarna inte kan rasta av sig själva heller, dom blir ju extremt pigga vid vila osv och lektionerna verkar vara ganska livliga där ibland ;)

Japp:D På vissa lektioner kan det gå hett till speciellt på dagens första lektion. Min är den tredje och då är hästarna lugnare då de ofta har gått två lektioner innan.

Har inte ni heller några hagar? :p Våra hästar busar ganska mycket i hagen så dom är lugna på lektion, med några undantag (Killen...), men självklart kan dom tända till lite ibland. Dock väldigt sällan med orutinerade ryttare som tur är :)

Våra är i hagen på morgonen i olika grupper. Då busar de ibland och rullar sig jättemycket. En vit häst vi har är skäck när han kommit in från hagen:D

haha, det känner jag igen. Fast lägg till shettis med vår-raggig vinterpäls på det... Inte kul.

kl

idag red jag och min kompis på utebanan. Hon fick rida Yníx för första gången, så för en gångs skull fick jag det lite lugnt (annars brukar ridläraren vara mest på mig, iadf de senaste gångerna :p). Vi red på utebanan, det var rätt skönt väder, men väldit blåsigt.
Jag red Valention, som vanligt kan man väl nästan säga. Vi övade övergångar, på långa tyglar i början och sedan med stöd i handen. Det gick bra, även om Valentino "blåste upp sig" och laddade ibland när det kom en extra stark vind så stack han aldrig. Han är lite som en ponny på den punkten- "jippi, något jag kan bli rädd för!".

imorgon ska vi förhoppningsvis hoppa på utebanan, om det går att fixa så vi får Kenzo och Owen eller några andra relativt lätta hopphästar.

liten bildbomb:
101_2179.jpg

gosig stallkatt, lade sig på rygg för att bli kliad...

101_2180.jpg

Valentino gillade också katten

101_2187.jpg

Haha, jag ser rätt liten ut bakom katten och hästen

101_2227.jpg

väääldigt trött Romanov

101_2228.jpg

nej, han är inte död, han reste sig upp efter ett par minuter :p

101_2197.jpg

den har kan jag bjuda på...

kl

Idag blev vi klara för semifinal i ponnycupen dressyr :) Dock tror jag inte att vi har så stor chans att ta oss till final, det var väldigt låg konkurrens i våran grupp medan dom andra grupperna var mycket hårdare. Jag och Fanny (det är vi som är ankare i laget) ska dessutom tävla den 18 april och om någon av oss placerar sig i LB får vi inte vara med och då är vi heeeelt körda :p Men det var ju kul att gå vidare, sluta på topp liksom :D

knapp lånar mig själv

Måste bara lägga in några bilder på en shettis som ridskolan lånar fram till sommaren. Så sjukt söt är han :love: Riktigt duktig i körning (det är därför ridskolan lånar honom) och idag visade han kunde hoppa också.

fs_450853280_29404_1270216669.jpg

fs_450853257_32539_1270216660.jpg

fs_449892004_98892_1269710980.jpg

:love:

Vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska byta ridskola eller inte:/

Där jag rider nu:
+Kort resväg
+Trevlig personal
+Ridhus

-Stora grupper
-Lite utevistelse för hästarna
-Utbildningsnivån på hästarna har sjunkit
-Nivån på gruppen har sjunkit

Grattis till semifinalplatsen! :banana: Kul att ni kom så långt :)

Naww, supersöt shettis! :love:

Du måste gå på känslan! :)
Känns det bra när du kommer till stallet? Lär du dig något? Är ridgruppen trevlig?

Igår var jag i stallet igen & skötte om fina Michelle :D red i ridhuset idag ... Gick fint, tränade mycket med galoppen där hon arbetar mer & mer för varje gång .. Sen gick stiglädret sönder oxå, verkligen tur att det inte var på hoppträning :grin: ... men hon blir bara bättre & bättre, hoppas det är någon klubbtävling snart vi kan ställa upp i :angel: ....

Känslan är ju viktig:) För mig är det viktigt med små grupper och trevlig personal även att hästarna är bra utbildade och snälla att sköta.

KL
Idag var jag på en kurs på ridskolan och hade Fiffilina. Hon var väldigt snäll och det gick bra. Idag var vi 9st och imorgon på hoppningen är vi 7st. Det tycker jag är lagom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka