Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Var i stallet nyss ... Tog med nya grimman som kom på posten idag .. Michelle blev verkligen jättesöt i den, hon passar i rosa ;) .... Red utan gummisnodd idag oxå, hon var verkligen inte sådär tittig & hon började faktist gå riktigt fint i form & på tygel .. i alla gångarter :eek: ... Knappt före har det gått med gummisnodd alltid men jag är så himla stolt över denna madam ... Fast jobbigt tyckte hon de va, flåsade & hon blev riktigt trött i slutändan.. Men då vet man ju att hon jobbade en hel del iaf :idea: .... Hon är ju inte så van, ganska stel och så, många orkar tyvärr inte få henne i form & arbeta "en aning" :cool: .. Men hon börjar bli mycket fin nu & det är jag så glad över ... :D Jag är ingen dressyrmänniska men när hon går fint & man verkligen känner det är det faktist riktigt skoj ... :banana: ... Vi tränade även mycket på volter ( som vanligt) & red på åttvolter mycket också som en annan sa här & det hjälpte mycket faktist ... Till slut gick hon riktigt fin på hela "fyrkants spåret" , det har knappt funkat förut med gummisnodd ens :D ...

Har tagit jättemånga nya fina bilder på henne,även med hennes nya grimma på, lägger in bilderna senare när jag hittat usb kabeln :rofl: ... Dock inga ridbilder ännu, får ta & sno med mig någon till stallet snart haha ...

Senast ändrad av en moderator:

kl

riktigt, riktigt jobbig ridning igår! Vi gjorde massor, kommer inte exakt ihåg vad men jag tror att vi borjade i lång form i alla gångarter, mest på volter. sen travade vi över bommar på meddellinjen, men kort mellanrum.
sen galopperade vi över en bom på var sin volt, i lätt sits hela tiden. i höger varv var Valention som jag red inte riktigt med på noterna. det är hans svaga varv+ att han är jättekänslig för vikthjälperåt fel håll på volten. så när jag ville stödja upp med ytterskänkeln råkade jag hela tiden lägga vikten utåt och det gick rätt dåligt. så jag fick gå ner i trav lätt sits, och tillsist trav lättridning. han var jättesvår, ibland stängde han av helt några steg, och ibland valde han att helt enkelt göra det enklaste. men jag kämpade på, och emmelanåt var han riktig fin! jag var så trött efter ett tag att jag omedvetet försökte sakta av någon gång, det köndes verkligen som om jag sprungit ett par kilometer! i slutet var jag så trött att jag inte tänkte utan bara red på känsla-och då gick det som bäst :D!
Sen skrittade vi lite, och red över tre bommar med superkort mellanrum på medellinjen, varje hov skulle trampa i varje mellanrum. det var faktiskt jättesvårt, gick det minsta lilla för snabbt trampade de bara i varannat mellanrum, gick det för långsamt stannade de upp och tog sedan ett lååångsamt jättekliv över alltihop. vi avslutade lektionen med all galoppera i ganska friskt tempo över en "pyramid" av de tre bommarna på medellinjen. sen skrittade vi ut en extra runda innan vi red hem till stallet.
Så rolig lektion, jag kände att jag verkligen fick jobba varje minut, och fick ut något av det! Valentino var pigg, men höll sig ändå ovanligt lugn (han har aldrig stuckit med mig, men "älgar" gärna iväg lite). Idag har jag träningsvärk ÖVERALLT från midjan och nedåt, t.o.m i ryggen!

valentinokenzo.jpg

jag och min kompis hämtar "våra" hästar i hagen. Valentino till vänster, Kenzo till höger och jag i mitten :)

Så nu är bilderna inlagda på datorn sen idag :D

Michelle med sin nya rosa grimma :')

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671001.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671002.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671006.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671003.html

Michelle fick nån konstig lite små hingstig titt då jag använde blixten här :angel: ...

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671007.html

Michelle är trött efter ridpasset ..

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671011.html

Söta Michelle :3

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671024.html

Haha vet inte vad Michelle gör här med läppen :rofl:

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671022.html

Nyfikna Michelle :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id30671027.html

för sent att ändra det andra inlägget. Jag glömde ju bilderna jag tog på Valentino i hagen!

Foto0582.jpg

Valentino kom direkt fram när vi skulle hämta hästarna. Kenzo kom mer tveksamt med minen "jaja, bara för att jag inte vill bli lämnad här ensam då..."

Foto0584.jpg

valentino är en riktig kelgris. han lägger huvudet på sned mot ens knän och tittar så bedjande att man bara måste klia honom lite...

Foto0585.jpg

"Hellu!"

Calle låter som ett riktigt russ :p Vi har flera russ, men Busruss 1 och Busruss 2, Sture och Kalle (syskon dessutom) kan måånga såna där knep! :D De är hur snabba som helst, kan vända på en femöring och Kalles specialknep är att dra ner huvudet snabbt som attan och sedan kasta sig åt olika håll :rofl: Inte lätt att sitta kvar då! Nu är han visserligen privatponny sen 1,5 år tillbaka så han har vant sig av med det mesta av det där.
Stures specialitet är dressyrtävlingar när han blir själv i ridhuset. Flertalet gånger har han kommit in i ridhuset för att sekunden senare tvärvända och rusa ut igen, ibland med ryttaren kvar och ibland inte... :p

Skönt att hon fick slippa gumminsnodden (kan bara tänka mig vad hemskt det måste vara att ha något som konstant drar en i nacken...) och vad fin hon var i sin nya grimma! :)

kl
Idag missade jag min hoppträning på grund av den här jäkla sommartiden :mad:

Haha, har ingen erfarenhet av russ överhuvudtaget men det kanske är så! Får väl hoppas att han kommer på andra tankar snart igen. :)

Orion verkade också trivas i övrigt, alltid snäll i all hantering, var glad och pigg men på lektionerna tog han sig minsann friheter. Vi hade en jäkel till på att bocka också (som jag aldrig red, tyckte inte om honom alls) men han såldes illa kvickt. Det är ju lite tråkigt när en häst förstör hela lektionen för allihopa, hela tiden.

Men gud vad typiskt :mad: ...

Ja, många orkar inte arbeta med henne eller inte klarar av henne så hon får ofta stå eller när hon väl rids, får hon rida med den då hon är så stel .. Har blivit som en vana för henne då hon är mycket att arbeta med så utan den har hon hängt sig på bettet & absolut inte viljat arbeta före tills nu då.. man känner att man gjort framsteg med henne :'D... hoppas jag får henne nu imorron oxå, fick önska oss hästar förra gången ... Hoppas vi slipper den där gummisnodden oxå isåfall ... Man känner att hon får upp flåset & arbetar mer i form utan än med gummisnodd för hon mest låter sig böja på nacken när hon har den, har aldrig sett henne så trött som hon var efter igår :p ...

Igår red jag lektion, det var längesedan senast, massa inställt, tävlingar, träningar i avdelningsridning och annat som kommit i mellan. Det gick bra, vi var bara två stycken, lite lyxigt. Lyckades fatta galopp från halt enbart med sätet, och hästen satt in i galoppen, han asade inte sig fram. Lille pixen, imorgon fyller han 14 år. Jag ska åka dit och trycka i honom morötter.

Precis såna där grejer är det han gör :p Vi har ett till russ, Mulle, hans specialitet är att byta volt i traven ;)

Fiffi är oftast snäll men ibland sticker hon iväg i galopp och stannar inte förrän man vänder in på mitten. Hon har gjort så med mig en gång när vi hoppade då vände jag in och hon stannade:)
Fiffi rids med inspänning på nybörjarlektioner men vi slipper den. Vill ha henne imorgon när vi hoppar.

*kl
vi har... hmmm.. 9 st russ om jag räknat rätt :p
varav åtminståne (stavas?) 2 st är ganska bra på att skicka av folk, när dem är på bushumör.
Fast den ena är väll mer att han drar ned huvudet i galoppen när han känner att dem är i obalans och den andra är lite värre i sina försök, bockserier och så ibland. Men russ är ju russ :p

Vi hade en stor häst som gjorde så förut, om den ena volten galopperade och den andra skrittade, så såg han alltid till att vara på volten som skrittade, oavsett vad hans ryttare försökte göra... ;) haha

Sen har vi också en russ/halvblods-korsning. Han är snäll att rida men när ryttarna står/går bredvid är han expert på att stämpla fötter... :grin:

kl

Ridning idag, vi var bara 4 st i gruppen, jätteskönt. Jag red Carmel, stora bjässen. Han är väldigt trevlig, om än lite seg på hjälperna. Bitvis kändes det hur bra som helst, bitvis kändes han som en stor klump jag skulle driva runt. Svårigheten är att få honom energisk utan att han ska forsa fram som ett stort skepp.. Han blir lätt för låg i formen också. Galoppen var jättebra i alla fall :)

KL

Igår hoppade jag med Fiffi:) Det gick ganska bra och hon var snäll. Men vi var 12st i gruppen och hann bara hoppa 2gånger var. Det har börjat 3 nya i min grupp och det har gjort att gruppen backat jättemycket. Innan hade vi börjat med sluta och ny jobbar vi med ställning. I hoppningen hoppade vi bana men igår hoppade vi två hinder efter varandra och jobbade mycket med landningen. Efter hoppet skulle vi göra en volt i trav och sakta av till skritt vid väggen. Det gick bra för mig och Fiffi var snäll:)

Funderar på att byta ridskola till hösten. Känns inte värt att betala 220kr/lektion för 2minuters uppmärksamhet på en timme. :(

+ ni andra som skrivit, det verkar som man ska passa sig för russ med andra ord :D

Halali_srfk: Du kan ju provrida på andra ridskolor, finns ju en hel del i och runt Solna :)

Igår var det ridning igen ... ;) Fick inte Michelle, det var hon som önskade henne som tvåa som fick henne då hon trodligen aldrig ridit henne ... Fick inte ens Berra som jag önskade mej :mad: ... Fick istället en häst som jag aldrig ridit, Early Grey heter hon, kallas Early ... En skimmel D-ponny ... Hade dressyr & hon var stel i början men sen blev hon jättesnygg, gick i form & ner på tygel , & så gjorde vi skänkelvikningar... Ja var väl mer besviken på att ja inte fick min pussgurka men min moster som kan en del om tyckte hon aldrig sätt henne gått bättre med någon annan eller att jag suttit stillare i traven än på henne ... Ridläraren tyckte väl oxå att det gick bra, måste bara träna otroligt på att trampa ner hälarna, ja har så himla problem med det , något ja ska tärna på för o bli bättre? :confused: Jag har haft problem med ena foten eller har det fortfarande, måste typ ha stöd i ridskorna annars gör det ont (nu har jag tusentals strumpor som stöd :angel: ) Har problem & trampa ner hälarna i båda benen med mest i den foten jag har problem med, det är nästan omöjligt i den foten för jg vinklar in den på något konstigt vis :confused: ... Hon(hästen) blev ingen stor favorit ändå, gillade inte henne så mycket ändå, kanske fin till dressyren men nej jag platsade inte med henne ändå ....

nu har jag även ringt Eva Danielsson, hon som äger ridskolan ... Kommer nu bli hopplektion någon gång efter påsk med Michelle :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka