Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

några bilder efter ridpasset.
inne i ridhuset:

fs_447827285_44798_1268594024.jpg

fs_447827836_81122_1268594127.jpg

utanför ridhuset:
fs_447834277_75632_1268595392.jpg

fs_447834439_32753_1268595424.jpg

fs_447835161_24569_1268595562.jpg

fs_447835739_24839_1268595682.jpg

Herr fux fjant tyckte inte det var så roligt att vara ensam utanför ridhuset, det var lite läskigt.

kl

Ponnytajm idag igen för mig :D Lille Straus. För en gångs skull var det första halvan av lektionen som gick bäst, jag kände att jag hade koll på honom, fick igång bakbenen bra och så. Sen gjorde vi samma övning som förra gången, öppna och sluta. Gick skitbra i skritten men i traven var det rätt dåligt. Plus att jag fick kramp i vaden av nån anledning :p

Efter det gick det inte speciellt bra, jag tappade koncentrationen och störde mig på galoppövningen vi gjorde eftersom det resulterade i att alla hästar bara galopperade runt, runt på fyrkanten, jag avskyr sånt.

Men en sak jag stör mig otroligt mycket på: När ridläraren börjar smacka på min häst! :mad: Förstår inte meningen med det. Jag vill att hästen ska lyssna på MIG, inte på nån annan. Då får jag hellre en tillsägelse att jag ska driva mer. Annars får man ju inte ens försöka själv.
Speciellt idag var det en situation.. Straus är ju sån att han gärna sticker i galoppen om det blir för jobbigt, han tar bettet och drar. Därför tar jag gärna det lite lugnt för att inte trigga det beteendet så att säga. Och på lektionen idag kände jag vid ett tillfälle idag att han låg lite på gränsen så jag ville ta ner tempot lite, då börjar ridläraren smacka på honom! aaaaarghh.... Kände då hur hästen tände till lite extra, precis vad jag inte ville skulle hända när han redan var uppe i varv.
Vad är grejen liksom? Bara jag som stör mig på det här?

Sista minuterna började Straus lossna ordentligt så det kändes bra i alla fall. :)

Glömde ju, tänkte lägga in ett par bilder på Stralleballe :p Dåliga mobilbilder tyvärr, men men. Den första från förra veckan och den andra från idag...

30613893.jpg

30613894.jpg

Min ridlärare brukar visserligen inte smacka på mig, däremot är det en tjej i min hoppgrupp som låter som en ekorre precis hela tiden. Tror hon själv att hästen bryr sig då? Den enda som bryr sig är min häst som sätter av i full galopp varje gång... Spelar ingen roll hur mycket jag ber henne att sluta, efter fem minuter är hon igång igen.

Vi hade clinic med Lussan och Sylve på ridskolan idag :) Skillnader och likheter i träning handlade det om och det var väldigt inspirerande faktiskt.

Men va tråkigt! Dom enda LA jag inte vill rida...haha ingen chans på någon annan alltså? Då kan jag stryka er från listan...

Jag red Fiffilina igår :laugh: egentligen fick jag Lady Jane men bytte till Fiffi.
Det gick sådär:/ Hon var väldigt stark speciellt efter galoppen. Men annars gick det bra. Fick henne i form i skritten och i traven :laugh:
Vi var 10st och jag fick knappt någon kommentar på hela lektionen.
Funderar ju på att byta men det är svårt att hitta en bra ridskola:( På min ridskola kostar en termin 5 304kr för 24gånger och jag rider 1timme.

Tyvärr inte ;)

halali_srk: Låter ganska dyrt för en vanlig grupp med tanke på att du är junior :p Finns ju en del andra runt där du bor, provrid?

den här veckan ska jag rida två gånger, både på torsdag och på söndag, hoppas jag får Mr Kiwi båda gångerna. På söndagen kmr jag nog få honom iaf, men torsdagen får jag hålla tummarna för att jag får honom.

Btw ingen som har ngt och säga om mina bilder jag lagt in? :angel:

Är det några fler som ska tävla något i vår förresten?

Jag ska tävla dressyr på Haningebygden 18 april (om det nu blir något, proppen hari nte kommit upp än...), Siggesta 1 maj (lektionsmästerskapen) och hemma 13 maj. I hoppning har vi inte bestämt så mycket än men det blir nog Färingsö 2 maj (lektionsmästerskapen) och Sundby 6 juni. Och sen ev. någon hopptävling med Killen också :banana:

Nämen gud, vilken söt!!! Verkligen helt bedårande. Vad onödigt att hon smackar på er! :mad: Det hade stört mig något så otroligt om det hänt mig.

Idag blev det första galoppen med Arina, gick super och hon brallade INTE! :banana: Var helt jättespänd fast jag försökte att inte tänka på det men Arina var snäll och gjorde världens mjukaste övergång och bara rullade på. Trodde helt ärligt att jag skulle flyga av som en vante precis innan fattningen! Hon har så himla fina gångarter, uppskattar dem mer för varje gång.

Vågade mig på att fråga om hon var till salu (gått rykten om det) men det var hon absolut inte! Och därmed basta... haha, ridskolechefen är väldigt förtjust i henne också. Synd, för jag hade köpt henne på stört, för hon är bara helt underbar på alla vis.

Hittade en LA:5 samma dag, så det är lugnt! haha Liiite längre till Värmdö än till er bara tyvärr... :(

Kul att jag hittade hit :idea:

Jag hade lektion i måndags med Jacob.. En c ponny newforest på 137 i mankhöjd.. lite för liten enligt mig, föredrar ponnyer men inte för små heller :p Vi hade markarbete, gick fint.. lite lat i början, blev pigg i slutändan.. Nu på måndag är det hoppning också :D Sista ggn ja rider honom då sen är dethästbyte då vi rider jämt tre ggr samma häst i dressyr, markarbete & hoppning.. Skulle föredra min foderhäst istället men hon hade jag förra ggn så nu har en annan henne i min grupp :mad: En sak ja blir sur på när dem skyller på hästen bara för de själva inte riktigt klarar arbeta hästen för den är lite svårriden, ska inte gå in på detalj :angel:

Imorgon så ska jag iväg & rida min foderhäst igen som jag är då skötis/fodervärd på genom ridskolan.. Ska bli kul att rida henne igen, ska även nu börja ta extra hopp lektioner 1ggn i månaden med henne... Måste bli redo till tävlingarna börjar ;) Ska trodligen ut på en pay and jump på 60cm på en ridskola ja ridit på förut, en helt ny häst jag inte alls ridit förut.. Tyckte de skulle vara en kul grej & vill börja träna lite innan så jag är beredd & helt redo tills jag ska tävla med Michelle ;)

Jag ska tävla klubb tävlingar i hoppning(det är det jag satsar på då jag går hopp inriktad ridskola) Ska ställa upp i min första tävling nog för året den 10 April på en ridskola jag gått på förut(alltså inte den jag går på nu) Är en helt ny häst jag aldrig ridit förut som jag tänkte ställa upp en 60cm bana på .. Får se hur de går, är en storhäst & jag har på senaste tiden bara hoppat ponny :p..

Sen kmr jag ställa upp i hopptävlingar på min ridskola med min foderhäst Michelle :laugh: runt 60-70 cm tippar vi på & ställa upp i.. Kanske ställer upp någon med någon annan på ridskolan oxå som Berra som ja gillar mycket oxå men satsar mest på henne :idea: Vi taggar oxå nog & vara med tillsammans i klubbmästerskap till hösten & de kommer gå högre .. :p

kl

ingen ridning idag :(
det var någon häst som var ur form och så var det tävling i avdelninsridning imorgon, alltså funkade det inte. eftersom vår lektionstid egentligen är till för när man behöver träna längre, t.ex. inför en tävling och så, så blir det så ibland...
Men nästnästa vecka är det påsklov, så vi tar igen det då.

Vad kul med film! :laugh:
Tycker du sitter väldigt stilla och fint på honom, ser ut som att du är väldigt lugn i din ridning :) Skulle kunna sträcka lite extra på dej bara. Det ser ut som att du spjärnar lite med fötterna ibland? tror att hela benen skulle behöva flyttas bakåt ett snäpp ända från höften så att sitsen blir ännu mer lodrät :)

Jag har ju ingen aning om hur Mr Kiwi är att rida men det ser ut som att du skulle kunna kräva mycket mer av honom! Lite mera driv, lite mera påskjut så han kommer igenom kroppen liksom. Så tror jag resten kommer också! :laugh:

kl

URSH! Våran finaste ponny, som har varit med på många tävlingar genom åren, råkade ut för en sådan illa spark i hagen att hon var tvungen att tas bort :( Själv hade jag inte så mycket kontakt med henne alls, men jag kan tänka mig att många flickor i stallet är riktigt ledsna nu...

Nej vad tråkigt :( Det är så hemskt när det händer något med "stjärnorna" :(

Var i stallet idag då :laugh:

Åkte väl ut & var i stallet runt halv ett, sen var det & börja mocka åt Michelle & Moonlight sedan göra höpåsar till dem... Sen tog man in Michelle för & börja göra ordning henne & rida ... Red i ridhuset idag igen, provade som hennes andra fodervärd sa att hon går så mkt bättre utan gummisnodd då "hon menade" att Michelle blir mycket starkare med gummisnodd, men hon blev ännu mera tittig utan & gick högt med huvudet & gick verkligen som en kratta så det slutade med att jag blev så sur & hämtade den där gummisnodden ändå :p

Michelle hade ingen lust direkt att rida dressyr, hon va skit pigg då det var bommar & ett litet kryss hinder uppe.. Hon försökte hela tiden när vi galoppera försöka springa in & hoppa istället.. :rofl: Synd att vi inte får hoppa, men väntar oerhört tills jag ska ta extra hopplektion med henne ...

Efteråt var det så fint väder så tog mej kragen & skritta ut en liten stund med henne också.. Hon gick faktist jättefint nu & var inte alls jobbig, skrittade på långa tyglar också.. Tog en liten galopp för & se hur hon är också ute då ja hittils bara ridit ut henne en gång i skritt & lite trav.. Hon ville springa hem & inte gå när vi vände men en högt stadigt handtag fick henne & lugna ner sig, sen skrittade jag hem henne på långa tyglar...

Men hon behöver verkligen träna dressyren.. Jag är ingen direkt dressyrmänniska utan jag satsar på hoppningen som hon också gör :angel:.. Men för & bli en riktig bra hopphäst så måste hon kunna detta ju.. Har ni några tips på vad jag kan träna med henne & tänka på?.. Hon är väldigt stel, vill gärna gå inåt & fjantar sig.. Spänner upp sig ibland, gärna i skritten & galoppen när det inte är på en volt.. Då när hon gör så är hon väldigt svår att få ner på tygeln & form(hon använder gummisnodd men är så ändå somsagt) hon lite prosterar kan man nog säga..

Tog lite bilder som finns länkade härnere .. Ignorera den oerhört lååånga gummisnodden hon har i sin pannluggs knopp .. Har köpt in nya gummisnoddar men just nu har jag mest bara såna här gummisnoddar eller fula färgade snoddar ..

Michelle var så hungrig som alltid & snodde en tuss ur hennes höpåse..
http://www.pixbox.se/pic_show_id30634944.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id30634946.html

Michelle var lite trött ...
http://www.pixbox.se/pic_show_id30634951.html

I hagen efter ridpasset ..
http://www.pixbox.se/pic_show_id30635016.html

Väldigt ljust kort då solen lös på men gillar detta kort på nå vis ändå.. hon ser så maffig & biffig ut ;)
http://www.pixbox.se/pic_show_id30635017.html

Kommentera gärna bilderna också & vad ni tycker om henne ..Bläddra gärna i hela albumet, detta var iaf de bilderna jag gillade mest sen idag ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka