Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Sötnooos! Älskar sådana där långa arabmanar :love:

Visst e han fin :love:

Snart är det ridlektion för min del! :D Förra var ju inställd, och det var nog teori innan det, gången innan det tror jag inte jag kom iväg heller så det var längesen jag red i min grupp och jag vet inte vilken häst jag har! :eek:

Haha ojsan :p Hoppas det går bra! :laugh:

Idag red jag två lektioner på ridskolan, en i skolan på min egen häst, så den räknas kanske inte.

På kvällen på min dressyrträning var min ordinarie ridlärare sjuk. Vi hade ne vikarie som jag inte riktigt matchade. Hon var lite domderande och inte så villig att kompromissa. Jag vill gärna rida så hästen är mjuk och avspänd, än att till punkt och pricka följa övningen. Vi har just börjat gå in på enkla byten, och vikarie säger åt oss att rida 5 serpentiner i galopp och byta på medellinjen. Dessutom står massa hinder i mitten av ridhuset som man får snirkla sig runt. På en superspänd häst. idealbågarna i det ridhuset skulle blivit 12 meter, men vissa blev väl 8 och andra större. Jag skulle personligen aldrig göra en sån svår övning där allt händer så DIREKT att man som ryttare inte hinner tänka själv ens.

Hästen jag red är en liten storhäst som gärna är lite spänd, särskilt i galoppen. Lite synd att vi hade så konstiga övningar, vanligtvis matchar jag och hästen väldigt bra! Nu blev hela min kväll lite på dåligt humör, men det är väl bara bra på ett sätt så får jag lite mental träning nu när jag ska drömma positiva tankar! ^^ (hej hej jag är trött, och detta inlägg hade väl knappast något sammanhang)

Det låter inte så kul. Visst att man ska försöka följa övningen men det beror väl lite på vilken övning det är. Hade kanske varit bättre att ha typ 3 bågar istället för 5? Så har man lite mer tid att tänka :)

kl

Jahopp, så vart dressyrspecialen inställd ikväll :( Trist. Får se när vi har lektionen istället, hoppas jag kan då.

Haha ojsan :p Hoppas det går bra! :laugh:

Haha, det gjorde det inte! Jag åkte av som fan på andra hindret. Fick ont i ryggen, men jag kunde fortsätta rida ändå.

Hade en häst som kallas Ida och jädrar vad hon kunde hoppa, hon tar verkligen i men stör man henne spänner hon sig samtidigt och så får man sig en ordentlig skjuts i rumpan istället.

Hon är fint byggt och allt, bra häst överhuvudtaget men jag kände att vi inte passade riktigt ihop. Det kändes fel på något sätt? Jag skärpte till min ridning efter "avsittningen", höll ordentlig koll på henne och då gick det bättre, men det var ändå något jag inte gillade... svårt att sätta fingret på.

Vi hoppade bana (som jag glömde bort vägen på och gjorde en egen...) med snäva svängar och så gjorde vi en övning där vi skulle komma på två hinder i galopp på en båge och efter andra hindret var det halt. Så själva lektionen var väldigt bra, men ja, det var det inte min mest lyckade lektion direkt :p

Vad tråkigt att dressyren var inställd :(

Senast ändrad:

Idag har jag ridit tre hästar och det känns i ben och mage nu.

Arina på morgonen. Sen privatlektion på Zenia, gick så himla bra, tror aldrig jag har ridit bättre. Övade på skolorn aoch förvänd galopp. Och sen blev det arabdamen efter det. Phew.

iqapgo.jpg

Idag blundade hon inte :D lilla Arina.

i41zr8.jpg

Zenia kunde minsann posa men jag kunde inte ta kort :p

så roligt! fast lite jobbigt också kanske :p?

kl
idag fick jag rida Valentino igen, roligt! Vi tränade lite markarbete och tog några "skutt" (eg stora galoppsprång) över 50-cm hinder. skulle träna på att komma rätt på hindret, men det gick rätt dåöigt. Jag var ofokuserad, vilket förmodligen har något att göra med att jag varait stressad och rörig ända sen i onsdags. två svåra prov på raken, med så lite tid emellan att jag kan 20 min för sent till det andra (som var på en annan skola) är inte det bästa, + ett prov och en muntlig redovisning till idag som jag skjutit upp till sista minuten. Valentino var lite väl pigg i slutet också, men han skötte sig väldigt bra ändå, lagom mycket av "nu fattar jag inte, så jag stannar/svänger/springer i stället" och "du är lite otydlig, men jag fattar nog ändå" så jag fick kämpa en del, men inte tappade självförtroendet helt. :)

Oops! :p Man blir så förvånad när man druttar av, inte så ofta det händer ju.

Ida låter som att hon liknar Mythen mycket i hoppningen. Han är känslig, tar i för kung och fosterland över hindrena och vill inte bli störd. Följer man med ordentligt så blir sprången underbara, men är man ovan eller har lite dålig balans/följsamhet så blir han väldigt störd av det. Det tog ett tag för mig att lära mig att följa med i språnget, framför allt med tyglarna. De första gångerna drogs tyglarna ur handen på mig efter varje hinder och jag satt med händerna i magen samtidigt som hästen galopperade i 190... :crazy: :p

Synd att det inte kändes så bra, men det är väl så att man passar mer eller mindre ihop med olika hästar. I vissa fall lär man sig att rida dem, i andra fall inte.

Vad kul att det gick så bra på privatlektionen! :banana:

Håller med, det är svårt att vara fokuserad när man har mycket annat i huvudet. Skönt att det gick bra ändå :)

Ja, alltså när jag verkligen hade pejl på henne gick det ju himla bra men det är inte den typen av häst jag gillar att rida märkte jag. Lite konstigt, för jag har tyckt om att rida henne innan. Sen känns hon så himla liten, mindre än araben fast hon är 160+. Mycket märkligt :D.

Anonym94: Jo, jag var faktiskt trött efteråt :p Men när jag väl kom upp på araben var jag så himla uppmjukad själv, vilket uppskattades av den lilla damen märkte jag :D

Kul med ordentligt markarbete, förstår att du hade mycket att tänka på :eek: massor med plugg! Jag läser bara en kurs mellan hästar och jobb och jag tycker det är mycket nog :p

Puttar upp tråden! :)

Jag fick rida ponny idag! :D hihi.
Straus, maxad D-ponny. Var ett bra tag sen jag red honom och då gick det inte så bra. Han har en tendens att dra iväg som sjutton i galoppen om man håller på och trixar för mycket med honom.
Så idag var jag noga med att göra allting lugnt och metodiskt, stadig på handen och tydlig med vad jag ville. Och se det funkade! :laugh: Han är ju rätt stel, brukar inte ridas rätt speciellt ofta. Men jag fick igång benen rätt bra på honom. Och han försökte inte ens sticka i galoppen. Vi gjorde lite öppna och sluta, och det tyckte Straus var fruktansvärt onödigt så han stretade emot, men jag fick igenom det litegrann i alla fall.
Allt som allt en bra lektion! :)

Straus red min kompis i ponnycupen förra året, snacka om att varken hemma- eller bortaryttaren gick stopp på honom efter galoppdiagonalerna ;) Vad kul att du "fick ordning" på honom för han verkade inte helt enkel.

Jag red för Mads idag. Det som brukar vara dåligt (skritten och traven) gick riktigt bra och det som brukar gå bra (galoppen) gick riktigt dåligt hehe. Hade ingen bra känsla i handen men han var fin i kroppen, hur det nu går ihop? Fick iallafall med mig mycket mer från denna träningen än från den förra.

fs_446890839_90699_1268079323.jpg

fs_446890931_47872_1268079345.jpg

fs_446894851_16514_1268080206.jpg

fs_446899894_83540_1268081394.jpg

Vad konstigt att det var tvärtom helt plötsligt? Haha. Men det måste känts rätt kul att känna på riktigt bra trav och skritt på honom också :D Så kul när man är nöjd med träningarna!

Själv kunde jag inte sova halva söndagsnatt, vaknade hela tiden och mådde pyton. På morgonen var det raka vägen till toan för att dyrka porslinsguden hela förmiddagen i princip. Så jag kunde inte rida Arina :( Trodde inte jag skulle bli bra eftersom jag var så himla dålig hela dagen så jag ställde in ridningen för idag också, Arina och medryttarhästen + sjukanmälde mig från jobbet.

Nu mår jag jättebra. Fattar inte vad som hände, har iofs inte vågat äta något eftersom jag inte är säker på att jag får behålla det men jag ska iallfall rida Arina imorgon igen. Hoppas någon av ridlärarna har hunnit med henne idag iallafall, annars har hon stått sen jag red henne i söndags och då lär vi ha en liten bomb på 700 kilo som bara vill springa omkring fast hon ska SKRITTA! xD

Straus red min kompis i ponnycupen förra året, snacka om att varken hemma- eller bortaryttaren gick stopp på honom efter galoppdiagonalerna ;) Vad kul att du "fick ordning" på honom för han verkade inte helt enkel.

Hmm, kan tänka mig scenariot :p har bevittnat liknande flertalet gånger :crazy: Han är fruktansvärt stark, och en jäkel på att skjuta ut bogarna både hit och dit. Men ja, det var kul för det gick mycket bättre än jag trodde det skulle, så jag är mer än nöjd.

Jag red för Mads idag. Det som brukar vara dåligt (skritten och traven) gick riktigt bra och det som brukar gå bra (galoppen) gick riktigt dåligt hehe. Hade ingen bra känsla i handen men han var fin i kroppen, hur det nu går ihop? Fick iallafall med mig mycket mer från denna träningen än från den förra.

Men det låter ju positivt i alla fall :) Lustigt bara att det var tvärtom :p

Fina bilder som vanligt!

Haha det var ganska roligt faktiskt. Men lite synd, för han verkade vara en fin ponny om han inte hade gjort sådär ;) Du får helt enkelt skaffa falskleg "åt fel håll" och börja med ponnydressyr tror jag :D

Jag tror det var för att jag fick rida på ett helt annat sätt än jag brukar göra, så jag får väl använda det sättet i skritt och trav och det vanliga i galopp eller nåt ;) Tack :)

kl
Länge sen jag skrev här, hoppas ni kommer ihåg mig! Förresten har jag bytt namn, annaklara=espirit.

För mig går det bra, lite segt på vintern som vanligt med våren ser ut att ordna sig ganska bra. För tillfället rider jag en lektion i veckan på min ena ridskola, har ridit en häst jag absolut inte trivs med ett tag men nu ska jag få byta. Ska bli riktigt skönt!
Min andra ridskolas lektioner har inte kommit igång än, vi har ju inget ridhus så det är lite svårt. Jag rider privatlektioner en gång i månaden för min ridlärare på hennes halvblod, väldigt lärorikt och kul. :)
Sen rider ju jag min medryttarhäst också, fast honom lär jag mig inte så mycket av. Han är min lilla ögonsten mest! :love:

Någon som går på Piteå Ridklubb? ;D

Jo han är fin, inget steg att tala om kanske men får man väl igång de små benen och arbetsviljan så är han riktigt trevlig :)
Haha! :rofl: Kanske vore nåt med falskleg, folk brukar ju tro att jag är typ 3 år yngre än vad jag är så det är kanske inte så svårt... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka