Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Okej, jag förstår precis. Inte så kul när hästen går på helspänn hela tiden, inte så bra heller med tanke på att man bör ta det lugnt.

Ja det var superkul :D Nu vill jag ju hoppa meeeeraaa... :bump:

Haha, förstår det!

Tänkte på dina tips när jag red Arina imorse igen, det gick bättre än jag hade trott! Halterna ville hon inte vänta i första gångerna, men efter några stycken förstod hon och stod helt stilla och rakt. Sen svarar hon helt super för vikthjälper, har hittat balansen i sitsen på henne nu och det bara klickade! Väldigt lyhörd, pigg men ändå så att hon väntade på mig, mer än igår iallafall.

Försökte ta kort på goshästen också, men efter några försök konstaterade jag och Arina att det nog inte skulle bli någon fotomodell av henne iallafall :p

24l1s21.jpg

Blundar.

2n15qo0.jpg

Snömule (snö är tydligen jättegott.) :D

Så söt hon är! :laugh:

Kl

Idag är det hästbyte! Vi rider 5 lektioner på samma häst och sedan är det teori. Jag önskade tre hästar: Waldi (igen), Felix (En ganska nätt tinker) och Krumelur (Brun ponny). Ska bli spännande att se om jag får någon av dem. :laugh:

Vacker! :love:

Vad kul att det funkade så bra, det roliga är att det märks verkligen i ridningen om man orkar vara noggrann :)

Vad roligt! Jag blir också jätte, jätte nervös innan tävlingen. Men brukar ta några djupa andetag och försöka lugna ner mig för hästen skull :). Brukar gå egenom allt jag har lärt mig i princip i huvudet, tänka på vilka hjälper jag ska använda för vad etc.. då brukar huvudet bli så fullt av vad jag ska göra, och jag blir så koncentrerad att jag har inte tid med att vara nervös. Hoppas det går bra!

Det gick ganska bra tyckte jag och hästen kunde programmet utantill :)
Men jag kom sist, dock så är jag inte så ledsen för det eftersom det var första gången jag tävlade och nerverna spökade och jag fick bara 6 och 7or. Domaren kommenterade att det var en bra debut :p
Men det var ganska många som var med än vad det brukar vara, brukar bara vara 3-4 st som är med, men nu var det 8 st :crazy:
Och alla var jätteduktiga och det var jättejämnt mellan alla :)

Skönt att er vikarie var så bra!
Själv ska jag vikariera för en kompis som ska till fjällen, sist jag var vikarie för hennes grupp var ridningen inställd pga snö på taket på ridhuset, så jag fick ha teori med dem istället, lite tryggae för mig eftersom jag är van vid det.

Nu är det i alla fall ridning de lektioner jg ska ha. Hoppning. Jag gick brevid ridläraren hennes pass i söndags, barnen ville galoppera med ledare, och SJÄLVKLART så åker den första ungen jag ska leda, av. Hon drämmer till med båd skänklarna så hårt hon kan, INNAN jag fått tag i tygeln.:eek: med superlånga tyglar på småkänslig pigg häst skumpar hon i panik en långsida, innan hästen svänger för att komma till dom andra. Ungen drattar av, hästen undrar vad som hände och föräldrarna på läktaren mumlar. Tur i oturen att hon hade hästvana föräldrar som tröstade med "sånt hör till", "nu är det ju bara 99 ggr kvar gumman! :banana:". Dessutom lyckades hon galoppera igen i slutet av lektionen, dock inte med mig som ledare...

Efter det ville alla barn ha ledare, även när de travade :crazy: Nästa vecka är det hoppning = mer galopp. Frågan är hur många föräldrar som vill släppa iväg sina barn på lektion med en galen vikarie? :o

Hihi, jag ska säga det till henne :D

Vilken häst blev det? :bump:

Åh, jag blir så glad när någon säger att hästarna jag tycker allra mest om är fina. För mig är de ju finast i världen men jag är så förblindad av deras insida att jag blir partisk :D.

Ja, det är verkligen så! Det stämmer verkligen som vikarien sa "Gör du rätt, så gör hästen rätt." Kanske ganska logiskt men innan man får haj på grejerna så tror man (eller det kanske bara är jag som tror det :crazy:) att man gör rätt och att häststackaren gör fel med flit :o.

Vad kul att det gick så bra! Bara 6or och 7or är ju grymt jobbat!

Men vilken osis! Skönt att föräldrarna var förstående, det är inte kul med föräldrar som inte fattar och skyller allt på instruktören.

Jag vet inte hur man resonerar med barn riktigt, men du kan kanske börja med att berätta att man ska vara försiktig med hästar innan eller något? Om ni har några känsliga hästar till barnen kan du ju, om du går runt och kollar att hästarnas utrustning sitter rätt, prata med de barnen lite extra. :)

Sen är det ju rätt vanligt att barn åker av när de ska hoppa, de vill så mycket men har inte alltid balansen som krävs i alla lägen. Om det inte är så många som våga släppa iväg sina barn med en "galen vikarie" så blir det ju och andra sidan mindre att hålla reda på för dig och så kanske du kan välja ut bara de lugnaste hästarna? Då kanske det känns bättre :D Hoppas det går bra!

Oj vad läskigt att hoppa in som vikarie! Men om det är så små barn som det låter som så brukar man väl mest hoppa kryss med travbom innan, och då brukar nästan alla hästar bara trava över. Ni kan ju försöka sätta dom säkraste barnen på dom hästar som hoppar och landar i galopp :) Lycka till!

intohimo: Vilken bra debut! Hos oss skulle man inte komma sist på över 60% kan jag säga :D

Igår red jag Smokey, första gången han rids "ordentligt" på fem veckor... Gick inte så bra kan man lugnt säga. Inte så att allt var dåligt, galoppen kändes kanonfin, men det var så himla hackigt, jag red jättedåligt och han protesterade ganska mycket. Efter halva lektionen diskuterade jag lite med min tränare hur jag skulle göra och då blev det iallafall mycket bättre. Ska rida honom idag också för på måndag ska vi träna för Mads igen, och som det kändes igår kan jag ju bara stryka mig direkt.

fs_446049404_78282_1267651662.jpg

fs_446053602_61862_1267653196.jpg

fs_446049423_61414_1267651668.jpg

fs_446049264_18954_1267651618.jpg

fs_446049498_30682_1267651689.jpg

fs_446049620_41707_1267651727.jpg

Åh jag tycker det är jättejobbigt när barnen ramlar av.. :crazy: Man känner sig som världens sämsta ridlärare, barnen gråter och föräldrarna kollar misstänksamt på en.. Som tur var har det inte hänt mer än två gånger och det har ju inte varit mitt fel, men som oerfaren vikarie känns det rätt jobbigt.

Hihi, ja som med min gamla favvo Kadich, jag kan inte förstå att man inte kan tycka han är finast i världen :love::love: Medans vissa andra ser honom som en hispig arab med långa öron och stor mage ;)

Bara för det måste jag slänga in lite bilder på sötnosen :love:

30544864.jpg

30544870.jpg

30544867.jpg

Jo, det där med att göra rätt.. Man tycker att man gör allt rätt (vilket man inte gör) och så blir man irriterad på att hästen inte fattar..

Trist att det inte kändes bra, men det om det är första gången han rids ordentligt på ett tag så är det nog inte så jättekonstigt. Han kanske är lite "off", så att säga, och du har inte ridit honom på ett tag. Du kanske också hade lite höga förväntningar på lektionen eftersom du så gärna ville rida honom igen :) Hoppas det går bättre idag! :bump:

Superfin häst!

Jo, jag tror att hindren under hela hennes kväll aldrig höjs över 30, så... det fungerar nog, men nervös det är jag! :3

Jag hade inte väntat mig att det skulle gå så bra heller, han är ju väldigt oliksidig och det blir knappast bättre när han inte rids igenom. Men jag hade förväntat mig dåligt på ett annat sätt :p Men idag är det på't igen ;)

Cherblablabla (haha vilket långt namn du hade): Tack :)

Haha okej :p Men det är bra inställning, kör hårt idag! :bump: Det kommer säkert gå bra! :)

ah, det är jobbigt när sånt händer. speciellt när det smittar av sig så alla är ledsna, rädda och hellspända, och sen drattar av till höger och vänster bara för att de är så inställda på det...

Sötnooos! Älskar sådana där långa arabmanar :love:

kl
Snart är det ridlektion för min del! :D Förra var ju inställd, och det var nog teori innan det, gången innan det tror jag inte jag kom iväg heller så det var längesen jag red i min grupp och jag vet inte vilken häst jag har! :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka