Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Härligt att det går bra :) Håller med om att det kan vara lite segt på vintern, men nu börjar man ju återfå hoppet på att våren ska komma :love:

Som sagt, är jag ganska dålig på att uppdatera.
Igår red jag världens bästa Mr Kiwi <3 :love:
Det gick faktiskt bra :) Världens bästa häst helt enkelt.

bjuder på två bilder, kmr fler om jag hittar ngra som blev bra.
14098_351097393041_556378041_3593827_6514733_n.jpg

14098_351111058041_556378041_3593845_8260540_n.jpg

och i söndags red jag Asprilla. Har dock inga bilder från det ridpasset.
Det gick hursom helst helt okej, iaf i skritten och traven, galoppen är inte våran starka sida.
14339_163916403041_556378041_2758109_5962447_n.jpg

Bild från km kvalet i höstas

Härligt att det gick så bra! :bump:

..och så har jag blivit helt kär i Asprilla :love: Supersöt!

Härligt att det gick så bra! :bump:

..och så har jag blivit helt kär i Asprilla :love: Supersöt!

Fast han är världens bästa, även om det går åt skogen :p
Asprilla är söt :p hon är welsh/halvblods korsning ;) så det är väll ponnyn i henne ;) och rolig att rida är hon också

KL

Nu har jag och pållen varit ut på terminens första tävling, och därav inte en särskilt lyckad sådan...haha Vi åkte långt, ända till Nyköping och red en LA:4. Tur var det att vi inte red LA:5 eller 6 som första tävling! haha Han var spänd (vilket han inte brukar vara), blir då lite stark och springig och jag fick inte till mjukheten i honom riktigt. Blir lite trippig och så... Men men bara att träna vidare inför nästa tävling. Fick med mig en film från ritten, rätt mörk precis i början sen blir den bättre när jag vänder upp...Snubblade till i galoppen ifall ni undrar vad som hände...

http://www.youtube.com/watch?v=mDIAY2f2fGE

kl

jag fick testa ny häst igen, Owen. Vi hoppade, och han är perfekt läromästare i detta enligt Eva. Hoppglad, säker och pigg, men ändå känslig och lugn. Toppenhäst att hoppa med helt enkelt. Vi hoppade ett litet kryss. Som uppvärmning longerade vi hästarna på volter av olika storlek i alla gångarter, i låg form.
Trots att vi bara hoppade 90 cm var det "höjdrekord" för mig... har som högst hoppat 80 cm innan. Men det gick väldigt bra, Owen var mysig och rolig att rida. Men när jag nu ridit Valentino, som "slungar" upp en i traven kändes det som att hamna i baktakt. Owen gick liksom mer neråt... men det kan ju berott lite på mina för korta stigläder.

haha, ett litet citat om Owen från hemsidan: "Owen är den sötaste hästen i stallet, och som önskar att han var en ponny."
Stämmer bra!

owen.jpg

Vad härligt att det gick bra, toppen att få en läromästare när det gäller hoppning :) Och du, 90 cm är inte så lite. Dessutom känner man sig så stolt varje gång man hoppar höjdrekord :D

Fick Zenia på lektionen (YES!) vilket betyder att jag kommer rida henne 3 ggr i veckan närmaste tiden :D

I torsdags fick vi rida med tät som uppvärmning! Hästarna gillade det verkligen. Vi skulle hålla exakt 3 meter emellan oss, oavsett övningar. Vi var enda gruppen som klarade galoppövningarna snyggt.

Sen var det bakdelsvändningar som gällde. Zenia gjorde framdelsvändningar innan jag ens hunnit be henne om något :eek: Så jag fick börja om från början, från volt tillbaka och sedan minska.

Min ridlärare sa efteråt att "Du fick ju till bra bakdelsvändningar tillsut! Tog henne en vecka att fatta detta bara..." Zenia hade tydligen gjort framdelsvändningar hela veckan och när folk hade försökt få henne till bakdelsvändningar hade hon blivit SUR. Stackars Zenia, hon som försökte göra så fina framdelsvändningar men alla ryttarna på henne förstörde dem :rofl:

...och Igår var det privatlektion, vilken gick ännu bättre än den förra :love: Min instruktör bestämde sig för att jag skulle rida LA:1 (Har tävlat två gånger, LB, för länge sen... eh.. heh.) så jag fick rida lite vägar ur det programmet, till exempel den där där man fattar galopp från skritt vid C, 10 m volt vid B, mindre än halvt egenom vid A och förvänd galopp till M och skänkelvikningarna.

Skitkul men jobbig lektion! Största problem just nu är att få Zenia att hålla formen i övergångarna... och inte bara innan och efter.. hmm.

Jädrar vad mycket jag skriver :crazy::o

Senast ändrad:

Denna veckan har jag ridit mer än vanligt, onsdag, torsdag, fredag lördag och nu söndag. Vi tränar avdelningsridning för fullt inför nästa helgs tävling på hemmaplan. Det har gått rätt bra, förutom idag. Jag har ridit honom själv alla dagar utom idag då han hade hopplektion med en ryttare innan så han vart lite spänd.

Sen är jag lite sur för jag har skaffat en ny nosgrimma (hans gamla var smal och ful), men nu innan lädret mjukat upp sig så har jag bara den när jag rider. Men så bytte jag aldrig tillbaka till den gamla för jag tänkte inte att någon skulle rida honom innan mig idag. Och såklart lyckas denna ryttaren slarva bort en såndär liten plopp som sitter om remmarna för att de inte ska flaxa. Sen gjorde hon inget annat är att klaga på honom när hon kom tillbaka till stallet och jag skulle ta över och byta sadel. Fick lust att säga att det var hon som var kass, inte hästen. :mad:

Nu minns jag faktiskt inte alla...haha men nästa är iaf Lurbo 5/4, sen var det Lidingö...kanske 25/4? haha Sen Ryttis 9/5, Lejondal 29/5. Har säkert glömt någon. 6/6 vill jag åka till er, men det beror på vad ni ska ha för klass. Det står bara LB, LA än så länge. Vet du vad ni hade tänkt ha?

Okej :) Vi kommer nog ha LA:3 som vanligt, om vi inte lyckas tjata till oss typ LA:1 så fler ridskoleekipage kan vara med :p

KL

Jag har ridit på ridskola i snart 5år. När jag började fanns det bara stora hästar. Jag red stor häst i nästan 3år innan vi fick nytt ridhus och stall. I det nya stallet står bara privathästar och två ridskolehästar. I det nya ridhuset är det bara stor hästlektionen. Jag rider i det gamla. Där det är ponnylektioner till halv 7 och efter det är det stor hästlektioner till halv 10.

Jag rider på måndagar halv 6 och min favoritponny heter Fiffilina. Fiffilina är ett newforeststo på 17år. Hon är väldigt stark och seg i skritten. Men kan man rida henne ordentligt så går hon riktigt fint. Jag red henne 7gånger i rad och till sist gick hon i form i skritt och trav. Galoppen måste jag jobba mer på. I måndags red jag en ponny som heter Lady Jane. Hon är ett sexårig holländsk importsto. Det gick ganska dåligt. Hon slingade sig hela tiden och ville inte forma sig i sidorna.

Jag är 14år och fyller 15 i maj.

Vi är runt 10st i gruppen. Hur många är ni?

Fiffilina
http://www.sfrk.nu/page/info/get_image.asp?id=8805

Lady Jane
http://www.sfrk.nu/page/info/get_image.asp?id=8806

Välkommen till tråden :) Skulle ha tävlat på din ridskola nästa helg men vi fick flytta våran sista ponnycupmatch till det datumet så det gick inte. I mina grupper är vi max 9 men vi är nästan altid färre än så.

Jag red Stockholmscupen idag på Killen. Han var riktigt fin och vi var felfria (precis som alla andra idag). Om det löser sig med datum, tid, bilar, transporter, pengar osv så kanske det blir någon lokal tävling med honom i vår :) Annars blir det hoppning och dressyr på Smokey. film: http://www.youtube.com/watch?v=4drugJd4mGs
Lite för lätt sits och för mycket framåtlutad men hellre att jag kan sitta där och inte störa så mycket än att jag ska sätta mig ner och vi börjar tjafsa om hur fort det ska gå och hur ihopkrullad man ska vara.

Ursh, sådana människor är så jobbiga. Hjälper ju inte direkt heller att det verkligen nästan alltid är personens fel och inte hästens!

Idag var det dressyrträning igen och det gick super :love: Zenia och jag passade bra ihop innan, men nu känns det som om vi är gjorda för varandra eller något... går inte att beskriva! Rakriktning som hon tycker är så jobbigt (notorisk bakbensutskjutare skulle man nog kunna kalla henne) gick som på räls hon bara bjöd frammåt och gick jättefint med alla hovarna på rätta ställena. Helt suverän hela lektionen! Mina händer har slutat bråka med mig lika mycket också! Inte så mycket snett eller för långt hit eller dit längre :D

Arina gick det också bra med, med tanke på allt, men hon är mycket svårare att rida. Måste nog hitta lite fler knappar på henne men det känns som om det kan bli riktigt bra för oss också...

Senast ändrad:

Kan väl ta och hoppa in i tråden då :D

Red sist i torsdags, hade en häst som jag gillar väldigt mycket vid namn Beda. Urgulligt sto(eller egentligen inte då hon både sparkas och bits när man ska pyssla om henne skenar emellanåt på lektionerna, men hon har vunnit mitt hjärta! ;)) som jag verkligen gillar att rida.
I torsdags var det då markarbete, vi skulle öva på att räkna galoppsprång mellan bommar för att sedan göra det med hinder nästa gång. Lektionen började bra, Beda verkade nöjd och glad - och jag med! Men efter första galoppen så klickade något i huvudet på den lilla hästen, och hon blev pigg som bara den! :laugh: Så fort vi inte red på fyrkantsspåret med alla andra hästarna så galopperade hon på stället. Så övningen gick väl sådär, fick göra om det tre gånger då hon bara rusade allt hon kunde, :laugh:
Nästa vecka är det hoppning då, hoppas att hon inte är lika pigg som sist. ;)
Jag som redan är halvt hopprädd efter ett par olyckor :D
Men jag får hålla tummarna, och vad är det värsta som kan hända? Att jag skadar mig, och det är (förhoppningsvis) bara tillfällig smärta ändå! :D

Skriver väl igen på torsdag och berättar hur det gått! :laugh:

kl*
bilder från dagens ridpass, kommer fler när jag orkat ladda upp flera.
Red världens bästa Mr Kiwi <3 :love:
Det gick bra, förutom att min blick är åthelvete och att jag lyckas rida med för långa tyglar.

27177_361802438041_556378041_3616625_2164428_n.jpg

fs_447790236_41136_1268586302.jpg

27177_361910628041_556378041_3617265_1976062_n.jpg

fs_447790343_71934_1268586324.jpg

27177_361917283041_556378041_3617268_5284950_n.jpg

underbara älskade häst <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat