Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Vad tråkigt att höra :( Antar att det beror ganska mycket på det som hänt runt om i stallet också?

AmandaLale: Grattis :banana: Snygg häst!

Jag dressyrade på Killen idag. Var helt inställd på att få Smokey och blev väldigt besviken när jag inte fick det, och det dåliga humöret kunde jag tyvärr inte lägga åt sidan när jag red så det gick ganska dåligt. Kommer inte bli så kul att rida Smokey nästa vecka heller, han brukar bli jättejobbig när jag inte ridit honom en lektion och nu har jag ridit honom ganska lite senaste tiden :( Men det är bara att rida sig igenom skiten.

Ja, jag skulle tro det. Jag har liksom tappat sugen. Vi får se om det går över eller vad som händer. Jag tycker ju fortfarande att det är kul att rida och jag älskar hästar, men just nu är det jobbigt. Och det blir ju inte bättre av att det finns flera personer i stallet som jag försöker undvika. Tråkigt.

Vad trist att du inte fick rida honom, jag känner igen det där att man kan bli alldeles "off" på något sätt.

När jag känner att det inte är så roligt att rida, eller att jag inte ser fram emot det så tänker jag att jag aldrig kommer bli bättre om jag inte övar. Jag rider så mycket jag kan, fast jag inte är sugen för när man väl sitter på hästen så är det roligt. Den dagen jag inte tycker det kommer jag ju sluta. Det är så himla tråkigt att otrevliga personer i stall kan förstöra så mycket, låt dem inte göra det :(

kl

Jag skulle ju ha privatlektion idag :mad: men när jag kommer till stallet (svettig och äcklig efter att ha mockat och ridit medryttarhästen redan och sedan cyklat...) så hojtar tränaren att den är inställd och jag ba :eek: Ni kunde väl ha ringt?!?! Tydligen så hade inte de hunnits med? Men när jag ändå var där sa hon att jag kunde ta hästen och rida den själv om jag ville, behövde ju inte betala förstås. Glad Scandi.

Sen kommer hon på att jag faktiskt kan få ta Arina istället, och jag har ju saknat att rida henne något så enormt, hon har ju varit skadad och tydligen har instruktörerna börjat sätta igång henne nu. Vet inte vem som var gladast jag eller Arina! Arina kramade och kittlade nästan ihjäl mig och när jag skulle sätta på henne tränset åt hon typ upp det, hon tog tag i det och stoppade in det själv!?

Jag har glömt bort hur stor hon är, jag glömmer alltid det, både hög och lång och hon väger nog runt 700 kg. Blev så himla ovant första minutrarna, jättesteg och så mycket häst att hålla koll på, jag har ju liksom blivit van vid ett smalt fullblod och en finlemmad pytte-arab på sneaste tiden :rofl: men det gick superfint och Arina var så glad att det smittade av sig.

Så om jag ville fick jag gärna hjälpa till med att sätta igång henne igen... hoppas typ på att det tar lång tid så jag får ha henne för mig själv lääänge, haha. Ska rida henne igen på söndag efter Zenias och min hoppträning :D

Ja alltså det är ju fortfarande roligt att rida, så inte har jag tröttnat inte :D Men jag tror jag har "växt ifrån" min ridskola på något sätt, jag känner inte riktigt att jag passar in längre. Jag har ju fortfarande en vision om att jag nån gång ska skaffa egen pålle så intresset finns definitivt kvar. Tack för pepp!

Fasen vad drygt att det var inställt! Schysst att ringa och berätta liksom.. :crazy: Känns ju som det minsta man kan begära.

Vad härligt att du fick rida Arina :laugh: Skoj att sätta igång hästen också. Jag har satt igång flera av ridskolans hästar, bland annat min cutiepie Kadich. Han var i stort sett utdömd efter en benskada men mot alla odds blev han bra och jag red honom försiktigt i ca 5 månader, han var nästan som min egen :D Haha sen blev jag typ avundsjuk på alla som fick rida honom när han började gå lektion igen :p

Vad roligt, det är jättekul att rida igång hästarna :) Så kul att få rida samma häst flera dagar i rad, man brukar verkligen känna skillnad. För ett par år sen satte jag igång stallets absolut stelaste ponny. Första veckan sprang hon bara med huvudet i luften och var jättestel i sidorna, efter ett par veckor var hon så himla mjuk och stadig :)

Oj, 5 månader! Haha, jag förstår din svartsjuka till fullo. Jag är en sån där hemsk typ som anser att mina favoriter är MINA :o

LLaika: Det låter ju jättebra! Vad kul och duktigt av dig att du fick ordning på henne :D höll det i sig när hon började gå lektioner igen?

Just det, hoppträning på Zenia idag. Blev några vägringar faktiskt :o. Hoppade så små hinder i början att Zenia blev osäker på om hon skulle lägga in ett till galoppsprång eller bara hoppa ibland och slog i hovarna ibland, lite lätt. Mitt fel antar jag, är ju inte så bra på hoppning. Men hon är känslig så tränaren tror det var det som satte spöken i huvudet på henne.

Hon trodde helt enkelt att hon inte kunde komma över 80-90 hindrena sen när vi höjde till det. Men med lite mer pepp, bättre ridning från min sida plus att vi sänkte hindret väldigt mycket hoppade hon iallafall, och sen var det inga problem längre utan då var det bara att höja igen. Hon är hur duktig som helst bara man får henne att tro på sig själv.

Det är konstigt att hon kan få för sig att en oxer hon hoppat flera, flera gånger med mig till och med blir läskig helt plötsligt. Jag är jättenoga med att vara med i sprången och inte dra henne i munnen under några omständigheter ju :( försöker lägga henne i rätt tempo och med rätt avstånd men det känns som jag gör allt fel ändå.

Arina gick det smärtfritt med iallafall, men vi rider ju också bara på raka spår i skritt och trav ;) formen var väl okej, ändamålsenlig kan man väl säga, haha, men hon är verkligen pigg som en ekorre på crack.

Senast ändrad:

Nej det gjorde ju inte det tyvärr :p

Idag red jag Stockholmscupen på Killen. Han var så himla fin :love:
Jag lade honom fel på flera hinder tyvärr, men han är så snabb i benen så det var inga problem. Han var inte alls så springig och stark och det som var skönt var att han kunde hoppa av lite stort utan att dra iväg efteråt. Är verkligen så himla nöjd, duktig ponny :banana:
Film:
http://www.youtube.com/watch?v=X1u5ljXX-W0 (min runda börjar vid 2:20)

vilken snygg ponny :). Kul att det gick bra!

kl
Det blev ingen hoppning i fredags eftersom det inte passade med hästarna osv (tror det hade varit en del inställda lektioner pga väder och sånt, så de hade nog lite mycket spring i benen för oss...). Men jag fick testa en ny häst, Valentino. Han var rätt stor, iaf till mig, ca 170 cm. men Eva tyckte han och jag passade bra ihop, så jag får förmodligen rida honom mer. Vet inte om det är bra eller dåligt... Han var väldigt trevlig att rida, känslig och jag fick verkligen jobba, men samtidigt rätt förlåtande när jag gjorde något fel (han gjorde inte rätt när jag gjorde fel, han gjorde bara ingenting). Han hade stort, stadigt steg, och efter en massa travarbete med lättridning så hade jag spagettiben. Men han var också lite småläskig, visserligen gick det väldigt bra, men han var lite "överallt på samma gång" kändes det som ibland.

valentino2.jpg

Valentino1.jpg

Han är faktiskt häst egentligen :angel: Men han är så liten så jag kallar honom för ponny :p

Haha, jag tänkte väl det! Det såg ut som en häst. Såg också väldigt trevligt ut när ni red. :)

Låter som en väldigt bra häst att rida om man vill bli bättre! Stora steg gillar vi! :D

Fin var han och det ser ut som att han har en ordentlig rumpa också. Och det där med överallt på samma gång, beror säkert på att han är så stor att det är mycket häst at hålla reda på, det är kul men svårt. Arina och Bibor (båda över 170 cm och rätt maffiga) får jag den känslan på ibland, Bibor är lite vinglig så man får verkligen hjälpa honom för att hålla honom på ett ställe och Arina är stadig men fuskar gärna lite med att sätta bakbenen lite snett osv.

Du kommer tycka de flesta hästar är lättare att rida om du får in känslan på Valentino tror jag :) Det tyckte iallfall jag när jag bara red Bibor och Arina under en längre tid. Plötsligt var ökad trav och allt annat inga problem på de mindre hästarna.

Senast ändrad:

Hua, imorgon ska jag tävla för första gången :( och jag är såååå nervös. Tänk, jag har ridit i 10 år och har aldrig tävlat. Ganska konstigt faktist, men det har väll inte blivit av... Det är bara en märke 2 tävling men endå... Jag hoppas iaf att jag får Jasmine, läromästaren nr 1 :p
Jag ska dit idag och kolla om dom har några avbokade lektioner också så att jag kan rida igen mina avbokningar ^^ Sen på torsdag ska jag rida "privat"lektion med två kompisar. det kommer att bli kul och då ska jag rida Rodness och få henne att bjuda och ha en bra ställning, inte huvudet rätt upp i det blå eller gå som en myrslok och ha huvudet hur snett som helst :laugh:

Vad roligt! Jag blir också jätte, jätte nervös innan tävlingen. Men brukar ta några djupa andetag och försöka lugna ner mig för hästen skull :). Brukar gå egenom allt jag har lärt mig i princip i huvudet, tänka på vilka hjälper jag ska använda för vad etc.. då brukar huvudet bli så fullt av vad jag ska göra, och jag blir så koncentrerad att jag har inte tid med att vara nervös. Hoppas det går bra!

Jag undrar lite om ni har några tips på vad jag kan göra för övningar på Arina. Passen är en halvtimma och det ska vara mellan 10-15 min trav av dessa. Raktspår och tjugometersvolter. Inga småvolter eller skänkelvikningar, inget som påfrestar ligamenet i bakbenet. Några tips? Jag vill ju göra passen så kul som möjligt för oss båda :).

Oj, 5 månader! Haha, jag förstår din svartsjuka till fullo. Jag är en sån där hemsk typ som anser att mina favoriter är MINA :o

Hehe ja, det var lite jobbigt i början :p Men å andra sidan var jag överlycklig att han blev bra igen, det här var fem år sen och han har inte varit halt sen dess :)

Jag undrar lite om ni har några tips på vad jag kan göra för övningar på Arina. Passen är en halvtimma och det ska vara mellan 10-15 min trav av dessa. Raktspår och tjugometersvolter. Inga småvolter eller skänkelvikningar, inget som påfrestar ligamenet i bakbenet. Några tips? Jag vill ju göra passen så kul som möjligt för oss båda :).

Försök variera så mycket som möjligt. Får du rida ut? Isf är ju det kul och bra speciellt för ridskolehästar som inte får komma ut så mycket. Tänk då på att välja vägar med bra underlag, inte där det är lerigt eller ojämnt.

Ta tillfället i akt och öva lydnad, t.ex. halter som är grundläggande men som man ofta inte orkar öva på. Öva på att rida med så små hjälper som möjligt, öva vikthjälper.

Ojsan, hinner inte skriva mer, ska iväg och rida nu :D hoppning! :laugh:

kl

Det gick rent ut sagt SKITBRA på hoppningen idag!! :banana::banana:
Red Mythen idag igen (a.k.a Vingelpellen) och jag kände mig otroligt fokuserad och lugn, det enda jag tänkte på var bara "krångla inte till det". Make it simple, liksom. Och det fungerade. Herr Mythen kan ju vara väldigt osäker i hoppningen, vinglig, springig och dessutom hoppar han med väldigt mycket rygg (för mycket) så det gäller att vara med i språnget och ge ordentlig eftergift, annars får den stackaren ett ryck i munnen.

Men det gick som sagt jättebra, jag försökte göra det enkelt och han gjorde inte en enda ansats till att stanna eller gå vid sidan. Och sprången blev kanonfina :) Fick mycket beröm av ridläraren för att han gick så avslappnat och verkade lita på mig. Det enda som var dåligt med lektionen var att den tog slut så snabbt :angel: :D

Hon är fruktansvärt pigg och en rätt lättskrämd häst, plus att hon inte är broddad så för att hon inte ska skada sig om hon blir rädd för något och halkar eller gör någon galen rörelse så rider jag helst inte ut :o. Har skrittat lite ute i närheten av stallet och hagarna men redan där reagerar hon på minsta lilla sak, så man får lugna ner henne hela tiden... vilket blir lite jobbigt i längden. Tror delvis det beror på att hon har så mycket överskotts energi. Men annars var det ju ett väldigt bra förslag.

Det andra ska jag absolut tänka på! Halter, var ett bra tips!

Red henne imorse, och om hon får bestämma själv vill hon bara traaava, haha. Hon gör sig så fin och struttar runt. Men jag kände ändå att hon väntade aningen mer på mig idag, men hon gör sådana där fulingar direkt efter att man saktat av till skritt till exempel, efter att hon fått eftergiften så "smygtravar" hon, precis som om hon tror att jag inte skulle märka det eller något :rofl:

Så det var väl det vi övade på idag, rena avsaktningar och tempoväxlingar. Och jag får ju gratis sitsträning på köpet typ, herregud vad hästen rör på sig.

Senast ändrad:

Åh, vad kul! Är så härligt när allt bara funkar och man känner att hästen litar på en och tycker det är roligt. Bra jobbat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka