Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Puh, nu har jag drillats inför LA:1! Zenia var rätt tittig idag, vilket inte direkt hjälpte oss. Måste jobba hårdare på min handställning och verkligen ställa henne rätt, annars blir volterna fula. Bah, känner mig inte alls redo men fick beröm för hennes fina form och att jag var så noga med vägarna. Fick till en bra travökning, en enda! Haha, men det är ju bättre än inget...

Tack :) Vi får väl se hur det blir. Matcherna måste vara klara innan ett visst datum och isåfall måste Smokey tävla varje helg i fyra veckor, det känns inte så sjysst mot honom.

Precis som Scandi har jag plågats med delar ur LA:1 igår. Mina förväntningar sjönk ganska mycket efter den kursen kan jag säga ;) Om jag rider över 55% imorrn blir jag riktigt nöjd. Det är verkligen ett stort hopp från LB till LA, i LB är vi väldigt stadiga och har inte varit under 60% på typ tio starter och oftast är vi även över 65%, men i LA känner jag mig som en nybörjare :p

Kl
Hur är era favorithästar att rida?

Fiffilina är en sån man måste aktivera hela tiden med tex tempoväxlingar annars hänger hon sig i bettet och blir jättestark. I galoppen måste man också aktivera annars sticker hon iväg.

Helgjobbade igår :) Mycket vackert väder men efter 20 mockad boxar har man ont i ryggen! Fick rida ponnyn Zack (allmänt stel och kör upphuvudet) som jag tävlar i morgon. Fang cup, en cup för ridskoleryttare :) Önska oss lycka till!

Zenia är väldigt mjuk och fin, känslig! Som jag vill att det ska vara. Hon är av den lätta typen, ser ut att vara mycket fullblod i henne. Hon är posetiv och det känns som att hon vill göra rätt och det är det bästa med henne. Ibland kan det ju vara vissa övningar som inte sitter till 100% men du förstår kanske, överlag är känslan toppen.

Hon har lätt för att skjuta in bakdelen till höger, ställer till höger och är svår att få ordentliga snygga ökningar på, så fort hon får jobba ordentligt med ryggen blir hon trög. Så man måste vara väldigt noga med rakställning och att hon håller ett bra tempo. Men hon blir starkare och starkare nu när jag rider henne mer än två gånger i veckan, så det borde vi kunna fixa :D

Eftersom jag tycker om henne så mycket blir jag smått förbannad om jag sitter och tittar på när andra rider henne "fel" så känslig som hon är också, så blir det lätt fel. Man ser att hon försöker men att hon inte förstår och det blir jag faktiskt ledsen över att se. Det blir sporrar och en massa hjälptyglar och dragande i munnen... :(

Vi lär oss och vi blir bättre tillsammans, säger min instruktör, hon hjälper mig så gott hon kan och jag hjälper henne på något mystiskt sätt. Denna otroligt försynta och lite underliga hästen har nu äntligen börjat visa lite jävlar anamma och bra attityd och det är jag så himla glad över :love:

Smokey har så många lägen så det är svårt att säga hur han är att rida, det varierar så mycket. En av dom svåraste hästarna jag har suttit på just för att det är nya grejer varje dag. Men han är väldigt oliksidig pga tidigare problem med munnen. Det gör även att han gapar mycket när han är lösgjord, jättekonstigt är det, och ganska svårt att hitta en lösning på. Galoppen kan vara jättebra ena dagen och nästa dag vill han absolut inte samla sig. I skritten och traven är han ganska seg. Väldigt lättstressad, om alla andra hästar galopprar utom han så slänger han upp huvudet och travar på stället och sen flyger iväg när man fattar galopp. Programridning är han väldigt bra på, gillar att visa upp sig och är ganska prydlig och så. Även om det känns dåligt kan det se ganska bra ut :)

Strålande förutsättningar för dagens tävling - rejäl bakfylla och för lite sömn. Ibland undrar jag hur jag tänker.

Idag hoppade vi på kursen. Det gick bra och Fiffi hoppade snällt fast hon stack en gång och stannade inte förrän ridläraren ställde sig framför henne. Jag vet iaf
vad jag ska göra när hon sticker. Jag ska rida på fredag också:)

+LLaika:

LA känns ju typ omöjligt jämfört med LB :p Har iofs inte ridit det alls många gånger (och aldrig tävlat), men det är ett stort steg när det helt plötsligt ska vara skänkelvikning och förvänd galopp.. :crazy:

kl

Ridning ikväll, känner mig inte så jättetaggad men jag hoppas det går bra :)

Och det här med 10meters volter och sen ökning direkt när man kommer ur dem! PUH! :D
Men det är ett väldigt roligt och nyttigt program iallafall!

kul med tråd nr 2!
Jag har ridit regelbundet nu efter jul på lektioner och utöver dessa som är en gång i veckan så har jag försökt ta 1 extra i veckan. Denna vecka har jag hunnit med 3, och det känns i kroppen! men underbart kul!
igår gjorde jag min första ofrivilliga avstigning..:) Det gick bra, bara å hoppa upp igen...
Jag har gjort otroliga framsteg den här terminen känner jag, sätet ,balansen, fantastiskt!
Jag gillar ju sitsträning så jag brukar be min instruktör longera mig 20 min under varje pass och det är så kul !
Igår tränade vi mkt nedsittning utan stigbyglar och olika ridvägar ; serpentiner, vänd halvt igenom, volterna. Jättekul! när man känner i hela kroppen att man får till det! :) Underbart!
Fick dock en mental härdsmälta på slutet, skulle rida volten i lätt trav och helt plötsligt var alla skänkel lägen helt som bortblåsta, händerna levde ett eget liv. Dessa fel trodde jag mig ha arbetat bort för länge sen!!! Men jag var trött och alltmer ofokuserad, fick dock till det på slutet. känndes bra!
nu har jag beställt ett par knäskodda brallor , har ju ridit med helskodda framtills nu, men känner att jag inte får till känslan riktigt så jag testar med knäskodda och ser hur det känns. Har även beställt ridstövlar, märkte när vi tränade hoppning och fältsits att jag fick jätteont i vristerna, eftersom min jodphurs gav noll i stöd. så i veckan kommer mina ridstövlar!:) Jag vet att kläderna inte gör ryttaren men ett par bra ridstövlar är ett bra hjälpmedel.. (när man väl gått/ridit in dem...)
Förra grupplektionen blev vi filmade så nästa vecka har vi väl filmtimme...hjälp!!! då får man se hur man rider, svart på vitt....:O

Ha det fint!

Jaa, alltså grejen är ju att förutom att det krävs mycket mer i formväg så är ju alla rörelser ett snäpp svårare. Istället för bara halt är det halt-ryggning, istället för en volt och en snett igenom i mellantrav är det 10 metersvolt och mellantrav ut ur den osv.

Tävlingen idag gick inte så bra. Jag var så osmart att jag var på fest igår och mådde inte så bra idag. Hade inte ätit på ca 18 timmar när jag började rida fram. själva ritten kändes ganska bra, hade ett par små missar och han var lite seg eftersom jag inte orkade rida ordentligt. Dock gick han i en för låg form och det gjorde att jag fick avdrag på alla punkter. Där jag i ett LB-program hade fått sjuor fick jag femmor eller sexor. Slutade på hiskeligt dåliga 53%, men så dåligt tycker jag faktiskt inte att det gick. Bara att träna på och försöka igen!

kl

Bilder från igår:
fs_451471923_44077_1270493470.jpg

fs_451471963_95653_1270493478.jpg

fs_451472067_94179_1270493503.jpg

Imorse slängde vi in en "extraträning" kan man säga, jag och min medryttarhäst red iväg till stallets manege och red för min ridlärare i en halvtimme. Passade på att rida egenom lätt A:1 med henne också (skadar ju aldrig) eftersom jag behöver det inför tävlingen på Zenia.

Och herrjävlar, är väl det minsta jag kan säga, det gick så himla klockrent att jag nästan funderar i att skita i att tävla Zenia och bara ta Lajjsa istället! Det enda som var lite svårt var att få henne att länga skrittstegen utan att hon började trava. Och sen är hon tyvärr lättstressad när det kommer till tävlingar :( också känns det dumt att bara slänga bort all träning vi lagt på Zenia? Men jag blev väldigt sugen...

Hon är en sån där häst man kan varva upp som en motorcykel typ och sen bara exploderar hon (på ett bra sätt ;) om ni förstår? Den där powern man behöver när man rider program!) Och vi som bara har farit runt i skogen på bettlöst och tagit lite lagom lätt på dressyrbiten hur länge som helst nu, också bara satte hon hela programmet?!

Jag var helt förbluffad, Lajjsa måste verkligen saknat det riktiga dressyrandet eller något och bara gav allt hon hade? Min ridlärare var också imponerad, för jag har ridit denna hästen för henne för väldigt länge sedan, när jag började rida henne och då kunde hon inte hålla en stadig vänstergalopp ens. :D

kl

Hoppträning igår, klockan 20:30, strålkastarljus och titthinder. Det var många som var nära på att flyga av ;) vår ridlärare var lite besviken för hon ville gärna ha tårta. Zenia lyckades också skrämma hela flocken när vi skrittade fram, haha. Ingen var beredd på det, inte ens jag.

Det kändes ganska galet, och även om det blev en hel del bra språng trots svåra svängar så lyckades jag inte med en enda runda utan något dåligt språng :( det stör mig att jag suger på det här med hoppning!

Idag var det privatlektion och det gick bättre än någonsin, igen. Det är så himla kul nu när det verkligen bara går bättre för varje gång. Så underbart när man har noll häst i handen tillslut och man liksom blir upplyft, och hon bara dansar fram, flyttar på allt precis som man vill, lilla fina Zenia. :´)

Senast ändrad:

kl

Igår fick jag Nikkie. Det gick ganska bra fast hon var ganska spänd och springig. Vi jobbade på åttvolter. I början var hon spänd och ville inte forma sig riktigt men efter ett tag blev hon avslappnad och lyssnade på mig. Sen gjorde vi en övning som gick ut på att man skulle fatta galopp vid E och bryta av på kortsidan. Det gick sådär hon var spänd och stark. Det var överlag ingen bra övning. De flesta hästarna var upphetsade och stack ofta.

Jag funderar fortfarande på att byta ridskola. Blev ledsen när min ridlärare sa att de skulle knäcka en av de nya ponnyerna som är väldigt stark och pigg.

Knäcka? :eek: Vafan, ursch. :(
Låter ju inte som om de är riktigt kloka...

Lyssna på din magkänsla och byt, skulle jag säga.

Imorrn rider vi semifinal i ponnycupen mot Enskede. Det ska bli jättekul, dom har stockholms finaste ridskoleponnyer enligt mig. Vi har inte så stor chans att vinna men vi är supernöjda med att ha tagit oss vidare ur gruppen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka