Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Knäcka? :eek: Vafan, ursch. :(
Låter ju inte som om de är riktigt kloka...

Lyssna på din magkänsla och byt, skulle jag säga.

Jag undrade på också vad hon sa:( Hon har slagit en av hästarna som inte borde stå där med ett spö när hann backade lite. Började nästan gråta då. Fast feg som jag är så vågade jag inte säga nåt:(

Ridskolan har blivit sämre och sämre. När jag började hade vi bara stora hästar men de var välutbildade, snälla och lite äldre. Nu får vi mest in ouppfostrade och outbildade hästar. Kvalitén har sjunkit samtidigt som priset har ökat:( Jag älskade min ridskola men nu vet jag inte längre:( Min ridlärare är inte så bra heller och grupperna är stora:(

Red Michelle idag som alla lördagar ... Hon var så dum idag :mad: ... Red dressyr i ridhuset först, inget direkt seriöst då både hon & jag var trötta på det då vi tränat det så mycket på senaste tiden, så blev inte länge där tills vi beslöt & rida ut .. Först var hon fin tills jag tog en liten galopp då ville hon hem & börja flamsa & blev jättestark & när jag försökte vända åt ett annat håll gick det inte för hon typ håll på & små stegra & höll nästan på & välta över .. Fick hålla högt & skithögt med handen & hårt tag för skulle jag släppa efter skulle hon rusa iväg & skulle jag ha handen lägre skulle hon bocka med mej men det var typ som hon inte tog bettet nu & kände det utan gick skithögt med bettet, tillslut när hon blev lugnare kunde jag hoppa av fort & leda henne men så fort jag försökte sedan sätta upp försökte hon sticka men tillsits kom jag upp fick henne & vända sig men olyckligt nog så fanns det ju en väg hem däråt oxå så ja det gick väl sådär.. Jag är absolut inte rädd för henne utan blev så förbannad men det är inte kul när man blir genomsvettig & får skit ont i händerna av blåsor för man glömde hanskarna vid hennes box :mad:

Nu hade jag ingen hjälptygel eller något & hon är väldigt stark då hon har någon kraftig kallblods häst i sig skulle jag tro... Hon är väldigt stark utan så jag kanske tänker om jag ska rida ut med gummisnodd eller martingal ?? gummisnodd blir hon mer att sänka huvudet med & kan inte dra upp det iaf & blir lite mindre stark tycker jag hon varit förut inne i ridhuset iaf men får hon för sig bocka så blir det ju inte bättre ändå ... Martingal har jag aldrig ridit med då hon nyligen fått den .... Vad tycker ni jag ska träna på eller vad tycker ni jag ska göra ?? är ju inget kul när hon är såhär & man är helt utmattad efter en tur ute :mad:

Kan påpeka att hon aldrig varit såhär innan med mig utan bara lite skvätten ute men hon har ju varit väldigt snäll för & vara hon & på senaste tiden har jag könt hon varit väldigt bråkig även inne i ridhus då hon börjat vilja bestämma lite, antaligen är det väl för hon testar mig då jag ridit henne ett tag nu ....

Senast ändrad av en moderator:

Det låter inte alls bra. Sådär pratar ingen bra hästmänniska, och framför elever till och med. Knäcka en häst? Det är ju helt sjukt, en pigg och framåt häst är en bra häst, kanske inte alltid det bästa för en ridskola men då säljer man den, oavsett så är det helt oacceptabelt att man får för sig att bryta ner en häst. Jag mår illa av att bara tänka på det. :(

Hittar du ingen annan ridskola?

Jag skulle nog ta det lugnt med att rida ut med henne om hon blir sådär, varken kul för dig eller hästen.

Min medryttarhäst som annars är en riktig pärla kan bli sådär på hemvägen när man rider ut på ställen hon inte varit på innan och hon blir stressad, man får ont i armarna för att man måste hålla i henne för att hon inte ska springa iväg helt och precis som du säger så är det precis som de inte lyssnar på någonting man gör. Men det är klart de känner att det gör ont i munnen på dem om man drar så hårt att man får ont i armar och händer, då är de ju så blockerade i sin hjärna att de helt enkelt skiter i det, och ofta är nog anledningen att de är för stressade?

Och som människa kan man bli arg på hästen för att den beter sig så jädra dumt men tänk dig själv om du var rädd/osäker/stressad och dessutom har en förbannad sak på ryggen. Det blir inte bra, det sista man ska bli i närheten av djur är arg, behåll kontrollen över dig själv och var lugn men bestämd. Ibland är det bästa man kan göra att hoppa av och ta en lugn stund för både sig själv och hästen, precis som du gjorde. Jag fick leda hem en travare 4 kilometer för att det helt enkelt inte funkade en gång, och då hade det aldrig varit något problem innan ens och det var aldrig det efter heller.

Martingal är jättebra för hästar som drar upp huvudet samtidigt som den inte stör hästen överhuvudtaget i något annat läge så det är en väldigt snäll hjälptygel, den enda jag faktiskt gillar. Gummisnodd är därimot inte ett dugg snäll, ger aldrig någon eftergift. Gummisnodden kommer antagligen bara att få henne att knäppa av i nacken och hon kommer inte arbeta med ryggen som hon ska.

Jag hade nog ridit henne inne tills hon slutar bråkar med dig, och varit väldigt, väldigt konsekvent i allt du gör, rid egenom henne så bra du bara kan. Alla har dåliga dagar och det verkar ju inte varit en särskilt bra dag för varken dig eller hästen, det går nog bättre nästa gång ska du se :)

Jag använder oftast inte hjälptyglar, försöker undvika då hon oftast går med det... rider ibland med gummisnodd ändå för att hon ska jobba & lyssna lite, hon är väldigt stel & vill gärna komma undan & har problem att lyfta ryggen & går inåt med baken, med gummisnodd så brukar hon göra bättre med detta & krökar mer på nacken ända nackdelen är att hon gör det för mycket i dressyren... Så de brukar gå fram & tillbaka för oss, ibland går hon jättefint & ibland lyssnar hon inte alls .... I hoppningen är hon jättefin men kan bli väldigt het & vilja rusa för mycket, hon har nu fått martingal för det ...

Hon har fått ett oerhört bestämmande av många & rider inte ut ofta, nästan aldrig så det är intwe undra på att hon är såhär.. ska nog ändå rida ut med andra nu om jag ska rida ut tror jag... Alt ta bara en liten skritt tur ute då hon oftast är lugnare då, de var först främst jag började galoppera hon blev sådan ...

Martingal är ingen hjälptygel i den bemärkelsen. Den verkar enbart när hästen kastar upp huvudet så den inte kan nocka ryttaren. Den ska (korrekt tillpassad) inte påverka hästen när den springer som en stjärnkikare och har ingen bromsande effekt eller får hästen att knäcka av i nacken. Tycker att du ska skita i gummisnodden för det ända som händer är att hon böjer på nacken för att komma undan, men hon jobbar inte i form. Jag tycker att du ska satsa på att rida lite dressyrlektioner så du kan rida henne utan hjälptygel och när du klarar av henne på banan kan du börja rida ut igen. Till dess kan du skritta ute om hon är lugn i skritten, men ge henne inte chansen att sticka.

Jag föredrar utan hjälptygel men då hon brukar arbeta mer ibland med gummisnodd då jag känner det så brukar jag ha det ibland som hjälptygel.. är så olika det här, vissa säger att jag ska rida med & vissa utan .. På ridskolan rider alla henne ungefär med gummisnodd.. Jag har inte ridt henne nu på ett tag med gummisnodden men tänkte prova nu igen då hon försker komma undan lätt & har börjat fått överbestämmet & låser fast sig .. Hon krökar ibland lite med nacken utan men så fort jag tar nu tar tag i henne & vill hon ska gå ner mer så prosterar hon & låser fast sig ännu mer.. Hon vill inte arbeta med ryggen men har gjort det mera med gummisnodd... Hon vill även titta utåt & gå inåt med baken men går bättre med gummisnodd då oxå med det...

Hon krökar ibland lite med nacken utan men så fort jag tar nu tar tag i henne & vill hon ska gå ner mer så prosterar hon & låser fast sig ännu mer..

Där tror jag att du har ditt problem. Du ska inte tänka på om hästen kröker på nacken eller inte. Du måste rida hästen in i form och det gör du inte med handen. Handen ska vara i princip stilla och erbjuda ett mjukt stöd. Om jag var häst skulle jag också protestera om någon "tog tag i mig" för att jag skulle böja mer på nacken.

Precis som LLaika säger så borde du rida hästen bakifrån och fram istället för att börja i framändan, det funkar inte utan det enda som kommer fram då är en oärlig form, fokusera mer på vart baken befinner sig (vilket ska vara under dig nästan - kolla på LLaikas avatar - inner bakben går i marken under henne.) än hur krökt nacken är. Enda anledningen till att man överhuvudtaget bryr sig om vart huvudet befinner sig på hästen är att nacken är en förlängning av ryggraden. :)

Med gummisnodd blir det liksom krökt nacke och bakbenen långt efter istället, vilket man inte vill.

Idag var det hoppträning igen, tjoho. Gick bättre än på lektionen iallafall, men det var väl sådär. Zenia var helt klockren på framridningen men när vi hade hoppat ett tag blev hon typ "ojojoj, nu ska vi hoppa, nu ska vi hoppa!" och det var så jädra varmt att det snällaste var att stå stilla medan man väntade på sin tur och då blir det ju lätt så. Var ganska svårt att få henne rakt på hindrena, men hon hoppade iallafall trots att det var högre än vanligt 80-90 och titthinder.

Fick en kommentar som värmde så himla mycket "Det ser ut som att ni bara smälter ihop när du rider henne, ni ser verkligen ut att vara ett." Det känns ju så till och från iallafall ;), men det är så himla roligt när man får höra det, att någon annan kan se det och att man inte bara inbillar sig det bara för att man så gärna vill att det ska vara så. Fick nästan tårar i ögonen när hon sa det :o ibland är jag så himla blödig...

Vad roligt att höra :banana:

Vi red ju ponnycupen mot Enskede igår. Förlorade som väntat, men inte med såååå mycket. Jag tycker vårt lag skötte sig riktigt bra, vi var två stycken över 65% och en tjej som debuterade LB red på 63%, men när två i andra laget ligger på 70% är det svårt att göra något åt. Jag red superfina Bill, han hade världens maffigaste galopp. Inne på banan blev han lite seg men inte så farligt. Ibland blev han lite lång och i halterna slog han sig fri, jag slarvade lite med min ridning också, men överlag är jag riktigt nöjd. Fick 190 p/65,5%

fs_452455659_88815_1270999336.jpg

fs_452539484_44191_1271017308.jpg

kl*
jag och Mr Kiwi <3 i tisdags
fs_451797570_84803_1270654684.jpg

fs_451798290_65442_1270654935.jpg

Red honom igår på min lektion :) 11e gången den här terminen :D Världens bästa häst <3 ska eventuellt rida privatlektion på honom på fredag och så kommer jag nog få rida honom på söndag igen :)

kl

Blä, vad dåligt det gick idag :( Jag red Lavendel, monsterhästen... Jag har väldigt svårt för henne när hon sätter in sin motsträviga sida. Redan under uppvärmningen, i första galoppen så brakade hon loss rejält med bockar, bakutsparkar och ställde sig t.om. på bakbenen. Sånt stör mig egentligen inte så jättemycket, klart det inte är ett acceptabelt beteende men jag blir inte rädd och jag kände att jag ändå hade kontroll över situationen (så mycket som man nu kan ha..) Men det är sen det jobbiga börjar. Lavendel kan konsten att totalt stänga av. Hon tar inte förhållande hjälper, hon tar inte framåtdrivande. Bara ångar på i sitt alldeles för höga tempo. Såpass att man måste säga till henne på skarpen för att överhuvudtaget få någon reaktion. Vilket ju inte är så kul. Jag fick kämpa precis varenda minut, i mikrokorta sekunder kändes det helt okej men då sköt hon oftast ifrån igen och så fick jag börja om. Usch. Vi galopperade igen på slutet och då höll hon sig hyfsat lugn, inga bockningar åtminstone.
Blää. Nya tag tills nästa vecka...

helt ot*
Men det känns så himla overkligt om 2v så flyttar alla ridskolehästarna/ridskoleponnyerna in i det nya stallet, och det är helt sjukt hur fint det är.
Jag får ta bilder sen när dem flyttat in :) Sådan skillnad om man säger så.
Ni som varit där och vet hur det nuvarande stallet ser ut kommer få en chock när ni kommer se det nya.

Hoho, låter som du har fått något att bita i ;) :eek: Värsta som finns är hästar som bara stänger av :( och som lite krydda på det hela: bockningar, stegringar och sparkar... shit!
Hoppas det går bättre nästa gång! :)

Eeh ja, det kan man lugnt säga :p Not my cup of tea! Det blev ju inte den snyggaste ridningen igår, men ridläraren sa det att det blev ju mest korrigering, och då får man koncentrera sig på det viktigaste. Nästa gång ska jag försöka vara ordentligt koncentrerad och fokuserad, får hoppas det går lite bättre då :)

Var ridning igår ... red Early denna ggn med som var väntat... Vi hade bomm övningar men före var vi ute & red i paddocken... Hon blev verkligen jättepigg i galoppen & hon drar ner huvudet så tappade tyglarna en hel del & var inte riktigt beredd på att hon skulle bli så.. Så ett tag rusade hon på liteför mycket men fick kontroll på henne efter ett varv.. Tänka sig, hon som brukar vara så lugn & snäll men inte konstigt när de oftast rids i ridhus... Hon blev en ny häst :p ...

Sedan inne i ridhuset så var hon också pigg.. Men gick bra iaf.. Hon akötte sig hyfsat därinne iaf ... :D Nästa ggn är de hoppning :D

Nu är även hoppläger fixat & klart tills sommar :laugh: Den 16-19 augusti ... Hoppas verkligen på att ja får min skötis Michelle som jag önskat mig ;)

Iiih jag vet inte vad jag får för häst imorgon kom jag på nu :eek: kan ju bli vad som helst, har ju bara ridit Zenia i fem veckor nu... jag vill inte byta :cry:

Kollade på anmälningarna till dressyrtävlingen på söndag och det är bara jag som har anmält mig till LA:1, alla andra ridskoleryttare och privatryttare håller sig till LC:1 och LB:1. Nog för att jag alltid rider för mig själv, och fokuserar mest på att slå mina egna rekord... men damn, nu har jag ju inget val ens :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka