Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

kl

I söndags var det tävlingar i ridhuset, som drog ut väldigt mycket på tiden. Det har blåst så mycket senaste veckan att ridbanan är så gott som omöjlig att rida på utan munskydd, så vi fick vänta tills de vara klara. Men det gjorde inget, det var kul att titta på. Det var hoppning, vi hann se 1,20- och 1,30-klassen.

Sen fick vi välja hästar själva, så jag tog Owen igen. Vi red i stora ridhuset, eftersom det lilla också var rätt dammigt. Ganska jobbigt dressyrpass, och Owen var inte helt pigg på det. Men ungefär i mitten sa ridläraren "öka galoppen så mycket ni bara kan på långsidorna", och då belv det fart i honom :p. Härligt när man vågar öka riktigt ordentligt utan att vara rädd att tappa kontrollen. Jag brukar annars vara rätt feg av mig, men på Owen känner jag mig nästan helt trygg :).

jag brukar jobba på ridlekis på helgerna, och hon som äger det stället har ridit på den ridskolan jag går på nu sen den startade. Så förhoppningsvis ska hon ta med mig och min kompis ut och busa med hästarna i skogen mellan terminens slut och betessläppet :D

Var i stallet idag & red Michelle men ska först berätta sen min ridlektion i måndags :) ...

Det var hoppning & jag hade Early igen... Hon var lagom pigg denna gången och det gick faktist jättebra, vi hoppade runt 40,60,70 och 80 cm hinder... Ridläraren hade inga nackdelar att säga till om till mig denna gång heller så det var ju bra... :laugh: Nästa ggn är det hästbyte igen och man kan ju som alltid iaf hoppas på Michelle ;) ...

Idag så red jag även Michelle ... red med gummisnodden denna gången också för & få henne att lyfta upp ryggen & jobba ännu mer med nacken fast den var trasigt & jättelång & hade längst ut för den åkte upp hlea tiden men hon gick jätte bra ändå.. Hon verkligen arbetade & hon har blivit så oerhört mjukare... Vi tränade mycket på skänkelvikningar som gick superfint, mycket trav & galopp övningar och mycket volter... I slutet verkligen lyfte hn på benen, är så stolt över min tjej :') Nästa ggn är det nog hoppträning, det taggar vi... :P Den 15 maj är det nog cm hoppning på ridskolan också så då kommer vi vara med på antagligen :)

Bilder sen idag kommer lite senare när jag har tid ... :D :p

men det är väl därför man rider på ridskola. för att bli bättre. Skulle min ridlärare inte ge någon kritik en hel lektion skulle jag bli förvånad, för jag vet att jag inte rider perfekt- och ingen är ju fullärd...

kl
Jag fick Owen igen igår :D. Han är väldigt rolig, man får jobba och koncentrera sig varje sekund, och han ger verkligen inget gratis. Men man kan känna sig helt trygg ändå, han är verkligen genomsnäll!
Efter lite uppvärmning så hoppade vi. Vi gjorde lite olika övningar, rätt lågt hinder. Tror det låg på 70-80 cm i slutet. Det var jättekul. Jag fick slita och fokusera jättemycket, och när man gör rätt ger det verkligen resultat. Men samtidigt så vet man att han kan reda ut nästan vilka misstag som helst och ändå göra ett ok hopp i slutändan, ifall jag skulle klanta mig. När allt stämmer och man fått lite tryck i honom hoppar han som en liten tiger, smidigt och mjukt, men ändå stort. Han är lite som en förvuxen ponny, men massor av egen vilja, men ändå väldigt snäll och lydig. Och så visar han sin glädje sådär lagom diskret, med lite minibocksprång/stora galoppsprång :p. Det var helt enkelt en väldigt rolig lektion.

Jo men det var inte så jag menade.. Visst så sa hon väl till när jag gjorde fel eller gör fel, långt ifrån perfekt är man haha :devil:.. Men det jag menade är att våran ridläre brukar gå runt och prata med varenda en vad man gjort bra med & ska tänka på .. Hon sa bara denna gången bra saker och hade inget nackdel att säga då sóm hon tyckte borde tas upp .. Skrev nog lite konstigt först men det var iaf detta jag menade :)

Hejhej :) Går på ridskola jag med, en gång i veckan. (Fast hade gärna ridit mer!!!) :(
Förra veckan red jag en riktig buse, valack ponny som blir hur sprallig som helst när man rider ute. Han bockade och hoppade till några gånger men annars gick det rätt så bra. Vi red mest dressyr och så lite små hinder, eftersom det bara är andra gången jag rider honom. Fast jag var lite ledsen för jag fick inte rida min älskling Milly. :cry: Brukar rida henne varje vecka annars. Världens gulligaste ponny, jätte snäll men envist fux sto! :love: Älskar

*KL
Nu har äntligen alla ca 60 hästar flyttat in i det nya stallet :)
Bilder kommer både från gamla stallet och sedan det nya så fort datorn känner för att sammarbeta.

kl

Igår red vi andra semifinalen i ponnycupen. Tyvärr gick det riktigt dåligt för mig. På träning är Smokey så himla fin men på tävling funkar det inte just nu. Jag red honom i en timme och bortaryttaren i en timme, ändå kom han inte ens till det läget som han kommer till efter 20 minuter med en ryttare i typ grupp två (dvs som lärt sig galoppera på volten ungefär). Så det var ju himla trist. Programmet kändes bajs och jag hade många missar, bland annat avbrott i galoppen. Lyckas iaf få ihop 62,5% på något sätt vilket inte räckte till medalj, Fanny i vårt lag red på runt 65%. Vi förlorade dock matchen rätt stort eftersom vi saknade vår tredjeryttare, dom andra resultaten var inte så mycket att hurra för.

Gud vad fint nya stallet blev! Lyxigt med så många spolspiltor... Hoppas verkligen att vi också får ett nytt stall snart, våran ridklubb är väl snart den enda i hela Stockholm som har kvar sitt 40åriga stall :p

vilka dagar har ni ridlektion?
jag har torsdagar och jag längtar redan dit, haha :D

kl

Lavendel idag igen, 3e gången gillt eller nåt i den stilen! :p Övervägande bra idag faktiskt, försökte göra det okomplicerat. Öppna och sluta idag. Mot slutet blev både hon och jag trötta så då blev jag okoncentrerad och tappade tålamodet och hon blev som ett lokomotiv igen. Men jaja, helt okej idag i alla fall :)

Tisdagar hoppning och onsdagar dressyr :)

zassoo: Roligt att ni har gjort framsteg :banana:

Gud vad fint nya stallet blev! Lyxigt med så många spolspiltor... Hoppas verkligen att vi också får ett nytt stall snart, våran ridklubb är väl snart den enda i hela Stockholm som har kvar sitt 40åriga stall :p

Det är 4 st (två häst och 2 ponny + en skötselspilta i ponnystallet) och det är jävligt skönt mot att vi bara har haft 1 spolspilta på ca 60 hästar, nu har vi 4 :)

Fast bäst av allt är nästan det här:
28828_383087268041_556378041_3901769_6885259_n.jpg

:angel:

och lilla jag insåg ju nyss att jag faktiskt anmält mig till en träningstävling i dressyr :p nästan så att jag har förträngt det lite.
på bla denna häst..
fs_444309435_54634_1266788278.jpg

fs_444509039_61873_1266876488.jpg

fs_444510838_72152_1266877096.jpg

23782_317151438041_556378041_3492602_6916448_n.jpg

fs_444512439_65787_1266877659.jpg

Vi har ingen spolspilta alls :( Det går att spola ute men om det är som förra helgen när sju ponnyer skulle tvättas på lördagen så blir det jättelerigt, plus att vattnet är iskallt så man kan bara tvätta benen och svansen :( Gud vilken lyxig mockningslucka också, stallpersonalen måste vara överlycklig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka