Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Fast varför skulle du få byta gången innan tävling? :p

Måste bara skryta om att Smokey går sååå himla bra just nu :love: Både i hoppningen och dressyren. Och jag sitter mycket bättre i dressyren vilket gör det hela enormt mycket lättare. På söndag är det dags för vårens första lokaltävling och jag är jättetaggad :banana:

Åh vad kul! Gött att han känns så bra när det är så nära tävling och allt. :D

Får hoppas att de har tänkt så... men jag rider ju privatlektioner på henne också så jag tror bara att min ridlärare byter, jag rider henne så mycket ändå. :p Men jag håller tummarna för att jag få ha kvar henne imorgon! :D

Jag fick Bobby, en rätt rejäl svartskäck. Gick bra, han var trevlig och hade väldigt lätt för att öppnor/slutor/skänkelvikningar, men det var inte riktigt "min" typ av häst.

Idag red jag privatlektion på Zenia, det gick inte så bra idag. Fick det inte alls att stämma så som det oftast gör. :(
Tog lite kort på henne i hagen innan, för hon ville inte ens följa med mig utan fick hålla på i 20 minuter så jag passade på och tog lite kort. Fin är hon iallfall :love:

e65aw8.jpg

29pb19f.jpg

6efdc3.jpg

kl

Dressyrspecial idag! Jag var inte ett dugg taggad, kändes rätt trist att komma till stallet =( Fick rida Marquis som väntat. Vi är numera bara 2 personer i gruppen, skönt med svängrum! :D
Det gick ändå rätt bra idag måste jag säga, vi jobbade med övergångar och tempoväxlingar. Fick kämpa rejält med att få honom att lyssna för sätet, det är en stor och lång häst som man inte kommer åt så lätt. Dessutom måste man jobba hela tiden, släpper man iväg honom det minsta så får man börja om igen. På slutet blev han riktigt fin :)

kl

Jag fick rida Owen idag. Har inte ridit på två veckor nu, eftersom min ridlärare varit sjuk, så jag ska ta igen en av gångerna nu på söndag, och sen bestämma en ny dag.
Owen är minst i stallet (tror jag), någonstans mellan 155-160 skulle jag tro. Och han känns rätt så ponnyaktig i sitt sätt att gå, speciellt jämfört med Valentino. Jag fick jobba hela tiden, för dressyr är inte direkt hans favoritgren(men han älskar hoppning). Valentino är väldigt känslig för vikt och sånt, och rätt sammarbetsvillig, så på honom blir det så att när jag gör rätt gör han rätt. På Owen var det med som att när jag gör rätt, är envisare än honom och han vill gör han rätt :p
Men han är genomsnäll, så jag känner mig betydligt tryggare på honom (även om jag inte är direkt rädd på Valentino litar jag inte riktigt på honom till 100%, han känns mycket mer laddad, på gott och ont)

Gud vad skönt, nästan privatlektion ju :D

Anonym94: Har inte ni vikarier när ridlärarna är borta?
Har nog inte skrivit det här men min dressyrtränare är i NZ i fyra veckor :( Men vi har en väldigt bra vikare, Mari Zetterqvist-Blokhius. Hårdträning på sitsen vilket jag verkligen behöver, och lite nya synpunkter på oss som ekipage.

Gud vad skönt, nästan privatlektion ju :D
Haha jamen typ :p Jätteskönt!

Har nog inte skrivit det här men min dressyrtränare är i NZ i fyra veckor :( Men vi har en väldigt bra vikare, Mari Zetterqvist-Blokhius. Hårdträning på sitsen vilket jag verkligen behöver, och lite nya synpunkter på oss som ekipage.
Det kan ju vara väldigt nyttigt att få nya infallsvinklar :)

Absolut :) Hon jobbar ju med Mads på Jump club också så hon kan fortsätta lite med den ridningen jag lärde mig av honom :)

nej, eftersom det är ridläraren som äger och driver hela stället... det är nackdelen med att det är ett så litet ställle. men samtidigt är det en fördel när man ska rida igen, eftersom det är rätt lätt att hitta en ny tid.

Det blev 58% för mig och Zenia på vår första LA:1 tävling, tredje tävlingen i mitt liv! Jag var så nervös att jag smittade av mig på folk som inte ens skulle tävla, haha. Zenia kändes bättre än i fredags iallafall och på framridningen var hon stundtals riktigt fin, men det kan inte varit lätt för en så känslig häst med ett nervvrak på ryggen.

Så även om jag var lite missnöjd med det hela så ser jag ändå jävligt glad ut på de här bilderna x) för det är ändå min lilla fina flicka som står brevid mig :love: också fick jag en massa beröm (?) av alla som tyckte det gick jättefint och sa att de inte kände igen hästen ens.

awvr50.jpg

8wwscw.jpg

Det var form och ställning jag störde mig mest på väl inne på banan, framförallt min satans handställning som är helt skev ibland, de förvända galopperna var jag typ mest nöjd med Zenia gjorde det jättebra. Lite ridbilder kommer när jag har laddat upp dem :crazy:

Jag och Zenia kämpar på:

65omjb.jpg

2j1jzhs.jpg

2a4wlev.jpg

73j8zo.jpg

nve91y.jpg

Vet inte varför jag tror att Zenia är en stol på den här bilden...
2iag9ab.jpg

Måste bjuda på den här också, finns inte ett enda rätt här xD
biovt5.jpg

Prima Ballerina!

Igår var jag i stallet igen.. Min moster hade dressyrlektion för mig idag.. Anvcände gummisnodden idag för att få henne söka sig neråt & jobba uppåt med ryggen.. Hon gick galant idag, var jätte duktig & lydde mig på minsta vik ... Hon är lite stel i ena varvet men hon gjorde absolut sitt bästa .. Hon börjar bli en riktigt snygging nu ;) Inte nästa lördag fast lördagen där efter den 1 maj så är det nog hoppträning med min Michelle för Eva Danielsson, känner mig sjukt taggad för den lektionen :laugh:

Hittade den här nu också, som togs precis efter ärevarvet, tyckte ljuset blev så fint :)
11l6d15.jpg

Vad kul med bilder! :banana: 58% skulle jag vara jättenöjd med på första LA:n!! :)

KL
I dressyrgruppen i lördags fick jag faktiskt rida på min gammelbästis Titan, vilket inte är direkt jätteofta eftersom jag ska köpa honom efter sommaren.. :D Men det gick bra, vi har lite svårt att balansera i galopperna båda två bara. Det gick faktiskt bra dock. Red med sporrar istället för dressyrspö också och inbillade mej att han tyckte min hand blev trevligare då.

Lektion i kväll också, alltid lika spännande att se vad man får sitta på. :bump:

kl

Tävlingen igår gick tyvärr inte så bra :( Smokey var helt otroligt stressad i första klassen (LC:2), bara trippade i traven och var jättehög i nacken. På framridningen var han inte ens ridbar, kunde inte göra nånting, han blockerar sig i skallen. Blev lite bättre på banan men som sagt, s p ä n d. Salsa, den andra ponnyn från ridskolan som var med, var inne på banan innan oss och sen var det superläskigt att bli lämnad ensam så han skrek efter henne hela tiden. Travdelen var ändå okej och jag låg på en hyfsad % men galoppdelen finns det inga ord för. Fick allt mellan åttor och treor i programmet :p Slutade på typ 58% haha.

Till andra klassen (LB:1) red jag fram jättelänge för jag ville att han skulle bli trött så han kunde komma runt ett program och vara avslappnad. han var lite mer ridbar nu men fortfarande under all kritik :p Trött blev han, men tröttast var nog jag ;) Hade ingen planeringsförmåga utan det var typ "oj nu är jag snart utanför banan, sväääääääääääng" och jag fick bära honom runt. Fick typ 57%.

Så det var ju ingen bra dag direkt, men nu vet vi att jag ska rida fram länge till första klassen och att ponnysarna ska vara i varsinn ände av anläggningen ;) Skönt dock att han inte var ett dugg tittig, trots domare på marken och allt. Trots allt var det ju bara hans fjärde bortatävling i dressyr. Men lite surt, för det krävdes inte så höga % för placering...

http://www.youtube.com/watch?v=-XEknl-X6ok - LC:2
http://www.youtube.com/watch?v=WQ7zTQvOMGk - LB:1

fs_453530416_28407_1271613203.jpg

fs_453518260_84309_1271610406.jpg

Kollade bara på första filmen, det syntes att han var okoncentrerad! Trist att det inte gick bättre, men det är bara att ta med sig det till nästa gång och försöka göra det bättre då :)

kl

Lavendel idag igen, på't igen! Denna gången red vi i ridhuset istället för ute på ridbanan som förra gången (då när hon var ett monster...) Så det kändes betydligt bättre idag. Hon tog förhållningarna för sätet, för det mesta. Men det känns att hon är sned, tar inte igenom ställningen till vänster ALLS, däremot till höger tar hon den nästan för lätt och lägger huvudet på sned.
Gjorde lite skänkelvikningar och så, det är hon väldigt duktig på faktiskt.
Men jag märker ju... Jag har alldeles för dåligt tålamod för den hästen. Jag ger upp, orkar inte traggla och tar gärna genvägar. Fy på mig. Har nog med min dåliga motivation att göra. Blä.
Jaja, bättre än förra gången i alla fall. Alltid nåt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka