Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Har precis fått reda på att det inte blir någon lektion på torsdag :cry: Ridläraren ska iväg på hästutställning, så det får bli nästa vecka. Som tur är för mamma och pappa betalar man ju bara när man är med på lektionen- vet inte hur ni har det? Vissa ställen har ju det så att man betalar för en hel termin och så får man betala för lektioner man inte ens är med på.
Iallafall så är jag ledsen och kommer sakna min älskling Milly på torsdagen. :love:
Säkert har ni redan skrivit om det här på den här tråden- men då har inte jag varit med så vi kan väl göra om det. :angel: Hur är era favorit hästar? Färg? Ras? Sto? Valack? Personlighet? Att rida? etc.

Oj glömde ju berätta om min favvo häst! :p
Milly heter hon, som ni redan vet, och hon är ett 14 år gammalt sto. Fux och C ponny- jätte söt! Kommer kanske med någon bild snart. Ras vet jag inte, någon blandras typ.
Hon är världens snällaste- mot människor. :) Hon är jätte sur mot dom andra hästarna, stryker öronen bakåt och sparkar om man kommer för nära dom som hon inte tycker om. Första gången jag red henne för något år sedan fick jag rida bakom den enda (typ) hästen som hon kan acceptera, haha. ;) Fast nu går det mycket bättre, har lärt mig mycket och även lärt känna henne bättre.
Hon kan vara envis när man rider eller leder henne så det gäller att vara bestämd! Att rida är hon pigg men som sagt envis. Hon tycker om att hoppa. :p Och just det, hon älskar att bli masserad! (Brukar göra det före lektionen.) Hon ställer sig och sover och tycker det är så skönt.
Jag älskar henne! :love: Bästa ponnyn! :D

Hos oss betalar man terminsvis, sen kan man avboka sin ridlektion om man inte kan komma och då får man rida igen i någon annan grupp. Trodde alla hade det så :D Är ridläraren borta så har man vikarie.

Min favoritponny heter Smokey, finns typ tusen bilder på honom i denna tråden :angel: Brunskimmel, importerad från England. 9 år, valack och världens bästa. Har lite alla möjliga brister och förtjänster, framförallt är han väldigt oliksidig och mycket starkare i vänstersidan och han blir lätt stressad och "blockerar" sig i hjärnan, så man måste verkligen fokusera på att få avslappnad i både kroppen och huvudet. Vi tävlar i dressyr upp till LB lokalt och hoppning upp till LC lokalt. Måste väl säga att han är ridskolans populäraste ponny, han får sin sjätte skötare på nästa skötarmöte... Att denna ponnyn fortfarande är snäll är ett under, så mycket barn som springer ut och in hos honom hela tiden :crazy:

fs_451962734_13535_1270740788.jpg

Kul att höra om andras favorit hästar! :) Smokey är verkligen jätte fin på alla bilderna tycker jag. Kommer med bilder på Milly, fast ridlektionen är ju inställd nästa vecka så det får bli den efter.

jag betalar för en hel termin (men sen finns det nog "drop in" lektioner också), blir lektionen inställd av någon anledning (sjukdom, väder etc.) så är det ganska lätt att hitta en ny tid, antingen i an annan grupp som ej är full eller en ledig tid.

min favorit... svårt att säga, jag har ju inte ridit igenom hela stallet än (men de som är kvar är nog för svåra, de är stallets 10-12 åriga "unghästar" och två enorma hästar som verkar lite nervigare än de jag ridit hittills).
Men jag tror nog Owen är den jag gillar mest. Han är den jag litar på att jag verkligen kan klara av i de flesta situationer. Han är en liten valack, fux, lite vita hår i pälsen, men om det kommit med åldern eller om han är född så vet jag inte, okänd härstammning, född -91.
Väldigt hoppglad, och rätt enkel att hoppa (men ändå väldigt rolig). Man får jobba rätt mycket i dressyren, för han är envis som en liten ponny och tycker inte att det är det roligaste som finns. Om man tappar koncentrationen ett par sekunder har han redan pinnat iväg. Matglad, inte direkt översocial men trevlig att hålla på med i stallet. Lagom pigg, gillar fart men inte svår att sakta ner igen.

owen.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jätte söt :) Låter som en jätte rolig häst!

Jippi jag har blivit krypare istället för kravlare, haha! :D Märkte det precis nu.
Jag är lite ledsen idag för att min ridlektion är inställd så jag har typ inget att göra. Borde göra läxa men jag orkar inte så är inne på Bukefalos istället. :angel:

Idag har jag varit på premiären av hööks i örebro :D ... Fick hem massa till Michelle, även lite till mig :p ... köpte ridstövlar med stålhätta till mig själv och Svarta benskydd runt om, schabrak, svart träns med tillhörande tyglar och pannband till Michelle :d ... På lördag är det hoppträning oxå, tidigt blire & gå upp för måste dra mig redan vid sju, ska cykla till stallet & de tar en tid dit och hoppträningen e redan kl 9.00 & då ska man vara framskrittad & klar oxå men de e de värt ;) ....

Jag har två, de är underbara på helt olika sätt.

Arina
Det här är en av de absolut snällaste och gosigaste hästarna jag har mött i hela mitt liv, hon är fantastisk att rida (men inte helt lätt, det är mycket häst att hålla reda på), har mycket gång men är tyvärr för nervig för att det ska vara värt att dra ut henne på tävling (Vilket ridskolechefen är väldigt glad över :p annars hade de aldrig fått köpa henne). Är ett svenskt halvblod, 175 cm hög.
28i6z2w.jpg

Zenia
Polskt halvblod. Det här är ett väldigt underligt, försynt litet sto men det är lite av hennes charm också. Trevlig att rida, kan uppfattas som en pigg och het häst innan man någon gång har fått henne att verkligen arbeta med ryggen - helt plötsligt sitter du på en ganska lat häst som tycker det är lite väl jobbigt. Travökningar är det vi har svårast med kan jag säga.

I hoppning har hon en jädra spänst och det gäller att man hänger med och stöttar henne, för hennes självförtoende är inget vidare. Men har man hennes förtroende så hänger hon med över vilka titthinder som helst, och då, istället för att tycka det är läskigt verkar hon tycka det är lite kul till och med. Känner mig ofta som hennes privata lilla hejarklack. Tycker att vi passar så himla bra ihop, vi blir liksom bättre tillsammans än vad vi är utan varandra och det är en härlig känsla.
65omjb.jpg

Åh en massa gulliga hästar! Men man tycker ju såklart att "ens egen" häst är sötast av alla! :p Till Llaika: Kommer med bilder snart! Då ska ni få se världens sötaste ponny, haha :love: Till SannasMichelle: Är Michelle din foderhäst/sköthäst, eller ridskolehäst? Visste inte att man fick gå och köpa grejer till ridskole hästar?!

Hon är ridskolehäst men jag är skötare/fodervärd på henne för en viss summa i månaden, det menas att jag sköter om och rider henne en ggn i veckan(varje lördag) även att jag får ta extra hopp & dressyr lektioner med henne & har förtur till henne på tävlingar.. Tackvare det har jag väl lite större fördel att få köpa saker till henne men visst alla kanske inte alla ridskolor accepterar det men min ridskolechef som äger stället tillåter det iaf .. :p Sen har jag det alltid bara mina saker för mig själv men det är mest för att inget ska komma bort ...

------

Hade hoppträning idag för Eva Danielsson med Michelle :) ... Provade även hennes saker jag köpt till henne & allt satt jättebra förutom tränset som var för stort så måste byta det ... Iaf, hon var väldigt pigg .. Hoppade först en enklare bana och den klarade vi galant men sedan hoppade vi en liten krånligare,de före hade hoppat fel oxå så kunde inte titta där heller efter hur dem hoppade så blev lite osäker och de kände somsagt Michelle & så var jag även lite dålig med skänklar & vägar så jag kom lite snett på hindren tackvare att jag var osäker på hur hela banan gick så blev tre vägringar där men det var somsagt helt mitt fel :angel: ... Men ja är iaf jättenöjd, är ändå bara andra ggn jag hoppar med henne.. Vi hoppade runt 60-70 cm , något 40cm hinder med ...

Jo men det får man väl? Sålänge utrustningen passar så borde väl ridskolan bara bli glad? Vet att det var någon som fixade ett nytt täcke till en av våra ponnys när det hade gått sönder i hagen till exempel. Träns, grimmor, schabrak och täcken borde ju iallafall gå bra? Onödiga benskydd, hjälptyglar, annorlunda bett kanske inte är lika uppskattat dock...

Men det är nog inte så jätte vanligt att man lägger en massa pengar på en häst som inte är ens egen.

Va roligt med en tråd för ridskoleryttare! =)

Som ny har jag en undran dock.. vad betyder kl som folk skriver lite här och var i sina inlägg?

Kl betyder knapplån, inlägget är inte riktat till personen man svarar.

kl
I morgon ska jag till Sörsjö och titta på lektioner.

Jaha! Det har jag aldrig fattat hehe :p

kl

Idag gick det faktiskt riktigt bra att rida. Fick Desmond den här gången, inte den lättaste. Men jag tror han passar mig rätt bra, jag gillar mycket bättre att behöva driva än att hålla in, om man säger så. Fick rätt bra fart på honom, som är steg ett för att man öht ska kunna jobba honom. Och lyckades få början till lite form i både traven och galoppen :) Så jag är väldigt nöjd.

Själv tycker jag mest om pigga hästar som man får hålla in lite. ;)
Har ni märkt att ni gillar en viss typ av hästar?
Jag har märkt att jag gillar envisa, pigga ston. Mina två favorit hästar är båda två den typen av häst och det samma gäller min före detta favorit häst på gamla ridskolan. Vet inte varför det är så men jag gillar väl den sortens häst??

Det är nog väldigt vanligt att man tycker om en viss typ av hästar :) Jag har svårt för ston rent allmänt har jag märkt, undantaget har varit Felicia, min älskling som for till hästhimlen i somras :cry: Men annars är det valacker som gäller, de fogar sig snabbare :p
Sen tror jag att jag gärna vill känna att jag har kontrollen, det gör inget om det går snabbt eller så men det är väl känslan tror jag.

Känsliga, lyhörda hästar med mycket framåtbjudning är min typ av häst, men de säger väl ingen nej till? :p

Mina favoriter på ridskolan är hyffsat känsliga, Arina är framåt medan Zenia inte är det. Föredrar varken ston/hingstar/valackar allt hänger ju på individen, har haft favoriter bland alla och det är nog ganska jämt mellan könen. Men just nu har jag tre ston som jag är helt tokig i, om man räknar med mitt medryttarsto, och inga pojkhästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka