Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag tycker helt klart mest om lite segare hästar som man får rida fram ganska mycket. Det kan vara kul med omväxling ibland men det är den typen av häst jag brukar rida.

I helgen har jag varit och tävlat. I lördags var det lektionsmästerskap på Siggesta. I första klassen, LC:1, så var fin på framridningen. Sen kom vi ut på ridbanan där själva tävlingen skulle hållas. Det blåste jättemycket och Smokey har nog inte ens galopperat ute sen oktober. Så han fick väldigt mycket tryck. Jättefin i formen och rörde sig bra men väldigt spänd så det blev massor av missar. Han tvärade hela långsidorna och exploderade i galoppfattningarna. Fick typ 53% och kom väl sist av alla antar jag. Dock låg domaren ganska lågt i sin bedömning (utom för den som vann haha) så riktigt sååååååå dåligt var det kanske inte. Tycker att jag fick väldigt dåligt betalt för det som faktiskt var bra också. Den förlängda steglängden i trav var nog den bästa jag har gjort på tävling och den fick jag en fyra på (brukar få 6)...

Till andra klassen tog jag av sporrarna. Han var rätt seg på framridningen men trodde att han skulle bli sådär explosiv på banan så satte inte på dom. Tyvärr, för nu var han istället väldigt seg. Hade väl lite missar men annars var det mest det extremt sega tempot som drog ner poängen till ca 58%.

I söndags var vi på lektionsmästerskapen i hoppning på Färingsö. Det började med att dom tre första klasserna hade dragit ut vääääldigt mycket på tiden (typ 3 timmar) så hästana fick stå jättelänga i transporten och vänta.
På framridningen och framhoppningen till första klassen (LC) kändes Smokey jättebra. Ganska laddad men ändå reglerbar och han hoppade bra. Kom in på banan och då fick han väldigt mycket tryck i galoppen så det kändes som att det gick jättesnabbt, och jag tog bort för mycket galopp. Fick rätt så bra språng på ettan, tvåan och trean. Sen fyran, som var en maxad oxer, kom vi helt i botten på och han hoppade rakt upp, rakt ner och landade mitt i hindret :( Stannade på femman (första gången nånsin han stannar), sen hoppade han femman och sexan rätt bra. Relaterat avstånd till sjuan som blev fel eftersom jag hade för lite galopp - kom i botten på det också och han stannade. Sen hoppade han inte mer på hela dagen, förutom lilla på framhoppningen :cry:

Hoppade honom igår och då hoppade han 70-80 cm (vi provade inte högre). Lite tveksamt men inga stopp iallafall. Men nu måste jag byta klass från LC till LD på söndag när vi ska till Enköping :( Vi har verkligen hoppat tusen LD förut och det är så himla tråkigt när det är CR... Men det är ju mitt eget fel egentligen. Delar honom med en annan tjej tyvärr, annars hade jag ju kunnat rida LD och sen bestämma mig för om jag skulle rida LC.

Långt blev det...

Senast ändrad:

Bilder:

fs_455380599_39192_1272739837.jpg

fs_455388794_57050_1272742173.jpg

fs_455389135_82186_1272742262.jpg

fs_455388638_72488_1272742131.jpg

fs_455389225_84274_1272742289.jpg

fs_455389251_48064_1272742295.jpg

fs_455746344_66798_1272917534.jpg

fs_455730108_43996_1272914149.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=y1PrvHxjinU

Senast ändrad:

Tycker det ser bra ut, han är verkligen jätte söt. :)
Imorgon rider jag och jag hoppas att jag får Milly! Antagligen kommer jag det om jag bara frågar. Jag hoppas också att vi rider ute men det blir nog lite svårt för det har regnat jätte mycket idag, på sista lektionen i skolan öste det ner. Så ridbanan är väl som en sjö. :crazy: Men just nu är det soligt och fint! Konstigt väder... Och imorgon får ni bilder! :D Mamma ska kanske följa med och filma också, skulle vara kul att se sig själv rida.

kl

jag har haft många stoiga ston som favoriter, men rent generellt så gillar jag nog valacker mer. jag har inget emot lite envishet, är nog ponny/kallblodsmänniska mer, men jag är osäker av mig så hästen "måste" vara genomsnäll och trygg om jag ska trivas med den i alla situationer och våga göra det mesta. Sen får den gärna vara känslig och framåt, men jag driver hellre än håller tillbaka massor av energi.

Bilder kommer imorgon, kameran är tyvärr helt urladdad så den ligger på laddning just nu. Fick några bra bilder på ponnyn som ni kan få se imorgon! ;)

Idag så körde vi lite dressyr och lite hoppning. (som alltid- nästan) Milly hade gått lektionen innan men hon var jätte pigg ändå. :confused: Fast jag tyckte synd om henne för hon var jätte trött efteråt och stod med huvudet sänkt och halv sov. Hästar borde inte få gå två lektioner på rad tycker jag. :( Vi lekte vänskaps leken- den första av dom sju lekarna- och det gick hur bra som helst. Jag vet inte om det var för att hon var så trött eller för att jag gjorde rätt, men jag hoppas på det senare! Hon lät mig ta överallt på henne med händerna, spöet, och plastflaskan. :) Jag ska testa nästa gång också för att se om det bara var för att hon var trött.

Ett minus för dagens ridlektion var att hon vägrade på ett hinder, men det var inte det som var det dåliga för det var mitt fel! Nej, det dåliga var att ridläraren sa att jag skulle ställa henne framför hindret nästa gång och skänkla på för att "straffa" henne. :( Jag blir så ledsen för jag trodde verkligen att hon brydde sig om hästar! Är det bara jag som tycker så, tycker ni att jag ska "straffa" hästen, alltså lyssna på ridläraren?? Hon har ridit många fler år än mig så jag vet att hon är duktigare än mig, men jag tycker bara inte att det är rätt att straffa en häst för att den vägrade. Och vad kan den göra, hästen kan ju knappast hoppa över hindret från stillastående?

Förlåt för ett långt inlägg, och bilder kommer som sagt imorgon! :banana:

Jag tycker inte att det är fel att säga till hästen om den vägrar. Självklart beror det på varför hästen vägrar och hur den brukar bete sig, något som jag är övertygad om att din ridlärare har koll på. En rädd eller osäker häst ska man aldrig någonsin slå, men en häst som bara är lite lat och stannar för att det är enklare tycker jag gott att man kan kräva lite av. Sen är det absolut skillnad på att ställa sig och spöa upp hästen framför ett hinder vilket jag aldrig någonsin tycker att man ska göra, men att använda spöet på bogen en gång följt av beröm när hästen sen hoppar ser jag inget fel i.

Tycker heller inte att det är något fel med att hästen går två lektioner i rad, en ridskolehäst har så pass bra kondis att den pallar det. Sen är det ju väldigt sällan som det är två riktigt jobbiga lektioner i rad, iallafall hos oss.

Jag tycker att det var mitt fel att hästen inte hoppade eftersom jag kom lite för långsamt och kurvan som jag gjorde var lite för liten.

Jag tycker också att det är okej om en häst går två lektioner i rad, om åtminstone en av dom är nybörjarlektion. Men hästen som jag red hade gått en rätt så krävande lektion med lite hoppning, och sen ungefär en kvart efteråt red jag henne med hoppning också, och efter det skrittade jag i några minuter och sen hoppade en nybörjar tjej upp som skulle galoppera lite. Hon red hästen i ungefär 10 minuter sen tog jag hästen och sadlade av. Tycker ni det är okej? Hästen klarade ju det men efteråt var hon jätte trött och stod bara med sänkt huvud och halv sov. Hon försökte inte ens äta lite gräs när vi gick förbi in i stallet, vilket är rätt så ovanligt för att vara henne.

Bilder kommer sen!!!! Orkar inte just nu men dom kommer helt klart lite senare. :rofl:

en bild på mig och världens bästa Kiwi, tagen för några veckor sedan.

31209_386074078041_556378041_3965444_4082218_n.jpg

Senast ändrad:

Det beror ju på vad det är för hopplektioner också. Hos oss är nästan alla hopplektioner utom för dom allra högsta grupperna (och dom är dessutom oftast grupper som ej hoppar, annars finns det kanske en sån grupp/dag) och hoppspecialerna jätteenkla för hästarna. Att hoppa några språng på 60-70 cm är egentligen inte hoppning, det är markarbete. För att inte slita för mycket på hästarna är det oftare kluriga övningar som kräver koncentration och arbete för ryttaren, snarare än höga hinder och springa runt runt i full galopp.
Dessutom är hopplektionerna ofta mycket vila, hästen hoppar en bana på fem språng och står och vilar medan sju andra hästar hoppar. Nu vet jag inte om det är helt annorlunda hos er, men en häst som blir helt slut av två såna lektioner skulle jag säga har dålig kondition.

Här hos oss har vi en mycket mindre ridskola, och dom två ridlektionerna hästen som jag pratar om gick var det med ungefär en eller tre andra hästar. Så man behöver inte precis vänta på några andra om det bara är två som ska hoppa.
Hon flåsade inte överdrivet mycket efteråt, så jag antar att det var okej med henne. Människor blir ju också trötta! :p

Hjälp!!! Jag vill ladda upp bilder men jag vet inte hur man gör?? Jag testade att trycka på knappen med fotot och sen skriva in "namnet" på bilden (alltså SANY0006.JPG) efter html koden, men det funkade inte! Ingen bild kom upp, inte ens en kod! Jag testade också att bara copy paste fotot in i texten men det funkade inte heller. Hur gör man? :confused:
Snälla hjälp mig jag vill jätte gärna ladda upp dom här bilderna på min älsklings häst :)

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag också testat att använda knappen med bilden på fast skriva in adressen till fotot uppladdat på bilddagboken, men det funkade inte. HJÄLP!

Jag har lärt mig att man inte alltid kan lita på ridskolelärare. Att ställa en häst framför ett hinder och skänkla järnet framför det med syfte att straffa den, för att den har vägrat innan (pga ryttaren, som det väldigt ofta handlar om) har jag svårt att se syftet med. Det är helt fel i mina ögon, hästen kan omöjligt fatta vad ryttaren vill.

Tycker du verkar ha ett väldigt sunt tänk angående hästar dock :)

Okej, då kan jag tänka mig att det är lite intensivare än det är hos oss. Dock tycker jag att du ska lita på att ridläraren gör rätt bedömning.

Scandi: Dock är det ju viss skillnad på att ställa hästen framför hästen och skänkla järnet och att lägga på skänkel om hästen stannar... Man ska ju inte direkt berömma en häst som stannar. Jag tycker inte att det är konstigt att man säger till hästen litegrann, men man ska alltid hålla sig inom gränsen och som sagt beror det på varför hästen stannar också.

det beror väl på varför den vägrar. En riktig bestraffning är väl för det mesta onödig, men en liten tillsägelse om det är hästen som krånglar är väl inte fel. Jag fick t.ex daska till Owen lite igår, eftersom han ignorerade mina hjälper (förutom svängande :p) och inte kunde hoppa därför. Jag förstärkte bara skänkeln med en liten dask för att han skulle lyssna på mig vid nästa anridning (när han pinnade iväg igen), och det funkade bra. Men att stå och sparka på framför hindret är rätt meningslöst tycker jag.
för att ladda upp bild behöver du photobucket/pixbox. Det är gratis att vara medlem på båda sidorna. Gå in på bukefalos-hjälpforumet om du fortfarande inte får det att funka, det står nog utförligare där hur du gör.

kl
Igår hoppade jag Owen igen. Vi red fram i stora gräshagen. Det var roligt och nyttigt att rida där, för den är lite backig, gräset är ojämnt (högt på vissa ställen) och man får se upp var vildsvinen bökat. Owen tyckte det var jättekul att galoppera genom hela hagen, han drog på rätt bra. Men jag kännde att jag kunde lätta lite på kontrollen där, för han är ändå rätt sansad och far knappast iväg i rodeostil sålänge jag inte släpper helt. Sen hoppade vi en cavaletti på ca 30 cm innan vi red upp till ridbanan.
Där hoppade vi lite högre hinder (men inte mycket), de flesta låg kanske runt 60-80 cm. Som "tema" hade vi hinder direkt ur svängar (tror jag...), det var lite klurigt eftersom alla hästar var pigga och inte riktigt han samla ihop sig när de väl fick syn på hindret. jag fick jobba som bara den, för Owen var superpigg och visade verkligen sin envisaste sida. "Kan själv" var det som om han tänkte, och så sprang han iväg. Jag fick travhoppa ett av hinderna ur en väldigt lång kurva, eftersom han inte lyssande alls i galoppen, och därför inte hann märka att det var ett hinder förrän det var för sent. Tillsist fick vi hoppa ett lite högre hinder (90 cm, kanske 100. svårt att bedöma från hästryggen dock) ur en enklare sväng, men Owen var redan så uppe i varv att jag fick ta även det i trav en gång innan han fattade att det blev lättare om man lyssnade. Det var riktigt roligt, man kände verkligen hur han tog i ända från bakbenen och verkligen hoppade, inte bara skuttade över :D. Första gången jag har suttit på en häst som gör så, där jag har haft någorlunda kontroll på den... Superrolig lektion iaf, lite mer räkna ut självständigt hur man skulle göra, och eftersom ridläraren var lite halvsjuk tyckte hon det passade bra just igår så hon slapp prata så mycket som vanligt (vilken inte innebar att hon var tyst, bara att hon kunde vila rösten emellanåt).

kl

Smokey hade kolik idag :( Han var riktigt dålig så vi fick ringa distriktaren. När hon kom efter nån timme var det bättre men för säkerhets skull fick han smärtstillande och kramplösande. Han hade piggat på sig rejält när jag åkte hem och förhoppningsvis är han helt återställd imorrn. Tävlingen imorrn i Enköping gör det inget att jag missar men det som är lite tråkigt är att jag missar våran hemmatävling i dressyr nu på torsdag (14 dagars karens på medicinen). Det har ju inte gått så bra så bra på bortatävlingarna så jag såg verkligen framemot den här tävlingen så det är surt att missa. Men det viktigaste är såklart att mitt lilla hjärta mår bra :love:

Jag håller med dig, man måste veta varför och sedan kan man korrigera. Vet man inte varför är det bäst att låta bli. Men just det där med att hästen vägrar, springer undan och så skrittar de tillbaka och bara helt sonika ställer hästen precis framför ett hinder och skänklar järnet är ju helt befängt.

Ursh vad otäckt med kolik :crazy: Stackars Smokey.

Jaha så man måste alltså ha photobucket eller vad det nu var! Ska kolla sen och försöka ladda ner det eller skapa ett konto där eller vad det nu är man gör. :p Bilderna blir väl lite försenade då men jag ska försöka göra det så snabbt som möjligt.
Vad bra att höra att någon annan tycker som jag! :) Ni kanske inte riktigt förstod vad jag menade innan, men det var iallafall såhär: Hästen vägrade (och det var mitt fel eftersom vi kom för långsamt och i en för liten kurva så hon kunde inte riktigt se hindret). Sen svängde jag iväg från hindret och började trava förbi det för att hoppa det igen. Då sa ridläraren att nästa gång skulle jag stanna kvar framför hindret och skänkla på hästen för att straffa henne, och inte trava vidare förbi hindret. Jag är inte riktigt säker på vad hon menade med att "skänkla på hästen", om jag skulle bara ta lite lätt med skänkeln eller piska på hästen rejält. Det får jag se nästa gång hon vägrar, vilket jag hoppas inte händer. Det jag blev ledsen och besviken på henne för var att hon sa just "straffa hästen." Ska man det? :confused:
Iallafall, jag hoppas att Smokey blir bättre och ni får alla ha det så bra! Det är ju helg just nu :banana:

Om min ridlärare hade sagt sådär skulle hon menat att du inte ska låta hästen komma på att det är mycket lättare och skönare att springa vid sidan. Om hästen inte hoppar nästa gånge stannar du kvar framför hindret istället för att styra iväg från det så hästen slipper hoppa. Över under eller igenom är det som gäller ;)

Ja det skulle jag också tro om hon inte hade sagt att jag skulle "straffa" hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka