Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)
kl
idag fortsatte vi på samma spår som samma gången, fast vi la mer tid på traven än att skritta på stället. Och så gjorde vi lite övergångar långsam trav-långsam galopp. Owen var envis som vanligt, och ville absolut inte sakta av från traven eftersom han visste att det betydde jobb
. Blev att styra in i väggen ett par gånger, även om jag vill klara av att stanna honom utan är det ju viktigare att han stannar tillsist och inte får rusa iväg som han vill. Stundtals gick han riktigt fint, var mjuk och jobbade med bakdelen, och sänkta huvudet lite (annars går han helst med huvudet så långt fram, inte upp men fram, som möjligt, för att liksom vara så långt borta från arbetet han kan
). När jag travade på små volter gick han superfint, men så fort jag red en längre raktsräcka började han pinna på mer igen. Jag vet att det till stor del är mitt fel, undermedvetet jobbar jag mer på volten eftersom jag måste titta och koncentrera mig för att han ska ställa sig och gå kvar på rätt spår, och inte dra ut/snurra på bakdelen/bli rak som en pinne. Det gick inte riktigt lika bra som förra gången, jag var tröttare och Owen ovilligare. Men jag skyller det på värmen
. och det gick ändå riktigt bra. vi fick massa beröm av ridläraren, hon pratade med några som satt på läktaren och sa "se på dem, så fint de rider, mjjukt och koncentrerar fast de ridit så kort tid. det gäller att inte krångla till det"
. (lång tid=vääääldigt länge här, eftersom de flesta är 30+ och många 50+ så är 9 år inte så länge...). men man känner sig ofta lite halvdålig när alla ridit minst dubbelt så länge....