Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Hej jag har varit borta över helgen men nu är jag tillbaks! Och jag ska rida på torsdag jippi :)

*kl*

Hoppar in som ny i tråden :)

Rider lektion på RFRK, har gjort i 13år ungefär.
Idag hade jag min sköthäst Eau de Vie "Ådi". Ett stort tungt halvblodssto efter Amiral 764 och Hertigen 505.
Hon rids alltid på ett gummipehlam med delta.
Men jag provade idag ett tunt rakt tränsbett för jag och den ena ridläraren pratade om det förra veckan.
Ush så hon tyckte det var jobbigt. :D
Hon hänger sig alltid i stången och jag bär henne omedvetet och har således alltid träningsverk i axlar/armar/skuldror när jag ridit henne.
Men idag hade jag ingenting i handen på hela lektionen! Härligt!

Vi jobbade med serpentinbågar med volter i bågarna.
I volterna gjorde vid slutor och öppnor. Samt travökningar på medellinjen och galopp på långsidorna där vi inte gjorde serpentiner.
Rejält lösgörande övning!

Välkommen :)
En häst jag red mycket förut (ridskolans eg.) var också ett stort tungt halvblodssto e.Amiral :p Låter som att dom var lite lika ;)
Vad härligt att det gick så bra med nya bettet! Det kan göra underverk :)

kl

Igår var det hoppning. Hade Tin-Tin igen, och vi red ute på ridbanan i det fina vädret. Som vanligt när det är "ridskolehoppning" blir det egentligen inte mycket hoppat, men några språng fick vi. TT hade inte alltid koll på fötterna, orutinerad som han är, men bjöd fint ¨på alla hinder. Klart lyckat :)

Jag står dock i valet och kvalet om vad jag ska skriva på anmälningsblanketten för nästa termin. Funderar på om plus överväger minus. Det är ju både en fråga om intresse, pengar och möjlighet. Kommer jag ha råd? Kommer jag ha tid? Passar det in i mitt liv? Jag vet inte om det gör det. Jag vill verkligen inte sluta med hästar för gott, men en paus kanske är nödvändig. Jag känner också att jag nog vill hålla på med hästar lite mer på mina egna villkor. Och byta hästmiljö. Som det är nu känner jag mig undanknuffad i ett hörn på nåt sätt. Jag brukade vara stallägarnas klippa, den som hade koll på allt, jag ansågs duktig och hade bra hand om hästarna. Men nu vet jag inte vad jag är. Dags för miljöombyte, lämna detta stall bakom mig. För nu åtminstone. Så känns det nu. Hinner säkert ändra mig flera gånger om...

kl

Hoppar in ny här och gör väl så att jag berättar lite om min ridskolesak, :D

Jag rider på Högbo Ridklubb där jag har ridit i ca 7 år nu. Förra vårterminen tävlade jag ponny upp t.om. LB hoppning och LC dressyr.
Nu när jag i vintras bytte till storhäst så blev det inte fler tävlingar eftesom nästan alla våra skolhästar är transporträdda (mycket därför de har hamnat på våran ridskola, mycket fina skolhästar som dock inte går att ta med på tävling).
Men jag överlever för det för vi har en väldigt bra tränare.
Jag tycker att min ridskola är jättebra och att jag utvecklas snabbt (speciellt i hoppningen), men nu till hösten ska jag börja på hästgymnasium i skåne (antagligen, förhoppningsvis) och då får jag överge min fina ridskola.
Jag tycker att ridskola är ett väldigt bra sett att börja på, så man får ordentlig lärning i grunden, och det tycker jag att jag för detmesta har fått på min ridskola!

:D

kl

Jag är medlem nu på två ridklubbar varav den ena rider jag & har en foderhäst där...

Har nu beslut ångest då det är såhär att den 12 juni hade jag tänkt vara med på dressyr träning för Anna Björkman på ridskolan jag rider på min foderhäst Michelle men då är det oxå en hopptävling (sommar hoppet) på den andra ridklubben jag är medlem på som jag vill vara med i på Tobbe... Jag kan verkligen inte bestämma mig :confused: ...
Tävla ska jag ändå nu göra till helgen på den ridklubben på Tobbe & helgen efter ska jag tävla på min ridskola med Michelle och 19 aug blir det en tävling på min ridskola på hopplägret jag ska gå på där så det är ju inte att jag får vänta så jätte länge till nästa tävling...

Någon träning för Anna Björkman har jag aldrig varit med på men hon är verkligen jätte duktig & kommer till min ridskola ungefär 1 ggn i månaden men nu är det ju snart dags för ridläger så då lär hon inte komma något mer så då blir det inte någon träning för henne förän i slutet av aug alt i sept någon gång ...

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, hur skulle ni gjort?? :confused:

Vad roligt med två nykomlingar :banana: Lägg gärna in lite bilder från era ridskolor, så roligt att se :D

zassoo: Tråkigt att det blivit sådär :( Men det låter väl ganska vettigt med en paus, så du får sakna ridningen lite. Då blir det säkert roligare att komma igång igen :)

SannasMichelle: Tycker du ska välja träningen eftersom du haft lite problem med dressyren på Michelle. Precis som du säger kommer det ju fler tävlingar och du har större chans att få bättre resultat om du tränar :)

Jo precis... Känns lite avigt. Men jag tror det är bäst för mig :) Jag måste reda upp mitt liv litegrann :p Jag kommer nog tillbaka, ska ni se :D

Lite bilder :)

Jag och Ådi på ridskolecupen. :)
Vi tävlade dressyr
disan.jpg

En hoppbild på oss.
Bommen låg på 1m :love: jag är sjuukt hopprädd!
1m.jpg

Jag och förra sköthästen + lite hinder och ridhus
pictuers103.jpg

Världens snällaste barnhäst :love: Detta är också hästen i mitt liv
PIC_0277.jpg

Menzo, tokhäftig KWPN:are
Menzoliten.jpg

Hedebo La'bri
En annan sjukt häftig häst
IMG_3933.jpg

Stor och liten. Skäcken är dock inte kvar
Pirroovalle.jpg

Vårat nybyggda stall
Stallgng.jpg

JAG ÄLSKAR SHETTIS SKÄCKEN! :love: SÅÅ SÖT!!
Igår red jag en häst jag inte brukar rida, eftersom älskade Milly precis kommit hem från en tävling. Det gick rätt bra fast jag ramlade av, haha. :p Vi tränade på enstaka hinder och att sen rida genom två bommar på marken och svänga åt andra hållet. Valacken jag red är så duktig på att hoppa, han kan vara lite seg att få igång men när man fått igång honom är han jätte pigg. Jo det var iallafall så att jag skulle svänga till höger efter hindret men hästen förstod inte vad jag ville och fortsatte istället rakt mot väggen och stannade. Jag gled av och landade bredvid honom, men det gick bra var mest lite roligt hahaha. Fast min älskling är nog fortfarande Milly... :love: Jag tycker om hennes envishet och stoighet eller vad man ska säga! Och så är hon så mysig :)

kl

idag fortsatte vi på samma spår som samma gången, fast vi la mer tid på traven än att skritta på stället. Och så gjorde vi lite övergångar långsam trav-långsam galopp. Owen var envis som vanligt, och ville absolut inte sakta av från traven eftersom han visste att det betydde jobb :p. Blev att styra in i väggen ett par gånger, även om jag vill klara av att stanna honom utan är det ju viktigare att han stannar tillsist och inte får rusa iväg som han vill. Stundtals gick han riktigt fint, var mjuk och jobbade med bakdelen, och sänkta huvudet lite (annars går han helst med huvudet så långt fram, inte upp men fram, som möjligt, för att liksom vara så långt borta från arbetet han kan :p). När jag travade på små volter gick han superfint, men så fort jag red en längre raktsräcka började han pinna på mer igen. Jag vet att det till stor del är mitt fel, undermedvetet jobbar jag mer på volten eftersom jag måste titta och koncentrera mig för att han ska ställa sig och gå kvar på rätt spår, och inte dra ut/snurra på bakdelen/bli rak som en pinne. Det gick inte riktigt lika bra som förra gången, jag var tröttare och Owen ovilligare. Men jag skyller det på värmen :angel:. och det gick ändå riktigt bra. vi fick massa beröm av ridläraren, hon pratade med några som satt på läktaren och sa "se på dem, så fint de rider, mjjukt och koncentrerar fast de ridit så kort tid. det gäller att inte krångla till det" :D. (lång tid=vääääldigt länge här, eftersom de flesta är 30+ och många 50+ så är 9 år inte så länge...). men man känner sig ofta lite halvdålig när alla ridit minst dubbelt så länge....

Senast ändrad av en moderator:

kl

I torsdags var det ridlektion igen (har missat jättemånga :o) fick Ida den här gången.
2zjdqf7.jpg

Hon var faktiskt jättetrevlig! Förra gången jag red henne tyckte jag inte det kändes bra någonstans, men i torsdags kändes det riktigt bra! Vi hade en vikarie som minsann satte oss i arbete, puh, vi gjorde förvänd galopp och tagen bakdel.

Jag fick beröm för min sits och min handställning! Det som jag har haft problem med så länge, men jag tänkte verkligen på det hela tiden den här gången. Blev så paff, för allt jag hörde var att vikarien sa till de andra hela tiden att rätta till händerna och när jag rider förbi så hör jag "Jättefin handställning där, så ska det se ut." Så jag blev lite mallig :p beröm stiger mig åt huvudet... suck.

Så hemskt kul med en tråd för ridskoleryttare! Förstår inte att jag inte lagt märke till den förut :o

Men men, jag är här nu ;) Nu när det är sådana enorma vårkänningar så passade vi på att "skena" runt lite på ett väldigt backigt område i närheten av min ridskola. Bra träning för hästarna med backar och ett rätt högt tempo för att de skulle kunna busa av sig de värsta vårkänslorna, för vårkänslor hade de minsann! :D
Jag red lilla Laretto som jag annars trivs väldigt bra med, men som förvandlas till en bucking bronco direktimporterad från Texas när han har gräs under hovarna :crazy: Har ramlat av honom mitt i en potatisåker en gång när livet var lite för roligt ;) Det gick bra i vilket fall, satte en extra livrem runt halsen på honom, aka överblivet stigläder som en extra livförsäkring, för den mannen har ingen självbevarelsedrift att tala om. Massa bockningar både i uppför- och nerförsbackarna, och det var inge små backar heller! Men kul var det, både för honom och mig, jag satt ju kvar :D

Har inte skrivit på länge, tänkte lämna en rad! :) Brukar följa er andra i tysthet...

Jag rider på samma ridskola som jag började på 1993, då var jag 7 år. Nu har jag jobbat där från och till sen studenten och sen augusti har jag en fast helttidstjänst där som stallpersonal/instruktör. Har 7 grupper/vecka, blandat vuxna/barn och nybörjare/mer erfarna och trivs superbra! :)

Lägger in lite bilder på min älskling! Har ridit honom sen han kom 2003, tävlat sen 2004. Har placeringar i LA:6 som högst. Nu har vi haft lite problem den här våren men hoppas att vi löst det, han och jag...trodde ett tag att han sagt upp vänskapen med mig! ;) Men nu är vi anmälda till en LA:4 nästa helg så får vi se hur (eller om?) det går...

Valack född 1997 imp. Tyskland e. Furier - Wunderlich - Dacapo.
23907828.jpg

28346105.jpg

27886771.jpg

Film också, LA:5 i november -09.
http://www.youtube.com/watch?v=n3sAzX-gQ8Q

Och en bonusbild från 2004 (känns som hundra år sen) på ridskoleponnyn jag tävlade under ponnyåren...
2600486.jpg

kl

Idag hade jag en kanonlektion igen, jag tror nog inte det någon gång gått så bra som det gjorde idag. Vi red galoppombyten i vartannat!!!!! Flera stycken!!! Det var mitt mål för hösten, inte våren! Jag tror det var första gången hästen någonsin utförde den rörelsen också. Jag är fortfarande salig. Jag fick någon slags lyckorus så jag pedantputsade kandaret och sadeln, det tog över en timme. Sen mockade jag, skrubbade krubborna, vattenkopp, väggarna och gallerna. Hästen fick bada och glansspray i svansen, sen ut i stora gräshagen till polarna och smutsa ner sig.

Missar nog lektionen imorgon. Men kan skriva om då jag red igår istället.
Red Ådi (sköthästen) på tredelat tränsbett igår.
Galet vilken skillnad!
Har alltid trott att hon är så sjukt stark, men egentligen är hon jättesvag.
Orkar knappt galoppera när hon inte har stången att hänga sig på.
Jag ska helt klart fortsätta rida på tredelade. Hon var helt lös i munnen och skummade som attan. Var stundvis riktigt fin i formen (när jag orkade rida henne) och en rätt hög form i jämförelse med i vanliga fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka