Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

gissa vad?! :D Jag och min sköthäst Mel Mamai AKA Maia hoppade ÅM kval1 på ca. 90 cm nu förra helgen, och nu vill min ridlärare att jag ställer upp i ÅM, alltså ålandska mästerskapen i hoppning! På Åland är ju inte ridsporten så stor, men det finns gott med bra hopphästar här! Och jag ska delta med ridskola häst i 1 m final :o sjukt! Okej, då tänker ni att 1 m inte är högt. Men det är den högsta klassen som man kan hoppa i här på ön! Önska oss lycka till :D !

2ekrpye.jpg

Grattis! Det kommer säkert gå jätte bra :) Jag tycker en meter är högt för det är inte alls ofta jag hoppar den höjden. (Speciellt med lilla Milly som är ungefär 1.35 hög) :p Lycka till!

Vad roligt, lycka till! :banana: Jag tycker att 1 m är jättehögt och det är jättetrist för om jag ska tävla storhäst i hoppning nästa år kommer jag ju bara få hoppa clear round eftersom man inte får tävla i 90 längre :(

kl

Det var riktigt jobbigt att rida idag (fast kul såklart). Jag fick Valentino, och min kompis fick testa Owen. Det gick helt ok, fast Valentino var lite springig emmelanåt, jag var lite ofokuserad ibland och det var väääldigt varmt i ridhuset. Pappa kom lite tidigare, så han hann fota oss lite när vi promenerade dem på vägen för att de skulle torka.
100_2388.jpg

100_2389.jpg

100_2390.jpg

Haha, rätt liten bred vid Valentino...
100_2396.jpg

hästen till höger är Owen som jag rider för det mesta, den till vänster är Valentino som jag red idag

glömde skriva vad vi gjorde igår. Vi red på yttertygeln, alltså BARA yttertygeln, inner var helt slapp. Vi skulle vända snett igenom i galopp, byta yttertyleg på mitten och byta galopp. Dock blev Valentino lite väl pigg efter några byten, så mesta tiden jobbade jag honom i trav. Gick sådär, fast i slutet, efter några snäva volter (han har lite problem med dem, går gärna utåt/vinglar, och jag lägger gärna vikten utåt också, så det var lite knepigt) blev det lite aha-uopplevelse, han slappnade av och tog stöd i tygeln lite. Han är riktigt härlig när han vl lyssnar, lite småläskig när han älgar på :p.

Kul med Valentino! Honom har jag bara ridit två gånger och det var jättelängesedan, en gång i skogen och en gång på lektion, han bara älgade omkring med mig :).

Idag och igår har jag ridit Romanov, Yníx har klumpat till det på något vis i hagen eller när han hoppade förra veckan för han var tjock i ett framben så han vilar nu tills det blir bra. Men förhoppningsvis blir har bra innan den 20:e för då ska vi ju tävla i parken! Årets mål med ridningen ju!

Romanov är inte alls lika lydig som Yníx, och han vågar inte riktigt ta stöd i handen. Man måste vara extremt följsam i handen och hela tiden aktivera honom så att han inte släpper tag. Då antingen går han och tittar upp i taket eller så krullar han ihop halsen. Men idag gick han mkt bättre, han var bättre på att söka sig neråt och framåt. I halterna/avsaktningarna så kunde vi behålla formen flera gånger. Och när jag ville göra halt så blev det faktiskt halt! Igår blev det bara skritt och man fick ta en massa i tyglarna för att han skulle stanna.

Det är fjärde gången någonsin jag rider Romanov imorgon och tredje på några år, och imorgon ska vi tävla avdelningsridning!! :crazy: Men det ska ändå bli kul. Hellre Romanov än ingen alls. Det finns värre hästar :D. Men jag vill ändå ha Yníx.. :(

Jag red Romanov på "provridningen". Från ponnytripp till hans enorma steg...
Då gissade jag rätt, jag tänkte att det vad du som red Romanov :)

Går ni på samma ridskola?
Jag har inte fattat det än, haha :p
Kul iallafall för då fattar ju ni vilka hästar den andra pratar om! Jag har ridlektion på torsdag. :) Och ni vet ju vem jag vill rida.........

kl

Sista ridlektionen för terminen idag. Jag fick lillpållen Straus igen :D Det gick rätt bra, jag var koncentrerad och Straus lyssnade fint. Kändes som en bra avslutning :)
Kändes lite halvt vemodigt att lämna stallet men jag känner ändå att jag har fattat rätt beslut :) Som sagt så kommer jag säkert börja igen, nån annan stans och på ett annat sätt.
Så lycka till ni andra i tråden! Jag kommer med all säkerhet fortsätta följa er ;)

Vemodigt med sista lektionen :(

Jag red extra i en grupp igår kväll. Har nämligen kommit på att det var fem år sen jag red ut på ridskolan (!) eftersom jag bara ridit i specialgrupper dom senaste åren. Fick rida en häst som heter Atlantica. Hon har gått som turridningshäst innan hon kom till oss, så hon var ju kung i skogen :D Riktigt roligt var det, även om jag var rädd typ hela tiden eftersom våran skog har invaderats av vildsvin :(

Sen avslutade vi inne och det gick riktigt bra. Atlantica är inte så utbildad, men trots det tycker jag att hon är en av ridskolans absolut roligaste hästar. Hon är så himla glad och positiv, och det smittar verkligen av sig! Hon är även väldigt mjuk och fin och har riktigt bra skritt och trav. Högergaloppen var även den riktigt fin, men i vänstergaloppen trillade hon framåt på bogarna och bara paddlade på. Gjorde en del avbrott och fattningar och då blev det bättre. Om man bara la lite tid på henne skulle hon kunna bli en riktigt fin liten häst, men jag vet inte om jag vill offra den tiden då jag inte tror att hon kan tävla (får damp om hon är ensam) :(

En bild på söthästen, inte jag som sitter på:
blixt118.jpg

Senast ändrad:

Det låter perfekt ju! :D Precis som jag vill ha det! :laugh: Supersöt pålla.

Wiho :)
Imorgon ska jag rida två lektioner, en igenridning (ska ej rida på söndag) kl 17, och sedan ska jag rida istället för en kl 19 och då är det KvK som är ridlärare.
Ska bli intressant och se vad man får rida för häst/hästar då jag inte ridit för den som har kl 17 gruppen förut och när man rider för kvk kan man hamna på vad som helst typ.

155 är ju stooort tycker jag :p Jag är bara 160 lång haha... Jag rider C och D ponnysar! Fast jag tycker mer om att rida små hästar, dom är roligare ;) Jag tror aldrig jag har ridit stor häst men det behövs inte tycker jag, det kan jag ju göra när jag blir äldre och längre och inte kan rida ponnysar längre.

Undrar bara hur gamla ni är? Jag är 14 och kanske yngst här. (??)

jag är knappt 160, 16 år. Jag rider bara stora hästar nu (eller, stora och stora... Owen är ju ingen jätte direkt, men inte ponny iaf), eftersom det inte finns några ponnyer på ridskolan. Fast jag skulle gärna rida ponny ibland.

kl
Det blir ingen lektion på fredag, eftersom ridlärarens dotter tar studenten då. Så den är flyttad till nångång nästa vecka. På måndag ska jag, min kompis och ägaren till ridlekiset vi brukar jobba på rida ut, antagligen ska jag ha Owen. Sen blir det fyra lektioner den veckan :D.

155 är litet för att vara häst ändå. Jag har ju också mest ridit ponny men snart måste jag gå över till häst (blir för gammal efter nyår) :( Egentligen bryr jag mig nog inte så mycket om det är en ponny eller häst jag rider på, det är en speciell ponny jag vill rida...

Igår hade vi en superrolig uppvärmning på hoppningen :D Vi körde stafett, och Smokey blev galet taggad! Sen gick det typ inte att lugna ner honom på hela lektionen men det gjorde inte så mycket, han tyckte att det vara kanonroligt och han hoppade väldigt bra även om det gick snabbt.
Kommer kanske film på knäpponnyn sen :)

Om du bara är 14 så är det ju ingen brådska att hoppa upp på storhästar :) Haha men har du vant dig vid att rida hästar som är 165-170 så kommer 155 kännas litet :p
Jag är ju inte så lång heller, 165cm, men tycker mellan 150-160 är lagom :)
22 år för övrigt.

Jag är 171cm lång, 22år.
Ridit storhäst sedan jag var.. 13-14 typ. Har aldrig varit någon riktig ponnyryttare tycker bättre om o rida storhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka