Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag har varit borta i helgen så jag har inte kunnat skriva... Jag red lektion på torsdag som vanligt och denna gången red jag Mordillo. Jag har ändrat favorit valack igen, Mordillo är ju helt underbar! :D När man hanterar honom skulle man kunna tro att han är perfekta nybörjar hästen men när man rider honom är han riktigt pigg och kan vara svår att ha kontrollen över, men han är jätte rolig. Snart har jag sommarlov och då ska jag ha sköthäst!! :love: Längtar som sagt ihjäl mig!!

nej, vår termin är också slut egentligen, men hästarna är hemma i stallet någon vecka till innan betet, så den här tiden används till att ta igen missade lektioner (litet, privatägt ställe med bara en ridlärare=inga vikarier), plus att man om man har lite tur eller är terminsryttare (tror jag det heter, ungefär som skötare/medryttare) kan låna en häst och rida ut :p. men nu har jag ridit igen alla lektioner.
sen kommer hästarna tillbaka lite innan höstterminen börjar, och de första veckorna ska de galopperas igång på den enooooorma stubbåkern :D, förhoppningvis kan vi få låna några hästar då också som vi gjorde i måndags.

Om du och din kompis kommer och hjälper till att mocka ur bäddarna och sen måla om stallet när det är tvättat så är ni i princip garanterade att få rida sen när de kommer hem :) Det är jätteroligt att fixa med stallet när hästarna är på bete, Eva bjuder på massa fika och vi tar nästan mer paus än vad vi jobbar, och så har vi radio igång när vi målar.

Igår tävlade jag dressyr med Yníx och Romanov. Det var jätteroligt, det gick jättebra och jag vart så slut efteråt att jag var tvungen att sjukanmäla mig (fick migrän i morse av helgens stress och utmattning :D). Fyra starter varav två på Romanov, det tar på krafterna. Jag red Yníx i LB:1 och LB:2, blev fyra resp. femma med 69.31 resp. 67.33 %. Jag är supernöjd, Yníx var så jäkla duktig! Romanov var också duktig men han har sina begränsningar, vi lyckades iaf skrapa ihop 58.38 % i LA:3 med LA:4an behöver vi inte prata om :o

Blev tyvärr inga bilder på Romanov och mig, min pappa som fotade orkade bara dyka upp vid två tillfällen och det fick bli när jag red Yníx.

37437_1500737796792_1184592305_31447906_758062_n.jpg

37437_1500737716790_1184592305_31447905_1834091_n.jpg

37437_1500737836793_1184592305_31447907_1141754_n.jpg

Hej!
Har läst tråden i tysthet.
Har funderat länge på dethär med att få hästarna att jobba i form, speciellt ridskolehästarna.
Jag lyckas tyvärr sällan att få någon av de ridskolehästar jag rider att gå i form, trots stadig, men mjuk och rörlig hand, stadig sitts och stadig skänkel, men ändå så vill det sig inte.
Jag har hela tiden trott att det är något jag gör fel eller ska göra annorlunda.
Igår red jag medryttarhästen (3 åring,vårt första riktiga arbetspass). rider honom på samma sätt som på ridskolan. Det tog inte lång tid tills han började söka sig neråt och jobba fint med ryggen, trampa under sig osv osv.

Är det fler som upplever det på samma sätt? Dvs att det generellt är svårare att få lektionshästarna att jobba rätt?

låter kul :). när ska det fixas? min kompis är i frankrike nu, men jag är hemma, och Sara (hmm, om du nu vet vem det är, kanske inte... hon som har ett ridlekis) kommer hem imorgon/på torsdag. just nu har jag ansvar för hennes shettisar :D.

Det blir nån gång i juli då hästarna är på bete, de släpps den 2:a juli om jag minns rätt. Jo jag vet vem Sara är :) Är det många shettisar?

nio stycken. Men de går på bete, så jag kollar bara om vattnet funkar och om de verkar pigga och friska, och ger metacam till en av dem, så det går rätt snabbt... och så gosar jag med katten och byter vatten till hönsen

Hälsa Oskar från mig! För visst heter en ponny så? Han har hälsat på hos Eva när det var jubileumsshow för nått år sedan.

det ska jag göra, då blir han nog glad (har är en aning uppmärksamhetsberoende :p)

Grattis, Ynix ser superfin ut :)

Har precis kommit hem efter två veckors jobb på ridläger, superroligt har det varit!

*kl
Sista gången(9 juni) på ridningen så red jag Mr Ramazotti.
Dock inte på min ridtid då jag skulle jobba.
Men red två gånger på en ons istället.
1 lektionen var "gymkanalektion" hade ramazotti då också, vårat lag vann.
och 2 lektionen jag red den kvällen var för Kvk och red dressyr på Ramazotti, gick faktiskt bra.
Även om dem enkla bytena inte gick så bra och stundtals blev det studsgalopp och lite korsgalopp hit och dit om man satt lite snett. Men överlag gick det bra och bättre än dem tidigare gångerna jag ridit honom.
Och stundtals vart traven i otakt men mesta dels fick vi ett bra flyt och takt i traven också.

Lite olika filmer från terminen:
Logan H (dressyrprogram)
http://www.youtube.com/watch?v=gwqiNrGBYeA

Armani (dressyrlektion)
http://www.youtube.com/watch?v=EluPYgkvRAM

Mr Kiwi (dressyr)
18 mars
http://www.youtube.com/watch?v=C9tSjMBinqw

21 Mars
http://www.youtube.com/watch?v=zHpyyN_aoM8

Här har det inte skrivits på rätt länge, speciellt inte av mig.
På måndag åker jag till sommarstället där jag ska ha sköthäst hela sommaren. :D Jag håller på att packa ridgrejerna. Jag har inte ridit på några veckor så jag har ju inte så mycket att skriva om, men det kommer jag definitivt att ha efter sommaren.

kl

gissa om jag blev förvånad när jag cyklade hem från min medryttarhäst igår! det gick en massa hästar i en hage som annars brukar vara tom, så jag var såklart lite nyfiken och tittade lite på dem när jag cyklade förbi. och så slog dem mig att en häst var väldigt lik Waiting... och en annan såg precis ut som Romanov... och en liknade Valentino. Så jag cyklade fram till hagen, och JO, det var ridskolehästarna som gick där på bete :eek: :D

Foto0800.jpg

Undici

Foto0797.jpg

Foto0799.jpg

Owen

Foto0791.jpg

Foto0781.jpg

Romanov

Foto0783.jpg

Valentino och Xanthus

Senast ändrad av en moderator:

Gulliga :p Haha gud vad överraskad jag skulle blivit!!

Snart åker jag till sommarstället så detta blir väl mitt sista inlägg här, men i september kommer jag tillbaka med en massa bilder och saker att berätta.

HA EN BRA SOMMAR FÖR JAG KOMMER HA VÄRLDENS BÄSTA MED EN SOMMARHÄST!! :D

Haha, vad kul!

Är det inte Yníxs rumpa bakom Romanov? Jag tycker mig känna igen den tunna svansen :)

Hejhej nu har jag kommit fram till sommarstället och lånar en dator på biblioteket :p
Igår var jag och red två hästar på stället där jag ska ha sommarhäst; en islandshäst som heter Solen och en "vanlig" häst som heter Limpan. Limpan var underbar :D Hon är en liten welsh mountain pony som varit tävlingshäst och som nu ägs av en femåring som inte vågar rida henne, eftersom hon är lite busig, speciellt i gallopen. Men hon var jätte rolig att rida och det gick hur snabbt som helst i gallopen, även om hon bara är B ponny. Jag älskar att rida små, pigga hästar. Tror att Limpan blir min sommarhäst... :love: Är ju jätte bra om jag kan rida henne också eftersom ingen annan vill. Ska nog dit i eftermiddag igen.
Nä nu måste jag gå!

Senast ändrad av en moderator:

Det har hänt lite grejer... Jag har ridit ut en massa i skogen med både Limpan och Solen. Jag har hoppat med Limpan (som är en hopphäst) och ramlade av då. :p Men det gick bra! Idag har däremot inte varit särskilt lyckat, Limpan är halt så jag red Solen istället på ridbanan. Det började bra i både skritten och tölten, men sen ville hon plötsligt inte mer. Skrittade gjorde hon glatt men töltade vägrade hon. Ibland bara stannade hon och hur mycket jag än skänklade på rörde hon sig inte alls. Ibland började hon tölta lite men då sprang hon istället bort till gräset och försökte äta. Inte särskilt lyckat, eller snarare gick det skit dåligt med Solen idag. Det blev nästan bara skritt och jag blev väldigt besviken. :( Hoppas det går bättre nästa gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka