Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Khaaa! Arina (aka olycksfågeln) som jag hyr över sommaren trasslade såklart in sig i staketet. Underbarare häst finns inte men gud vad hon är klantig ibland.

Så himla typiskt att när hon äntligen får gå i en enooorm hage med hur många hästkompisar som helst så går hon och gör sig illa. Boxvila på det. Stackars häst.

Jättetrevlig tråd ! :D Tkr att det är så hemskt när ridskolan är stäng under sommaren och samtidigt går min medryttarponny på bete. :( Har så trökigt utan ridningen. :( Får väl ta och lämna ett inlägg här när ridskolan har startat igen. ;)

Hejsan! ja det är första gången jag skriver i denna tråden. Men jaja jag red diler idag en riktig bus häst, vi red ute i paddocken så red vi dressyr, men varje gång jag skulle få han i form börjar han backa, jag vet inte vad det för fel, men jaja sen så kommer han i form och sedan börjar galoppera, min ridlärare säger alltid att jag gör rätt men för mkt, men när jag gör försiktig kommer han upp i galopp, så om någon kunde ge tips skulle det vara bra:) och ag har nu ridit i 3år och hoppat i 1½år och jag kan ju hoppa 50cm med häst, men liksom jag vill gärna börja tävla snart alltså sånna vanlga blåbärsnhoppningar, för skojskull, men jag vet inte om jag är redo, några tips till en lite nervös tjej som älskar att hoppa men inte att tävla, liksom jag älskar det men vågar inte.

*kl

Nu i måndags har ridskolan öppnat igen, blir samma ridtid som i våras.
På söndagar kl 12.
Men ska rida nu på torsdag ist för en i stallet.
Iofs bara skritt ut i skogen, men det kan ju vara mysigt ibland, och så samma sak på söndag.
Nästa vecka blir det ridning på tisdagen, då jag inte kan rida på söndagen (pga jobb)

kl

Min ridskola har också öppnat nu, men än så länge är det bara barnläger och enkla kurser och sånt. Tur det, jag skulle aldrig betala för att bara skritta hela lektionen :p Ska åka dit om en halvtimme och hälsa på pållen :) Missade tyvärr igångsättningslägret förra veckan eftersom jag jobbade i Skåne då, och imorrn åker jag till Kreta så jag missar första lektionen också :(

F*n va kass jag känner mig.. Jag vet inte om det bara är hästarna som är sega, värmen eller om det är jag som är dålig men jag har sååå svårt för att få igång hästarna. Jag får liksom sitta och sparka och sparka och smacka men det är knappt nått som händer.
Det gick lite bättre förra gången när jag fick ett spö men ändå..

Vad gör jag fel?? Om jag nu gör fel så borde ju läraren säga nått. ÅÅÅÅÅHHHH!! Min dåliga dag blev inte direkt bättre.. Förlåt jag var bara tvungen att skriva av mig.

:devil::cry:

*kl
I torsdags skrittade jag ut på en halvblodsvalack vid namn top wesselton, solen sken och det var faktiskt ganska mysigt och bara skritta ut och njuta av naturen.

Igår skrittade jag ut på ett litet brunt sto vid namn Haily, den här dagen hade vi inte samma tur med vädret, utan det började regna precis innan vi skulle gå ut ur stallet. Men Det var ganska trevligt ändå och jag skrittade bredvid ridläraren så fick chansen att diskutera lite funderingar och tankar jag har

KL

Idag öppnade ridskolan igen :laugh:
Var helt säker på att få Fiffi men fick Golissa ett 19årigt halvblodssto. Det gick ganska bra men vi skrittade bara ut i skogen och sen i ridhuset. I skogen var hon stark och lyssnade inte riktigt. Men i ridhuset gick det skitbra! Vi gjorde halter och tempoväxlingar och hon lyssnade hela tiden. Jag hade den största hästen och resten var ponnys så jag fick byta plats ofta :p Vi var bara 5st och 7 som ropades upp men två kom inte.

*kl
Bilder på hästarna jag red förra veckan

Top Wesselton (Wesselton)
f 1997
Bernstein - Brisad
fs_468846361_38065_1281647014.jpg

Oops by Haydn (Haily)
f 2001
E. Haydn 977 ue. okänd

39325_417108108041_556378041_4752523_2129492_n.jpg

kl

Denna veckan har jag ridit Smokey tre gånger!
I tisdags hoppade vi studs hela lektionen för att bygga lite muskler och för att inte slita så mycket på benen nu i början. Smokey var väldigt pigg och glad men jag tyckte att jag kunde samla energin till en rund och bra galopp istället för att han bara stutsade på stället. Pinsamt nog var han lugnast, hoppade bäst och höll rätt galopp genom hela studsserien när jag hoppade utan tyglar...

I onsdags var det dressyr och det gick helt okej. Jag känner att jag har fått mycket mer ordning på min sits när jag har varit i Skåne, jag är inte alls lika flaxig. Däremot blev jag väldigt spänd och axlar och armar när han blev stark, något som jag precis började komma tillrätta med i slutet av förra terminen. Men allt som allt gick det ganska bra för att vara första gången på terminen, galoppen var bättre än väntat.

Igår red vi ut i skogen i 40 minuter och det var jättemysigt, dessutom gjorde Smokey den bästa galoppfattningen han någonsin gjort med mig på ryggen :D Sen red vi lite självständigt i paddocken och trots att jag red helt oseriöst i ridskor så blev han riktigt fin. Ska börja galoppera fram honom i lätt sits även i dressyren för han kommer igång väldigt bra i bak av det.

fs_470306935_35756_1282850548.jpg

fs_470311356_17661_1282852214.jpg

Sen har vi även fått tre nya ponnyer till ridskolan :)
Den ena är Hugo, osm ni kanske känner igen från ponnyakuten ;) Lite grinig i spiltan men jättesnäll att rida och bra på det mesta.
DSC_0212x.jpg

Och sen är det Lemus som kommer från samma ställe som Hugo. Jättesnäll, hoppar bra och fin i dressyren om man kan rida ihop honom.
DSC_0054.jpg

Och så har vi fått en femårig ponny som heter Lilly, hon går inte så mycket lektioner än men verkar vara en riktig pärla. Fin i dressyren, hoppar bra och igår gick hon i täten på uteritten utan att titta speciellt mycket, men såklart är hon ganska grön fortfarande.

46331_1282767636.jpg

*kl
Sitsträning på söndag, hej träningsvärk.

Vi har fått in 4 nya storhästar och 1 ponny nu efter sommaren.
Eller en av storhästarna kom i slutet av förra terminen, men gick ingenting.
2 ston och 2 valacker, 3 st bruna och 1 brunskäck. Ponnyn är fux och imp Irland har jag för mig.
Och nästa helg är det invigningsmiddag på lördag kväll som jag ska på, och sen är det invigning med show och så på söndagen.
Kommer bli en lång dag i stallet på söndagen då jag jobbar på morgonen, rider lektion kl 12-13 och sen är börjar själva invigningsshowen ca 14:30.
Men kommer vara aktiviteter osv redan från kl 12, så det lär vara mkt folk som kollar på lektionen och så.

kl

Igår började ridningen igen, kul! Vi tränade mest på att få hästarna vakna, jobbade mycket med skänklarna och tränade lite galoppfattningar. Jag red Valentino, och jag tycker att det gick riktigt bra för att vara första riktiga ridningen efter en sommar av åkandes i världens stolsits i westernsadel :p. Vi är inte längre bara jag och min kompis i gruppen, utan fyra stycken, mamma och dotter var de andra visst.
Det har kommit en ny häst till ridskolan också, Fiona heter hon, men eftersom ridläraren ger hästarna namn i bokstavsordning (hennes första hette alltså nåt på A) och det nu var dags för Å får den heta Å-Fiona eller nåt sånt. Den verkar iaf fin, väldigt pigg, lite het kanske, men den blir säkert superbra. Valentino var visst ett magert nervvrak utan svans när han kom...
Jag såg inte så mycket av den dock, ridlärarens dotter red den lite när vi avslutade vår lektion.

KL
Red Yason i måndags, det gick sådär han var ganska spänd och krullade ihop sig ibland :/ Vi har fått en ny häst Leonardo di caprio heter den.

Nu är jag tillbaks från sommarstället och jag ska väl börja rida lektion nästa vecka tror jag- däremot ska jag nu rida två gånger i veckan istället för en som jag gjort innan. :D Jag har gjort jätte stora framsteg med Solen (islandshästen jag red nu i sommar) sen förra gången jag skrev. Hon är underbar, men väldigt envis och otroligt stark. Det är underbart att rida ut i skogen med henne, men jag har också ridit lite i ridhuset och på ridbanan. Förra gången så gick det ju skitdåligt, hon bara stannade och det gick inte alls. Men sen gick det mycket bättre! Jag kunde skritta och tölta henne på ridbanan och galloppera i ridhuset. Hoppade även lite i ridhuset, gick bra i trav men inte när hon bröt av i tölt.
Hon är en jätte gullig häst- vi fick verkligen kontakt. När jag ropade på henne i hagen kom hon fram till mig, och jag kunde släppa henne i ridhuset så gick hon runt efter mig och stannade när jag stannade. :p Jätte bra när man ska fixa med hinder och bommar! Jag saknar henne verkligen men ska kanske dit i oktober om jag kan. :love:
Limpan blev det inget med eftersom hon blev halt och skulle vila resten av sommaren.

BILDER KOMMER PÅ SOLEN OCH MIG!

*kl
Idag red jag Mr Ramazotti, eng fbl valack född 1999.
Mest skrittarbete och lite travarbete.
Skritten gick bäst, då han stressade upp sig i traven, i slutet när vi trava lite så gick det bättre, men nja, det har gått bättre förut när jag ridit honom.
Himla känslig häst är han och så, och man måste ha mkt kroppskontroll för att det ska gå bra, och jag behöver verkligen öva upp mig på det.

Men ska eventuellt rida honom igen nästa vecka så, hoppas det går bättre då.

Lite bilder (sitter som en kratta, men har inte ridit ngt på hela sommaren)
45453_421821088041_556378041_4872671_6176435_n.jpg

45108_421822113041_556378041_4872701_5283327_n.jpg

45108_421822123041_556378041_4872703_3980099_n.jpg

45108_421822133041_556378041_4872705_8067725_n.jpg

45108_421822138041_556378041_4872706_5505345_n.jpg

45108_421822143041_556378041_4872707_763657_n.jpg

45108_421822148041_556378041_4872708_3261575_n.jpg

Är det någon här som rider på Torns i Lund??
Undrar bara eftersom vi ska flytta till Lund snart.

Ridlägret där jag jobbar har hyrt ut en del hästar dit :) Dom har ett system där hästarna har fodervärdar ett par dagar i veckan och går lektion ett par dagar i veckan och det verkar rätt bra, åtminstone dom hästarna "vi" har hyrt ut dit har tävlats under året.

Aa, det är precis det jag tänker mig istället för att gå i ridskola eftersom jag vill rida lite mer. Jag har ju aldrig haft egen häst så det är nog inte så bra att skaffa det direkt när man bara ridit 4 år och ens föräldrar inte kan något om hästar. Men foderhäst verkar jätte bra, bara det finns någon ledig för det är säkert jätte lång kö.
Jag har kollat lite på deras hemsida (www.torns.org) och kollat på lite olika hästar som går i ridskolan. Vissa ägs ju privat så man kan inte bli fodervärd på alla.
Jag blev väldigt intresserad av ett sto- C ponny, Svensk Ridponny - som heter Cornetto, däremot vet jag inte om hon ägs privat eller av Torns. Det fanns även ett annat sto av samma ras - D ponny - som heter Dekkina som också verkade intressant. Någon som vet något om dom här två hästarna? Skulle vara väldigt tacksam för svar och jag ska också maila till Torns idag men jag får antagligen inte svar direkt.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama