Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Kl

I måndags red jag Fiffi för sista gången:cry: Till hösten kommer jag att byta ridskola eftersom min inte är så bra:(

I måndags så gjorde vi inget speciellt som vanligt:( Vi skrittade fram red fram och galopperade på volterna. I höger galopp gick det superbra men i vänster så gick det inte alls. Hon bara slängtravade och jag fick inte riktigt kontroll på henne. Sen skrittade vi ut i typ 10minuter.

Jag är 15år och 160cm. Rider mest d men även större c. Rider stor häst ibland.

Används hjälptyglar på er ridskola?

Den jag red på har nästan alla inspäning på lägre nivåer. Inte i min grupp då används bara thideman och martingal. En häst har thideman även vid hoppning.

Vissa av våra hästar går med inspänning ibland i lägre grupper, för sin egen skull. En ponny är ganska vinglig om man inte kan rama in henne, en annan går verkligen stjärnkikare och det är ju inte så skonsamt för ryggen. Smokey går ofta med martingalen fastsatt i nosgrimman som en fast martingal för att skona ryggen, och han kan inte ha någon hjälptygel som tar honom i munnen. En häst går med graman nån gång ibland och flera har martingal.

Annars är jag inte mycket för hjälptyglar, tycker att hästarna lätt hänger sig i thiedeman/gummisnodd och jag tycker det är hemskt att se hästar hoppa med den. Graman ska man väl inte stoppa i händerna på vem som helst men är ju egentligen bättre om man kan rida med den.

Okej, Van halen gick med fast martingal nu går han med inspäning. Fiffi går med inspäning, hon är inte rolig att rida med den:crazy:

Jag och lillasyster vann ridskolecupen igår :)
Totalt sett alltså. Delad första plats med ett annat lag.
I bara omgången kom vi trea.

Så på 3-4 månader har jag lyckats få två blågula rosetter
en gul och en stor blåvitgul meetingrosett :love:
Världens bästa Ådi-san!

Nikkie är inte så rolig att rida utan thideman:( Är en stjärnkikare och de är väldigt obehagligt att ha hennes huvud 15cm från sitt ansikte:( Honn är väldigt spänd och sticker och stressar upp sig i hoppning:(

vi har en uppsättning av olika hjälptyglar i sadelkammaren, sen skriver ridläraren upp vad man ska ha (om man ska ha något), beroende på häst, ryttare och övning på listan där det står vilken häst man ska ha.

Då är jag yngst här! :p

Jag red lektion i torsdags men Milly var lite halt så jag kunde inte rida henne :( Stackaren. Men hon blir säkert bra det var inte så farligt, speciellt eftersom hon kunde jaga bort en annan häst i hagen efter lite gräs haha.

Jag red Regolo istället, en valack som jag ridit några gånger innan. Han är riktigt snabb och hur duktig som helst på att hoppa. Jag tror han har hoppat ungefär 1.40 och han är C ponny. Det var bara jag som hade lektion så det var som en privatlektion fast utan att betala mer. Jätte kul! :D Det var lite svårt eftersom jag hoppade bana och han sticker gärna iväg efter hinderna men det gick bra ändå. Han är nog min favorit av valackerna, och så är Milly min favorit av stona och av alla hästarna. :love:

kl

Igår var det hopptävling med stilbedömmning på en annan ridklubb som jag ridit på förut men är nu bara medlem på .. Hade en häst som hette Monia, en söt häst korsad med Nordsvensk och Svenskt Halvblod .. Hon är väldigt lat av sig & är inte alls en häst jag är van vid då jag föredrar mer hästar som man behöver hålla igen ..

Jag har inte ridit henne pålänge heller & aldrig hoppat 60cm med henne..hon var faktist mkt svårare än jag kom ihåg ... Fick driva hela tiden & använda spöt rätt ofta då hon gärna saktar av till trav & då vägrar hon istället ... Men vi kom runt felfria, blev inget pris men jag är nöjd att jag klarade runt banan med henne då jag trodde inte det då många inte brukar göra det ...

Sen så stack jag till min ridskola för & ta hand och rida mina två foderhästar Michelle & Moonlight :) ... Började att rida Michelle & hon var verkligen lerig hela hon, tir att hon inte är den slags skäcken som har jätte mkt vitt .. Först började min kusin Isabelle på sex år att få prov rida lite på henne .. Hon har alltid viljat det då hon tycker hon är så fin & det är hennes favorit häst oxå har hon sagt hehe ... Sen när jag red så var hon väldigt pigg men det gick skapligt bra ändå , tränade mycket på galoppfattningar & man behövde knappt nudda henne alls ... Sen när jag red Moonlight så var hon väldigt pigg som vanligt då hon inte rids så ofta sen hade hon en hälta för nån månad sen oxå så då blev det mycket vila där med ... Men tränade lite på LC:2 programmet med henne då jag ska tävla i det den 19 juni om jag minns rätt :angel: i en liten pay and ride med en kraftig liten fjording .. Hon var väldigt pigg & slängde mycket med huvudet men annars gick de skapligt bra, gav inte så stora krav av henne då hon är inte hundra igång & stått mkt , tränade mest på programmet bara så jag ska komma ihåg det & att göra så bra vägar som möjligt :) ...

KL

Jag och prinsen var iväg och tävlade i stormen igår på Ryttarstadion. Red en regional LA:6 och fick 66,28% och kom femma av 37 starter! Så fantastiskt att han först går slappislektioner hemma och sen är iväg och slåss mot fina privathästar, och slår dom! hihi :love:

kl

det var jättekul idag! vi red ut ca 2 timmar. Jag hade Owen, min kompis Kenzo och tjejen vi jobbar hos Romanov, så vår ridlärare kallade os ponnyligan eftersom det är de tre minsta hästarna i stallet, alla är omkring 160 i mankhöjd. Vi red i bokskogen, och travade och galopperade rätt mycket. det märktes inte att alla tre hästar var 18-19 år, de var superpigga och taggade. När vi galopperade drog de på som bara den, och jag lät Owen gå om Romanov eftersom ajg kände att jag ändå hade kontroll. De båda började småtävla lite, men inte så att vi tappade kontrollen. Men Kenzo som låg efter var snäppet hetare, så min kompis bad oss sakta av. När Owen saktade ner märkte han att han hade Kenzo i rumpan eller nåt, för han tog ett skutt åt sidan så halva vägen blev fri, och Kenzo for förbi i full fart. Det gick bra, hon fick stopp på henne efter ca 200 meter.
Det var iaf jätteroligt, hästarna var pigga och ville springa, men var aldrig helt omöjliga att få stopp på, och de varken bockade eller tramsade. Det är härligt att de har så bra kondition också, så man kan dra på lite extra en stund utan att de blir trötta :D.

KL

Jag har inte vart på ridskolan på jättelänge, har helt enkelt inte orkat. Har bara lallat omkring barbacka/betlöst (Hej, pallar inte ens sätta på sadel eller spänna träns liksom.... suck) på min medryttararab i solen och haft det skoj när jag har haft tid. Nu på torsdag är det avslutning och sen ska jag hyra underbara mysgrisen Arina i sommar. Ser fram emot det som bara den!

Ska ni hyra några ridskolehästar till sommaren?

Senast ändrad:

Vi slutar nästa fredag så jag har fortfarande skola! Men sen börjar vi den 3 September typ. Jag längtar hur mycket som helst till sommarlovet för jag ska ha foderhäst! :D Ska bli jätte kul!!! Det är inte ridskole häst, det är en privat islandshäst. Jag har letat sen förra sommaren efter häst som jag kan ha över sommaren och så äntligen hittade jag det här stallet som ligger nära sommarstället. Jag kommer kunna åka dit varje dag och ha hästen som "min" fast om jag inte kan har den en ägare som såklart kan ta hand om den.
JAG LÄNGTAR IHJÄL MIG :love:
Idag ska jag ha ridlektion på ridskolan så jag åker dit om ungefär en halvtimme. Jag hoppas att Milly inte är halt längre för jag vill verkligen rida henne! Det är nog sista gången före sommarlovet, fast jag ska rida massa denna sommaren ändå.

Just det! Jag har inte internet under sommaren så det blir inget alls skrivet här i juli och augusti.... tyvärr. Men efter sommaren kommer jag med bildbomb och massa text. :)

kl

idag red jag hoppning/markarbete på Owen. Efter lite uppvärmning skulle vi hoppa över ett lågt hinder på medellinjen i galopp, sakta av till skritt, svänga snävt, fatta ny galopp i svängen och hoppa tillbaka, sen fortsatte vi så några gången. jag och min kompis turades om, jag tror vi körde tre omgångar var (för både hästarna och vi skulle nog blivit trötta i både hividet och kroppen annars). Det var en jättebra övning, man fick träna snabbhet, bestämdhet, följsamhet, taktkänsla. Meningen var att om det gick som det skulle så skulle det göra att hästarna satte under sig med bakdelen mer av att fatta galopp i den snäva svängen, och att de skulle lyssna mer på ryttaren och bli snabbare av att hela tiden arbeta med nya steg. Det var jättekul, Owen var envis som vanligt, men pigg och ändå rätt lydig :).

imorgon blir det två lektioner, en på morgonen och en på kvällen :D... kommen nog vara rätt död på lördag.

kämms som om jag skriver här hela tiden nu :angel:...

idag har jag iaf ridit två gånger, dressyr på Valentino båda gångerna. Det gick sådär på förmiddagen, men jag tycker ändå jag jobbade helt ok vissa stunder. nu på kvällen gick det mycket bättre, vi red på yttertygeln, jobbade i långsam trav och tränade galoppfattningar med stöd i yttertygeln. Jag har fått jobba jättemycket med mina sladdriga underskänklar, bakvikt och att jag lätt hjälper till med hela kroppen när jag ska ge en hjälp, för Valentino är lite småvinglig ibland, och ger jag bara antydan till att jag t.ex vill gå ut från en volt gör han det om det är enklast :p. Och så har jag fått jobba massor med att rama in, styra, driva, flytta mm med skänklarna för att han ska lyssna på tyglarna (jobbar man inte honom springer han helt iväg med jättekliv...)
men jag tycker iaf att det gick riktigt bra i slutet, han lyssnade faktiskt superbra, och rusade inte iväg i en enda galoppfattning :D.

Vilket lyx att forfarande ha lektioner kvar :eek: Våra kurser slutade för flera veckor sen...:cool: Nu sitter man bara och väntar på ridlägret! I augusti...:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka