Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

kl

Igår red vi nere i en av hagarna, härligt med lite större ytor :) Red Tin-Tin igen, han var lite ovan vid att ridas på lite ojämnare underlag, så det var lite vingligt i nedförslutningarna. Men han kändes jättefin stundtals, högergaloppen var riktigt fin :)

Men, nu har jag bestämt mig. Lämnat in anmälningslappen till nästa termin, ikryssat "Nej, jag ska inte fortsätta"..... Det känns lite vemodigt men absolut som rätt beslut. Jag tar en paus nu, och börjar förmodligen om igen när tiden är inne, någon annan stans. Det är två gånger kvar på ridningen, ska försöka njuta av dom :)

Ledsamt att sluta rida för ett tag men det är nog rätt sak att göra om du känner att du behöver en paus.

KL*

Igår hade jag en underbar ridlektion eftersom jag red världens bästa Milly! :love: Hoppade bana den här gången och det gick bra förutom två vägringar på en oxer. Hon var jätte duktig fast pigg :) Före ridlektionen testade jag den första av dom sju lekarna, alltså vänskapsleken. Förra gången jag red Milly testade jag det efter ridlektionen men då var hon väldigt trött och jag visste inte om det gick bra på grund av det. Men den här gången var hon pigg och oriden änsålänge och det gick ändå jätte bra! Det gick till och med bra när jag tog spöet istället för händerna, hon reagerade inte alls. Jag är väldigt nöjd med min älskling! :love:
Jag testade även att ta en liten runda på en sjutton årig lite halv tjock nybörjar häst som inte rids väldigt ofta i gallopp. Och oj vad hon tar i när man gallopperar! Blev lite bock språng av glädje haha. :p

En rolig ridlektion och jag är extra glad för att jag fick rida min absoluta favorit!
Förlåt för ett långt inlägg som kanske inte är särskilt interessant för er. ;)

det är alltid kul att låta nybörjarhästarna busa av sig lite :p. Inte för att det finns några på min ridskola egentligen, men ponnyerna på ridlekiset där jag jobbar brukar alltid uppskatta lite galopprejs (med vagn såklart, även om de orkar min vikt (strax under 50) så blir det ju lite obalanserat och en onödig belastning) eller att få jobba lite "på riktigt" när man tömkör dem.

kl
Jag missade ridningen i fredags eftersom jag var på klassresa :( (men ändå :D, för det var kul...). Men veckan efter skolavslitutningen, mellan 11-20 juni eller nåt sånt, ska jag och min kompis rida igen tre gången samt rida ut med ridlekisägaren i skogen en gång :D. Så då blir det antagligen ridning flera dagar i rad, vilket är bra eftersom man lättare kommer ihåg vad man gjorde bra/mindre bra förra lektionen.

Kl

Var tävling igår med min söta foderhäst/sköthäst Michelle :) Tävlade en liten klass på 50-60cm då michelle är väldigt mesig av sig i hoppningen .. Var verkligen jätte nervös när vi var där ute &v änta på våran tur, ångrade att jag hade anmält mig , trodde verkligen inte de skulle gå brA .. men de gick jätte bra :'D Hon var jätte lugn & tvekade inte en sekund & vi kom runt en fin felfri runda & fick rosett :D

Här är en liten film: http://www.youtube.com/watch?v=blS0DIGttVg

Mamma filmade & vet de blev väldigt suddigt men de blev det när mamma zoomade & för hon inte höll stilla kameran sen så trodde hon även hon fick med det mesta på film men fick tyvärr bara med sista hindret ;/ & så glömde hon bort & stänga av i slutet som alltid .. :rofl:

Sen efter det så red jag även ny min andra nya foderhäst/sköthäst Moonlight, vi red ut & hon var jätte pigg.. Har varit halt så hon har inte ridit på länge & så rids hon inte så ofta heller då många inte gillar henne.. Bild kmr men kan berätta lite om henne sålänge :) ... Hon är då en stor häst på ca 162cm i mankhöjd.. Hon är mörk brun med stjärn .. Hon är född 1995 & har tävlat tom 1 m i hoppning .. Hon har okänd härstamning men har trodligtvis något slags halvblod i sig ... En riktigt puss gurka & hon älskar mat lika mycket som Michelle :p ... Har svårt & stå still, finns ju så mkt annat mkt roligare .... :D

red finaste hästen idag <3
32578_393823653041_556378041_4142875_3837360_n.jpg

32578_393823668041_556378041_4142878_3070010_n.jpg

32578_393823838041_556378041_4142898_7031419_n.jpg

32578_393796018041_556378041_4141851_7965948_n.jpg

32578_393797943041_556378041_4141894_2329297_n.jpg

32578_393797468041_556378041_4141883_6510157_n.jpg

32578_393797033041_556378041_4141870_4567594_n.jpg

Lite svårt att se på filmen kanske :D Men ser ut att vara en fin häst och det märks att hon gillar att hoppa :)

Grattis till PathOfClovers också, såg att du vann igår och att din ridskola som vanligt tog hem storslam i mästerskapet ;)

Haha du var på grannklubben ju, var ju tvungen att kolla hur det gått för alla man känner till ;) Skoja inte, ni prenumererar verkligen på dom där pokalerna!

kl

Näst sista ridlektionen idag, fick rida lilla skitponnyn Straus :D Det var riktigt roligt! Han kändes superfin och kom igenom kroppen betydligt fortare än vanligt. Sköt visserligen ut bogen en hel del i högervarvet och ramlade inåt, hade svårt att ta innerskänkeln i det varvet också, men han lyssnade överlag väldigt bra och kändes fin! :)

hehe jag vet, mamma kunde inte hålla kameran still och så zommade hon för mycket så deblev suddigt :p Jo visst gillar hon att hoppa när hon själv vill, är bestämd men inte för mkt, hon måste tycka det är kul då hon själv är väldigt osäker i hoppningen .. Trodde det inte skulle gå så bra då de inte gått så bra på våra träningar men hon var verkligen jätte lugn och verkade fatta att det var tävling kändes det som ;) ... I måndags hade jag henne däremot och hon var verkligen inte på hopp humör, tjurig och ville verkligen inte hoppa (filmer kmr sen, har klippt bort det dåliga :p) Tror hon var väldigt hopp trött då hon i början ville bara springa brevid men sen var jag mer bestämd då tvär vägrade hon istället så jag flög av och så gjorde hon så en ggn till så jag hamnade på halsen & en annan ggn så trodde jag hon skulle stanna men så beslöt hon sig och hoppa ändå och jag var verkligen inte beredd så hamnade på halsen där också :angel: Hon har verkligen inte varit såhär förut , snacka om att vara alldeles svettig och slut körd efter denna lektionen :grin: ...

Men om hon har börjat stanna och springa förbi nyligen, är du inte orolig att något är fel? Antingen att hon är lite trött på hoppningen just nu, eller att hon har ont någonstans?

Jag hoppade Smokey igår. Efter det som hände på tävlingen på Färingsö har han varit väldigt osäker och han stannade till och med ut sig på en klubbhoppning på 70 cm (!). Vi snackar hästen som under dom 3 år han stått på ridskolan aldrig hade stannat på ett hinder innan Färingsö...

Så igår när vi skulle ha banhoppning tyckte både jag och ridläraren att det är bättre att gå ner ett snäpp i nivå och bygga självförtroende än att pressa honom nu när han är osäker. Vi hoppade en lång bana (12 språng) på 80 cm, två hinder låg på 90. Jag taggade igång honom rejält när vi red fram, och när vi hoppade var han superduktig. Tog verkligen tag i hindren och vågade hoppa av stort även på 90-oxern. Han kändes inte ett dugg osäker igår och det var jätteskönt! Han behöver inte anstränga sig speciellt mycket för att ta sig runt på den här höjden, han måste bara komma ihåg hur lätt det är för honom. Det gick lite väl snabbt och han blev lite stark, men mycket hellre att han är så och bjuder på hinder än att han stannar.

När jag började hoppa honom den här terminen tyckte jag att han kändes ganska osäker på hinder även om han fortfarande hoppade allt då, eftersom han fått gå och hoppa i undertempo med en massa småbarn hela vintern utan att han fått hoppa "bra" däremellan. Det var väl därför han började stanna efter Färingsö också, vi har varit med om värre grejer förut men då har han haft ett annat självförtroende och inte brytt sig. Så nu hoppas jag att jag får hoppa honom nästa vecka och bygga vidare på det vi hittade till igår, för det behöver vi båda två!

Nej alltså hon är väldigt osäker i hoppningen, har alltid varit .. Hon brukar alltid stanna eller springa förbi men i måndags gjorde hon det extra mycket men tror det beror på att hon var helt enkelt inte på humör för att hoppa & hopp trött .. Hon hade ändå tävlat två klasser (hennes andra fodervärd tävlade henne oxå) och så reds hon dan före oxå och vet inte om hon gått första lektionen heller ... De var en lite krångligare bana och hon ville helt enkelt inte i måndags, de trodde ridläraren med ...:grin: Kanske uttalade mig lite konstigt, det ber jag om ursäkt för ....

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Hopplektion på bästa Ådi-san igår.
Hoppade bana, red som en kråka först. Men när vi la ihop allt till en bana gick det asbra.
Först en vända på 70cm sedan en på 90cm :love:
Råkade rida dåligt in på en oxer, så det blev en blånit för jag hoppade av före och var sååååå nära att åka av. Hamnade framför sadeln men lyckades kravla mig tillbaka.
Sedan red jag rätt, sen var det relaterat till en annan stor oxer 5 galoppsprång. Låg perfekt, tryckte av men då vägrade hon igen för hon fegade ur.
Red på igen, låg återigen asbra, tryckte till ordentligt och petade till henne med spöt.
Tvärnit.
Sedan dumvägrade hon fyra fem gånger, vi fick lägga ner hindret helt. Sedan hoppade hon två sista utan problem.
Fina fina Ådi-san!

Lite bilder, dock inte från igår utan från i helgen. Men samma hinder.
Alla fotade av Zandrix här på buke!

31058717.jpg

31058721.jpg

Vettefan vad vi sysslar med här :D
31058725.jpg

Eller här :rofl:
31058728.jpg

Jag har världens snyggaste ansiktsuttryck xD
31058730.jpg

Baconbild.
Det var denna oxer hon stannade på igår