Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Japp det var det, men hon sa ju också "nästa gång" och då kommer hon nog förklara lite bättre. Jag hoppas verkligen hon menade det som du trodde din ridlärare skulle sagt.

Du kan ladda upp bilderna på www.tinypic.com då behöver du inget konto, och sen kopierar du bara länken som är inringad av [ img] [/img] och klistrar in i inlägget.

Red Yníx igår, det gick skitbra och jag fick verkligen koncentrera mig för jag åkte bara omkring och log. Vi började med att försöka skritta på stället, det är dösvårt på Yníx, han slår med huvudet, backar, sparkar, går iväg, struttar åt sidan istället för att bara lyfta på benen. Jag fick veta att jag var för snäll mot honom, han är inte SÅ känslig att han måste daltas med. Något jag gärna gör, han är ju min lille plutt :D. Men jag kämpade på och var konsekvent och tillslut hade jag bra tryck i honom utan att han blev spänd. Galoppen blev riktigt rund och fin och var jättelätt att samla. Vi fick till några fina byten och en gång lyckades vi göra byten i varje (red i höger galopp, bytte ett språng till vänster sen tillbaka till höger). Sen när vi travade av var han en helt annan häst, jag var salig så fint han gick. Och jag fick ha kandar och allt. Det var verkligen en toppenlektion igår. Förutom att jag fick en blåsa på fingret av tyglarna, fastän jag hade handskar.

tack! :) jag ska testa det nu!

Äntligen bilder! (hoppas, hoppas, hoppas att det funkar nu...)
mbka3c.jpg

Milly efter ridlektionen :love:
uc8zm.jpg

io1bhz.jpg

110x9mu.jpg

Trött!
15qot1e.jpg

1rwxvd.jpg

Jag har inga bilder på när vi rider, hade ingen fotograf med mig. Jag ska försöka få med mig mamma när vi börjar rida ute igen!
Förlåt för bildbomben men jag kunde inte välja bara en bild :p Det är inte särskilt bra kvalitet men min kamera är jätte dålig!

Underbart med en sån lektion :) Har du inga bilder på Ynix som vi kan få se? :D

Idag var vi i Enköping och hoppade. Jag var bara med som hästskötare/fotograf/hejaklack eftersom Smokey var sjuk igår. Alla skötte sig iallafall toppen, två felfria rundor i LD som gav rosetter och debut i LC för två ekipage, gick prima. Några bilder på våra ekipage:

fs_456516231_90141_1273419781.jpg

Berra - felfri i LD.

fs_456515586_88240_1273419582.jpg

Sannie - ett stopp i LD och LC.

fs_456552819_63691_1273428750.jpg

Tia - felfri i LD, petade sista i omhoppningen i LC.

Superrolig dag :)

Tack :) Vilken ras hon är har jag faktiskt ingen aning om, haha. Man kan inte riktigt se det på henne heller!

kl

Idag var det s.k. "förberedande hoppning", dvs lite cavaletti och sånt innan hoppningen nästa gång. Fick byta häst igen, denna gången fick jag sitta på Tin-Tin, alias TT. Bara 7 år gammal och rätt "grön", så att säga. Jag hade aldrig ridit honom innan, men fick en positiv upplevelse :) Han var lite tittig och visste inte alltid vars han skulle göra av benen när det dök upp bommar framför fötterna på honom :p Men i stort gick det jättebra :)

Jag är förvirrad :confused: ... Det ska vara en cm hoppning på ridskolan där Michelle nu står ... Men jag vet inte om jag ska anmäla mig till klassen 50-60 cm eller klassen 70-80 cm ... Jag har hoppat mycket till 80 cm och klarar hoppa den klassen enligt min ridlärare .. Men det är såhär att Michelle är väldigt mesig , kan få för sig & vägra mm när det blir högre, hon kan bli väldigt het & stark i hoppningen, knappt få stopp på men det är när hon får för sig att det blir läskigt hon vägrar ... Jag har inte tävlat på över ett år och då bara på lugna lite sega hästar på som högst 60 cm.. Vet inte vad jag ska välja, vad tycker ni?? :confused::confused:

Jag skulle nog ha valt den lite lägre klassen :) Bättre att känna sig säker och förhoppningsvis få en bra runda än att ge sig på något man inte känner sig helt hundra på. Så resonerar jag i alla fall. Det blir ju också ett extra spänningsmoment när det är banhoppning istället för vanlig hoppning på lektion :)

Jag tkr du ska hoppa den låga klassen, hellre att du hoppar felfritt lågt och får lite boost till självförtroendet, så skulle jag iaf resonerat :p

Tihi, själv ska jag ut på min första riktiga dressyrtävling på torsdag, supernervöst :) Lite nervös över ponnyn som jag ska rida eftersom det är en D (jag rider nästan bara B) och jag brukar inte rida honom, har ridit han 3ggr elr nåt? :crazy: Men, men, jag ska bara fokusera på att andas så går det som det går :grin: :D Red iaf honom idag på lektionen och det gick rätt bra, han är sååååå tung i huvudet, men jag är nöjd, känner mig rätt lugn för tillfälet ;)

Ja jätte snäll är hon, när hon inte busar haha :love:
Kul med tävling, lycka till!! Jag tycker också att du ska hoppa den lägre klassen eftersom du inte hopptävlat på ett helt år och Michelle kan var lite svår att hoppa som du sa.

kl

Eftersom Smokey inte fick tävla red jag två andra ponnyer idag på våran hemmalokal i dressyr.
Först ut i LC:1 var Berra. Han var väldigt se inne på banan men hade inga missar och vi fick 64,8% och vi kom på fjärde plats (fem placerade). Sen red jag Jim i LC:1. Han var fin på framridningen men dig totalt på banan. Hade massor av missar, bland annat avbrott i galoppen, vilket gav oss drygt 55%. Sist ut var Berra i LB:1. Han var jättetrött och orkade inte bära sig på bakbenen och det blev tungt och segt. Vi fick väl drygt 55% av en ganska snål domare, trots flera missar som gav treor och fyror. Berra gick sin första lokaltävling i dressyr och jag tycker att han skötte sig bra, seg som sagt men gjorde ändå det han skulle. bilder kommer på söndag.

kl

idag gick det superbra!! Vi tränade "piaff"... eller, egentligen kämpade vi med att få dem att skritta på stället, och sedan att ta ett par travsteg, så man kan knappast kalla det ens början till piaff. Men jobbigt var det! Owen tyckte inte det var helt kul att behöva anstränga sig en massa, om han dessutom inte ens fick springa lite framåt :p. Han backade, och tvärade, och gick framåt, och på hela lektionen blev det väl inte många steg på stället. Men jag kände ändå att jag jobbade varje sekund, och jag visste precis vad jag skulle göra. Sen travade vi långsamt framåt, och galopperade långsamt och samlat på små volter. Då gick det jättebra, Owen böjde sig i kroppen och höll fin galopp. Annars har han en benägenhet att liksom kasta sig runt på bakdelen, helt rak i kroppen på en jättesnäv volt.
Egentligen blev den inga fantastiska resultat, Owen bråkade en del. Men att han ens brydde sig om att bråka visar att jag faktiskt red mer än vanligt, oftast ignorerar han mig helt enkelt och gör vad han tycker är bäst. Och de få sekunder när allt verkligen stämde var känslan mycket mycket bättre än någonsin förr!! Och både jag och min kompis fick massor med beröm för att vi utvecklats så mycket bara den här terminen, och är så fokuserade.
Idag satt iaf både jag och min kompis och log hela vägen när vi skrittade hem från riduset...

Jag har lärt mig uppskatta skritt på stället, förut bara suckade åt det :D. Men man får upp ett sånt bra tryck i dem!

Dagens pass hade temat sluta. Jag suckade för det är så himla svårt att rida sluta. Jag gör gärna de klassiska felen, lutar mig utåt och försöker föra hästen i sidled. Det gick bra i skritten, förvånansvärt bra, jag fick en liten aha-upplevelse när det gäller hur man ska ha överkroppen i slutan, att man ska vrida lite på den också har jag inte fattat innan. Men i traven gick det bajs, han bet sig i bogen och knäppte av i nacken, så jag fick fokusera på att få fram nosen på honom istället. Det blev så att jag galopperade en massa istället, red sluta(i galopp), galoppombyten, försökte byta i serier (svettigt) och halt-galopp-övergångar. Jag blev ganska nöjd ändå. :)

En bild efterlystes. Ignorera min underskänkel som är på utflykt. Sen fick jag snurra mitt fejs för jag hade ett fruktansvärt osmickrande ansiktsuttryck. :crazy:

po.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka