Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är så klok du @Speedway. Hästarna skadar sig nog oftare än vi tror i hagen o så viftas det bort. Fatta vad stora o tunga djur de trots allt är, inte direkt som en liten katt som vurpar. Stallkompisens har ju nån gång i sitt liv ryckt loss flera bitar ur liksom kanten på bäckenet, typiskt halkat i hagen grej fast lite mer skada än normalt enl vår vet. Som ingen sett, så länge hon måste haft ont o så många leder de sprutat i flera år :(

Du är så klok du @Speedway. Hästarna skadar sig nog oftare än vi tror i hagen o så viftas det bort. Fatta vad stora o tunga djur de trots allt är, inte direkt som en liten katt som vurpar. Stallkompisens har ju nån gång i sitt liv ryckt loss flera bitar ur liksom kanten på bäckenet, typiskt halkat i hagen grej fast lite mer skada än normalt enl vår vet. Som ingen sett, så länge hon måste haft ont o så många leder de sprutat i flera år :(

Jag har ju redan haft en häst med pålagring i SI-leden som troligen uppkommit av något liknande fall. Har dessutom en bekant som inte kollade upp sin häst efter en omkullridning och den fick också en pålagring i SI-leden efter ett par år.
Av egen erfarenhet vet jag också att vissa saker inte börjar göra ont förrän efter ett tag. Jag halkade på gatan när jag skulle springa till bussen en morgon för många år sedan. Stukade foten och det gjorde ju ont på direkten men det jag inte märkte just då vara att svanskotan som jag tydligen också landade på hade fått en spricka och den smärtan kom med besked efter 2-3 veckor.

På tal om kliniktider så verkar det vara himla lätt att få tid oavsett var man vill boka? För bara ett litet tag sen var det ju näst intill omöjligt att få tid den vecka man ville.

Jaha, då har veterinären klämt och känt på mitt lilla djur. Mest på knäet som hade fått en smäll. Det fanns inga skelett- eller ligamentskador men ledytan var lite ruggligt precis där hon har såret på knäet. Det kan bli en pålagring eller så blir det inte det. Resten av kroppen kunde dom inte säga så mycket om just nu när det är så färskt. Nu blir det 11 dagars kur med Metacam, sjukhage, 10-15 min promenad för hand per dag och så återbesök om 3 veckor. Då ska knäet ultraljudas igen och så får vi se hur resten av kroppen känns.

Ramlar in i tråden igen. :angel:

Har medvetet hållit mig borta då jag haft en ft-svacka. Oklart om jag kommit ur den, men anmäld till en startfälttävlan är jag i alla fall. :p

Just nu har jag dock en total hästsvacka, så vi får se om jag kommer ur den innan 4 oktober. :yuck:

Jodå det är klart du gör! Jag vet iaf att din häst vill hoppa terräng!! :D

Btw så har jag äntligen fälttävlansmärket!! :bump: Så nu är det bara hästen som ska va redo till våren iaf :idea:

:rofl: Ja, Ariel skulle gärna hoppa terräng varje vecka om hon fick. Men vi har ju inte ens tittat åt en stock sedan lägret. :crazy: Samtidigt behöver jag jobba på att bara tänka att det är träning... :angel:

Mitt djur blir sjukt långsamt bättre i sitt högra framknä men är inte bra, vi åker på kurs i centrerad ridning, har räknat bort all hoppning för i år åtm, den apdyra terrängsadeln vi beställde från England passade inte och i morgon lånar jag pengar av min mor o panikköper en dressyrsadel. Är vi förlorade nu :p

Vi har det dock rätt bra trots allt, det går faktiskt framåt! Men vi hade behövt detta för några år sedan typ, lite jobbigt för matte att lära om.

Mvh har insett att det är jag som hänger över det högra frambenet, inte hästen från början

Mitt djur blir sjukt långsamt bättre i sitt högra framknä men är inte bra, vi åker på kurs i centrerad ridning, har räknat bort all hoppning för i år åtm, den apdyra terrängsadeln vi beställde från England passade inte och i morgon lånar jag pengar av min mor o panikköper en dressyrsadel. Är vi förlorade nu :p

Vi har det dock rätt bra trots allt, det går faktiskt framåt! Men vi hade behövt detta för några år sedan typ, lite jobbigt för matte att lära om.

Mvh har insett att det är jag som hänger över det högra frambenet, inte hästen från början
Hoppas att dressyrsadeln ger dig lite bättre balans och kan hjälpa tiger med igångsättnigen :).

Och i mitt tycke så är man en ft newbie även om man är i en dressyrsadel period :p.

Jag kommer inte ha någon dressyrsadelperiod på länge för Epona har växt ur sin. Det har visst hänt en del runt manken av allt tömkörande så den sitter lite trångt just där. Tyvärr är det en Stübben så den är knappt värd en krona och jag har inte råd att köpa någon ny eftersom jag betalar roliga veterinärräkningar för mina pengar. :p
Lilla hästen ser ut som vanligt tycker jag. Mörbultningen efter vurpan är borta och såret på knäet består bara av en liten skorpa. Nästa måndag ska vi på återbesök igen och då hoppas jag att veterinären säger: -Kör på!

Jag "fälttävlade" mig iallafall lite igår genom att vara funktionär på Tranemos tävling. Mycket trevlig tillställning även om jag var tvungen att gå upp liiiite tidigare än vad som känns bekvämt en söndag. Vid 04.30 :bump: jag upp ur sängen eftersom sekretariatet öppnade kl 6.

@the_connemara Jag fipplar just nu en hel del med Ariels hoppsadel, den har gett henne vita hårstrån i sadelstaden och kollar man schabraktrycket så beter den sig inte som den skall. :( Däremot vet jag ju att bomlösa sadeln (som jag dressyrar i) är perfekt för henne, så jag har också hamnat i dressyrträsket. ;)

Fast samtidigt är det så roligt att hoppa, så jag lär inte kunna hålla mig... Har testat ett pass med fårskinn under och det kändes bättre och schabraktrycket såg något trevligare ut. Sedan är ju frågan om man skall gå på hur något ser ut, eller hur hästen faktiskt känns... Svårt med sadlar!

Härligt att det går åt rätt håll @Speedway och en stor eloge till dig som hjälper närliggande klubbar, om fler gjorde det skulle vi antagligen ha fler tävlingar och färre utslitna funktionärer.

Ja, vi måste ju hjälpas åt här på bonnvischan och jag är ju en sån extremt snäll och omtänksam person. ;)

Skulle förstås vara trevligt att få tävla själv nån gång också men det hade jag ju inte hunnit nu iallafall även om Epona hade varit igång. Det är bara 2½ vecka kvar till Änglahoppet och hejsan hoppsan så folk krånglar till det med sina anmälningar. :crazy:

Ja, vi måste ju hjälpas åt här på bonnvischan och jag är ju en sån extremt snäll och omtänksam person. ;)

Skulle förstås vara trevligt att få tävla själv nån gång också men det hade jag ju inte hunnit nu iallafall även om Epona hade varit igång. Det är bara 2½ vecka kvar till Änglahoppet och hejsan hoppsan så folk krånglar till det med sina anmälningar. :crazy:
Åh, Änglahoppet! Massor av bra minnen därifrån! :) (Och några mindre bra, resultatmässigt, när jag tänker efter... Bäst att inte tänka efter! ;) )

/Lady_S

Ha ha ha ja herregud! Att normalt intelligenta människor helt plötsligt gör så mycket konstigheter när de anmäler till en tävling är fascinerande....:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar