Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Terrakotta bränns väl när det tillverkas så det borde tåla värme?Tål terrakotta kokande vatten? Har en lykta där det dessvärre runnit massa stearin så att det täcker botten. Kanske en cm tjockt
Annars, några tips för att få ur stearinet utan att förstöra lyktan?
Bränns i låg temperatur dock, så det sintrar inte utan tar in vatten.Terrakotta bränns väl när det tillverkas så det borde tåla värme?
Här är några tips, allt från ugnen till frysen. Kanske något av detta funkar för din lykta?Tål terrakotta kokande vatten? Har en lykta där det dessvärre runnit massa stearin så att det täcker botten. Kanske en cm tjockt
Annars, några tips för att få ur stearinet utan att förstöra lyktan?
Tveksamt om mitt 1800-tals-torp är ritat av någon...Varför säger man arkitektritad som ett försäljningsargument att ett hus ska vara fancy liksom? Alla hus har ju ritats av någon
Jodå. Arkitekten var den som reste "byggningen".Tveksamt om mitt 1800-tals-torp är ritat av någon...
Men uttänkt av någon ändå. Det har ju inte bara uppstått på platsen.Tveksamt om mitt 1800-tals-torp är ritat av någon...
Nä, självklart inte!Men uttänkt av någon ändå. Det har ju inte bara uppstått på platsen.
Så många nya frågor.Men uttänkt av någon ändå. Det har ju inte bara uppstått på platsen.
Nu killgissar jag vilt, men jag kan nog tänka mig nog att det är utbildade arkitekter som ritar och planer serieproducerade hus, för där är det ju viktigt att ytorna ska vara funktionella och tilltala så många som möjligt, samtidigt som det ska uppfylla en massa krav.Så många nya frågor.
Är de som ritar nyckelfärdiga serieproducerade hus arkitekter? Alltså med utbildning.
(Jag har tolkat arkitektritad som att en arkitekt ritat just bara det huset. )
Ja, även de husen är arkitektritade, som alla andra.Så många nya frågor.
Är de som ritar nyckelfärdiga serieproducerade hus arkitekter? Alltså med utbildning.
Ja de ritas också av arkitekter. Så att använda arkitektritat som försäljningsargument känns för mig nedsättande mot arkitekter som inte ritar enstaka hus.Så många nya frågor.
Nej. Arkitekten ritar, byggmästaren bygger utifrån arkitektens ritning.Är en byggmästare samma sak som arkitekt?
Mitt hus är ritat och byggt av byggmästare. Det är alltså samma person som ritat, byggt och bott i huset.Nej. Arkitekten ritar, byggmästaren bygger utifrån arkitektens ritning.
Det kan vara samma person som ritat och byggt, men generellt är det två olika uppdrag. Jag antar att den personen även målade och tapetserade, även om han inte är målare?Mitt hus är ritat och byggt av byggmästare. Det är alltså samma person som ritat, byggt och bott i huset.
Ingen aning. Men det måste ju innebära att huset inte är arkitektritat, för han var ju inte arkitekt. Utan hans titel var byggmästare.Det kan vara samma person som ritat och byggt, men generellt är det två olika uppdrag. Jag antar att den personen även målade och tapetserade, även om han inte är målare?
Det är många som ritar sina egna byggen och som sedan lämnar in det för att ansöka om bygglov. Även om han inte är utbildad arkitekt så höll ritningen tillräckligt hög standard för ett bygglov, så han kan titulera sig som arkitekt även när han var byggmästaren själv.Ingen aning. Men det måste ju innebära att huset inte är arkitektritat, för han var ju inte arkitekt. Utan hans titel var byggmästare.
Jag trodde arkitekt var en speciell utbildning?Det är många som ritar sina egna byggen och som sedan lämnar in det för att ansöka om bygglov. Även om han inte är utbildad arkitekt så höll ritningen tillräckligt hög standard för ett bygglov, så även om han inte kan titulera sig som arkitekt så är arkitekten i det här fallet byggmästaren själv.