Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Ja det börjar krypa närmare....
Min fd arbetsplats är nu fylld av evakuerade hästar. Har bekanta som kört skytteltrafik med transporter, har tyvärr ingen själv. Stall och boende har jag dock, får se om de behöver det.
Krisinformation har kommit angående närmaste staden, OM den skulle behöva evakueras, den ligger ju bara 1,5 mil från branden:(. Största hotet där är ju gasanläggningen som skulle innebära katastrof om branden tog sig dit... Håller dock tummarna för att vattenbombningarna idag fungerar så att branden kan stoppas.

Ja det börjar krypa närmare....
Min fd arbetsplats är nu fylld av evakuerade hästar. Har bekanta som kört skytteltrafik med transporter, har tyvärr ingen själv. Stall och boende har jag dock, får se om de behöver det.
Krisinformation har kommit angående närmaste staden, OM den skulle behöva evakueras, den ligger ju bara 1,5 mil från branden:(. Största hotet där är ju gasanläggningen som skulle innebära katastrof om branden tog sig dit... Håller dock tummarna för att vattenbombningarna idag fungerar så att branden kan stoppas.

Finns det en gasanläggning i Norberg?!

Var i hela h*lv*te tog regnet vägen? Det skulle regna idag, men nu på morgonen så ser det inte ut som om det kommer något regn den närmsta veckan...
Det har flyttats mängder med djur under natten, förutom hästar som i det här sammanhanget faktiskt är lätthanterliga så har tomma mjölkgårdar sats i drift på några timmar när flera mjölkkor besättningar har varit tvungna att flyttas, sen är det grisar, getter och massor av höns som har gå i olika transporter.

Jag hoppas när allt är över att det görs en ordentligt utvärdering a la haverikommission så man vet vad man måste göra bättre. Tex är det bedrövligt dålig information på Södra dalarna räddningstjänsts hemsida.
Och det tror du kommer att hända? Om ett år har det snackats mycket men inte hänt mera och så faller allt i glömska, glöm inte att vi lever i "mellanmjölkens land". ;)

Vänta nu.. finns det en gasanläggning i Norberg? Konstigt att ingen nyhetssida har skrivit om det ?

Finns det en gasanläggning i Norberg?!
Vänta nu.. finns det en gasanläggning i Norberg? Konstigt att ingen nyhetssida har skrivit om det ?

Jag tror det är Fagersta som @Texaz menar? "Krisinformation har kommit angående närmaste staden, OM den skulle behöva evakueras, den ligger ju bara 1,5 mil från branden", skulle inte kalla Norberg stad... Och Fagersta ligger väl ungefär 1,5 mil från brandgränsen (sist jag såg var den gränsen ungefär låg).

Edit: Tydligen (google) är de ungefär lika stora. :o Får skylla på att jag varit en hel del i Fagersta men bara kört förbi Norberg... :o
Tror ändå att det är Fagersta som avsågs, för visst finns det väl gas i Fagersta?! Eller har jag svamlat helt i nattmössan? :o

Nej i Avesta finns en gasanläggning, på gränsen till Norberg. Visserligen 1,5 mil bort, men intill skogen som brinner

Ska kolla upp SBS!!

Ooops, där ser man... Jag var så säker på att det fanns en i Fagersta att jag till och med "visste" ungefär var den låg... Skyller på... öh... kommer inte på något... :o

Beklagar att jag rörde till saker ytterligare när jag försökte "reda ut"! Det sista den här situationen behöver är desinformation, jag ska ta mig i kragen!

Får verkligen hoppas att branden inte tar sig till gasanläggningen. Tur att det är en bit bort i alla fall.

Ooops, där ser man... Jag var så säker på att det fanns en i Fagersta att jag till och med "visste" ungefär var den låg... Skyller på... öh... kommer inte på något... :o

Beklagar att jag rörde till saker ytterligare när jag försökte "reda ut"! Det sista den här situationen behöver är desinformation, jag ska ta mig i kragen!
Asch, inte så lätt att hålla reda på alla småorter, och det kanske finns en anläggning även i Fagersta??

Det som både kan hjälpa och stjälpa nu är ett ev åskväder, regnet vore till stor hjälp men vindarna riskerar att bli kraftiga och till det risken för blixtnedslag.
De som jobbar därute gör ett enormt bra jobb och det är underbart att se alla människor som sluter upp med hjälp till de som evakueras!
Gården där sonen jobbar har tagit emot 300 mjölkkor, boenden och stallplatser ordnas, kläder samlas in mm

Ja här är det alldeles molnigt av brandrök:( Inte så illa än, dvs inte stickande rök och nu verkar vindarna ha vänt, så det blir nog snart bättre här.
Tyvärr har planen från Italien som ska vattenbomba blivit stående i Polen pga väder, måtte de kunna komma snart!

För tillfället finns inte mycket jag kan göra, har ju ännu inte klarat alla SBS:s kurser för att få hjälpa till och civilförsvaret behöver inte fler just nu.
Erbjudande om stallplatser är inte aktuellt just nu pga den tjocka röken, folk i närheten har börjat evakuera sina djur pga den. Hästarna får stå inne och jag och hunden går bara ut hastigt. Får hoppas att det snart lättar lite...

Här i Hälsingland (ngn mil ifrån Edsbyn) så är det disigt och luktar brand. Jag är livrädd för skogsbränder :(
Vi har iaf anmält till civilförsvarsförbundet att vi har boende. Det är visserligen långt bort (16-18 mil kanske) , men ska det börja evakueras städer så kan det ju komma att behövas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama