Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

För tillfället finns inte mycket jag kan göra, har ju ännu inte klarat alla SBS:s kurser för att få hjälpa till och civilförsvaret behöver inte fler just nu.
Erbjudande om stallplatser är inte aktuellt just nu pga den tjocka röken, folk i närheten har börjat evakuera sina djur pga den. Hästarna får stå inne och jag och hunden går bara ut hastigt. Får hoppas att det snart lättar lite...
Civilförsvaret behövde mer folk sa de just nu på aftonbladets livesändning. Men de vill inte ha frivilliga civila på området alls.

Har iaf erbjudit boende för såväl människor som djur, får hoppas att det kan vara till någon hjälp. Dock fler stora anläggningar som öppnat upp i närheten och massor av restauranger osv som ordnar me mat

OT:
Finns det någon information om hur det har gått för de byar och gårdar som evakuerats? Har man lyckats få ut alla djur? Har husen brunnit upp eller finns det fortf. hopp?

Jag blir vansinnigt provocerad av folk som ska kritisera/plocka politiska poäng mitt i pågående kris!

Nu har jag inte sett originaluttalandet (någon som vet om man kan läsa det någonstans?), men "Att denna brand fick utvecklas till den katastrof den nu är, beror enbart på en inkompetent räddningsledning som inte vågade eller förstod att det var nödvändigt att redan i ett tidigt skede mobilisera tillräckligt stora resurser" tycker jag är långt över gränsen mitt under pågående evakuering! "Vi har fått indikationer på det tidigare, att man inte sätter in tillräckligt med resurser i tid. Enligt informationen vi har fått var det ganska begränsad omfattning på branden när den startade och räddningstjänsten larmades. Med en snabb och massiv insats hade det här inte blivit resultatet", vad baseras det på egentligen? Är dessa människor allvetande? Har de komplett information? Knappast. :meh:

Slänga skit omkring sig i det här läget är så lågt!
(Däremot borde det definitivt utredas senare, när läget är mindre akut. Det tror jag kommer att ske också, men vid det laget lär väl resultatet helt försvinna i "jag hade minsann släckt det där med min treårings hink och spade, men det var ju en ond konspiration bakom som tände på dessutom så de ville ju inte få det släckt heller"-pladder.)

De som vill anmäla sig som frivilliga kan göra det till Civilförsvarsförbundet, som kan nås på 076-725 47 95, enligt uppgift på Länsstyrelsen i Västmanlands sida på facebook.

Ja, eller hur. Men dåligt väder är ju vad de hänvisar till. Stark dimma kanske?

De franska planen beräknas komma hit ikväll. Konstigt att de italienska inte kan ta samma väg. Och det måste ju finnas fler än fyra sådana plan i Europa, tycker att dom borde kunna skicka fler.

Ja, eller hur. Men dåligt väder är ju vad de hänvisar till. Stark dimma kanske?
Kraftigt regn skrev nån tidning. Ser ut och ligga kraftigt regn över norra delen av Polen och upp mot Växjö. (Samma väder som SMHI varnar för ser det ut som)

De franska planen beräknas komma hit ikväll. Konstigt att de italienska inte kan ta samma väg. Och det måste ju finnas fler än fyra sådana plan i Europa, tycker att dom borde kunna skicka fler.
Det var ju nåt med att de italienska militära planen behövde tillstånd från länderna de flög över, kan vara därför de tog den vägen.

Kraftigt regn skrev nån tidning. Ser ut och ligga kraftigt regn över norra delen av Polen och upp mot Växjö. (Samma väder som SMHI varnar för ser det ut som)

Det var ju nåt med att de italienska militära planen behövde tillstånd från länderna de flög över, kan vara därför de tog den vägen.

Aha, visste inte att det var militära plan. Hoppas att regnet kommer hit upp, typ NU! Här i Västerås är hela stan fylld av rök, trots att vi befinner oss några mil från branden.

Det är ett fett åskväder vid polska kusten ungefär vid Gdansk så jag misstänker att det är det som ställer till det. Flyga i åska är inte att rekommendera, både för att elen kan bli utslagen och att ett plan som flygit igenom ett åskmoln kan se ut som en schweizerost efteråt.

Tillägg: Åskan har dessutom dragit sig ut över havet mot Sverige.

http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=en

Här har vi erbjudit boende för både folk och hästar samt transport vid behov. Så får väl se om vi kommer få rycka ut något.

Riktigt läskigt är det i alla fall och jag lider verkligen med dem som tvingas lämna sina hem utan att veta om de kommer stå kvar sen... :(

Jag har en tvåa i norrtälje som står tom fram till 14e augusti om det skulle vara till hjälp för någon/några riktigt utsatta. Men hur får man fram det meddelandet till behövande liksom?
Fullt möblerad och utrustad

Jag har en tvåa i norrtälje som står tom fram till 14e augusti om det skulle vara till hjälp för någon/några riktigt utsatta. Men hur får man fram det meddelandet till behövande liksom?

Det finns grupper på Facebook och jag tror att man kan anmäla sig på Salas hemsida. Det finns även ett nummer dit man kan ringa och anmäla att man vill hjälpa till. Ska jag skicka det till dig?

Jag blir vansinnigt provocerad av folk som ska kritisera/plocka politiska poäng mitt i pågående kris!

Nu har jag inte sett originaluttalandet (någon som vet om man kan läsa det någonstans?), men "Att denna brand fick utvecklas till den katastrof den nu är, beror enbart på en inkompetent räddningsledning som inte vågade eller förstod att det var nödvändigt att redan i ett tidigt skede mobilisera tillräckligt stora resurser" tycker jag är långt över gränsen mitt under pågående evakuering! "Vi har fått indikationer på det tidigare, att man inte sätter in tillräckligt med resurser i tid. Enligt informationen vi har fått var det ganska begränsad omfattning på branden när den startade och räddningstjänsten larmades. Med en snabb och massiv insats hade det här inte blivit resultatet", vad baseras det på egentligen? Är dessa människor allvetande? Har de komplett information? Knappast. :meh:

Slänga skit omkring sig i det här läget är så lågt!
(Däremot borde det definitivt utredas senare, när läget är mindre akut. Det tror jag kommer att ske också, men vid det laget lär väl resultatet helt försvinna i "jag hade minsann släckt det där med min treårings hink och spade, men det var ju en ond konspiration bakom som tände på dessutom så de ville ju inte få det släckt heller"-pladder.)

Jag vet förstås inga detaljer om Sala-branden, men det bröt ut en brand norr om Örebro kl 15 på måndagseftermiddagen, kl 20 hade de redan åtminstone 20 hemvärnsmän på plats utöver lika många brandmän (om jag tolkar tidningen rätt). Fem timmar från det att branden startade hade brandmännen alltså redan kommit dit, börjat bekämpa elden, gjort bedömningen att det behövdes mer resurser och fått dit nämnda resurser. Jag har svårt att tro att räddningstjänsten agerar ovanligt bra just i mitt län och jag för min del väljer att tro att alla inblandade gjort sitt absolut bästa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama