Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Det sägs att det börjat regna i Norberg, någon som är lokal och vet om det stämmer? *hoppas*

Tillägg: Oj, om SMHIs radar stämmer är det regn på ingång! :up:

Tillägg 2: Skit, enligt SMHIs prognos är det åskvarning för Norberg :down: Vi får hoppas de har fel som vanligt!
Enligt tidigare rapport regnar det iaf i Fagersta som ligger nära, så vi får hoppas att det går till branden med:up:

Enligt radarbilderna ska det inte komma någon åska;)

Det sägs vara duggregn, som gör varken till eller från beträffande elden. Kan nästan göra luften ännu mer obehaglig för de som arbetar med branden.

Obegripligt i min bok. De känns lite som gamar, som frotterar sig i medianärvaron.

Sen undrar jag hur lång tid det tar innan folk rapporterar inbrott i evakuerade hus i området. Apropå gamar alltså.
Tja redan har ju bedragare börjat sko sig på folks välvilja att skänka pengar till de drabbade:mad:. Det rekommenderas att man enbart skänker till 90-konton (Civilförsvaret har ett som är öronmärkt för branden). HUR är folk funtade???

Såg dessutom att ett hotell i Gävle erbjöd de drabbade rum för endast 700:- natten:eek: HUR gitter man ta betalt av människor som kanske förlorat allt de äger och har???:confused:

Senast ändrad:
Här är vi nu i beredskap med transport och hagar. Vinden har växlat riktning och ca 2 km härifrån ligger röken tät. Har bekanta som inte ser gården utanför huset, ännu mindre stallet 50 m bort (strax söder om Fagersta).
Det har ”försökt” regna, men blev bara någon liten fisig småskur.

Verkar det som att de har lyckats evakuera de djur som behöver flyttas? Eller behövs det fler transporter?
Har min hästtransport som jag kan köra med, kan ju köra annat än hästar i den också om de behövs...

De flesta djur har nog evakuerats hittills, har dock bekanta som är på väg till Norbergstrakten för att hämta fler. Kontakta civilförsvaret eller Sala kommun om du vill hjälpa till.

Många stall som blivit inhysta här, men har hittills inte fått hit några. Svårast verkar vara att hitta plats för de stora mjölkko- och fårbesättningarna men LRF gör ett enormt jobb där med att leta upp gårdar:up:

Just nu verkar läget rätt lugnt, även om biten med planen suger rätt rejält! De italienska uppgavs fastnat i oväder i Polen, men visade sig inte ha lämnat Italien... De franska ska vara på väg, men har lite problem, dock flyger Spanien in specialkonstruerade brandsläckningsplan, måtte de komma snart!

Det känns lite småfånigt att se en tungt sminkad nyhetsuppläsare stå med ett tv4-podie mitt i rökdimman och rapportera samma saker de sagt hela dagen. Papegojhysteri. I morgonbitti kommer brandbefäl och politiker sitta i morgonsoffan och analysera på nästan bukefalistiskt vis precis jevla allt.
Men men, media gör nog ett bra jobb trots allt. Det känns bara som så snart något händer så går media i brutalt spinn.

Nu på FB är det en man som tänker arrangera en gratiskonsert (musik, dans, dj, e.t.c....) till förmån för de drabbade. På så vis dra in pengar....
Skitbra idé....tänk om några "stora" artister kunde ställa upp. :-)

Jag bor i smedjebacken....och vi här känner oss oroliga för att branden kryper allt närmare... (nu ca 6 mil bort)....
Macken i byn har ordnat en insamling där man kan lämba allt som är nödvändigt och så kör dom iväg släpkärran imorgon. :-)
Apropå regn...det kom några fjutt-stänk här men nu är det slut med det....Skit åxå. Kan det inte få komma maaaassor med regn...

Jo skvalade ner i några minuter, märktes inte ens i regnmätaren:mad:, däremot mullrar det oroväckande.... Det minsta vi behöver är en NY brand nu..
Med snart bara två mil till området känns det sisådär. TUNG rök, hästarna står inne i igenbommat stall, jag och hunden undviker att gå ut.
Ändå har vi det BRA jämfört med de som hastigt tvingats lämna sina hem:crazy:

Kan dock inte förstå en del människor...

1) "Åhh, evakueringsbeskedet kom så SENT!!" Nähä? Det har brunnit i närheten i tre dygn, och man har inte ens tanken på att en evakuering kan bli nödvändig???
2) "Jo dom vill evakuera oss men vi stannar minsann kvar"... Öhh, jaha? Vad tror ni er kunna rädda med en vattenslang? Antagligen kommer ni enbart att ta resurser från räddningstjänsten om de måste tvångsflytta er:banghead::banghead::banghead:

VARFÖR kan man inte förstå allvaret och bara rädd det som kan??? Nu pratar jag inte om äldre som är förvirrade utan normalt klartänkta personer???

1) "Åhh, evakueringsbeskedet kom så SENT!!" Nähä? Det har brunnit i närheten i tre dygn, och man har inte ens tanken på att en evakuering kan bli nödvändig???
2) "Jo dom vill evakuera oss men vi stannar minsann kvar"... Öhh, jaha? Vad tror ni er kunna rädda med en vattenslang? Antagligen kommer ni enbart att ta resurser från räddningstjänsten om de måste tvångsflytta er:banghead::banghead::banghead:

VARFÖR kan man inte förstå allvaret och bara rädd det som kan??? Nu pratar jag inte om äldre som är förvirrade utan normalt klartänkta personer???

Ja, en del klagar på att det varit så dålig information inför att de skulle evakueras (t ex på nyheterna ikväll), men jag undrar lite vad det är för information de vill ha? Det har brunnit i flera dagar, branden är inte under kontroll och bor man i närheten så är det väl lämpligt att förbereda sig om det är så att vi också behöver evakueras. Att säga exakt när och var det behöver evakueras, hur branden kommer att spridas eller exakt vad som kommer att hända det närmaste dygnet vet ju inte myndigheterna heller. Det är ju liksom inte ett planerat förlopp :banghead:

Eller som en som den som uttalat sig i tidningen, de hade en jaktstuga nära brandområdet. De hade turats om att vakta den. Vakta hurdå? Vad hade de tänkt sig göra när elden kommer? :confused:

Sen är det väl lätt för mig att sitta här borta och vara rationell. Människan är ju inte alltid så rationell när det väl gäller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama