Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Men vad ska vi med ett eget "vattenplan" till? Vi har ju normalt inte problem med bränder här uppe.
Ett sånt plan skulle ju bli stående, gammalt, omodernt och typ rosta ihop mellan de gånger de behövs här.
Känns mer rimligt att skaffa bättre avtal med andra då om det skulle behövas.
Om det blir vanligare och större problem med bränder känns det mer rimligt att fundera över det då.

Fast bevisligen fungerar ju inte det. Jag vet att jag är en MÖP men att ha en viss beredskap, civil eller militär, får gärna kosta tycker jag.

Precis, vi är inte vana vid sån här omfattning av katastrofartad spridning på skogsbrand, och just därför kunde ingen förutse att det skulle bli som det blev och nu är, och ingen vet var det slutar. Eftersläckningen kommer pågå intill vintern om vi inte får en ovaligt intensiv regnig höst i området.
Så, nej - ingen kan anklagas för att inte satt in resurser i tid. Det fanns inte tid, omfattningen var inte känd.

Enligt en vän som är brandman och jobbar där nere så hade de kunnat förutse att det skulle gå åt helvete men de hade inte tillräckliga resurser.
Så det är nog både och, som sagt man behöver ju inte vara raketforskare för att inse att skog torr som fnöske brinner jävligt bra.

Fast bevisligen fungerar ju inte det. Jag vet att jag är en MÖP men att ha en viss beredskap, civil eller militär, får gärna kosta tycker jag.

Fast nu har vi väl inget skitbra avtal? Utan ett avtal som bygger på "det händer inte oss" så det behöver inte vara så himla bra.
Annars håller jag med dig, jag vill också ha rejält med bra beredskap och det får kosta för min del med men just ett "vattenplan" känns onödigt iom att vi inte har de problemen.
Ha t ex ett bättre försvar och militär vill jag absolut ha, de hade ju varit väldigt bra att ha mer tillgång till i en situation som denna.

Fast nu har vi väl inget skitbra avtal? Utan ett avtal som bygger på "det händer inte oss" så det behöver inte vara så himla bra.
Annars håller jag med dig, jag vill också ha rejält med bra beredskap och det får kosta för min del med men just ett "vattenplan" känns onödigt iom att vi inte har de problemen.
Ha t ex ett bättre försvar och militär vill jag absolut ha, de hade ju varit väldigt bra att ha mer tillgång till i en situation som denna.

Har miljö*nånting* rätt kommer vi att se fler och större skogsbränder.

Caveat: Som geolog är jag väl inte helt övertygad om effekten vi har på klimatet.

Har miljö*nånting* rätt kommer vi att se fler och större skogsbränder.

Caveat: Som geolog är jag väl inte helt övertygad om effekten vi har på klimatet.

Om det är så så är det väl rimligt att se över brandförsvaret en hel del, men som det är nu?
Äsch jag vet inte.
Jag vill bara ha bra beredskap utan att det för den skull ska vara överdriven.

Enligt en vän som är brandman och jobbar där nere så hade de kunnat förutse att det skulle gå åt helvete men de hade inte tillräckliga resurser.
Så det är nog både och, som sagt man behöver ju inte vara raketforskare för att inse att skog torr som fnöske brinner jävligt bra.
Fast nä, jag tror inte någon kunde förutsäga den omfattning som nu blivit. Det hade gått åt helvete om det stannat vid tusen hektar också. Nu handlar det om minst tio tusen hektar.

JAG tror att det här kommer att bli vanligare, till följd av klimateffekterna... Har inte varit helt övertygad innan men efter de senaste åren så...
Torka, skyfall, översvämningar... You name it!!

Saker vi tidigare varit förskonade av, blir alltmer vardag. Sånt som drabbat "andra" är helt plötsligt en del av vår vardag.

Fast utan att spåra ur nu, den här branden är helt utanför vad vi ens kunnat drömma om! SJUKT stor, och svårtämjd...

Känner mig lite lugnare idag (ingen vind) men igår kändes det INTE ok att krypa i säng..:crazy:

Fast nä, jag tror inte någon kunde förutsäga den omfattning som nu blivit. Det hade gått åt helvete om det stannat vid tusen hektar också. Nu handlar det om minst tio tusen hektar.

Visst kan man aldrig i förväg veta exakt hur det ska bli, däremot kan man i ett tidigt skede ändå se om det finns en sportslig chans att rå på det eller ej.
Det förstod ju iaf flera av de arbetande brandmännen tidigt. Så jag tycker det är lite oansvarigt att slå ifrån sig allt.
Sen att det blivit svåra komplikationer med vindarna är såklart svårt att förutse.

JAG tror att det här kommer att bli vanligare, till följd av klimateffekterna... Har inte varit helt övertygad innan men efter de senaste åren så...

Saker vi tidigare varit förskonade av, blir alltmer vardag. Sånt som drabbat "andra" är helt plötsligt en del av vår vardag.

Fast utan att spåra ur nu, den här branden är helt utanför vad vi ens kunnat drömma om! SJUKT stor, och svårtämjd...

Känner mig lite lugnare idag (ingen vind) men igår kändes det INTE ok att krypa i säng..:crazy:

Tyst med dig! Jag vill leva i min trygga bubbla! ;)

Men jag håller med dig, jag bor ju ändå långt ifrån men det känns då inte bra även om det känns mycket bättre idag än igår.
Igår var vi inte kaxiga med det ovädret som kom när vi satt i vår lilla båt ute på sjön och inte kunde ta oss någonstans för sjön var för svår för vår lilla båt och den vidriga röken överallt.

Tyvärr, jag köper inte människan har påverkat så mycket. Vi ska komma ihåg att vi är amöbor i en geologisk skala. Tex var havsytenivån under Jura högre än vad den är idag.

*men det är en diskussion för en annan dag*

Visst kan man aldrig i förväg veta exakt hur det ska bli, däremot kan man i ett tidigt skede ändå se om det finns en sportslig chans att rå på det eller ej.
Det förstod ju iaf flera av de arbetande brandmännen tidigt. Så jag tycker det är lite oansvarigt att slå ifrån sig allt.
Sen att det blivit svåra komplikationer med vindarna är såklart svårt att förutse.

Om du tar en grupp människor och presenterar dem med samma händelse kommer en del att "veta" att det är en begynnande katastrof, en del att "veta" att det går att styra den åt det håll man vill med viss ansträngning, och en del att "veta" att det inte är något att jaga upp sig över (och allt däremellan). Det kommer alltid att vara någon/några som hade rätt - "visste". Men för det mesta visste inte de mer än någon annan, hade inte bättre överblick eller förstod mer än någon annan. De bara "visste rätt". Det är väldigt lätt att tolka in mer i sådant, särskilt när det är starka känslor inblandade.

Vilket är en anledning (av många!) att sådant här noggrant ska utredas i efterhand, av människor som inte själva har någon prestige i rätt och fel tolkningar i situationen. Och att man ska akta sig för att peka finger mot de som "visste" fel, för ingen är faktiskt synsk. Inte de som "visste rätt" heller.

Det har säkert varit uppe i tråden redan, men en stor eloge till alla er som ställer upp och hjälper till med att evakuera alla djur som är i fara, inte nog med att någon riskerar att se sitt hem med minnen och värden brinna upp, men vilken ohygglig ångest det måste vara att ha massor med djur som riskerar att dö i rök och lågor.

Tack, tack, tack. Jag önskar jag hade haft samma möjlighet att evakuera alla djur men har tyvärr inte plats. :(

Det jag har hört från de som var först på plats är att det var stora brister på ledningsförmågan, det stod långa köer med traktorer med fyllda vattentankar men ingen som skickade ut dem, tillslut var det några som på eget bevåg började vattna de närmsta vägarna och efter ett tag blev det snurr på det hela. De första dagarna var det en väldigt avvaktande räddningstjänst som inte riktigt ville ta till sig informationen från de som bor runt omkring. Tack vare att en del var förutseende och gick in och grusade upp grusvägar i ett tidigt skede så har det varit möjligt att köra in på ställen där det inte var farbar väg, och grusat upp vändplaner så att det har gått att komma ut smidigt också.

Håller med er, den här typen av klagomål på räddningsinsatserna är så fruktansvärt onödiga och osmakliga i nuläget:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19317449.ab

Enligt uppgift startade branden vid ett markberedningsarbete. Jag tycker det är märkligt att LRF inte med ett ord nämner problemet med arbetande skogsmaskiner i skogarna under de förhållanden som varit i sommar. LRF verkar heller inte ha klart för sig hur oerhört snabbt en brand tar sig när marken är så kanstertorr som den är. Men det är väl lätt att kasta skit på andra, i synnerhet om man, som den intervjuade personen, är kommunalpolitiker som vill skaffa sig poänger...

Enligt uppgift startade branden vid ett markberedningsarbete. Jag tycker det är märkligt att LRF inte med ett ord nämner problemet med arbetande skogsmaskiner i skogarna under de förhållanden som varit i sommar. LRF verkar heller inte ha klart för sig hur oerhört snabbt en brand tar sig när marken är så kanstertorr som den är. Men det är väl lätt att kasta skit på andra, i synnerhet om man, som den intervjuade personen, är kommunalpolitiker som vill skaffa sig poänger...

Det var inte ens en kommunalpolitiker utan LRFs vice ordförande i Dalarna...

Jag måste säga att jag undrar om man hade den skyddsutrustning man ska ha vid markberedning om det var något sådant som startade det hela. Jag har sprungit runt i området och jobbat och det är stenigt som sjutton. Det måste spraka hela tiden när man markbereder.

Jag skulle vilja höra kungen säga från sin balkong i Stockholm;
-Jag tänker inte åka till brandområdet och vara i vägen. Jag upplåter dock ALLA mina fastigheter till de som blivit bostadslösa och deras djur. Jag kommer också att skänka en del av mitt apanage för att hjälpa till.

Det var inte ens en kommunalpolitiker utan LRFs vice ordförande i Dalarna...

Jag måste säga att jag undrar om man hade den skyddsutrustning man ska ha vid markberedning om det var något sådant som startade det hela. Jag har sprungit runt i området och jobbat och det är stenigt som sjutton. Det måste spraka hela tiden när man markbereder.

Jag har haft med mannen ifråga personligen att göra. Han är kommunalpolitiker och en stoooor anledning till att jag inte röstar på Centern i kommunen ifråga. Hu, att få honom som kommunalråd!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022