Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Fast ärligt talat, hade de inte åkt dit så hade de blivit anklagade för att inte bry sig...
Hur man än vänder sig så sitter den där :devil: röven bak.

Helt ärligt så skiter jag i det i en sådan här situation. Jag vill inte ens veta hur SÄPO och resten av knugens (ja, ok jag är republikan) entourage ställer till det. Det är lika illa som politikerna som åker dit och plockar poäng.

Så sant!
Och kanske kan de göra skillnad om de VERKLIGEN förstår omfattningen av branden och HUR den påverkar!!

Få verkar ha förstått hur stort det är, ungefär i storlek av HELA Stockholm snart (Nu pratar jag inte innerstan!),,,

Nej det tror jag inte. VEM förväntar sig att ett lämmeltåg av politiker och kungaskap och vemvetvad ska vara på plats, egentligen?

Jag är verkligen inte en fan av vår statsminister men jag tycker det är bra att han inte åkt dit. De enda som behöver vara i området är de som faktiskt kan göra nytta.

(nej, jag vill inte höra något om moralhöjning. Jag tror vatten och mat räcker för det just nu)

Tja nån nederbörd kom, men inte nog för att fylla botten på regnmätaren, tyvärr!! Äskade gjorde det här med, men bara lite lätt...

Dock ska de första vattenplanen ha landat i Västerås:banana:

Håller alla tummar för att branden snart är stoppad!!!:bump:

Jag är verkligen inte en fan av vår statsminister men jag tycker det är bra att han inte åkt dit. De enda som behöver vara i området är de som faktiskt kan göra nytta.

(nej, jag vill inte höra något om moralhöjning. Jag tror vatten och mat räcker för det just nu)

Fast att statsministern inte åkt dit är nog enbart för att han redan har ansvariga ministrar på plats. Inte trampa folk på tårna i deras ansvarsområden. ;)

Hade han bara varit partiledare hade han nog svansat dit som alla andra...

Politikerna kan jag i alla fall liiiiiiiiiite förstå (nåja :cautious:), men knugen!? Vad i hela friden ska han dit och göra!?

Lyssnar på nyheterna nu och frågan ställs VEM har fallerat och inte beställt hjälpen (flygplanen) tidigare? Och det är klart att frågan kan ställas, men ÄR det viktigt att veta, är det viktigt att halshugga någon i detta? Vem skulle ha kunnat veta omfattningen av detta, vem hade kunnat förutspå den dramatiska utvecklingen och VAD ska inträffa för att man ska kunna avgöra att NUUUU är det dags att beställa hjälp i god tid? Det måste nästan vara hightech vetenskap att kunna förutse och veta exakt när saker och ting ska ske när det handlar om en naturkatastrof som jag antar att detta sorterar under.

Lyssnar på nyheterna nu och frågan ställs VEM har fallerat och inte beställt hjälpen (flygplanen) tidigare? Och det är klart att frågan kan ställas, men ÄR det viktigt att veta, är det viktigt att halshugga någon i detta? Vem skulle ha kunnat veta omfattningen av detta, vem hade kunnat förutspå den dramatiska utvecklingen och VAD ska inträffa för att man ska kunna avgöra att NUUUU är det dags att beställa hjälp i god tid? Det måste nästan vara hightech vetenskap att kunna förutse och veta exakt när saker och ting ska ske när det handlar om en naturkatastrof som jag antar att detta sorterar under.

Inte hightech vetenskap, det räcker med att vara synsk... :idea:

demotivational-poster-12460.jpg

Nej, däremot väcker alltid sådana händelser en ganska livaktig och nyttig debatt om vilken beredskap vi bör ha som samhälle. Men den nyttiga delen brukar komma ett par månader efter att den akuta insatsen avslutats. Under den akuta insatsen finns det gott om människor som tycker att än det ena och än det andra borde skötas bättre, för att det drabbar dem personligen väldigt hårt. När man sedan lyfter blicken är det lättare att sortera.

Kanske bör Sverige själva ha brandflyg tillgängliga alt. teckna bättre avtal med andra aktörer? Men som sagt; ett bra svar på den frågan kan man inte skapa just nu.

Håller med dig och andra som uttalat sig...

Just nu måste fokus dock vara på att begränsa branden (släckningsarbetet beräknas pågå en månad, eftersläckningen fram till vintern...)

Skuldfrågan (OM det ens finns någon skuld?) får komma senare...Likaså vem som gjort si eller så, och om det borde gjorts på annat sätt...

Just nu bör fokus ENBART vara på att släcka branden innan den tar fler liv!!!

Instämmer men som jag sa tidigare hoppas jag det blir en haverikommission (INTE för att peka finger utan för att visa vad vi behöver göra bättre). Beredskap kostar pengar och inget får ju göra det idag vilket skrämmer mig.

Det finns ingen som helst anledning att Sverige inte skulle ha plan som kan vattenbomba. Om inte annat för att faktiskt kunna hjälpa våra skandinaviska grannar.

Kanske bör Sverige själva ha brandflyg tillgängliga alt. teckna bättre avtal med andra aktörer? Men som sagt; ett bra svar på den frågan kan man inte skapa just nu.

Apropå andra aktörer. För 14 år sedan arbetade jag under en tid på ett eventföretag drivet av en lokalt ganska känd journalist. Jag hade som arbetsuppgift att upprätta databas med event och samordna företagets digitala presentation, jag var nybakad infomaster. Detta var det enda jobb jag haft i den rollen. Jag gjorde jobbet klart långt innan kontraktstid gått ut och för att hålla mig sysselsatt fick jag äran att mata in kommunens katastrofberedskap i en databas, den var inte digitaliserad innan dess. Det var en bibel typ, tryckt av ett lokalt tryckeri. Sa jag att jag jobbade på ett eventföretag? :up: Jag tänkte lite vid mitt stilla sinne, att kommunens hantering av katastrofberedskap var av sorten the worst kind. Jag har inte högre tankar om andra kommuners hantering av katastrofberedskap heller efter det.

Fast alltså man behöver ju inte vara raketforskare för att inse att man har problem om det brinner i skogen 30+ grader varmt, strålande sol, torr luft och marken är torr som fnöske.
I inledningsskedet var de onödigt sega att bekämpa elden vilket mest troligt resulterade i att det drog iväg mer än nödvändigt.
Jag håller med de som anser att man borde fläskat på mer resurser från början för att kontrollera branden från start och sen trappa ned om man ser att man får kontroll.
Men i lilla mellanmjölks Sverige så gör man tvärt om med resurserna.
Sen är väl just beställningen av flygplanen överdriven, ännu mer överdrivet tycker jag det är av dem som helt plötsligt uttrycker sig att vi borde ha egna vattenplan i mina ögon finns ingen anledning till det.
Vi har ju normalt inte problem med bränder liksom.

Men jag håller med om att det känns onödigt att halshugga, alla gör nog sitt bästa.
Men jag vidhåller att jag tror att det hade kunnat gå att förutse en del i ett tidigare skede.
Men vi är ju inte vana vid såna här katastrofer så man får nog ha en del överseende med en del saker.

Fast alltså man behöver ju inte vara raketforskare för att inse att man har problem om det brinner i skogen 30+ grader varmt, strålande sol, torr luft och marken är torr som fnöske.
I inledningsskedet var de onödigt sega att bekämpa elden vilket mest troligt resulterade i att det drog iväg mer än nödvändigt.
Jag håller med de som anser att man borde fläskat på mer resurser från början för att kontrollera branden från start och sen trappa ned om man ser att man får kontroll.
Men i lilla mellanmjölks Sverige så gör man tvärt om med resurserna.
Sen är väl just beställningen av flygplanen överdriven, ännu mer överdrivet tycker jag det är av dem som helt plötsligt uttrycker sig att vi borde ha egna vattenplan i mina ögon finns ingen anledning till det.
Vi har ju normalt inte problem med bränder liksom.

Men jag håller med om att det känns onödigt att halshugga, alla gör nog sitt bästa.
Men jag vidhåller att jag tror att det hade kunnat gå att förutse en del i ett tidigare skede.
Men vi är ju inte vana vid såna här katastrofer så man får nog ha en del överseende med en del saker.

Jag håller med dig, det är därför det behövs en haverikommission. Att gå ut och gråta i pressen nu ger en dålig smak i munnen. Just nu måste vi stötta och göra det vi kan för att hjälpa.

Precis, vi är inte vana vid sån här omfattning av katastrofartad spridning på skogsbrand, och just därför kunde ingen förutse att det skulle bli som det blev och nu är, och ingen vet var det slutar. Eftersläckningen kommer pågå intill vintern om vi inte får en ovaligt intensiv regnig höst i området.
Så, nej - ingen kan anklagas för att inte satt in resurser i tid. Det fanns inte tid, omfattningen var inte känd.

Det finns ingen som helst anledning att Sverige inte skulle ha plan som kan vattenbomba. Om inte annat för att faktiskt kunna hjälpa våra skandinaviska grannar.

Men vad ska vi med ett eget "vattenplan" till? Vi har ju normalt inte problem med bränder här uppe.
Ett sånt plan skulle ju bli stående, gammalt, omodernt och typ rosta ihop mellan de gånger de behövs här.
Känns mer rimligt att skaffa bättre avtal med andra då om det skulle behövas.
Om det blir vanligare och större problem med bränder känns det mer rimligt att fundera över det då.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama